Idworx Off Rohler, 3,5 jaar later, tijd voor jaarlijks onderhoud en een kleine inspectie.
eerst de fiets maar even strippen
beschadigde kabelkous
lakbeschadiging achterpatten
esge pletscher en corrosie nog steeds geen vrienden
electrakabel naar binnenkant spatbord beetje slordig afgewerkt, dat had ik wel wat netter kunnen doen. Echter grote kans dat het spatbord even tijdelijk verwijderd wordt, dus zal het kabeltje binnenkort buitenom gaan.
kunststof kabelmantel binnenkant achterspatbord
wat voor functie hadden die zwarte plastic kapjes ook al weer? en in welke volgorde?
frame - 1e sluitring - bidonhouder - plastic kapje - 2e sluitring - boutje?? of kan de bidonhouder beter rechtstreeks op het frame zonder sluitring?
Magura firmtech, blijft nog steeds heel goed remmen
ojee, stalen bout in alu frame, snel afkloppen
dakdekkerstape ter vervanging van kwijtgeraakte tubusdopjes.... niet echt fraai, maar doeltreffend (geen ponsgaatjes meer in mijn tent)
tubus cargo, roest, slijtage, misschien toch maar eens ter bescherming zo'n tuinslang proberen
bracketbuis even schoonmaken
Truvativ GPX team, buitenboordlagers..... stukken beter dan de 1e editie die ik na een jaar kon weggooien. Deze nieuwe lagers houden het al twee jaar uit, geen roest te zien (valt me niks tegen).
kleinere kogeltjes aan de drive side (als ik me goed herinner) en dus grotere kogels aan de nondrive side (zie vorige afbeelding)
bracketlager driveside en de losse onderdelen die binnendringen van stof moeten voorkomen (en dat ook effectief doen)
non drive side
excentrisch brackethuis
beetje vet erbij
kloddertje hier
kloddertje daar
zoiets
afsluitringetje terugplaatsen (lichtjes aandrukken)
dit metalen afsluitringetje houdt het lager goed stofvrij
eerlijk gezegd voelde ik bij het rollen van de lager wel enige korreltjes, maar ach, geen roest, geen speling, wat wil een mens nog meer
electrakabel en twee schakelkabels via onderkant bracket
wat montagepasta
bracketbuis
bracketbuis met
niet te zuinig met de mayo
non drive side
drive side
nu de crank nog
tandblad, 39T, Middleburn, gehard alu
Toch enige slijtage na 3,5 jaar stof en modder. Nu is dit blad om te draaien en te plaatsen op de plek waar de chainguard zit. Echter toch maar besloten een nieuw buitenblad te monteren, een 35T stainless steel van Surly, 104mm steek
surly tandblad 104x35t
crank gemonteerd
rohloff tandwiel na 3,5 jaar ook maar eens omgedraaid
velginspectie
50mm Mondial eens proberen
nieuw KMC X1 ketting erop
schoonmaakvloeistof in de naaf
3 minuten draaien in de 3 en 5, 15minuten wachten
oude olie en schoonmaakvloeistof eruitpompen, nieuwe olie erin en afsluiten
Klaar is kees.
Nu alleen nog electradraad buitenom, spatborden demonteren, eventueel gewicht besparen op pedalen, standaard en chainguard.
Eerste kleine testritje gaf vreemd geluid tussen ketting en kettingblad. Het kettingblad is 5-8sp ketting compatible, de KMC X1 is iets smaller, 9sp. Surly claimt dat het nog moet inslijten. Even afwachten dus.
