Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Compact of Triple op racefiets - Forum Wereldfietser

Compact of Triple op racefiets

Ja, ik roep jullie hulp maar weer in.
Zit namelijk te denken of ik op m'n racefiets de cassette en/of voorbladen moet vervangen. Er zit nu een compact 34-50 op en cassette 9sp 11-28.
Prima te doen in de heuvels hier (circa 500 - 700m hoog) maar nu wil ik er de bergen mee door en ook door plat Denemarken en NL en dan begin ik toch te twijfelen of dit zo ideaal is. Het lijkt mij dat ik te kort ga komen.

Ik heb nu Shimano Sora ST-3400 shifters die volgens mij ook geschikt is voor een triple, dus dat zou mooi zijn.
En heb een Sram Truvativ road crankstel en vroeg me af of ik daar niet gewoon andere bladen op kan zetten of een extra tussenblad (als dat bestaat) inplaats van gelijk een heel nieuw crankstel. Want dan heb ik waarschijnlijk ook een langere as nodig.
En de cassette, kan die ook niet veel gunstiger?

Heb op wat wielrenners sites naar info gezocht maar daar knap ik vaak af door opmerkingen dat een triple voor watjes is en dat je dan geen racefiets meer hebt maar een gaspijpenfiets met een krom stuur enzo.
Tja, nu ben ik toch liever een tutje dan dat ik moet duwen of mijn knieën aan gort trap dus daar trek ik me weinig van aan.

Wat raden jullie aan?

Yopie
Ligt een beetje aan de capaciteit van de derailleurs, vaak is 28 wel de max bij een wegderailleur geloof ik. Wat nog een mogelijkheid is: 9sp deore MTB (achter)derailleur combineren met een 12-34(?) casette oid, dat scheelt al een boel.

Van compact naar triple is veel meer gedoe dus als het even kan zou ik dat vermijden.
Yopie schreef:Heb op wat wielrenners sites naar info gezocht maar daar knap ik vaak af door opmerkingen dat een triple voor watjes is en dat je dan geen racefiets meer hebt maar een gaspijpenfiets met een krom stuur enzo.
Tja, nu ben ik toch liever een tutje dan dat ik moet duwen of mijn knieën aan gort trap dus daar trek ik me weinig van aan.
Daar moet je je inderdaad niks van aantrekken. Je bent toch ook geen prof wielrenner?
Wat raden jullie aan?
Ik heb zelf een triple, die er af fabriek op zat. Ik gebruik zelf het kleinste voorblad nooit. Maar ik heb er ook nooit mee in de 'echte' bergen gereden. Het zit er nu op, dus ik laat dat lekker zo. Het zit me niet in de weg...

Ik denk wel dat ik bij een nieuwe fiets naar een compact of een dubbel zou gaan. Ik fiets toch voornamelijk in Nederland. En ik denk dat ik met een compact (+ gunstig uitgekozen cassette) in de bergen ook wel een heel eind kom...

Als je nu al een compact hebt, zou ik dat lekker zo laten, als ik jou was. Tenzij je nu al tegen je max aan zit, als je een (kort) klimmetje moet doen. Maar dat kun je zelf het beste beoordelen. Veranderen naar een triple is, zoals Matthie al aangeeft, een hoop werk. Is dat 34-tands voorblad het kleinste wat erop kan? Anders zou je die wellicht nog wat kleiner kunnen maken?
TRIPLE!!!

Dat zit ook op mijn vakantiefietsers en dat is eigenlijk een cyclocrosser. Voordeel van een triple is dat het voor alle wegen goed werkt. Veel versnellingen in de bergen en veel versnellingen op het vlakke. En dat allemaal met kleine sprongetjes. Het zal me een zorg zijn war andere wielrenners er van denken. Ik heb ook wedstrijden gereden in Nederland met een triple. Dan gebruik ik alleen het grote blad. Maar dezelfde fiets is dan ook geschikt voor de echte bergen.

