Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor vervangen Shimano Deore LX achterderailleur - Forum Wereldfietser

Tips voor vervangen Shimano Deore LX achterderailleur

Zit wat te zoeken op het forum, maar kom niet zo snel tot een goed antwoord. Dus mocht iemand een topic weten, dan hoor ik dat ook graag.

Hoe dan ook. Ik heb net mijn oude vertrouwde Giant weer eens lekker ontdaan van alle winterse troep. Daarna natuurlijk de boel weer netjes afgesteld. Maar dat laatste wordt zo langzaamaan onmogelijk :( Er zit dusdanig veel speling in de achterderailleur dat het tijd wordt om deze te gaan vervangen. Los nog van de uitslag dit niet goed meer is en het geheel wel erg scheef gaat staan.

Afbeelding

Maar ja, zoals te zien op foto, da's een oudje. Dan volgt natuurlijk de vraag. Wat te kopen als vervanging. Het is nog een 9-speed, dus om daar nu een nieuwe Deore LX op te zetten lijkt we wat veel van het goede. Vooral ook omdat ik dan ook gebonden ben aan een 10-speed ketting. Al weet ik niet of dat zomaar past.

Daarnaast moet natuurlijk de ketting en het derde (van buiten) tandwiel worden vervangen, maar da's niet zo bijzonder ;)
Als er echt te veel speling op zit koop je toch een goedkopere Deore 9-sp versie?
Het kan ook dat het alleen de wieltjes zijn. Ik heb gehad dat ze nauwelijks versleten waren maar dat nieuwe wieltjes toch dé remedie waren tegen de afstelellende.
Ik fiets op mijn avaghon nog steeds met de 7 sp LX-derailleur uit 1999, model 1993. Gelukkig staat dezie fiets 's winters lekker binnen.
Mijn andere fiets met alivioderailleur schakelt overigens net zo lekker.
Leon

Link: http://www.rose.nl/producten/onderdelen ... r_products
Jarno schreef:
Maar ja, zoals te zien op foto, da's een oudje. Dan volgt natuurlijk de vraag. Wat te kopen als vervanging. Het is nog een 9-speed, dus om daar nu een nieuwe Deore LX op te zetten lijkt we wat veel van het goede. Vooral ook omdat ik dan ook gebonden ben aan een 10-speed ketting. Al weet ik niet of dat zomaar past.
Dan koop je toch gewoon een 9-speed?
RD-M570. Is-ie niet meer te reviseren? Zou me niet verbazen als je die nog wel voor een zacht prijsje NOS op de kop kunt tikken. Op eBay, bijvoorbeeld.

Of om het even welke andere 7/8/9v RD-M*** monteren, natuurlijk.

.tsooJ
Jarno schreef:dus om daar nu een nieuwe Deore LX op te zetten lijkt we wat veel van het goede. Vooral ook omdat ik dan ook gebonden ben aan een 10-speed ketting.
en cassette, en shifters.....

10 sp MTB wijkt af van de gebruikelijke shimano shiftratio, je hebt alleen wat aan een 9sp mtb derailleur of een 9/10sp weg derailleur
@Leon Qua leeftijd schelen ze dus niets :-) Wat betreft die Alivio, ik dacht dat die wat gevoelig waren voor slijtage. Dat is dus niet jouw ervaring?

@Alien Ik had het modelnummer nog niet voorbij zien komen op Google. Thanks! Dat maakt het zoeken een heel stuk makkelijker.
m-gineering schreef:
Jarno schreef:dus om daar nu een nieuwe Deore LX op te zetten lijkt we wat veel van het goede. Vooral ook omdat ik dan ook gebonden ben aan een 10-speed ketting.
en cassette, en shifters.....

