Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Lightspeed is binnen - Forum Wereldfietser

Koga Lightspeed is binnen

Gisteren mijn nieuwe Koga Lightspeed opgehaald en thuis gelijk even wat dingen afgesteld en km-teller gemonteerd en dat soort dingen.
Zal vandaag nog even de ketting goed reinigen en mijn eigen goedje erop doen (progold prolink).

Heb een tweetal vraagjes;

* er zitten leren handvatten en een leren zadel (leren overtrek) van koga op, moeten deze ook ingesmeerd worden met vet of een spray (afstotend speciaal voor leer) ?

* de remhendel van de achterrem gaat niet heel erg soepel, je voelt wat wrijving bij het inknijpen ... de andere remhendel gaat wel heel soepel en het viel me op dat hier een soort wit vettig (vet of vaseline ?) in zit. Dit zit dus niet in de remhendel van de achterrem.
Ik kan natuurlijk gewoon terug naar de fietsenmaker en deze maakt/ smeert dat uiteraard maar ik wil dat graag zelf fixen :)
Sowiezo moet ik de achterrem nog beter afstellen, snap niet dat ze dat niet normaal kunnen bij de fietsenmaker bij de aflevering van de fiets, maar goed.
Iemand een idee ? Wat voor smering is dat witte/ goedje ?
Zat er zelf aan te denken om er wat teflon of siliconenspray tussen te spuiten.
Dat witte goedje is waarschijnlijk montage pasta (bv Shimano anti seize). Dit wordt gebruikt om piepen en kraken tegen te gaan en vocht te weren.
In dit geval zou ik om de garantie geen schade aan te doen al je vragen en klachten bij de fietsenmaker droppen. :?
Als het een Brooks zadel is dan zou ik er heel dunnetjes Brooks zadelvet op smeren (en een broek dragen waarop je geen vlekken ziet).
Wim
Elk type leer is weer anders en het gebruik verschilt ook; je moet uiteraard voorkomen dat het uitdroogt. Precies op de plek waar je je handen zet zou ik er niets opsmeren; er komt meer dan genoeg vet van je handen af.
De bediening van een achterrem gaat altijd wat minder soepel dan die van de voorrem; of het normaal is bij jouw fiets kan ik via het forum niet voelen. Wat spray erin kan geen echt kwaad, het ergste dat je kan gebeuren is... (ik kan niets verzinnen).

De afstelling moet de fietsenmaker beslist voor je willen doen. Dat is geen extra service want als er iets is wat een fietsenmaker moet doen is jou met een veilige fiets op pad sturen. Als de aandrijving rammelt maakt dat niet uit, maar de remmen moeten goed werken.
Leon
Heb gisteren de remmen even opnieuw afgesteld zodat de voorkant van de blokjes eerst de velg raken en even wat strakker.
De achterrem even losgehaald, toen viel me op dat het geluid toch niet uit de remhendel zelf komt maar het lijkt ergens in de kabel zelf te schuren (zo hoort het en je voelt het een beetje).
Bij de V-brake achter viel me al op dat er 1 streng van de kabel was geknapt .... deze netjes afgeknipt maar dit hoort natuurlijk niet zo, heb het gevoel dat dit misschien binnen in de kabel ook zo is wat bovenstaande zou verklaren.
Zal van de week wel even langs de winkel en dan zetten ze er maar een nieuwe kabel in, toch wel irritant zulke kleine dingetjes die niet hoeven.