De ombouw van compact naar triple is echter wel een verbouwing. Je hebt sowieso een nieuwe crank nodig en wellicht ook een nieuwe trapas. En waarschijnlijk nog veel meer. Een voorderailleur met een grotere slag. Een achterderailleur met een lange kooi. Nieuwe ketting plus cassette. Met de shifter heb je misschien geluk.

Je kunt ook nog een supercompact overwegen. Dat is een compact voor ATB's. Een standaard compact kan niet kleiner dan 34. Volgens mij zijn dan ook binnenbaden mogelijk van 28. Je blijft echter wel zitten met een systeem met grote sprongen in de verzetten. Dat is op het vlakke wel eens onprettig
Sora shifters zijn voor doubles en triples dus dat scheelt. Voor een triple heb je wel een andere voorderailleur nodig, een langere trapas (goedkoop). Bovendien heb je een zogenaaamde triplerizer nodig, dwz een middenblad waarop boutgaten zitten voor een extra klein blad met 74 mm steek (de diameter van de boutcirkel). Jij hebt dan een triplerizer met 110 mm steek nodig. Die zijn er wel, maar je moet flink zoeken. Alles bij elkaar wordt dat een vrij forse rekening. Ik zou het niet doen.
Als je toch een nieuwe cassette nodig hebt zou ik er wel een monteren met 30t. Formeel kan dat alleen met de nieuwste derailleurs, maar in de praktijk past het bijna altijd. Wel moet je de zogeheten B schroef van de achterderailleur flink indraaien, of zelfs vervangen door een iets langer boutje. Wil je meer dan 30 tandjes dan zit je vast aan een (9speed, geen 10 speed!!!!!) mtb derailleur, maar ook dat hoeft geen vermogen te kosten. Het blijft een veel goedkopere oplossing dan de voorkant vervangen. Als je ook nieuwe voorbladen nodig hebt kun je de 34t bijna altijd vervangen door een 33t (kleiner past niet), en de grote 50t bijvoorbeeld door 48t.
Vroeger, in de tijd voor de lichte mtb verzetten, reed ik altijd met als lichtste verzet 36t voor en 28t achter, met flink wat bagage. Het was hard werken, maar het ging.
Wim
Een triple is prettig, maar het is nogal een ombouw. Al hoef je inderdaad je shifters niet te vervangen.

Je kunt ook overwegen een 9v MTB achterderrailleur te monteren, dan zou je zelfs een 12-36T cassette kunnen monteren.

.tsooJ
Zoals je al schrijft kijken veel wielrenners neer op een triple, en willen er daarom niet mee gezien worden.

Voor dat soort mensen, die vervolgens toch die kleinere versnellingen willen maar niet de triple, is de compact verzonnen.

Een triple weegt amper meer dan een compact, en biedt meer versnellingen, en is rationeel gezien dan ook de beste keuze.

Op zich is het beklimmen van een berg niet anders dan het beklimmen van een heuvel, het duurt alleen wat langer. Wat telt is de snelheid die je weet te halen tijdens het klimmen. Als je dan een wat langzamere trapfrequentie van bijvoorbeeld 70 per minuut kan je daarmee je minimaal benodigde verzet uitrekenen.

Dat betekent meteen dat het stijgingspercentage mee gaat tellen. Bij het beklimmen van de Angliru zul je een kleinere versnelling nodig hebben dan voor de gemiddelde alpen col. Anders wordt het gewoon harken op kracht, met een erg lage trapfrequentie.

Met een compact kun je overigens ook een erg klein verzet verwezenlijken. Als de bergen niet steiler zijn dan de heuvels is ombouwen helemaal niet nodig.

