Additionally, paste this code immediately after the opening tag: LSD-batterijen - Forum Wereldfietser

LSD-batterijen

In de nieuwste consumentengids staat een interessant stukje mét test over batterijen met Low Self Discharge. Om een lang verhaal kort te maken:

- de Sanyo Eneloops zijn het beste, maar ook het duurste
- interessanter is dat de batterijen van Ikea er ook prima uitkomen, voor ongeveer éénvijfde van de prijs van de Eneloops, als ik me niet vergis.

Dus als je in de buurt van Ikea bent, kun je daar prima je batterijen halen. Er staat echter geen "LSD" op, maar woorden in de strekking van "ready to use". Dat zijn de batterijen die je moet hebben, en ze zijn overigens prima te laden met de laders die je ook voor je reguliere oplaadbare batterijen gebruikt.

Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan! Dat ga ik ook doen, met drie weken fietsen in de zomer voor de boeg. Dan moet ik met een stuk of 8 batterijen voor m'n GPS een heel eind kunnen komen, als ik tussendoor niet kan laden!
Interessant voor de GPS'en! Hier een link naar de IKEA-batterijen:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00240585
Als het om een paar weken gaat stelt de zelfontlading van de standaard oplaadbare (NiMH)batterijen niet veel voor, dus als je die al hebt is het geen nobel milieu-idee om LSD-batterijen te kopen.
Leon
Travelmaster schreef:- de Sanyo Eneloops zijn het beste, maar ook het duurste
- interessanter is dat de batterijen van Ikea er ook prima uitkomen, voor ongeveer éénvijfde van de prijs van de Eneloops, als ik me niet vergis.
Belangrijker dan de prijs is natuurlijk het verschil; hoeveel slechter zijn ze; waar zit het verschil in; etc etc !!

Trouwens ze zijn maar éénderde van de prijs van de Eneloops 8)
Michael W schreef: Trouwens ze zijn maar éénderde van de prijs van de Eneloops 8)
Waar waar waar kan ik die eneloops kopen (4e generatie) voor €12 voor 4?
Michael W schreef:
Travelmaster schreef:- de Sanyo Eneloops zijn het beste, maar ook het duurste
Belangrijker dan de prijs is natuurlijk het verschil; hoeveel slechter zijn ze; waar zit het verschil in; etc etc !!

Trouwens ze zijn maar éénderde van de prijs van de Eneloops 8)
Ja hallo, denk je dat ik de consumentengids uit m'n hoofd ken:)? Volgens mij hebben de Eneloops een hogere capaciteit, maar de zelfontlading is niet veel slechter. En éénderde vind ik nog steeds prima, qua prijs. Ze kregen volgens mij het predikaat "voordelige keus", de Eneloops waren "beste uit de test".

En Leon, m'n huidige oplaadbare zijn aan vervanging toe. Ik ga dan liever voor LSD batterijen, dan grijp ik net wat minder mis. Maar voor een paar weken, tsja, dan zou het inderdaad niet veel uitmaken, dat klopt.
Travelmaster schreef:En éénderde vind ik nog steeds prima, qua prijs.
Goedkoop bij Ikea zal wel weer ergens anders duur betaald worden 8)
Michael W schreef:
Travelmaster schreef:En éénderde vind ik nog steeds prima, qua prijs.
Goedkoop bij Ikea zal wel weer ergens anders duur betaald worden 8)
Je hóeft er niets mee te doen he :P! Ik heb echter goede ervaringen met de goedkopere aanbieders, op allerlei vlakken: vaatwastabletten van de Lidl, allesreiniger Dasty van de Wibra voor m'n fiets, en nu ga ik deze ook maar eens proberen. Maar om nou speciaal daarvoor naar de Ikea te rijden... dan moet ik er eerst een keer langskomen.
JaapG schreef:
Michael W schreef: Trouwens ze zijn maar éénderde van de prijs van de Eneloops 8)
Waar waar waar kan ik die eneloops kopen (4e generatie) voor €12 voor 4?
Hier 8,45 voor 4 stuks dus IKEA is nog maar de helft goedkoper 8)
http://www.nkon.nl/4-aa-eneloop-batteri ... 3utgb.html
Travelmaster schreef: Je hóeft er niets mee te doen he :P!
Hoeft ook niet want ik heb al jaren een zooitje Eneloops en die dingen gaan maar niet kapot :wink:
FF opgezocht:

Grootste verschil in prijs zit 'm in de capaciteit: die van de beste sanyo's is 2400, die van de ikea 2000. Kwalitatief maakt het niet zoveel uit.

