Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Smartphone-houder + lader (mbv. batterijen gezocht) - Forum Wereldfietser

Smartphone-houder + lader (mbv. batterijen gezocht)

Hoi allemaal,


Omdat ik lange afstanden fiets op mijn racefiets en mijn smartphone voor navigatie en route+hartslag+cadans etc. bijhouden in MapMyRide gebruik, zoek ik een houder voor mijn smartphone en een lader voor op de racefiets.
Mijn telefoon is al waterdicht (Sony Ericsson Xperia Active). Ik zoek een lader op batterijen omdat ik ook meerdere dagen wildkamperend weg wil kunnen gaan. Een lader die via USB, of netstroom oplaadt is daarom geen optie. Een lader op zonne-energie ook niet, omdat ik de telefoon de hele dag gebruik en er niet genoeg zon op zal vallen om te compenseren voor het gebruik. Iets met een dynamo is ook lastig omdat, dat niet goed loopt op een racefietsband en een dynamo oververhit kan raken met de snelheden van een racefiets.

Kortom ik zoek een systeem (eventueel lossen onderdelen) met de volgende eigenschappen:
- Montage smarpthone op racefiets (telefoon l x b x h = 92x55x17)
- Laadsysteem op losse batterijen (AA, AAA, etc.)
- Laadsysteem waterdicht
- Laadsysteem montage op racefiets (laden tijdens gebruik)

Alvast bedankt voor de suggesties!
Met een goeie naafdynamo (SON28) heb je dat probleem van oververhitten volgens mij niet? (zie geen max. snelheid staan op de SON website) het grootste nadelen is:
- kosten
- wiel opnieuw spaken
- meer wrijving (dan een industrie/kogelgelagerd wiel)

Bedenk overigens dat je nooit waterdicht kunt opladen via USB, een USB-poort is simpelweg niet waterdicht; kun je dan niet beter een tweede accu kopen en een acculader (vanaf naafdynamo of op batterijen gevoed) in een waterdichte stuurtas doen?

Andere optie is een powerpack oid; dat is een accu met bijv 10.000mAh capaciteit waarmee je meerere keren (via bijv usb) je telefoon kunt opladen, staat geloof ik wel een (recent) draadje op dit forum die daar over gaat. Zoiets als dit dus, maar dan met wat meer capaciteit. Leuke van deze is dat je deze via naafdynamo kunt voeden middels een simpele omvormer naar USB stroom.
Voor wat betreft je laadsysteem bestaat het wel, al zou ik het nooit kopen (tenzij het ook om NiMH zou werken...wat ik hier niet direct kan achterhalen). Zou je moeten vinden voor rond de 20 EUR.
Goed voor noodgevallen. AA batterijen vind je óveral.

.tsooJ
jordy_d schreef:Iets met een dynamo is ook lastig omdat, dat niet goed loopt op een racefietsband en een dynamo oververhit kan raken met de snelheden van een racefiets.
Klopt, maar dan moet je wel vrij lang 200 Km/h fietsen ;).

Bij normale snelheden is het te leveren vermogen 3-5W en het rendement 40-60% zodanig, dat de dynamo paar Watt in warmte om te zetten energie prima aankan. De warmte van een remschijf is eerder een thema, maar ook dat schijnt mee te vallen
Tja, een beetje commercieel (mijn excuses), maar kom eens langs.
We hebben minstens zes USB laders, een stuk of vijf systemen om je smartphone goed op je fiets te monteren, accupacks, enzovoort.
Het is een kwestie van uitproberen, schudden, voelen, kijken, draaien, testen, passen, conluderen enzovoort.
Bedankt voor de reacties!!!

Iets met een dynamo in de naaf is voor mij niet heel handig omdat ik op verschillende fietsen fiets en ook met verschillende wielsets.

Een losse dynamo heb ik op een normale fiets al meerdere malen oververhit gehad. 'S avonds heel hard fietsen op een schelpenpad. Dan smelt het plastic en wanneer het na stilstand weer uithard is de dynamo super stroef ;).

Ik zoek in verband met lange meerdaagse tochten echt iets met batterijen (AA, AAA, etc.) dat ook waterdicht is en makkelijk gemonteerd kan worden. Een kruising van het systeem in de eerste link en het systeem van Topeak dat later genoemd is zou ideaal zijn voor mij! Ik hoop dat het bestaat :) !!!
jordy_d schreef:Iets met een dynamo in de naaf is voor mij niet heel handig omdat ik op verschillende fietsen fiets en ook met verschillende wielsets.
Jij neemt meerdere (voor)wielen mee als je gaat wildkamperen?