Als ik jouw kleinste verzet 34x28 door reken met een trapfrequentie van 70 en een wielomtrek van 2,11 meter, kom ik uit op ruim 10,8 km/hr.
Bij een triple is het kleinste verzet 30x28, en komt dan uit op 9,5 km/hr.
Niet echt een heel groot verschil dus.
Als je op nieuw begint is er veel te zeggen voor een triple of voor een ultracompacte double (iets als 46-30 of 44-28 voor). De compacte doubles van 50-34 hebben namelijk eigenlijk geen voldoende laag verzet. Maar helemaal opnieuw beginnen is duur. Dan is aanpassen van de cassette en eventueel de achterderailleur een stuk goedkoper.
Wim
Fijn zoveel reacties maar oei ook zoveel verschillende meningen:
. compact
. triple, maar is kostbaar en grote ombouw
. alleen cassette + derailleur
. cassette + 2 voorbladen
. supercompact (weet niet zo goed wat dat is maar zal er zo op googlen)
. ultracompacte double (is niet gelijk aan supercompact?)

Zal zo ook proberen uit te rekenen wat een triple ombouw gaat kosten:
crankstel + voor- + achterderailleur + trapas + ketting + cassette + nog meer?

Zijn er hier trouwens fietsers die zelf met een compact de bergen in gaan?

Bedankt mannen!
Wim schreef:Als je op nieuw begint is er veel te zeggen voor een triple of voor een ultracompacte double (iets als 46-30 of 44-28 voor). De compacte doubles van 50-34 hebben namelijk eigenlijk geen voldoende laag verzet. Maar helemaal opnieuw beginnen is duur. Dan is aanpassen van de cassette en eventueel de achterderailleur een stuk goedkoper.
Wim
Het grote verschil tussen een triple en een standaard compact is dat de eerste een redelijk formaat middenblad heeft voor het normale fietsen. Met een compact zit je op het vlakke altijd te knoeien tussen het te kleine binnenblad en het te grote buitenblad

@peter:
Als ik jouw kleinste verzet 34x28 door reken met een trapfrequentie van 70 en een wielomtrek van 2,11 meter, kom ik uit op ruim 10,8 km/hr.
Bij een triple is het kleinste verzet 30x28, en komt dan uit op 9,5 km/hr.
Niet echt een heel groot verschil dus.


30:34 (de rest van de vermenigvuldigingen vallen tegen elkaar weg) is 13% verschil, dus ruwweg een versnelling lager
Ultra compact en super compact. Dat is hetzelfde. Een dubbel crankstel waarbij het kleine blad echt klein is (28 of 30).

En ik ga echt wel de bergen in met een compact maar dan wel zonder bagage. Met 34*26 kom ik overal wel boven. Alleen bij lange stukken van meer dan 10% begin ik mezelf te vervloeken waarom ik geen kleiner verzet bij heb.
Die 34 voor en 26 achter is zowat hetzelfde als mijn oude 36 voor en 28 achter. Dat is inderdaad pezen als het echt klimmen wordt (heb dat nog niet zo lang geleden zowat elke week gedaan in de heuvels rond Jeruzalem). Maar waarom dan niet gewoon een 30t achter? En alle beetje helpen: de volgende keer een 33 voor.
Wim
m-gineering schreef:@peter:
Als ik jouw kleinste verzet 34x28 door reken met een trapfrequentie van 70 en een wielomtrek van 2,11 meter, kom ik uit op ruim 10,8 km/hr.
Bij een triple is het kleinste verzet 30x28, en komt dan uit op 9,5 km/hr.
Niet echt een heel groot verschil dus.


30:34 (de rest van de vermenigvuldigingen vallen tegen elkaar weg) is 13% verschil, dus ruwweg een versnelling lager
He, was net blij met Peter z'n mooie verhaal :(
bergbeklimmer schreef:Ultra compact en super compact. Dat is hetzelfde. Een dubbel crankstel waarbij het kleine blad echt klein is (28 of 30).

En ik ga echt wel de bergen in met een compact maar dan wel zonder bagage. Met 34*26 kom ik overal wel boven. Alleen bij lange stukken van meer dan 10% begin ik mezelf te vervloeken waarom ik geen kleiner verzet bij heb.
O, ik dacht omdat je zo hard TRIPLE riep dat je die zelf ook had.
Nu heb ik wel een erg groot vermoeden dat jij meer een beest bent dan ik, ik kom net kijken met m'n racer. En ik neem bagage mee.

