Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dakota 10 Garmin - Forum Wereldfietser

Dakota 10 Garmin

PeeWee tipte mij over de Dakota 10 van Garmin. Voel hier veel voor, hebben mijn kameraad en ik beide een GPS op de fiets, met de te volgen route.
Heb wat vragen gesteld aan Garmin Nederland, maar antwoorden?
Nog niet gezien.
Misschien heeft iemand van dit forum ervaring met de Dakota 10?
Dus: track opladen en volgen, kaarten via Openstreetmap.org (PeeWee)?

Dank voor jullie ervaring.
Als hier al Dakota gebruikers zijn hebben ze denk ik eerder een 20 dan een 10 (de maker van openfietsmap heeft een Dakota 20 geloof ik).
Voor gebruikservaringen en vragen kun je volgens mij beter kijken op de site van forum.gps.nl en daar eventueel een account maken en vragen stellen.
Ik denk dat Peewee een beetje de weg kwijt was toen hij dit adviseerde (alhoewel zijn partner ook een Dakota 10 bezit) :wink:
De Dakota 10 heeft alleen intern geheugen en dat is tegenwoordig te weinig (850 MB, kan alleen de Benelux kaart op). Daarom adviseer ik om minimaal een apparaat met extern geheugen (micro SD kaart, kan tot max 32 GB op) te nemen, bv de Dakota 20.
De tovenaar schreef:Ik denk dat Peewee een beetje de weg kwijt was toen hij dit adviseerde (alhoewel zijn partner ook een Dakota 10 bezit) :wink:
De Dakota 10 heeft alleen intern geheugen en dat is tegenwoordig te weinig (850 MB, kan alleen de Benelux kaart op). Daarom adviseer ik om minimaal een apparaat met extern geheugen (micro SD kaart, kan tot max 32 GB op) te nemen, bv de Dakota 20.
PeeWee is inderdaad wel eens de weg kwijt maar deze keer niet ;-)

Even zonder dollen. De Dakota 10 is voor sommige GPS gebruikers een prima apparaat. Inderdaad heeft het een beperkt intern geheugen maar als je alleen maar in de Benelux fietst/wandelt en geen GPS freak bent dan voldoet het apparaat ws prima. Dan kun je bv 1x per jaar even een nieuwe OFM kaart erop zetten en klaar is kees. Natuurlijk is een Dakota 20 beter maar die "kost ook duurder". Als je dat er voor over hebt... gewoon doen (zou ik zeker doen maar ik ben dan ook een GPS freak). Ik tipte in een ander draadje de Dakota 10 o.a. om aan te geven dat een dedicated GPS niet waanzinnig duur hoeft te zijn. Maar als de portemonee het toelaat dan zou ik zelf eerder gaan voor de 20 dan voor de 10.

Ben het ook met Keesm eens dat forum.gps.nl een betere plek is voor dit soort vragen.
PeeWee schreef:
De tovenaar schreef:Ik denk dat Peewee een beetje de weg kwijt was toen hij dit adviseerde (alhoewel zijn partner ook een Dakota 10 bezit) :wink:
De Dakota 10 heeft alleen intern geheugen en dat is tegenwoordig te weinig (850 MB, kan alleen de Benelux kaart op). Daarom adviseer ik om minimaal een apparaat met extern geheugen (micro SD kaart, kan tot max 32 GB op) te nemen, bv de Dakota 20.
PeeWee is inderdaad wel eens de weg kwijt maar deze keer niet ;-)

Even zonder dollen. De Dakota 10 is voor sommige GPS gebruikers een prima apparaat. Inderdaad heeft het een beperkt intern geheugen maar als je alleen maar in de Benelux fietst/wandelt en geen GPS freak bent dan voldoet het apparaat ws prima. Dan kun je bv 1x per jaar even een nieuwe OFM kaart erop zetten en klaar is kees. Natuurlijk is een Dakota 20 beter maar die "kost ook duurder". Als je dat er voor over hebt... gewoon doen (zou ik zeker doen maar ik ben dan ook een GPS freak). Ik tipte in een ander draadje de Dakota 10 o.a. om aan te geven dat een dedicated GPS niet waanzinnig duur hoeft te zijn. Maar als de portemonee het toelaat dan zou ik zelf eerder gaan voor de 20 dan voor de 10.

