Beste fietshelden...
Na 3 weken westerse oases een stuk wijzer geworden over dat deel van Egypte. Ik zal bij de landeninfo meer schrijven over de weg, afstanden, waterpunten, oases, hotels etcetera.
Maar hier even het onderwerp WIND;
Dat er een constante noord/noordoosten-wind waait klopte dus niet voor ons. Als ik iets kloppends moet zeggen over de windrichting in Egypte en in de westelijke oases, moet ik dit zeggen;
A- het waait altijd, en meestal hard (5 a 6 a 7 BF)
B- de wind draait per dag, gedurende de dag op onvolgbare wijze; ene dag westelijk, andere dag oostelijk, dan weer zuid dan weer noord....
C- op de een of andere manier hebben wij al sinds de Sinai tot nu aan Luxor ALTIJD (op 2 dagen na in 2 maanden...) tegenwind of schuinvoor...wat we ook doen, welke kant we ook op gaan. Om gek van te worden soms...
D- je krijgt er sterke benen van en Egypte is wel erg mooi en leuk om doorheen te fietsen!!!
In de maanden februari (nu wij er waren) en vooral maart waait het het hardst van het hele jaar, soms ook zandstormen (ik kan je verzekeren dat dit absoluut een hele ervaring is...) en de temperaturen in de westelijke woestijn lopen op tot 37 graden! Ik las voor ik de woestijn in ging over temperaturen rond het vriespunt 's nachts, maar daar hebben wij niks van gemerkt, het was 's nachts aangenaam koel na de hitte van de dag!
Later dan maart fietsen in de woestijn zal een zeer hete (temp. tussen de 40 en 60 graden celcius 8O zijn niet ondenkbaar, zo hoorde ik van een nederlander die al 20 jaar in de westelijke woestijn loopt met kamelen) aangelegenheid worden, waarin je dus NOG meer water mee moet slepen. Dus misschien kan ik het beste aanraden voor tussen december en maart in dit gebied te fietsen, en je voor te bereiden op wind uit alle hoeken..
Bij landeninfo meer over deze streek....
Vanuit Luxor veel fietsplezier gewenst,
Heleen, die met Robin naar de horizon fietst.....