Additionally, paste this code immediately after the opening tag: onderhoud (idworx off rohler, 3,5 jaar oud) - Forum Wereldfietser

onderhoud (idworx off rohler, 3,5 jaar oud)

Idworx Off Rohler, 3,5 jaar later, tijd voor jaarlijks onderhoud en een kleine inspectie.

Afbeelding
eerst de fiets maar even strippen

Afbeelding
beschadigde kabelkous

Afbeelding
lakbeschadiging achterpatten

Afbeelding
esge pletscher en corrosie nog steeds geen vrienden

Afbeelding
electrakabel naar binnenkant spatbord beetje slordig afgewerkt, dat had ik wel wat netter kunnen doen. Echter grote kans dat het spatbord even tijdelijk verwijderd wordt, dus zal het kabeltje binnenkort buitenom gaan.

Afbeelding
kunststof kabelmantel binnenkant achterspatbord

Afbeelding
wat voor functie hadden die zwarte plastic kapjes ook al weer? en in welke volgorde?
frame - 1e sluitring - bidonhouder - plastic kapje - 2e sluitring - boutje?? of kan de bidonhouder beter rechtstreeks op het frame zonder sluitring?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Magura firmtech, blijft nog steeds heel goed remmen

Afbeelding
ojee, stalen bout in alu frame, snel afkloppen

Afbeelding
dakdekkerstape ter vervanging van kwijtgeraakte tubusdopjes.... niet echt fraai, maar doeltreffend (geen ponsgaatjes meer in mijn tent)

Afbeelding
tubus cargo, roest, slijtage, misschien toch maar eens ter bescherming zo'n tuinslang proberen

Afbeelding
bracketbuis even schoonmaken

Afbeelding
Truvativ GPX team, buitenboordlagers..... stukken beter dan de 1e editie die ik na een jaar kon weggooien. Deze nieuwe lagers houden het al twee jaar uit, geen roest te zien (valt me niks tegen).

Afbeelding
kleinere kogeltjes aan de drive side (als ik me goed herinner) en dus grotere kogels aan de nondrive side (zie vorige afbeelding)

Afbeelding
bracketlager driveside en de losse onderdelen die binnendringen van stof moeten voorkomen (en dat ook effectief doen)

Afbeelding
non drive side

Afbeelding
excentrisch brackethuis

Afbeelding
beetje vet erbij

Afbeelding
kloddertje hier

Afbeelding
kloddertje daar

Afbeelding
zoiets

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
afsluitringetje terugplaatsen (lichtjes aandrukken)

Afbeelding
dit metalen afsluitringetje houdt het lager goed stofvrij

Afbeelding
eerlijk gezegd voelde ik bij het rollen van de lager wel enige korreltjes, maar ach, geen roest, geen speling, wat wil een mens nog meer

Afbeelding
electrakabel en twee schakelkabels via onderkant bracket

Afbeelding
Afbeelding
wat montagepasta

Afbeelding
bracketbuis

Afbeelding
bracketbuis met

Afbeelding
Afbeelding
niet te zuinig met de mayo

Afbeelding
non drive side

Afbeelding
Afbeelding
drive side

Afbeelding
nu de crank nog

Afbeelding
tandblad, 39T, Middleburn, gehard alu

Afbeelding
Toch enige slijtage na 3,5 jaar stof en modder. Nu is dit blad om te draaien en te plaatsen op de plek waar de chainguard zit. Echter toch maar besloten een nieuw buitenblad te monteren, een 35T stainless steel van Surly, 104mm steek

Afbeelding
surly tandblad 104x35t

Afbeelding
crank gemonteerd

Afbeelding
rohloff tandwiel na 3,5 jaar ook maar eens omgedraaid

Afbeelding
Afbeelding
velginspectie

Afbeelding
50mm Mondial eens proberen

Afbeelding
Afbeelding
nieuw KMC X1 ketting erop

Afbeelding
schoonmaakvloeistof in de naaf

Afbeelding
3 minuten draaien in de 3 en 5, 15minuten wachten

Afbeelding
oude olie en schoonmaakvloeistof eruitpompen, nieuwe olie erin en afsluiten

Afbeelding
Klaar is kees.

Nu alleen nog electradraad buitenom, spatborden demonteren, eventueel gewicht besparen op pedalen, standaard en chainguard.

Eerste kleine testritje gaf vreemd geluid tussen ketting en kettingblad. Het kettingblad is 5-8sp ketting compatible, de KMC X1 is iets smaller, 9sp. Surly claimt dat het nog moet inslijten. Even afwachten dus.

