Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel of geen Ipad mee. - Forum Wereldfietser

Wel of geen Ipad mee.

Ik wil in juli alléén de Groene Weg naar de Middellandse Zee gaan fietsen tot aan Orange en dan naar het oosten met als einddoel de Mont Ventoux. Nu is mijn vraag of het zin heeft om een Ipad mee te nemen om op campings contact met het thuisfront te houden. Zo ja, is het internet op de passantencampings gratis of moet je daar (veel) voor betalen? Dus al met al het overwegen waard om de Ipad mee te nemen of gewoon veilig thuis te laten en gewoon ouderwets een sms sturen en af en toe even bellen. Een Ipad bij je geeft extra gewicht en risico op verlies of diefstal. Graag de visie van ervaringsdeskundigen. Mocht er nog iemand de boekjes deel 1 en 2 van "De Groene Weg naar de Middellandse Zee" (laatste editie) te koop hebben dan hoor ik dat ook graag.
Er zijn meerdere redenen om een i-pad of tablet mee te nemen. Namelijk gewichtsbesparing. Op een I-pad staan al je boeken, kaarten en muziek. Je kunt er een verslag op bijhouden en je zou ook je camera kunnen thuislaten. En mischien kun je hem ook wel gebruiken om even te mailen.
Een beetje smartphone heeft al je muziek, luisterboeken, films en foto's aan boord. Voor het typen van lange verslagen typt een tablet net van minder slecht dan op een smartphone maar als je het daar om te doen is kan je beter een aparte opvouw of -rolbare Bluetooth toetsenbord meenemen.
Je smartphone neem je sowieso mee dus ik zou zelf dat extra gewicht thuis laten en lekker die ruimte beter gebruiken.
Het punt is dat ik geen smart Phone heb maar nog een telefoon die alleen kan bellen en Sms'en. Het voordeel lijkt mij als ik de weg kwijt raak dat ik via de Ipad (indien er ergens WIFI is) even kan zoeken naar de goede weg of ergens snel een camping zoeken. Daarnaast is even snel een mail versturen natuurlijk ook heel makkelijk. Maar het punt blijft, zijn er genoeg camping waar je gratis gebruik hebt van WIFI? Ik heb vanmiddag gewoon even gekeken op een paar campings, of ze vermelden het niet dat er gratis WIFI of überhaupt WIFI aanwezig is of je betaald gewoon even 8 euro voor 24 uur WIFI. Dat vind ik nogal wat. Als ik zeker weet dat op de meeste campings gratis WIFI is dan is de keuze snel gemaakt.
Wil je wel zo'n gevoelig toestel meenemen in je fietstassen?
Misschien zijn er bibliotheken op je route? Dat wil nog wel eens gratis zijn. Althans dat is mijn ervaring. Ik heb alleen geen idee hoe dat in Frankrijk is geregeld.
Ik heb nog nooit De Groene Weg naar de Middellandse Zee gefietst. Maar als ik de reisverslagen lees dan ben ik bang dat ik niet veel bibliotheken zal tegenkomen. Daarom richt mijn vraag zich specifiek op de campings waar ik zal overnachten. Hebben die gratis internet?
Rob53 schreef:Daarom richt mijn vraag zich specifiek op de campings waar ik zal overnachten. Hebben die gratis internet?
Goeie vraag/aanvulling voor Archie's campinglijst. 8)
Waar is de tijd gebleven van even bellen met muntjes of een france telecom kaart in zo'n franse telefooncel...
Ze staan er trouwens nog steeds, daar in het Franse land.

Zelf neem ik mijn telefoon mee, maar dat is wel een iphone, dus voorzien van internet, GPS-baken en allerlei andere manieren om contact te houden met niet ter plaatse aanwezige bekenden.

Ik kan me voorstellen dat je als je een jaar of wat op wereldreis gaat eerder ook een iPad mee neemt, maar voor een paar weken fietsen doe ik het niet. Al die mobiele communicatie tegenwoordig doet me trouwens regelmatig terugdenken aan de, nog niet eens zo lang verstreken, tijd dat je als je de voordeur achter je dicht trok, gewoon niet meer bereikbaar was. Een heerlijk gevoel van totale vrijheid; af en toe een ansichtkaart met groeten erop en dat was dat.
Ik fiets al jaren met de iPad in de tas. Van bubbeltjes plastic heb ik een envelop gemaakt. Er zitten geen draaiende dingen in het apparaat. Nog nooit last gehad.
Zo schrijf ik onderweg mijn reisverslagen, boek ik een B&B of een hostel, kan ik mijn foto's bekijken en reisgidsen raadplegen die erop staan.

Wel of niet apparatuur mee is net zo'n heilige oorlog als staal vs aluminium of derailleur vs Rohloff. In mijn gevallen de iPad mee een keus en ik begrijp het ook als anderen het niet doen.