Voor de rest, nog steeds heel tevreden met deze comfortabele snelle tractor. Wel een ander stuur gemonteerd, eveneens een vaste stuurpen en ligstuurtje (Syntace XXS). Syntace C2 bevalt beter omdat de XXS net iets te kort is en je daardoor op je onderarm steunt ipv je elleboog. Tubus duo lowriders zijn ook gedemonteerd tov het origineel. Balhoofdstel (FSA) en Tubus Cargo nog nooit gedemonteerd in die 3,5 jaar (ca. 15000km).... geen rammeltje of niks.
eerst de fiets maar even strippen
beschadigde kabelkous
lakbeschadiging achterpatten
esge pletscher en corrosie nog steeds geen vrienden
electrakabel naar binnenkant spatbord beetje slordig afgewerkt, dat had ik wel wat netter kunnen doen. Echter grote kans dat het spatbord even tijdelijk verwijderd wordt, dus zal het kabeltje binnenkort buitenom gaan.
kunststof kabelmantel binnenkant achterspatbord
wat voor functie hadden die zwarte plastic kapjes ook al weer? en in welke volgorde?
frame - 1e sluitring - bidonhouder - plastic kapje - 2e sluitring - boutje?? of kan de bidonhouder beter rechtstreeks op het frame zonder sluitring?
Magura firmtech, blijft nog steeds heel goed remmen
ojee, stalen bout in alu frame, snel afkloppen
dakdekkerstape ter vervanging van kwijtgeraakte tubusdopjes.... niet echt fraai, maar doeltreffend (geen ponsgaatjes meer in mijn tent)
tubus cargo, roest, slijtage, misschien toch maar eens ter bescherming zo'n tuinslang proberen
bracketbuis even schoonmaken
Truvativ GPX team, buitenboordlagers..... stukken beter dan de 1e editie die ik na een jaar kon weggooien. Deze nieuwe lagers houden het al twee jaar uit, geen roest te zien (valt me niks tegen).
kleinere kogeltjes aan de drive side (als ik me goed herinner) en dus grotere kogels aan de nondrive side (zie vorige afbeelding)
bracketlager driveside en de losse onderdelen die binnendringen van stof moeten voorkomen (en dat ook effectief doen)
non drive side
excentrisch brackethuis
beetje vet erbij
kloddertje hier
kloddertje daar
zoiets
afsluitringetje terugplaatsen (lichtjes aandrukken)
dit metalen afsluitringetje houdt het lager goed stofvrij
eerlijk gezegd voelde ik bij het rollen van de lager wel enige korreltjes, maar ach, geen roest, geen speling, wat wil een mens nog meer
electrakabel en twee schakelkabels via onderkant bracket
wat montagepasta
bracketbuis
bracketbuis met
niet te zuinig met de mayo
non drive side
drive side
nu de crank nog
tandblad, 39T, Middleburn, gehard alu
Toch enige slijtage na 3,5 jaar stof en modder. Nu is dit blad om te draaien en te plaatsen op de plek waar de chainguard zit. Echter toch maar besloten een nieuw buitenblad te monteren, een 35T stainless steel van Surly, 104mm steek
surly tandblad 104x35t
crank gemonteerd
rohloff tandwiel na 3,5 jaar ook maar eens omgedraaid
velginspectie
50mm Mondial eens proberen
nieuw KMC X1 ketting erop
schoonmaakvloeistof in de naaf
3 minuten draaien in de 3 en 5, 15minuten wachten
oude olie en schoonmaakvloeistof eruitpompen, nieuwe olie erin en afsluiten
Klaar is kees.
Nu alleen nog electradraad buitenom, spatborden demonteren, eventueel gewicht besparen op pedalen, standaard en chainguard.
Eerste kleine testritje gaf vreemd geluid tussen ketting en kettingblad. Het kettingblad is 5-8sp ketting compatible, de KMC X1 is iets smaller, 9sp. Surly claimt dat het nog moet inslijten. Even afwachten dus.
Voor de rest, nog steeds heel tevreden met deze comfortabele snelle tractor. Wel een ander stuur gemonteerd, eveneens een vaste stuurpen en ligstuurtje (Syntace XXS). Syntace C2 bevalt beter omdat de XXS net iets te kort is en je daardoor op je onderarm steunt ipv je elleboog. Tubus duo lowriders zijn ook gedemonteerd tov het origineel. Balhoofdstel (FSA) en Tubus Cargo nog nooit gedemonteerd in die 3,5 jaar (ca. 15000km).... geen rammeltje of niks.