Additionally, paste this code immediately after the opening tag: quickrelease voor stroomsnoertje verlichting - Forum Wereldfietser

quickrelease voor stroomsnoertje verlichting

Ik heb op mijn achterdrager een achterlamp die met een stroomdraad verbonden is met de lamp/naafdynamo vóór; ik wil nu de achterdrager af kunnen nemen maar moet daarvoor dus het stroomdraad ergens losmaken.

Omdat ik niet van bungelende draadjes die je ergens omheen moet wikkelen hou, lijkt het mij een betere oplossing om de stroomkabel op een handige plek doormidden te knippen en de 2 uiteinden vast te solderen op een man/vrouwtje stekker oid. De verbinding moet vooral duurzaam en waterdicht zijn; kent iemand een goede oplossing? Ik ben wel deze tegen gekomen, maar dat lijkt me onhandig en duur; ik heb liever één stekker die maar op 1 manier past ipv 2 losse pinnen.
Ik zou in elk geval kiezen voor vergulde connectors, die hebben wat minder snel last van aanslag waardoor het contact moeizamer verloopt.
Verder kun je natuurlijk bij de gelinkte connectors de massa en de fase connector tegengesteld monteren. Bijvoorbeeld de massa die vanaf de dynamo komt een mannetje en de massa die naar het achterlicht gaat een vrouwtje en op de fase vanaf de dynamo een vrouwtje en de fase die naar het achterlicht loopt een mannetje. Dit is een heel gebruikelijke oplossing binnen de modelbouw wereld om te voorkomen dat men de accu verkeerd om aan het de electronica koppelt.

PS ik zie dat je in nijmegen woont, je kunt voor deze (en andere connectoren) ook eens binnenlopen bij "Interhobby". Wellicht dat die je voor een leukere prijs kunnen helpen.
Je zou eens kunnen googelen op bouwers van frames met S&S framekoppelingen. Dan kom je dit probleem ook tegen. Een alternatief is een dynamoachterlicht op je achterspatbord, en een reflector of zelfs batterijachterlicht op je drager.
Wim
MMCX connectoren: een soort miniversie van de standaard Coax koppeling. Niet echt bedoeld voor stroomtransport, maar een led achterlichtje zal wel geen probleem vormen. Verder: lekker klein, draaibaar, en standaard met vergrendeling, en mochten de aliens ons bestoken met RF-golven, dan weet je tenminste dat jouw achterlichtje niet zal beginnen knipperen :-).

(son gebruikt een coax kapel, maar ik weet niet of ze ook een type coax stekker gebruiken of gewoon splitsen in twee stekkertjes.
Wat ik zo langs zag komen vond ik één voorstel het eenvoudigst en waarschijnlijk ook het goedkoopst: achterlicht op battarijen. Bij de action voor €2,49, inclusief de battrijen.

Met vriendelijke groet
Erik
EnriceV schreef: (son gebruikt een coax kapel, maar ik weet niet of ze ook een type coax stekker gebruiken of gewoon splitsen in twee stekkertjes.
Afbeelding

Son gebruikt een of ander 4 polig stekkertje waarbij de polen 2 aan 2 zijn aangesloten
Dank voor jullie reacties tot nu toe!! Ik heb een goed (B&M) achterlicht waar ik erg tevreden over ben en vind eigenlijk een batterij/accu achterlamp géén oplossing; ik heb evt ook wel losse led-lampjes (blackburn flea).

Ik zal die MMCX connectoren eens bekijken en als ik weer eens in Nijmegen ben, en het aandurf om voor modelbouw-fetisjist aangezien te worden, bij Interhobby langs gaan.

Eigenlijk zoek ik iets zoals dit (Heeft wel iets weg van de oplossing van SON?):

http://i01.i.aliimg.com/photo/v0/296300 ... _2_pin.jpg
3 opties voor het verkrijgen van passende connectoren.

