Additionally, paste this code immediately after the opening tag: E-werk accu leeg - Forum Wereldfietser

E-werk accu leeg

Ik heb sinds kort een E-Werk lader en E-Werk accu aangesloten op mijn naafdynamo. Ik heb hem inmiddels een aantal keer gebruikt. Vanmorgen bleek hij leeg te zijn toen ik op pad ging. Het gevolg was dat mijn GPS herhaaldelijk de melding gaf dat stroom verbroken was en de vraag of hij uitgeschakeld moest worden om vervolgens weer aan te springen. Aan/uit aan/uit. Eenmaal aan het fietsen niets meer aan de hand maar als ik een minuutje stilstond herhaalde bovenstaande dus.
Ik vind het vreemd dat:
- de accu leeg was
- hij gedurende de dag niet oplaadde.
Wat gaat hier mis?
LHTJoost schreef:Wat gaat hier mis?
- de GPS heeft teveel stroom gevergd
- de e-werk staat niet goed ingesteld
- de accu was niet- of nauwelijks geladen toen je het apparaat aansloot
- je fietst te langzaam
- de accu is defect
- de stekkertjes van de naafdynamo maken slecht contact
- een combinatie van bovenstaande

Kortom, daar is zo geen zinnig antwoord op te geven.
Je zou kunnen kijken of de accu zonder aangesloten GPS wel opgeladen raakt.

Frank
Bedankt. Ik zal idd eens een dagje zonder gps fietsen en kijken hoe het daarna gaat.
licht aan laten staan tijdens het fietsen?
m-gineering schreef:licht aan laten staan tijdens het fietsen?
Huh? daar heb je toch juist die naafdynamo voor? Of wordt de E-werk direct een accu voor het licht, als je dat ding monteert?
Als je licht continu stroom vreet blijft er minder stroom over voor de e-werk (en trekt de telefoon hem bij opladen leeg)
Matthie9000 schreef:Als je licht continu stroom vreet blijft er minder stroom over voor de e-werk (en trekt de telefoon hem bij opladen leeg)
Ah, tíjdens het fietsen bedoel je. Ikke snap.
frank bueters schreef:
LHTJoost schreef:Wat gaat hier mis?
- de GPS heeft teveel stroom gevergd
- de e-werk staat niet goed ingesteld
- de accu was niet- of nauwelijks geladen toen je het apparaat aansloot
- je fietst te langzaam
- de accu is defect
- de stekkertjes van de naafdynamo maken slecht contact
- een combinatie van bovenstaande

Kortom, daar is zo geen zinnig antwoord op te geven.
Je zou kunnen kijken of de accu zonder aangesloten GPS wel opgeladen raakt.

Frank
Ik heb er nog eens en studie van gemaakt en van bovenstaande opties blijft wat mij betreft over dat de accu defect is.
Het vreemde is dat de gps prima werkt zolang ik fiets. Zodra ik stop geeft de gps aan dat de voeding ermee ophoudt. Ook na een dag fietsen zonder de gps aangesloten te hebben laat de accu niet op.
Inmiddels ben ik er zo klaar mee dat ik een andere optie overweeg. Namelijk een varta usb-lader aansluiten op mij E-Werk omvormer en deze batterijen gebruiken in de gps. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Ik moet snel beslissen want over 2 weken ga ik op vakantie.
LHTJoost schreef:Ik heb er nog eens en studie van gemaakt en van bovenstaande opties blijft wat mij betreft over dat de accu defect is.
Het vreemde is dat de gps prima werkt zolang ik fiets. Zodra ik stop geeft de gps aan dat de voeding ermee ophoudt. Ook na een dag fietsen zonder de gps aangesloten te hebben laat de accu niet op.
Het effect dat je beschrijft, van de meldingen bij stoppen en weer optrekken, is typisch voor een GPS aan een lader zonder stroombuffer. Als je de E-werk ingesteld hebt gehad op de voorgeschreven spanning en stroom (5,6 V / 1,5 A (!)) dan is het waarschijnlijk dat er iets mis is met de accu.
LHTJoost schreef:een varta usb-lader aansluiten op mij E-Werk omvormer en deze batterijen gebruiken in de gps. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
Jawel, zo deed ik het toen er nog geen bufferaccu was. Had de Varta type 57048. Werkte goed.
De bufferaccu heeft mij nooit veel geluk gebracht. Laden bleef onvoorspelbaar. Bovendien vond ik het een lastig te monteren bolletje met onhandelbare draden.