Aan u allen de keuze.
Michael W schreef:Hier 8,45 voor 4 stuks dus IKEA is nog maar de helft goedkoper 8)
Zelfs 4 stuks voor € 8,05: http://sk.nkon.nl/sanyo-eneloop-aa-aaa- ... 3utgb.html
Travelmaster schreef:En Leon, m'n huidige oplaadbare zijn aan vervanging toe. Ik ga dan liever voor LSD batterijen, dan grijp ik net wat minder mis. Maar voor een paar weken, tsja, dan zou het inderdaad niet veel uitmaken, dat klopt.
Dan is het prima natuurlijk.
Het verschil tussen 2400 en 2000 ga je niet merken. Ik heb wel eens NiMH -AA's van de Lidl gekocht. Het enige probleem daarvan was dat ze het niet deden: kon ik met mijn Hemabatterijen een uur of 5 flitsen (iets van 1000 opnamen met de DLSR-flitser), die van de Lidl waren na 5 minuten leeg.

Ik heb net even ingelogd als lid: de consumentenbont levert helaas geen testgegevens anders dan ++ en zo, waarvan je niet kunt weten in welke hokjes ze de resultaten nu weer ingedeeld hebben, wat soms een ietswat vertekend beeld kan geven.

Leon
Leon schreef:
Travelmaster schreef:En Leon, m'n huidige oplaadbare zijn aan vervanging toe. Ik ga dan liever voor LSD batterijen, dan grijp ik net wat minder mis. Maar voor een paar weken, tsja, dan zou het inderdaad niet veel uitmaken, dat klopt.
Het verschil tussen 2400 en 2000 ga je niet merken. Ik heb wel eens NiMH -AA's van de Lidl gekocht. Het enige probleem daarvan was dat ze het niet deden: kon ik met mijn Hemabatterijen een uur of 5 flitsen (iets van 1000 opnamen met de DLSR-flitser), die van de Lidl waren na 5 minuten leeg.
Leon
Da's ook een kenmerk van de test van CB: juist de LSD-batterijen zouden voor dat gebruik erg geschikt zijn.
Robertjan schreef:
Michael W schreef:Hier 8,45 voor 4 stuks dus IKEA is nog maar de helft goedkoper 8)
Zelfs 4 stuks voor € 8,05: http://sk.nkon.nl/sanyo-eneloop-aa-aaa- ... 3utgb.html
Kan je nagaan, thuis bezorgd en je hoeft er niet voor naar de Ikea (reiskosten) en dan je halve middag kwijt zijn om die winkel door te komen met al die kwijlende kopers 8)
Travelmaster schreef:
Leon schreef:
Leon
Da's ook een kenmerk van de test van CB: juist de LSD-batterijen zouden voor dat gebruik erg geschikt zijn.
Het huidige artikel vergelijkt uitsluitend Alkaline met LSD en niet met gebruikelijke NiMH, om een of andere reden hebben ze die weggelaten.

Leon
Leon schreef:Het huidige artikel vergelijkt uitsluitend Alkaline met LSD en niet met gebruikelijke NiMH, om een of andere reden hebben ze die weggelaten.

Leon
Dat klopt, dat is wel raar. In de tekst gaan ze er wel op in, en in het "gebruikstabelletje" (welke batterij in welk apparaat) worden ze ook genoemd. Ze hebben ze echter niet getest. Zullen volgende maand wel vragen over zijn:).

Wat overigens ook niet genoemd wordt, is het aantal keer dat je de batterijen kunt opladen. De eneloops kun je tot 1800 keer laden, de ladda's tot 500 keer. Da's nogal een verschil, en het zou pleiten voor gebruik van de in dit draadje aangehaalde 2000-mAh eneloops.
Travelmaster schreef:
Leon schreef:Het huidige artikel vergelijkt uitsluitend Alkaline met LSD en niet met gebruikelijke NiMH, om een of andere reden hebben ze die weggelaten.
Dat klopt, dat is wel raar. In de tekst gaan ze er wel op in, en in het "gebruikstabelletje" (welke batterij in welk apparaat) worden ze ook genoemd. Ze hebben ze echter niet getest. Zullen volgende maand wel vragen over zijn:).
Wat overigens ook niet genoemd wordt, is het aantal keer dat je de batterijen kunt opladen. De eneloops kun je tot 1800 keer laden, de ladda's tot 500 keer. Da's nogal een verschil, en het zou pleiten voor gebruik van de in dit draadje aangehaalde 2000-mAh eneloops.
Ik denk dat er weinig consumenten zijn die ook maar de 100 x opladen halen, er zijn veel meer redenen waarom batterijen uit het gebruikscircuit verdwijnen.
Leon
Leon schreef:
Travelmaster schreef:
Ik denk dat er weinig consumenten zijn die ook maar de 100 x opladen halen, er zijn veel meer redenen waarom batterijen uit het gebruikscircuit verdwijnen.
Leon
Wellicht heb je gelijk. Toch vond ik het een vrij groot verschil, en ik denk dat ikzelf die 100 makkelijk heb gehaald... m'n batterijen zijn al jaren oud:).
Leon schreef:Ik denk dat er weinig consumenten zijn die ook maar de 100 x opladen halen, ...
Precies, maar vroeger toch wel hema's, aldi's ed weggedaan (chemisch afval) omdat ze niet meer opladen of te snel leeg waren. Is mij bij de huidige Eneloops (zeker al 5 jaar oud) nog niet overkomen.