door
Wim » di 21 dec, 2004 08:48
Ik heb een tijdje terug mijn Bromton van Groningen naar Stansted meegenomen (Ryanair). Ik had een paar werkafspraken in Cambridge en het leuk me de makkelijkste manier: met de fiets naar het vliegveld, fietsje opgevouwen mee, van Stanstead naar Cambridge met de trein, en dan van het station naar de college met de fiets. Op de heenreis gewoon als checked bagage, verpakt in een grote tas met veel bolletjes plactic. Op de terugreis als fiets, tegen betaling, maar op dezelfde manier verpakt. Beide keren is hij op Stansted tussen de koffers beland. Op de heenreis onder een grote stapel, met als gevolg nogal wat schade (ondanks labels breekbaar etc). Voor mij is het gelijk de laatste keer geweest. Het probleem is dat de fiets er ondanks labels toch onvoldoende als een kwetsbare fiets uitziet. Ze kunnen er mee smijten, en ze doen het dus.
Een vouwfiets meenemen kan denk ik alleen maar als je hem in een harde koffer doet, maar dan zit je dus met die koffer. Bij de Briompton zijn er wel manieren om zo'n koffer na gebruik in het vliegtuig als bagagekarretje achter de fiets te hangen, voor de slappe tas met de gewone begage. Samen levert dat overigens bijna altijd overgewicht op.
Nu we het toch over vouwfietsen hebben, de Brompton is wat mij betreft geen serieuse fiets voor echte tochten. Echte fietsen kun je net S&S koppelingen voor veel geld deelbaar maken. Maar Dahon maakt ook opvouwbare mtb's die heel redelijk inzetbaar lijken voor vakantiegebruik:
http://www.dahon.com/folding-bicycles-us-26.htm. Heeft iemand ervaring?
Wim