Ben het ook met Keesm eens dat forum.gps.nl een betere plek is voor dit soort vragen.
Ik had me nog niet in de Garmin verdiept ( heb alleen een heel oude gele, H-etrex, om Flora punten mee vast te leggen), tot ik deze tip kreeg: niet zo duur in vergelijking met de meeste andere getallen die ik zie. (kun je beter met een boekje fietsen, :) ). Maar, ik fiets wel in heel Europa, niet alleen in de Benelux.
Ik begrijp dat alleen de kaarten van de Benelux erop kunnen qua grootte: ben met een smartphone, Android, aan het knutselen geweest: Mapsforge.map kaarten van gemiddeld 100Mb heb ik er 4 van opgezet: Nederland, België en 2 van Noord-Frankrijk. (met Mobac heb ik ook geknutseld, het is om het even qua Mb's, lastiger werken, qua processing, als met Mapsforgekaarten). Je hebt in de praktijk niet meer nodig, want meer befiets je niet :!: :?: in een vakantie van 2/3 weken. Ik zou willen weten of je zelf baas kunt zijn over de 825 Mb en hoeveel Mb's Openstreetmap vraagt, heb ik geen idee van, nog niet.
Inderdaad, gevoelsmatig ga ik ook voor de 20, geen beperkingen whatsoever. Ik zal eens op het aangeraden forum gaan kijken.
Op http://garmin.openstreetmap.nl/ kan je ongeveer inschatten hoe groot een kaart wordt van een bepaald gebied door een land te selecteren of mbv de handmatige selectie van kaartdelen. Wil je door Europa fietsen dan is een microSD kaartslot echt wel een must. Tenzij je een notebook meesleept (of ergens een pc opzoekt), dan kan je onderweg nog de kaart verversen, maar dat lijkt me niet handig. Je zou ook naar de nieuwe Etrex 20 kunnen kijken, kost zo'n 160 euro.
Er is ook een weelde aan "lichtgewicht" kaartmateriaal beschikbaar voor Garmin GPS'en, daarmee kan een Dakota 10 ook prima uit de voeten. Het zou mijn keuze niet zijn, maar om het nou meteen als "onbruikbaar" af te schilderen gaat ook weer een beetje ver.

.tsooJ
Misschien komt dat ook wel omdat ik het interne geheugen van de Garmin's niet helemaal vertrouw, het komt nl wel eens voor dat een OSM kaart fouten bevat waardoor de Garmin niet meer opstart of crasht. Als die kaart op een SD kaartje staat is het makkelijker om die weer tot leven te wekken door het SD kaartje eruit te nemen. Als alles in het interne geheugen is opgeslagen heb je vaak weer een pc nodig om de boel te resetten.
Alien schreef:Er is ook een weelde aan "lichtgewicht" kaartmateriaal beschikbaar voor Garmin GPS'en, daarmee kan een Dakota 10 ook prima uit de voeten. Het zou mijn keuze niet zijn, maar om het nou meteen als "onbruikbaar" af te schilderen gaat ook weer een beetje ver.

.tsooJ
Tsoo: waar is dit lichte kaartmateriaal te vinden?
Ik hoef alleen maar licht want ik zet er een track op: zolang mijn GPS pijl op de track blijft staan, zit ik goed. Het is alleen voor de background info, een kaart.
Dank Tsoo (dacht dat openstreetmap ook al licht kaartmateriaal was: is er nog lichter?)
De openfietsmap light is 40% kleiner dan de volledige versie, kan je van mijn site downloaden voor de Benelux of van garmin.openstreetmap.nl voor de gehele wereld.
Bevat geen hoogtelijnen. Misschien ook nog van belang om te vermelden dat de Dakota 20 itt de 10 een electronisch kompas en barometrische hoogtemeter heeft. Dat laatste is wel handig als je veel in de bergen fietst (kompas gebruik ik zelf nooit).

@Peewee, hoeveel van die 850 MB kan je daadwerkelijk gebruiken op je Dakota, of is het geheugen 1Gb waarvan 850Mb beschikbaar is?
veldfiets schreef:
Alien schreef:Er is ook een weelde aan "lichtgewicht" kaartmateriaal beschikbaar voor Garmin GPS'en, daarmee kan een Dakota 10 ook prima uit de voeten. Het zou mijn keuze niet zijn, maar om het nou meteen als "onbruikbaar" af te schilderen gaat ook weer een beetje ver.
waar is dit lichte kaartmateriaal te vinden?
Ik hoef alleen maar licht want ik zet er een track op: zolang mijn GPS pijl op de track blijft staan, zit ik goed. Het is alleen voor de background info, een kaart.
Lichter dan dit zul je het niet snel vinden. Bedoeld voor de Garmin Fenix (outdoor-horloge), maar gewoon bruikbaar op elke (courante) Garmin GPS (en in Base Camp).
Dank Tsoo (dacht dat openstreetmap ook al licht kaartmateriaal was: is er nog lichter?)
OpenStreetMap is gewoon een cartografie-project. De kaarten die daarmee gemaakt worden kunnen meer of minder detail en/of informatie bevatten, net hoe je wilt.

.tsooJ
De tovenaar schreef: @Peewee, hoeveel van die 850 MB kan je daadwerkelijk gebruiken op je Dakota, of is het geheugen 1Gb waarvan 850Mb beschikbaar is?
Geen idee. Ben momenteel op vakantie en heb geen Dakota10 bij me. Ik weet dat in ieder geval de OFM Benelux (Full) er gewoon op past. Ik zal na mijn vakantie eens kijken.
PeeWee schreef:Geen idee. Ben momenteel op vakantie en heb geen Dakota10 bij me. Ik weet dat in ieder geval de OFM Benelux (Full) er gewoon op past. Ik zal na mijn vakantie eens kijken.
Zal wel niet veel schelen met de 20, daar is 900 Mb vrij van de 1Gb. Inmiddels is de discussie overgewaaid naar het andere forum en de meningen lopen flink uiteen :wink: http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=113&t=40646