Ben er na de pensionering van de vorige eigenaar nog niet binnen geweest maar er lijkt niet heel veel veranderd: http://www.technica-electronica.nl/contact

Stukje buiten Nijmegen: http://www.hobmamodelbouw.nl/particulier/?page=9

Of www.conrad.nl
Oeh technica :D Das een goeie, ik loop daar wel een keer naar binnen, dat was destijds een ervaring op zich!! (handgeschreven bon, rare specificatie hoogspanning elco's die gewoon op voorraad liggen en een paar uur solderen en prutsen later deed mijn 24"-scherm het weer :D).

Op conrad zal ik nog even verder zoeken, ben ze nog niet tegengekomen; mocht iemand weten of die krengen een bepaalde naam hebben dan hoor ik het graag; liefst heb ik ze zo klein mogelijk natuurlijk.
Als ik het goed begrijp blijft het spatbord dus zitten? Kijk eens naar de spatborden van Idworx, hier zitten geloof ik 2 stekkers op (het spatbord is dus zeg maar het draadje). Zonder drager stekkers los en drager demonteren. Of het allemaal ook gemaakt is om vaker los en vast te maken is weet ik niet, evenmin over de levensduur van het spatbord.
Nee, het spatbord wil ik ook weg kunnen halen (zeg maar, van randonneur naar racefiets).

Overigens, het eerste wat ik doe als bedrading via het spatbord loopt, is de bedrading zelf opnieuw aanleggen via een stroomdraad, blijft het ten minste werken :shock: .
Matthie9000 schreef:Omdat ik niet van bungelende draadjes die je ergens omheen moet wikkelen hou, lijkt het mij een betere oplossing om de stroomkabel op een handige plek doormidden te knippen en de 2 uiteinden vast te solderen op een man/vrouwtje stekker oid. De verbinding moet vooral duurzaam en waterdicht zijn
Als je een elektrische verbinding wilt, die duurzaam en waterdicht is, dan is een soldeerverbinding wel het laatste wat je moet doen. Soldeerverbindingen zijn mechanisch zwak en ook elektrisch gezien niet het beste wat je kunt krijgen. Ik zou gaan voor een paar verzilverde FASTIN/FASTON-contacten. Zoiets als dit dus:
Afbeelding
FASTON (vrouwelijke connector)

...gecombineerd met:
Afbeelding
FASTIN (mannelijke connector)

Dit soort connectoren worden ook in auto's en treinen gebruikt, juist vanwege hun zeer goede mechanische eigenschappen. Ze hebben namelijk een ingebouwde trekontlasting, die zich klemt om de isolatie van de draad. De elektrische verbinding is ook perfect. Je moet daarvoor wel een goede krimptang hebben, en die zijn (verschikkelijk) duur. Die moet je dus vooral niet zelf kopen, maar lenen. Of het gewoon laten doen door een elektroboer of zo...

Als je dit soort contacten vaak in en uit elkaar trekt (en dat is geloof ik wel de bedoeling, als ik je verhaal zo lees), zorg er dan voor dat de contacten (of in ieder geval het vrouwtje) van 'phosphor bronze' gemaakt zijn. Die blijven namelijk hun klemmend vermogen houden. 'Gewone koperen' contacten gaan naar verloop van tijd 'uitlubberen' en maken dan slecht contact...

Verder moet je letten op de kleur van de contacten. In bovenstaand plaatje heb ik blauwe contacten als voorbeeld gegeven. Er zijn ook rode en gele. Het verschil zit 'm niet zo zeer in de kleur (die is alleen ter herkenning), maar vooral in de draaddikte die je erop kunt aansluiten. Voor een fietslampje heb je niet zo dik draad nodig, dus neem in dat geval een rode. Die zijn geschikt voor dunne draadjes (0,30 - 0,90 mm2 geloof ik)...
Sorry, 'k kan het niet laten. :wink:
Als ik het zou doen, gebruikte ik deze reeks in de driepolige versie. Deze is waterdicht, heeft een afsluitdop voor als de connectors niet verbonden zijn, vergulde contacten,... Nadeel: is niet zo heel klein.

