door
Wim » zo 12 mei, 2013 20:46
Dit is een leuk plan. Ik hou wel van zulke fietsen. Dit is een mooi frame en een Shimano groep die zowel goed is als betaalbaar. Maar ik zou een paar dingen anders doen.
1 Bredere banden. Voor dit doel en met jouw gewicht zou ik echt opbouwen rond een echte 37 mm band als de Panaracer Pasela (die is ook echt 37 mm) of de banden van andere merken die nominaal 40-42 mm zijn maar in werkelijkheid ook iets van 37 mm. Ook de voor dit najaar aangekondigde Conti Topcontact Winter II 42 mm zal iets van 37 mm worden en geeft 's winters meer grip, maar ook meer snelheid en comfort (hij blijft soepeler). Bredere banden geven meer comfort, en meer grip op bospaadjes etc. Een brede snelle band als de Pasela is niet langzamer dan een smallere, zelfs eerder sneller. Dan moet je ook gelijk andere remmen hebben. Ik zou voor cantilevers gaan. Shimano heeft sinds kort weer mooie bredere cantilevers in hun cross assortiment (net als Tektro). Zet er Koolstop blokjes in en het remt prima. Bij bredere banden horen ook bredere spatborden. SKS 45 mm Longboards geven meer bescherming en passen nog net bij 37 mm banden. Echt mooi en degelijk zou de lange versie van de Gilles Berthoud metalen spatborden zijn.
2 Het verzet is echt te zwaar. De simpelste manier is cranks nemen met een 110/74 mm steek ipv racecranks met 130/74. Dan ben je ook gelijk af van die weinig degelijke Hollowtech II onzin. Neem gewoon een klassieke vierkante as, dan doe je er vele malen langer mee. Zelfs een goedkope Shimano UN 52/53/54/55 gaat langer mee. Mijn suggestie zou zijn Sugino XD cranks. Klassiek mooi en dus passend bij zo'n randonneur, redelijk lage q, degelijk, in vele lengtes te krijgen, en ook best betaalbaar. Achter zou ik voor al het andere dan een ritje in de polder een 12-30 monteren.
3 Tubus Cargo drager is overkill voor dit gebruik. Een Tubus Vega is stijf en degeljk genoeg voor zo weinig bagage (ik heb er hier eentje), lichter, goedkoper en eigenlijk mooier op zo'n fiets. Een wat extremer (retro) alternatief is een Gilles Berthoud voortas en Carradice Camper Longflap zadeltas, op Nitto voordrager en R10 achterdrager. Alleen voor ultralight kampeerders, met een aardig budget.
4 Op zo'n fiets hoort denk ik ook een naafdynamo en verlichting. Een shimano LX past prima bij dit niveau, maar een Son is natuurlijk mooier. Dan kun je 's avonds na het eten nog een rondje maken, kun je op een tocht eens wat later aankomen, kun je de fiets als winter trainingsfiets gebruiken, en kun je eventueel allerlei electronica opladen.
5 Bij sturen etc kun je het beste aansluiten bij wat je op je andere fietsen hebt. Dat beperkt de kans op blessures. Ik heb een Nitto Noodle bar in 46 cm op mijn fiets voor het steviger werk en een gelijk afgestelde 44 mm Noodle bar op mijn snelle fiets. Dat voelt erg vertrouwd. Ik zou bij jouw (en mijn) gewicht een zadelpen met twee bouten willen. Een-bouts pennen blijven bij mij nooit goed zitten.
Veel plezier, en post een plaatje als het klaar is.
Wim