Voor de rest, nog steeds heel tevreden met deze comfortabele snelle tractor. Wel een ander stuur gemonteerd, eveneens een vaste stuurpen en ligstuurtje (Syntace XXS). Syntace C2 bevalt beter omdat de XXS net iets te kort is en je daardoor op je onderarm steunt ipv je elleboog. Tubus duo lowriders zijn ook gedemonteerd tov het origineel. Balhoofdstel (FSA) en Tubus Cargo nog nooit gedemonteerd in die 3,5 jaar (ca. 15000km).... geen rammeltje of niks.
Erg mooie plaatjes, AB!
Maar eh, hoezo gewicht besparen op je chainguard als je twee banden van 740 g per stuk :!: (zie etiket band) aan je velgen knoopt en een complete pot pasta in je fiets smeert waar een dun likje genoeg zou zijn? En als je nauwelijks in het donker rijdt, kan alle verlichting inclusief bekabeling er ook wel af.
AB schreef: schoonmaakvloeistof in de naaf

15minuten wachten

oude olie en schoonmaakvloeistof eruitpompen, nieuwe olie erin en afsluiten

In dat kwartier had je mooi de handleiding kunen lezen! :roll:

Getriebe gut durchspülen (min. 1 km fahren oder Rad im Montage-ständer drei Minuten durchkurbeln. Dabei häufig die Gänge 3 und 5 schalten, da sich in diesen
Gänge alle Getrieberäder drehen).
wimmo17 schreef:Erg mooie plaatjes, AB!
Maar eh, hoezo gewicht besparen op je chainguard als je twee banden van 740 g per stuk :!: (zie etiket band) aan je velgen knoopt en een complete pot pasta in je fiets smeert waar een dun likje genoeg zou zijn? En als je nauwelijks in het donker rijdt, kan alle verlichting inclusief bekabeling er ook wel af.
Ik was zowieso nieuwsgierig naar die Mondial, en al combiband voor offroad en asfalt voor echt lange stukken lijkt het me qua profiel en rubberhoeveelheid wel een goede slijtvaste band. De band is wel wat stug, dus echt soepel zal ie wel niet stuiteren, maar als je een maand lang zorgeloos wilt fietsen en wellicht ook nog goatheads en puntige rotsen tegenkomt.....
De chainguard, standaard en spatborden lijken me voor mijn doeleinde overbodig, ook makkelijker fietsonderhoud zonder die dingen. Voor rustig toeren zou ik ze erop laten, maar laat dat nou net niet de bedoeling zijn. Verlichting laat ik erop voor nacht/avond/schemering-ritten.
m-gineering schreef:
AB schreef: schoonmaakvloeistof in de naaf

15minuten wachten

oude olie en schoonmaakvloeistof eruitpompen, nieuwe olie erin en afsluiten

In dat kwartier had je mooi de handleiding kunen lezen! :roll:

Getriebe gut durchspülen (min. 1 km fahren oder Rad im Montage-ständer drei Minuten durchkurbeln. Dabei häufig die Gänge 3 und 5 schalten, da sich in diesen
Gänge alle Getrieberäder drehen).
Volgens de handleiding mocht ik tussendoor ook 3 minuten als een orgelman aan mijn crank staan draaien (in de 3e en 5e versnelling).

Ik was een beetje laat met onderhoud, er kwam nauwelijks oude olie uit, dus ik hoop dat ie het nog doet. Bij nader inzien heeft de fietsenmaker waar ik de fiets gekocht heb mij flink genaaid. De fiets 3,5 jaar geleden gekocht en ben 2 jaar geleden bij hem voor onderhoud geweest, hij zou toen garantie op mijn oude spatborden regelen (dus de oude vervangen voor de nieuwe met kabelgoot); hij zou mijn olie verversen en hij zou mijn tandwiel omdraaien. Uiteindelijk heeft ie al die drie dingen niet gedaan, maar alleen het ketting vervangen (waar ik niet om gevraagd had) en me wel een rekening van 65euro geschreven...... Zo zie je maar weer, een goede vertrouwensband met je fietsenmaker is een pré, anders zijn het net bankiers :wink:.
Wat ik me afvraag. In de lagers van het bracket zouden veel meer kogels kunnen, zo'n lager wordt dan toch sterker. Per kogel krijg je toch minder druk op de buitenste schaal van het lager. Overigens mooie plaatjes.
Mooi verslag. Aan een goede fiets is het fijn onderhoud plegen.
Dat voorblad was idd wel ver genoeg.
Leon
AB,

Ziet er weer goed onderhouden uit. Zo preventief onderhoud ik mijn 3 jaar oude Avaghon niet. Alles wat goed draait, laat ik met rust. Maar staal en de SKF 600 trapas vragen minder onderhoud.

