Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsreis Rome, Schwalbe marathon plus - Forum Wereldfietser

Fietsreis Rome, Schwalbe marathon plus

Hallo,

Deze zomer wil ik naar Rome fietsen met mijn koga myata world traveller 26". Nou ben ik fan van Schwalbe banden en twijfel ik tussen de schwalbe marathon plus met maat 26"* 1.35, 1.5 of 1.75. Momenteel heb ik Vredestein die 1.6 breed zijn. Iemand tips?
Gr Geoffrey
Ik heb een tip: monteer geen schwalbe marathon plus, dan ben je sneller in Rome of hou je meer tijd over voor andere dingen.
50 mm Schwalbe Big Apple (in de dure Evolution Line versie), maar nooit een Marathon Plus, en tegenwoordig ook geen gewone Marathon meer, met zo'n dikke rubber laag. De Marathon Plus is zowat massief, dat rijdt van geen kanten, en is erg oncomfortabel en onveilig. Lekke banden zijn een onterechte fobie: ze komen ook met lichtere snellere banden bijna nooit meer voor (mits je niet zo krenterig bent dat ze ze helemaal op wilt rijden). De Big Apple is comfortabel, snel en degelijk genoeg voor zo'n tocht. Als je durft kan het ook nog lichter en sneller. Ik rij tegenwoordig meestal met banden zonder enige lekbescherming, en heb toch al duizenden kilometers geen lekke banden gehad.
Wim
Hallo Wim,
Dank voor je antwoord!

Bedoelen jullie deze, 26 "variant:
http://www.schwalbe.nl/nl/nl/produkte/t ... rodukt=298

Gr geoffrey
deze, dan performance line
Nee deze (performance line heet die, ik heb me vergist): http://schwalbe.de/nl/nl/produkte/tour_ ... rodukt=140
Die nieuwe Big Apple Plus is weer zo'n massieve band met dikke antileklaag waardoor het kreng niet vooruit te branden is.
Wim
p.s. Dit is waar ik tegenwoordig op rij: http://www.compasscycle.com/tires_comp_26_175.html Heel snel, super comfortabel, maar duur en vermoedelijk toch wat kwetsbaar. In Nederland via http://www.m-gineering.nl
Kortom: als je durft.
Dus jullie beiden bedoelen de performance lijn met 26*2.15??
Performance line, met 2.0, ofwel 50 mm nominaal (in werkelijkheid ongeveer 45 mm - banden zijn bijna altijd smaller dan opgegeven)). Ik heb de 50 mm en de 60 mm zelf geprobeerd, en de 50 mm is wat mij betreft perfect. De 60 mm was lomp en zompig. De 55 mm zit daar natuurlijk tussenin, en heeft op slecht wegdek misschien nog voordelen, maar op de rit naar Rome zou ik 50 mm kiezen omdat het toch goedddeels asfalt is. Je hoeft echt niet bang te zijn voor een lekke band: de kans bestaat, maar is echt klein. En een binnenbandje vervangen is nu ook weer geen ramp, en veel minder erg dan elke avond een half uur later op de camping aankomen, want dat is het verschil ongeveer.
Wim
Hoe zit dat nu met die testresultaten van de Marathon Plus volgens onderstaande test ?
http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ond ... bandentest

Toelichting van Kees Bakker : Opvallend zijn de relatief lage rolweerstand voor De Marathon Plus en de Marathon. Dit zijn banden met een dikke antileklaag. Veel fietsers denken daardoor dat deze banden zwaar zullen rollen. Dat blijkt niet uit de test.
jumbo schreef:Hoe zit dat nu met die testresultaten van de Marathon Plus volgens onderstaande test ?
http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ond ... bandentest

Toelichting van Kees Bakker : Opvallend zijn de relatief lage rolweerstand voor De Marathon Plus en de Marathon. Dit zijn banden met een dikke antileklaag. Veel fietsers denken daardoor dat deze banden zwaar zullen rollen. Dat blijkt niet uit de test.
Zie de reacties onder de pagina waar je naar linkt.
Zo'n plus gaat vooral stroef lopen als het wegdek niet helemaal vlak is en het loopvlak elke 10 cm vervormd moet worden.
Leon
Deze test deugt niet omdat hij de rolweerstand op een rollenbank met superglad oppervlak meet. Dunlop heeft de pneumatische band juist uitgevonden om snel over slecht wegdek te rijden. Dat is nu net precies wat de vakantiefietser ook nodig heeft. Wat je dan nodig hebt is een flexibele band die zonder energieverlies kan inveren.
Wim
Wim schreef:Deze test deugt niet omdat hij de rolweerstand op een rollenbank met superglad oppervlak meet.
Is dat echt met superglad oppervlak en niet met een ruw oppervlak zoals van versleten schuurpapier?
Leon
Zou ook kunnen, maar dat maakt voor de overeenkomst met de werkelijkheid weinig uit denk ik.
Wim
Ik heb altijd het gevoel dat glad vlak asfalt lichter fietst dan een ruwe maar wel vaste splitlaag, dus dat ook kleine oneffenheden tellen.
Leon
Vast, maar of dat verschil maakt tussen banden?
Wim schreef:Vast, maar of dat verschil maakt tussen banden?
Dat is een hypothese die volgens mij ontkracht moet worden.
Ikzelf rijd op de marathon plus. Lekker hard opgepompt, rijdt best. Wat ik niet snap is zijn de voorgaande antwoorden. Het gaat toch om lekker fietsen en genieten van de dingen om je heen. Ik denk dat het nadenken/ergeren aan de banden die je hebt meer energie kost dan de misschien iets lagere rolweerstand van je band.
Dat is waar maar dan kun je ook op je Gazelle met terugtraprem gaan. Hier wil iemand weten wat een geschikte/de meest geschikte band is, en daar gaat dit antworod over. Iedere band is een compromis, maar wat mij betreft lever je bij de Marathon Plus teveel in op het gebied van snelheid, comfort, en greep op de weg. Voor mij geldt toch ook dat als mijn fiets lekker loopt ik meer kan genieten, ook van het landschap. Maar ieder is weer anders, en er zijn vast mensen die worden gebiologeerd door de angst voor een lekke band, en dan lekkerder fietsen met een pantserband.
Wim
Leon schreef:
Wim schreef:Deze test deugt niet omdat hij de rolweerstand op een rollenbank met superglad oppervlak meet.
Is dat echt met superglad oppervlak en niet met een ruw oppervlak zoals van versleten schuurpapier?
Leon
de laagste rolweerstand krijg je met een stalen wiel op vlakke rails, vandaar dat een hard opgepompte Mara+ zulke mooie rapportcijfers krijgt. Moet je wel op vlakke en harde rails blijven rijden. Massieve rubber banden rollen ook licht op een harde ondergrond, maar na de uitvinding van de luchtband waren ze met een paar jaar historie: op een realistisch wegdek reden die dekselse nieuwlichters veel harder!
Ik leg net m'n nieuwe Schwalbe Marathon Racer Evolution 40-622 erom; ben benieuwd, ik koos deze banden op de verhouding gewicht/profiel/lekbestendigheid/rolweerstand voor verharde Europese tochten.
Ik hoop dat de praktijk deze keuze bevestigt...
Wordt vervolgd.