Overigens heb ik de groene weg gefietst. Er waren net zoveel campings zonder wifi als met (die ik bezocht heb).

En ik heb de boekjes nog loggen, maar de vorige druk want wij hebben hem afgelopen jaar gefietst. Maar dat is prima hiermee te doen :D
Eindelijk een tip waar ik iets aan heb.
Wat betreft die boekjes, ik ben nieuw hier en weet nog niet hoe ik jou persoonlijk benader. Kun jij mij mailen?
Rob,

Dat kan via een PB. De knop zie je onderaan dit bericht. Ik zal je er een sturen.

Bovenin de regel waar ook 'Afmelden' staat, kun je zien of je berichten hebt. Je kunt er altijd op klikken en dan kom je bij je PB's.
Bij die grote "M" langs de weg kun je in ieder geval gratis gebruik maken van hun wifi-netwerk, zelfs zonder een consumptie te nuttigen als het moet.
mapel63 schreef:Bij die grote "M" langs de weg kun je in ieder geval gratis gebruik maken van hun wifi-netwerk, zelfs zonder een consumptie te nuttigen als het moet.
Langs de Groene weg zitten (gelukkig :wink: ) weinig grote eMMen.
Alleen de grotere steden als Orange, Avignon en Luxemburg.
Rob53 schreef:Het voordeel lijkt mij als ik de weg kwijt raak dat ik via de Ipad (indien er ergens WIFI is) even kan zoeken naar de goede weg of ergens snel een camping zoeken.
Er wonen mensen daar. Die kun je de weg vragen. De meesten geven vriendelijk antwoord.
Als jouw ipad een gps en een offline kaart aan boord heeft heb je helemaal geen wifi nodig en kan je de ipad overal als navigatiemiddel gebruiken. Zelf zonder gps, als je maar een goede kaart hebt in dat ding. Ik vervoer mn tablet ook in een bubbeltjesenenvelop.
Als je een hoes koopt voor je ipad kan er helemaal niets mee gebeuren. Koop zo een hoes die je kan openklappen en de ipad rechtzet. Dat zijn de stevigste.

Voor het internet: koop gewoon in frankrijk een simkaart voor 20euro en je hebt OVERAL snel en ongelimiteerd internet. Geen stress meer met wifi te zoeken
Koop een ipad met 3g en dan kan je in frankrijk voor 20euro een 3g kaartje kopen van Orange met 2gb aan data. Doe ik ook scheelt een hoop ergernis en je hebt overal snel internet! Met die camping prijzen ben je spekkoper. Vergeet niet om 3g uit te zetten als je fietst omdat op een ipad er van alles data staat te verstoken zoals voor mail, locatie services, updates e.d.

Ik zie nu pas Bert zijn posting :)

Dus wat Bert zegt!
Ik heb inmiddels op een paar reizen een tablet meegenomen (past in de bookcover precies in mijn stuurtas, verpakt in bubbeltjesplastic) en 3G is inderdaad een zegen. Met de wifi is het in Europa meestal niet geweldig gesteld of het is loeiduur en dan ben je voortdurend bezig met verbinding zoeken, je camping- of hotelkeuze bepalen aan de hand van de vraag of er wel of geen wifi is, cafés zoeken met wifi, kortom een heel gedoe en als je niet oppast gaat het je hele reis beheersen. Met 3G heb je geen zorgen meer, in de meeste landen kun je goedkoop een 3G-simkaartje voor een paar weken kopen. Wel voor vertrek even uitzoeken bij welke supermarkt of telecomprovider je moet zijn. In Duitsland kun je bij Aldi bv. een maand 3G voor € 15 aanschaffen, limiet 5 GB. Veel nuttige 3G-sim-tips vind je op het camperforum.
Als je tablet geen 3G-mogelijkheid heeft, kun je hetzelfde resultaat overigens via tethering op je mobieltje bereiken, dat je dan als wifi-hotspot gebruikt. Je mobieltje heeft op dat moment natuurlijk wel een buitenlands prepaidnummer en de batterij loopt met tethering heel hard leeg.
Ik hou niet zo van al die electronica. Ik fiets ook nog met een kaart, al weet ik niet hoe lang nog. Zoals anderen al zeiden, dat is echter een heel persoonlijk ding. Vooralsnog vind ik een smartphone genoeg voor incidenteel gebruik, en contact met de lokale bevolking is me dierbaar. Sony maakt een goedkope waterdichte en valbestendige Android. Dat lijkt me genoeg voor een enkel bericht naar het thuisfront, om je positie te bepalen als je echt de weg kwijt bent, of om een camping te bellen. Je kunt er zelfs een foto mee maken, al komen slechts de duurdere smartphones in de buurt van de prestaties van een compactcamera. Het probleem met elke smartphone is dat de batterij zo snel leeg is. Een klein powerpack is dan wel handig.
Wim