Over het Rohloff kettingwiel het volgende. Als ik de foto bekijk, heb je het tandwiel nog niet gekeerd. Na 3,5 jaar zou ik het Rohloff kettingwiel in de Kliko doen. De buitenzijde van de kraag van het kettingwiel wordt het afsluitende draagvlak voor de olie-keerring. Als dat kettingwiel na 3,5 jaar weer en wind is geroest of beschadigd, is keren van het kettingwiel de oplossing om je olie-keerring te slopen.

Piet.
Leuk!
Mijn complimenten voor jouw vakmanschap.
multiwgb schreef:Wat ik me afvraag. In de lagers van het bracket zouden veel meer kogels kunnen, zo'n lager wordt dan toch sterker. Per kogel krijg je toch minder druk op de buitenste schaal van het lager. Overigens mooie plaatjes.
klopt, meer kogels geeft een hoger draaggetal. Helaas is zo'n lager nauwelijks te maken, normale eenrijige groefkogellagers zijn maar voor de helft gevuld:
Bij montage wordt de binnenring uit het midden geplaatst, er is dan net genoeg ruimte om de onderste helft van de buitenring met kogels te vullen. De binnenring wordt centrisch gedrukt, de kogels netjes over de omtrek verdeeld en om dat zo te houden wordt er een afstandshouder tussen alle kogels geplaatst. Alle kogels zitten dan spelingsvrij opgesloten
Tssk je snapt er ook niks van, je moet die traktor sneller maken, niet langzamer!

Afbeelding
@13jr oud ofzo

(oké stuur gaat nog verder naar beneden :D)
Interessant item Ab. Jij schrijft dat de fiets 3,5 jaar oud is, wat denk ik belangrijker is hoeveel kilometers heb jij ermee gereden in die 3,5 jaar. Daarnaast onder welke omstandigheden. Het beeld wat ik heb bij een Idworx Off Rohler is dat het de Hummer onder de fietsen is. Maar na het zien van jouw foto's ben ik aan het twijfelen geslagen. Voor een fiets van bijna 4 mille verwacht ik geen corrosie en slechte bedrading. Daarom mijn vraag, is een Idworx Off Rohler werkelijk deze 4 mille waard? Tevens las ik over een slechte servicebeurt bij een Idworx dealer. Is deze klacht bij Idworx gemeld? Ik neem aan dat een merk als Idworx verwacht van zijn verkooppunten dat er alleen maar service wordt geleverd, zowel bij de aankoop als bij servicebeurten.
Dit zie je bij elke fiets; lakbeschadiging op drukpunten, sks spatborden die naar de )#$&*$#! gaan en tubus dragers gaan gewoon roesten, alleen bij de titanium en RVS versies heb je dat probleem niet.

Maak je geen illusies, op die idworxen zitten best aardige details maar de onderdelen gaan naar verloop van tijd ook gewoon slijten/kapot, de keuze voor buitenboordlagers vind ik dubieus; ik heb met vierkantassen (shimano, sunrace, token, etc) nooit onderhoud.
Rob53 schreef:Interessant item Ab. Jij schrijft dat de fiets 3,5 jaar oud is, wat denk ik belangrijker is hoeveel kilometers heb jij ermee gereden in die 3,5 jaar. Daarnaast onder welke omstandigheden. Het beeld wat ik heb bij een Idworx Off Rohler is dat het de Hummer onder de fietsen is. Maar na het zien van jouw foto's ben ik aan het twijfelen geslagen. Voor een fiets van bijna 4 mille verwacht ik geen corrosie en slechte bedrading. Daarom mijn vraag, is een Idworx Off Rohler werkelijk deze 4 mille waard? Tevens las ik over een slechte servicebeurt bij een Idworx dealer. Is deze klacht bij Idworx gemeld? Ik neem aan dat een merk als Idworx verwacht van zijn verkooppunten dat er alleen maar service wordt geleverd, zowel bij de aankoop als bij servicebeurten.
Afbeelding
die electrakabel die je op deze foto door het achterspatbord ziet gaan heb ik zelf aangelegd, en dat heb ik een beetje slordig gedaan. Ik had de krimpkous even tot in de binnengoot door moeten laten lopen. Nu heb ik het met tape een beetje slordig afgewerkt.
Toen ik de OR kocht hadden ze nog niet die type achterspatborden, toen hadden ze nog dat type achterspatbord met een aluminium foliestrip door het spatbord met nog twee schakelpunten naar het achterlicht. Die was na een wintertje pekel gecorrodeerd, een bekend probleem bij de SKS achterspatborden destijds. Die is onder garantie vervangen, alleen niet bij de fietsenmaker waarbij ik de fiets destijds kocht. Daar kom ik niet meer, vertrouwen is weg, en iets te ver rijden.
Later kwam er een dealer bij me in het dorp en die verleende stukken beter garantie.... en de serviceverlening van Idworx zelf vind ik ook heel goed. Ik heb mijn klacht niet bij Idworx gemeld, wil die fietsenmaker verder niet voor de voeten lopen, bij de aankoop heeft ie me immers wel goed geholpen ;). Hij heeft me alleen geld gerekend voor iets waar ik niet om had gevraagd, en waar ik wel om had gevraagd heeft ie niet gedaan. En nu een goede dealer wel in mijn directe omgeving waar ik wel vertrouwen in heb, kan gebeuren. Anderzijds is mijn klacht ook niet echt hard te maken, te lang geleden, veel gedoe, geen zin in.
Om het verhaal van die electrakabel af te maken. Ik heb dus geen nieuwe draad vanaf het voorlicht naar het achterlicht getrokken, maar het draad bij zijn uiteinde tpv bracketbuis met behulp van krimpkous verlengd. En dat werkt 100% goed.