Deze reeks (719) is dan weer kleiner (moet je al goed kunnen solderen), maar minder waterdicht. Er is ook geen afsluitdopje beschikbaar.

Dit zijn reeksen die ik in mijn producten toepas en liggen heb. Er zijn ongetwijfeld nog meer geschikte connectoren te vinden.
Kijk eens http://www.farnell.com (is wel heeeeeel uitgebreid en niet zo makkelijk door te zoeken) en schrik niet van de prijs van een professionele waterdichte connector :!: of eventueel zelfs conrad.nl

Snel eens gekeken in de cataloog:
Dit ware misschien iets maar er is ook geen afsluitdopje, het zijn crimpcontacten (normaal speciale tang vereist, maar met de combinatie van een gewone tang en wat solderen is dit meestal ook wel op te lossen) en die "boot" is niet goedkoop...
Enfin, veel zoekgenot!

Die faston-connector waarvan sprake hierboven zul je niet kloppen qua prijs, maar lijken me wel corrosiegevoelig (hoewel ze dus ook gebruikt worden op de klassieke fietslichten, naaf-alternators e.d. - het zal dus wel een tijdje meegaan...). Het zal daar misschien ook eerder aantasting van de draad zijn, daar waar het vocht erbij kan, dan van de connector die voor de breuk zal zorgen. Wat vaseline erop kan geen kwaad en stelt de problemen wat uit. Of krimpgaine doen telkens over de volledige connector...
Tja, zoals steeds is er de keuze: ofwel veel betalen voor een goed product ofwel een goedkopere oplossing nemen, met wat meer onderhoudswerk. 't Zal een beetje afhankelijk zijn van het aantal keren dat het moet losgemaakt worden.
m-gineering schreef: Son gebruikt een of ander 4 polig stekkertje waarbij de polen 2 aan 2 zijn aangesloten
Dit is die Binder-719-connector waarvan ik hierboven spreek, denk ik. Deze wordt wel 'maar' als IP40 verkocht. Er zijn geen afsluitrubbertjes op deze connector.

Voor één toepassing (4-polige versie) bestel ik die wel met de kabel reeds eraangezet en aangezien de connector dan gemould is eraan, is de kabel-connetor-verbinding waterdicht. De contactjes zijn verguld, dus eventueel vocht zal weinig kwaad kunnen (afgezien van een kleine - hier verwaarloosbare - lekstroom).
Dank voor de reacties! Ik kom er zo wel uit denk ik; kreeg ook nog deze via pm, thanks!
Xyuny schreef:het zijn crimpcontacten (normaal speciale tang vereist, maar met de combinatie van een gewone tang en wat solderen is dit meestal ook wel op te lossen)
Sorry, maar dan ben je toch echt aan prutsen. Een krimpcontact is het beste contact wat je kunt krijgen, zowel mechanisch als elektrisch. Een krimpcontact is namelijk niet alleen waterdicht, maar zelfs gasdicht. Er kan dus geen zuurstof bij de draad meer komen, waardoor je geen last zult hebben van corrosie. Als je een krimpcontact echter met een gewone tang een beetje vastknijpt en 'm vervolgens met wat soldeer dichtsmeert, heb je eigenlijk het slechtste van 2 werelden: een combinatie van een slecht gemaakt krimpcontact, met een sowieso al brakke soldeerverbinding...
Die faston-connector waarvan sprake hierboven zul je niet kloppen qua prijs, maar lijken me wel corrosiegevoelig (hoewel ze dus ook gebruikt worden op de klassieke fietslichten, naaf-alternators e.d. - het zal dus wel een tijdje meegaan...). Het zal daar misschien ook eerder aantasting van de draad zijn, daar waar het vocht erbij kan, dan van de connector die voor de breuk zal zorgen. Wat vaseline erop kan geen kwaad en stelt de problemen wat uit. Of krimpgaine doen telkens over de volledige connector...
Als je zo'n FASTON/FASTIN-contact goed monteert, met daarvoor bedoeld gereedschap, zal de draad een gasdichte verbinding met het contact vormen. Daar zul je dus geen corrosie krijgen. Voor het contact zelf kun je kiezen wat voor materiaal je wilt. Zoals gezegd zou ik altijd voor phosphor-bronze kiezen. Als je dan de verzilverde versie kiest (en volgens mij zijn er zelfs vergulde versies), dan zal het contact zelf ook niet corroderen. Overigens zijn er allerlei behuizingen te koop waar je dit soort contacten in kunt monteren. Waarschijnlijk ook wel waterdichte behuizingen...
Als je dan de verzilverde versie kiest (en volgens mij zijn er zelfs vergulde versies), dan zal het contact zelf ook niet corroderen.
en ik als scheikundige me maar afvragen waarom zilver dan wel gepoetst moet worden........ :roll: :roll: :roll:
erikheijn schreef:
Als je dan de verzilverde versie kiest (en volgens mij zijn er zelfs vergulde versies), dan zal het contact zelf ook niet corroderen.
en ik als scheikundige me maar afvragen waarom zilver dan wel gepoetst moet worden........ :roll: :roll: :roll:
Zolang die contacten tegen elkaar aan zitten (mannetje in vrouwtje dus), zal dat corroderen hard meevallen. Ja, aan de buitenkant wellicht wel. Lekker belangrijk. En anders neem je een gouden contact, als je heel benauwd bent voor een beetje corrosie...

