door
Henrie » do 09 mei, 2013 20:55
Matthie9000 schreef:Henrie schreef:
IP67 geeft aan dat zo'n smart phone waterdicht is (en stofdicht), maar dat wil nog niet zeggen dat ie ook tegen het trillen op het stuur kan. Daar zijn (ongetwijfeld) weer andere normen voor, die dat aangeven...
In de praktijk is dat wel degelijk zo, IP67/waterdichte android telefoons zijn allemaal schokbestendig gebouwd (ook eigen praktijkervaring met mijn motorola defy laat zien dat je het ding rustig offroad kunt mishandelen en met volle snelheid op de grond kunt laten vallen). Vandaar dat je dus de telefoon voor dit doeleinde goed moet uitkiezen, niet elke smartphone is hier geschikt voor.
Het kan wel de praktijk zijn, maar die term 'IP67' heeft daar in ieder geval niks mee te maken. Je kunt ook prima een normale smart phone in een IP67-hoesje stoppen. Daarmee is het geheel wel waterdicht en stofdicht geworden, maar kan het nog steeds net zo slecht (of goed) tegen trillingen als daarvoor...
Er is nog wel zoiets als IP67x (met op de plaats van die x een cijfer van 0 t/m 9), waarbij die x iets zegt over mechanische krachten (stootenergie). Of daarmee een klap op de behuizing bedoeld wordt (denk het niet, daarvoor is er immers al de IK-codering), of de bestendigheid tegen trillingen of nog iets anders, is me niet helemaal duidelijk. Heb daar bij mijn werk ook nog nooit mee te maken gehad. Wij bouwen enkel stilstaande installaties, die bovendien onbereikbaar zijn voor vandalen. Met uitzondering dan van heel domme vandalen, want tegen domme mensen kun je je per definitie nauwelijks beschermen...