Als ik toch alles ga verbouwen is het dan niet beter om 10 of 11sp te nemen, of is dat overdreven?
Of zal ik dan maar gelijk een andere fiets zoeken?
Wim schreef:Die 34 voor en 26 achter is zowat hetzelfde als mijn oude 36 voor en 28 achter. Dat is inderdaad pezen als het echt klimmen wordt (heb dat nog niet zo lang geleden zowat elke week gedaan in de heuvels rond Jeruzalem). Maar waarom dan niet gewoon een 30t achter? En alle beetje helpen: de volgende keer een 33 voor.
Wim
Die 34*26 zit op mijn racefiets die ik de Alpen gebruik om cyclos mee te rijden. En met campagnolo heb ik niet zoveel keus. Tegenwoordig hebben ze ook een 27 of een 29. Maar die laatste vind ik niet mooi en bij cyclos moet er nu eenmaal hard worden gefietst. Geen haar op mijn hoofd om die erover peinst om zo met bagage tegen rijden.
Zoals je misschien gezien hebt, is de nieuwste Sora achterderailleur (voor een dubbel crankstel dus!) nu officieel geschikt voor cassettes tot 32t en volgens Cube, die deze gebruikt op de SL serie hybrides zelfs tot 34t (zal wellicht vooral aan de vorm/maat van de cube-derailleurpad liggen..). Dus koop een cassette tot 32t of 34t. Beoordeel dan de capaciteit van je huidige derailleur of koop zonodig de nieuwe 3500 Sora derailleur. Op een compact crank past ook een 33t binnenblad. Waarom zou je je zelf pijnigen als je gewoon een triple zou kunnen gebruiken?
PS: tussenbladen bestaan alleen in fantasie, al heeft TA iets wat erop lijkt, maar de rest moet ook kloppen. /Marten weet meer.
@yopie
Mijn racefiets heeft een compact. Mijn vakantiefiets een triple. In jouw geval zou ik voor 10 speed gaan. Een supercompact en een grote berg cassette. Dat lijkt me de goedkoopste oplossing. Of heel veel beenspieren kweken en een bereconditie opbouwen :wink:
sjefke schreef:... of koop zonodig de nieuwe 3500 Sora derailleur.
Of een willekeurige 9sp Shimano mtb derailleur als die goedkoop op je pad komt
Inderdaad. Jopie: verbouwen kost sloten geld en levert weinig op. 10 speed levert niets op behalve een lege beurs. Als je voortandwielen ook versleten zijn, ga dan voor 48-33. Bij de cassette moet je beslissen of je denkt dat je er met 30t wel komt of dat je meer nodig hebt. Als 30t genoeg is, dan kost het eigenlijk niets behalve de nieuwe cassette die je toch al moest hebben. Heb je meer nodig (34t of zelfs 36t), dan kost het je alleen een 9 speed mtb derailleur van een paar tientjes. Dat is heel veel minder dan een ombouw aan de voorkant. En met alle respect: die Sora achterderailleur is weliswaar een interessante vooruitblik op Shimano's plannen voor de toekomst nu 10 speed road en mtb niet meer compatibel zijn, maar op dit moment biedt die niets meer dan wat een 9 speed mtb achterderailleur ook kan en dan beter (want tot 34 of zelfs 36t). Mensen hou het simpel, en doe het zoveel mogelijk met de fiets die je hebt.
Wim
9sp deore shadow achterderailleur kun je combineren met een 12-36 deore casette, evt nieuwe ketting erbij en je bent klaar. met 34x36 kom je er echt wel en anders kun je altijd nog een kleiner blad vóór plaatsen.
/quote] Tegenwoordig hebben ze ook een 27t of een 29t.[/quote] 30t is ook mogelijk!