10 sp MTB wijkt af van de gebruikelijke shimano shiftratio, je hebt alleen wat aan een 9sp mtb derailleur of een 9/10sp weg derailleur
Of ik bestel bij jou nieuwe shifters voor mijn racestuur met Magura remmen :-) Maar idd, da's een hele goede reden om niet voor een hippe 10-speed derailleur te gaan. Dank!
Ik zie het probleem niet. LX 9v is toch gewoon te koop.? Bij 10v moet je een heleboel vervangen en ook nog met zo'n dun kettingkje rijden!
Laatst een oude XT-derrailleur met korte kooi uit het 7-speed tijdperk gemonteerd en raad eens, alle versnellingen (9 in dit geval) werken gewoon op een 14-23 cassette. Misschien dat dat komt door de Ultegra duimverstellers (geindexeerd). Hoe dan ook, het gaat er volgens mij om of hij de zijdelingese slag kan maken dus van klein naar groot. Er zit geen indexering in de derrailleur, dus wat je ook kiest van Shimano, het zou moeten werken.
Pman schreef: Er zit geen indexering in de derrailleur, dus wat je ook kiest van Shimano, het zou moeten werken.
[gaan we weer....] Maar er zit wel een vertaalslag in de derailleur van kabeltrek naar zijdelingse verplaatsing. Voor de meeste Shimano achterderailleurs is die het zelfde, uitzonderingen zijn de Dura-Ace 8 speed en de MTB 10 speed versies[/gaan we weer]
Sorry Marten, ik wilde aangeven dat er meer mogelijk was dan je zou denken.
Jarno schreef:@Leon Qua leeftijd schelen ze dus niets :-) Wat betreft die Alivio, ik dacht dat die wat gevoelig waren voor slijtage. Dat is dus niet jouw ervaring?
Ik heb nooit een verschil gemerkt.
Leon
De tabel die vroeger op de website van ctc stond, is verdwenen, maar hier vind je nog steeds alle mogelijke gegevens over het mixen van derailleurs en cassettes : http://en.wikibooks.org/wiki/Bicycles/M ... Dimensions.

De LX is nog steeds te krijgen in 9-speed versie (Shimano LX Schaltwerk RD-T661 9-fach ). Ook Deore en "lager" is makkelijk te vinden, net als allerlei shadow varianten. Ik dacht dat sommige hier een hekel heeft aan de "shadow" derailleurs, maar ik weet niet echt waarom (heb het ding ook nog nooit life gezien).
Gewoon een 9-speed derailleur er onder zetten, zelfs als je die van LX koopt ben je nog niet zo duur uit.

@Leon, ik heb zelf de overstap gemaakt van Alivio naar Deore LX en ik denk dat ik wel een verschil merk. Naar mijn gevoel is de LX net wat soepeler en kan iets meer krachten overzetten dan de Alivio. Maar wetenschappellijk bewijzen kan ik het niet :)
EnriceV schreef:De tabel die vroeger op de website van ctc stond, is verdwenen, .
gewoon erg goed verstopt:
http://www.ctc.org.uk/cyclists-library/ ... s/shimergo
Dank voor de vele tips. Denk dat het wat importeren uit ons buurland wordt.
Je kan ook gewoon een moderne xt derailleur via marktplaats kopen. Koop je evt een paar tacx wieltjes erbij en je ben spekkoper en voor weinig klaar.
http://link.marktplaats.nl/672198018
Wimmert schreef:Je kan ook gewoon een moderne xt derailleur via marktplaats kopen. Koop je evt een paar tacx wieltjes erbij en je ben spekkoper en voor weinig klaar.
http://link.marktplaats.nl/672198018
Ook interessant! Dank. Zijn de wieltjes van tacx zoveel beter?
Ik heb op mijn lx-derailleur na de originele wieltjes wieltjes van Tacx en BBB gehad, altijd gewone, niets speciaals. Ik kon niet echt een verschil merken, met nieuwe wieltjes schakelde het weer als een nieuwe derailleur.
(meestal ook ff nieuwe kabels en een stukje nieuwe buitenkabel voor de bocht op het eind)
Leon
sjefke schreef:Ik zie het probleem niet. LX 9v is toch gewoon te koop.? Bij 10v moet je een heleboel vervangen en ook nog met zo'n dun kettingkje rijden!
Zo'n dun kettinkje is anders helemaal niet zo'n slecht idee. Menig 9v-systeem loopt een stuk mooier met een 10v-ketting. Vooral als je een tripel crankstel hebt.

Grtjs,
Walter