.tsooJ
Alien schreef:
jordy_d schreef:Iets met een dynamo in de naaf is voor mij niet heel handig omdat ik op verschillende fietsen fiets en ook met verschillende wielsets.
Jij neemt meerdere (voor)wielen mee als je gaat wildkamperen?

.tsooJ
Nee :) , maar ik doe niet alleen aan meerdaagse fietstochten. Ook trainingsrondjes etc. en mijn smarpthone is na zo'n 2 uur leeg.

Om bij het onderwerp te blijven, ik zoek een systeem (eventueel lossen onderdelen) met de volgende eigenschappen:
- Montage smarpthone op racefiets (telefoon l x b x h = 92x55x17)
- Laadsysteem op losse batterijen (AA, AAA, etc.)
- Laadsysteem waterdicht
- Laadsysteem montage op racefiets (laden tijdens gebruik)

En niet een alternatief :) .
Dat kan niet, je kunt niet waterdicht laden omdat USB niet waterdicht is, een losse houder bestaat wel (busch & muller bijv.).

Koop een losse houder (bijv van busch & muller) en die topeak accu.
jordy_d schreef:[…] mijn smarpthone is na zo'n 2 uur leeg.

[…]

- Laadsysteem op losse batterijen (AA, AAA, etc.)
Je telefoon gaat dan ook grofweg vier AA'tjes per uur leegtrekken.

Doe jezelf een lol, en gebruik apparatuur die voor het gebruik geschikt is.

.tsooJ
Investeer eens in een gewone GPS, met bv 2x AA zoals een Garmin eTrex30, Dakota 20 met touchscreen of de nieuwe Oregon 600 (alhoewel daar de AA's nog wel snel in leeglopen) met soort iPhone scherm. Kan je gewoon ruim een dag toe met 2x AA en soms zelfs 2 dagen.

Met zoveel fietsen en wielen kan de prijs niet het probleem zijn ;)
Vermoeiend dat geblaat dat een smartphone per definitie niet geschikt is of teveel energie slurpt... Overduidelijk zijn dit reacties van mensen met andere belangen of die er geen enkele ervaring mee hebben.

Als je de juiste smartphone hebt (hint: waterdicht), de boel goed afstelt en niet het scherm continu aan hebt op volle lichtsterkte gaat de accu bij fulltime navigeren ongeveer anderhalve dag mee (mijn oude motorola defy smartphone van een paar jaar geleden, de nieuwere zullen ongetwijfeld langer mee gaan). Daarbij heb je gelijk superieure functionaliteit en mogelijkheden t.o.v. zo'n lomp garmin ding en bespaar je ook nog eens op gewicht.

Ik heb meerdere weken door europa genavigeerd met een oude motorola defy smartphone zonder ook maar 1 stopcontact of batterij nodig gehad te hebben.
Matthie9000 schreef:Wat een onzin-argumenten weer dat een smartphone per definitie niet geschikt is of teveel energie slurpt.
Het feit dat de smartphone energie slurpt geeft jordy_d zelf aan, niet wij! En er staat nergens dat een smartphone niet geschikt is voor navigatie, ook dat staat nergens! Wel staat er dat er mogelijk betere c.q. andere alternatieven zijn.

Beetje als een bok op de haverkist springen .... ;)


Verder gaande met de smartphone, dan worden eigenlijk de vragen:
- Welke smartphone gebruikt jordy_d nu? (Sony Ericsson Xperia Active) = Android
- Welk navigatie programma gebruikt jordy_d? (ook MapMyRide? of andere?)
- welke andere programma's draaien er nog op de Smartphone? MapMyRide
- Gebruik je on of offline kaarten?
- Heb je de internet verbinding uitgezet?
- Staat je scherm continue op volle verlichting?

Tevens lees ik: route+hartslag+cadans

Zaken zoals FaceBook, Twitter en Whatsapp en e-mail checken uitzetten scheelt ook al een hele hoop vaak.
Och...
Investeer eens in een gewone GPS
Doe jezelf een lol, en gebruik apparatuur die voor het gebruik geschikt is.
Kan aan mijn interpretatie liggen hoor, maar het lijkt er toch wel op dat een smartphone hier gelijk aan de kant geschoven wordt als inferieur navigatiemiddel :lol: :roll:

Ik zou kiezen voor:
1) duur maar continue oplossing: naafdynamo + usb-lader
2) goedkoper: accupack meenmen die je om de 3-4 dagen op usb/220v moet opladen, evt een hoge-capaciteit zonne-acculader, al het beetje stroom dat je via de zon binnen krijgt is dan mooi meegenomen!
3) Evt neem je nog een extra accu voor je telefoon mee.