De huidige OR'ers zijn al sterk verbeterd tov de oude 2010 versie die ik heb. Kabelgoot (met doorlopend electradraad) is een verbetering, zelfs de nieuwe Truvativ lagers zijn een verbetering, laat staan de nieuwe door Idworx ontwikkelde bracketlagers met grote kogels en goede afdichting (prijs 125euro)... De nieuwe OR evo is weer een verbeterde versie met onder andere bredere Darim velgen.

Corrosie op het frame ben ik niet tegengekomen, wel is de lak van die standaard afgebladerd, iets wat geloof ik uiteindelijk bij elke standaard van dat merk voorkomt.
Ik heb er nu zo'n 15000km mee gefiets, waaronder 7000km over amerikaanse dirtroads en vele kilometers als atb in NL.

Of het je de prijs waard is, kun je alleen zelf bepalen. Ik had eerlijk gezegd in het begin ook te hoge verwachtingen, maar pekel, regen, stof en modder slopen uiteindelijk elke fiets. Het is gewoon zaak om realistisch te blijven en regelmatig onderhoud te plegen. Ik heb de fiets behoorlijk mishandeld de afgelopen jaren, maar hij doet het nog uitstekend. Vooral de remmen, rohloffnaaf, son/edelux, het frame en de wielen bevallen me echt heeel goed in de modder en sneeuw. Het enige waar ik spijt van heb is dat ik de fiets niet eerder heb gekocht. De fiets heeft het reisvirus weer behoorlijk doen oplaaien, maar ook voor toerritjes dichtbij huis is het inmiddels mijn meest favoriete fiets. Door deze fiets heb ik ook het atb'en ontdekt (ook al heb ik gelukkig geen echte atb, geen plek meer in de schuur). De OR is voor mij een hele mooie allrounder, afhankelijk van het type band komt ie aardig in de buurt van een atb of aardig in de buurt van een randonneur (met enige marge en gevoel van relativering in acht genomen ;)).