Ik heb overigens wel eens gehoord dat zilveroxide wel redelijk geleidt (in tegenstelling tot 'gewoon roest'), maar dat kan jij als chemicus vast beter nagaan dan ik...
't Is inderdaad gepruts met een gewone tang: ga ik niet tegenspreken. En dat solderen de draad mechanisch broos maakt daar waar de soldure stopt is ook waar, dus zeker niet ideaal.

Maar ik ben toch wel geïnteresseerd in die waterdichtheid van faston-connectoren. Misschien in de crimp zelf wel waterdicht, maar ik zie toch niet wat belet het water door capilariteit in de kabel omhoog te trekken, ook al wordt de isolatie wat geplet, binnenin blijven er tussen de koperen draadjes openingen bereikbaar. Ook in de Tyco-cataloog wordt niet over waterdichtheid naar de draad gesproken.
Bij de wel waterdichte connectoren wordt altijd nog een seal voorzien aan beide zijden van de open draad, ook bij crimpconnectoren, dat zal toch wel een reden hebben, denk ik.

Niettemin zijn we hier wel wat off-topic en zal ik het hierbij laten, maar ben wel geïnteresseerd mocht er hier of daar iets opduiken dat waterdichtheid van faston zou staven.
Henrie schreef: Zolang die contacten tegen elkaar aan zitten (mannetje in vrouwtje dus), zal dat corroderen hard meevallen. Ja, aan de buitenkant wellicht wel. Lekker belangrijk. En anders neem je een gouden contact, als je heel benauwd bent voor een beetje corrosie...

Ik heb overigens wel eens gehoord dat zilveroxide wel redelijk geleidt (in tegenstelling tot 'gewoon roest'), maar dat kan jij als chemicus vast beter nagaan dan ik...
Het probleem van de corrosie zit eigenlijk niet enkel in het contactoppervlak: daar is de druk redelijk groot om penetratie van vocht te hebben. Wat vervelender is, is dat het water binnenin de soepele draad optrekt en daar het gevoeliger koper gaat aantasten waardoor de draad dan daar onderbreekt, mede door de trillingen. Soms is dat zelfs gewoon onzichtbaar onder de isolatie. Door dan wat te bewegen aan de draad knapt ie plots af en zie je het groene koperoxide.

Dat van dat zilver klopt: wordt zwart, maar dat is geleidend en verhindert verdere corrosie van het onderliggend zilver, als ik me goed herinner. Ik dacht dat vele professionele XLR-audio-connectoren zilver-plated contacten hebben.