En daarnaast is het zaak om de telefoon fatsoenlijk af te stellen:
- app op hoofdscherm voor regelen van lichtsterkte, aan/uitzetten van gps/vliegmodus/scherm-lock/wifi/etc.etc.
- fatsoenlijke navigatie met offline kaarten (locus),
- niet continu het scherm aanzetten op volle lichtsterkte met gps, wifi, 2g/3g, etc.etc. aan
Matthie9000 schreef:Och...
Investeer eens in een gewone GPS
Doe jezelf een lol, en gebruik apparatuur die voor het gebruik geschikt is.
Kan aan mijn interpretatie liggen hoor, maar het lijkt er toch wel op dat een smartphone hier gelijk aan de kant geschoven wordt als inferieur navigatiemiddel :lol: :roll:
Zo lees ik het ook (en zo denk ik er eerlijk gezegd ook over). Mijn ervaring is echter niet gebaseerd op gebruik op de fiets, maar alleen met wandelen in de bergen. Daar zou ik niet met m'n smartphone willen werken: voor mij niet robuust genoeg.

Maar wat je aangeeft: het zal ongetwijfeld kunnen!
Navigeren kan inderdaad met elke smartphone, geschikter voor op de fiets of tijdens wandelen is een waterdichte/stootvaste smartphone (zoals die van topicstarter). Mijn defy is een paar keer van de fiets afgevlogen op volle snelheid en doet het nog prima.
Jordy geeft zelf aan dat bij het gebruik dat hij beoogt, z'n smartphone na zo'n twee uur leeg is. Hij wil niet z'n gebruik aanpassen, zoals jij lijkt voor te stellen, maar met AA-tjes de boel langer (meerdere dagen!) aan de praat houden.

Een smartphone heeft een accu van circa 1,5 Ampère-uur bij 5 Volt, da's 7,5 Wattuur. Zijn verbruik is dus zo'n 3,75 Watt. Een AA batterij levert circa 2 Ampère-uur bij 1,5 Volt, da's 3 Wattuur. Reken maar uit hoeveel AA-tjes dat gaat vreten.

Ik weet best dat je met een smartphone kunt navigeren. Ik heb er zelf ook één. Maar ik weet ook wel, dat als ik wat langer ga fietsen, ik aan die telefoon niet genoeg heb om alles gedurende langere tijd aan te laten staan. En ik kan uitrekenen hoe onzinnig het (mijns inziens) is om met AA-tjes dit probleem op te lossen.

Vandaar: kies apparatuur die geschikt is voor het doel dat je voor ogen hebt. Bij een stukkie van onder de twee uur op de racer is dat in Jordy's geval, blijkbaar, zijn smartphone. Bij een meerdaagse wildkampeertocht twijfel ik of dat nog steeds zo is.

Daar mag jij anders over denken, mij best. Maar dat betekent niet dat je mij daarmee "anti-smartphone" of andere veronderstelde vooroordelen in de schoenen kan schuiven.

.tsooJ
Matthie9000 schreef:Navigeren kan inderdaad met elke smartphone, geschikter voor op de fiets of tijdens wandelen is een waterdichte/stootvaste smartphone (zoals die van topicstarter).
Maar je geeft zelf al aan dat de USB-aansluiting niet geschikt is. Is het dan niet handiger om willekeurig welke telefoon (waar iemand de voorkeur aan geeft) te combineren met een robuuste en waterdichte houder waar ook de USB-aansluiting regendicht in verwerkt zit?

Verder is je eerdere lijstje wel handig om een keuze te maken in de tactiek. :wink:
Ik lees nergens dat hij niets wil aanpassen, als hij langdurig wil navigeren op zijn smartphone zonder 220V (want dát is precies zijn vraag :wink: ) zal hij wel moeten.

Batterijen als stroombron gebruik is sowieso een slecht idee, weegt (óók wat betreft gewicht :lol:) niet op tegen een waterdichte accu van 10.000MAh oid: daarmee kun je het prima zonder 220V een paar dagen volhouden (mits je de telefoon goed instelt dus).

De USB-aansluiting is inderdaad een zwakke schakel in het geheel (gaat ook op voor garmins overigens maar daar kun je ook batterijen gebruiken), oplossing:
- Alleen laden wanneer het niet regent (bijv 's avonds in de tent... je moet sowieso niet continu laden).
- Extra smartphone-accu meenemen en die (in een waterdichtte tas) laden met een accu-lader.

Een houder waar de usb-aansluiting waterdicht in verwerkt is ken ik niet en lijkt mij ook lastig aangezien elke telefoon de usb-aansluiting weer ergens anders heeft.