@PietV
Bedankt voor de tip, was me er niet zo van bewust dat het achtertandwiel ook een oliekeringfunctie vervulde. Dan gaat de oude ook de kliko in, heb nog een nieuwe liggen. Of zou het ook mogelijk zijn om de nieuwe achterzijde van het tandwiel vlak en braamvrij te schuren en alsnog te laten zitten?
Heel duidelijk antwoord Ab. Bedankt hiervoor. Als ik ooit een keer een financiële meevaller heb wil ik er ook graag één hebben. Ik begrijp van jou dat hij nog steeds jaarlijks in verbeterde uitvoering verschijnt. Tegen de tijd dat ik hem bij elkaar heb gespaard is hij perfect! :wink:
Rob53 schreef:Heel duidelijk antwoord Ab. Bedankt hiervoor. Als ik ooit een keer een financiële meevaller heb wil ik er ook graag één hebben. Ik begrijp van jou dat hij nog steeds jaarlijks in verbeterde uitvoering verschijnt. Tegen de tijd dat ik hem bij elkaar heb gespaard is hij perfect! :wink:
Geen flauw idee op welke punten de huidige OR's te verbeteren valt. Gerrit Gaastra zal heus nog wel iets kunnen bedenken voor de 2014 versies etc
Ik heb destijds de fiets met korting kunnen kopen, dat heeft me destijds over de streep geholpen. Het geld groeit mij ook niet op de rug :). Wel vind ik het mijn beste fietsinvestering, puur omdat die brede banden me op droomplekken brengen en ik (de beweging) fietsen en de roes van het reizen machtig mooi vind. Wellicht dat een goedkopere fiets me ook op die plekken had gebracht, maar ik heb destijds gedacht dat ik absoluut een Off Rohler wilde, vooral toen ik ik de fiets op de bikemotion 2009 voor het eerst van dichtbij zag. Een van de weinige verliefdheden waar ik geen spijt van heb, ook al heb ik enkele kinderziektes moeten overwinnen :D.
Overigens ben ik nu een Surly Ogre aan het opbouwen (jaja, met vierkante as, triple, vbrakes en derailleurs), vraag me niet waarom er nog een fiets bij "moet", het is een rare verslaving.
Zonet het filmpje op Youtube gekeken van de test die Op Pad heeft gemaakt van de Idworx Off Rohler 2013 Evo. Dan denk je inderdaad wat valt er nog te verbeteren aan deze bike? Maar kost inmiddels al over de 4 mille, dus moet ik nog langer sparen :(
Rob53 schreef:Zonet het filmpje op Youtube gekeken van de test die Op Pad heeft gemaakt van de Idworx Off Rohler 2013 Evo. Dan denk je inderdaad wat valt er nog te verbeteren aan deze bike? Maar kost inmiddels al over de 4 mille, dus moet ik nog langer sparen :(
Koop niet iets wat je niet kan veroorloven. Daarnaast moet je ook nog budget rekenenen voor de fietsreis zelf..... en uiteraard goede kleding, tassen, tent, slaapzak, slaapmat, etc. Reperatiemateriaal, pedalen, reservemateriaal, onderhoudsmateriaal, etc komt er ook nog bij. Zul je zien dat het verschil tussen een VSF en Idworx ook maar relatief is. En ach, de pijn van een financiele uitgave voel je 1x, plezier van iets waar je tevreden over bent voel je elke dag. . De gunfactor voor kleine innovatieve fietsfabrikanten speelt bij mij ook een rol, net als service- en garantieverlening. En wie weet kun je nog wel miljoen redenen te bedenken om iets af te wijken van het rationele pad ;)
Mooi verslag, dank voor het nemen van de moeite!

Bij één foto schrijf je "velginspectie". Maar bij de plek waar de spaak de velg ingaat, lijkt het spaakgat wat uitgelubberd. Is dat toevallig een achterwiel, en ontbreken de spaakbusjes vanwege de Rohloff-naaf? Ik meen een keer zoiets gelezen te hebben.
AB, met de montagepasta ga je wel erg rigoreus te werk. Alleen een likje op het schroefdraad volstaat al. De hele inbusbouten hoef je niet mee te smeren.
Ik weet niet hoeveel keer je de ketting hebt aangespannen, maar na 3,5 jaar (gezien de foto) zou ik de inbouten bij de bracket ook vervangen door nieuwe exemplaren, eventueel ook de rubbere afdichting bij de baracket.
Trek de inbusbouten niet te strak aan, 8 Nm met montagepasta volstaat, komt overeen met ca 12 Nm zonder pasta.
In principe geeft Idworx na 3,5 jaar nog een gedeelte garantie op het spatbord.
Overigens is Idworx qua klachten altijd zeer coulant.
Zelf heb ik ook een Idworx OR uit 2006 met het 'oude spatbord'. De elektrische contactpunten behandel ik altijd met Konservierungswax transparant van Volkswagen (art.nl. AKR 321 M15 4) in een spuitbus van 300 ml.
Ik heb nooit geen problemen gehad met mijn verlichting. Wel keek ik de contactpunten ieder jaar even na, indien nodig even schoonmaken en weer inspuiten.
Ik zou de Tubus dragers inderdaad met waterslang voorzien (als 'grondlaagje' doe je er een reepje zwarte ductape op), dat heb ik ook gedaan en mij bevalt het prima, de dragers zien er na al die jaren nog prima uit.
Persoonlijk vind ik de Mondials (ik heb de maat 55 / 559) wat 'schwabberen' op oneffenheden in het wegdek. Ook de Dureme heeft hier last van. De andere Marathons hebben dit niet zo is mijn ervaring.
De Big Ben is ook een goede band, rolt heel licht, maar heeft een lekbeschermingslevel van 4, terwijl de Marathons 5 en 6 hebben.
Frits