Frank
Hoi Frank, super, hier kan ik mee verder.
Klopt het dat de lader ook andersom te gebruiken is om via usb een telefoon op te laden?
LHTJoost schreef:Hoi Frank, super, hier kan ik mee verder.
Klopt het dat de lader ook andersom te gebruiken is om via usb een telefoon op te laden?
Als we hetzelfde bedoelen, ja. Je kunt met de E-werk heel goed een telefoon laden. Heb je ook geen bufferaccu nodig, liever niet zelfs. Apparaten die zelf de accu kunnen laden, zoals GSM's, kunnen zonder bufferaccu aan de E-werk worden aangesloten. De juiste instelling is altijd even zoeken.

Frank
Nee frank dat bedoel ik niet.
Ik kan mijn IPhone namelijk niet rechtstreeks aansluiten op mijn EWerk omvormer.

Ik bedoel: is het mogelijk een Telefoon op te laden met de varta? Ik denk dat te begrijpen wanneer ik op internet zoek.
LHTJoost schreef:Nee frank dat bedoel ik niet.
Ik kan mijn IPhone namelijk niet rechtstreeks aansluiten op mijn EWerk omvormer.

Ik bedoel: is het mogelijk een Telefoon op te laden met de varta? Ik denk dat te begrijpen wanneer ik op internet zoek.
Dat kan dus. Varta is binnen en heb hem al aangesloten op dynamo via omvormer. Ik verwacht hier minder gedoe mee dan met de accu.

We zullen zien.
LHTJoost schreef:Nee frank dat bedoel ik niet.
Ik kan mijn IPhone namelijk niet rechtstreeks aansluiten op mijn EWerk omvormer.
sorry, die had ik gemist. Ik heb dat vaker gehoord maar ik heb geen ervaring met I-dingen. Ik weet dat sommige Android toestellen ook klagen maar dat is een kwestie van een USB kabeltje met de juiste pinconfiguratie. Zou wel willen weten wat het probleem precies is met de I-phone aan de E-werk.

Frank
LHTJoost schreef:
LHTJoost schreef:Nee frank dat bedoel ik niet.
Ik kan mijn IPhone namelijk niet rechtstreeks aansluiten op mijn EWerk omvormer.

Ik bedoel: is het mogelijk een Telefoon op te laden met de varta? Ik denk dat te begrijpen wanneer ik op internet zoek.
Dat kan dus. Varta is binnen en heb hem al aangesloten op dynamo via omvormer. Ik verwacht hier minder gedoe mee dan met de accu.

We zullen zien.
Welke Varta is dat precies? Dat klinkt nog wel interessant, batterijlader en accupack in één.
frank bueters schreef:Zou wel willen weten wat het probleem precies is met de I-phone aan de E-werk.
Blijkbaar gaan iPhones (behalve de 3G) klagen als de spanning onder een bepaalde drempel komt, hetgeen met een E-Werk kan gebeuren.

Met volledig wegvallen van de voeding hebben ze over het algemeen geen last, de iPhone geeft een piepje (of trilt even) en gaat gewoon verder met waar-ie mee bezig was.

.tsooJ
Alien schreef:
frank bueters schreef:Zou wel willen weten wat het probleem precies is met de I-phone aan de E-werk.
Blijkbaar gaan iPhones (behalve de 3G) klagen als de spanning onder een bepaalde drempel komt, hetgeen met een E-Werk kan gebeuren.
aha. dat kan inderdaad vervelend zijn, vooral als die waarde nog betrekkelijk hoog ligt.
Misschien is de "the Plug" dan beter geschikt voor de I-phone, die schakelt zichzelf uit wanneer er niet voldoende spanning kan worden geleverd. Ik vind zo'n sjieke Plug ook wel bij het imago van de I-phone passen, maar dat geheel ter zijde :wink:

Frank
't Zou een mooie functionaliteit voor de E-Werk zijn, ook.

Hm, wellicht dat 't met een enkele Zener-diode simpel op te lossen is...

.tsooJ
Travelmaster schreef:
LHTJoost schreef:
LHTJoost schreef:...

Welke Varta is dat precies? Dat klinkt nog wel interessant, batterijlader en accupack in één.
http://www.storetotaal.com/varta-varta- ... kieskeurig

Bijkomend voordeel is wat mij betreft geen kabel aan gps dus zo van stuur te pakken (ook door onbevoegden hmmm)
Ik heb de Varta lader in de praktijk getest en ben niet enthousiast. Het opladen met de naafdynamo gaat erg langzaam. Heeft alleen meerwaarde als je nooit een stopcontact in de buurt hebt. Je telefoon opladen met de Varta schiet ook niet echt op. Helaas.