Een ander ding wat me opviel is dat ik voor mijn handen weinig ruimte heb op de handvatten (koga leder) doordat de shifters onmogelijke verhoudingen hebben...
Het zijn Shimano LX 10 speed shifters, maar de hendels van deze steken zover uit dat ze gewoon tegen je vingers aan komen tijdens het fietsen.
Heb de shifters nu gewoon een stuk naar binnen verschoven zodat ik wat meer ruimte heb.
Komt dit jullie bekend voor ?
Normaal heb je de shifters en remgrepen toch tegen de handvatten aan, of de handvatten zijn gewoon te kort dat kan ook :)
Dit lijkt op een wat slordige afmontage. De zaken precies op je eigen maten afstellen is overigens iets wat je uiteindelijk toch altijd zelf moet doen, vrees ik: hier een mm meer, daar een mm minder, zo gaat dat.
Wim
bios schreef:Heb de shifters nu gewoon een stuk naar binnen verschoven zodat ik wat meer ruimte heb.
Komt dit jullie bekend voor ?
Normaal heb je de shifters en remgrepen toch tegen de handvatten aan, of de handvatten zijn gewoon te kort dat kan ook :)
Het kan idd dat de handvatten net te kort zijn om tegen de shifters te schuiven, handvattenfabrikanten houden niet met alle shifters rekening, logisch ook. Wellicht heb je brede handen (net als ik, handschoenen kopen is een crime, maat 11 of zo).
Bij het naar binnen schuiven van shifters e.d. moet je wel eltijd opletten dat de klemming niet op het dikker wordende deel van het stuur komt, als de klemming verwrongen wordt gaat dat nogal ten kosten van de sterkte ervan.
Leon
&wim: afstellen is inderdaad zeer persoonlijk, logisch. Vind dit zelf wel leuk werk hoor, geen enkel probleem mee maar als je dan van die knudde dingetjes tegenkomt wat de fietsenmaker zelf vergeten is of wat overhaast te werk is gegaan, dat is inderdaad slordig.

&leon: ik heb niet echt grote handen, dat is het niet.
Als je dat ook nog hebt kun je ze zeker weten nog meer opschuiven :)
Hier zitten het nieuwe type 10 speed shifters op van Shimano LX, denk dat het gewoon het ontwerp is (of het geslaagd is is een tweede).
Zal het bij de fiets van mijn vader eens nagaan, die heeft bijna dezelfde alleen dan met het oudere type lx 9 speed shifters.
Voor wat betreft die leren handvaten: die hoef je niet in te vetten, dat doen je handen vanzelf wel.
Onze ervaring: het is wel goed is die dingen droog te ouden als je fiets buiten parkeert. Bij ons gaven ze erg zwart af als ze nat waren. En als er via de naden water in het foam onder het leer kwam werden de erg zompig en droogden traag. Tijdens onze vakantie in een land waar we vier dagen onafgebroken in de regen hebben gefietst waren we blij ze bij een fietsenmaker te kunnen vervangen.
Maar zoals aangegeven: dat waren onze ervaringen een paar jaar geleden.
Bedankt wederom voor de vele tips :)
Heb inmiddels de fiets zo goed als mogelijk afgesteld voor mij en al wat ritjes gemaakt.
De fiets fietst heerlijk licht en ik heb hierbij een semi relaxte houding (stuur ongeveer gelijk met zadel).
Ook heb ik al wat onderdelen besteld zoals een nieuw remkabeltje en afsteltooltje bij bike4travel, vind het toch fijn om dit soort dingen zelf goed te kunnen doen i.p.v. afhankelijk te zijn van de fietsmaker.

Ander punt wat mij redelijk irriteert is het volgende:
Zodra ik met losse handen fiets helt de fiets gelijk naar rechts, ik kan eigenlijk nog maar net de fiets in evenwicht houden met losse handen ... ?
Wat is hier nu weer aan de hand, fiets wel vaker met losse handen op wat voor fiets dan ook maar zo'n afwijking als dit heb ik nog niet meegemaakt.
Iemand wat tips wat ik kan nakijken ?
bios schreef: Ander punt wat mij redelijk irriteert is het volgende:
Zodra ik met losse handen fiets helt de fiets gelijk naar rechts, ik kan eigenlijk nog maar net de fiets in evenwicht houden met losse handen ... ?
Wat is hier nu weer aan de hand, fiets wel vaker met losse handen op wat voor fiets dan ook maar zo'n afwijking als dit heb ik nog niet meegemaakt.
Iemand wat tips wat ik kan nakijken ?
Grappig, dat heb ik ook vaak (behalve met mijn trekkingfiets en tt-fiets).
Sommige zeggen dat je wielen dan niet parallel lopen.... of dat er een kleine hapering in je balhoofd zit. Maar eerlijk gezegd ben ik er zelf nog steeds niet achter gekomen. Benieuwd naar andermans ervaringen.
bios schreef:Ander punt wat mij redelijk irriteert is het volgende:
Zodra ik met losse handen fiets helt de fiets gelijk naar rechts, ik kan eigenlijk nog maar net de fiets in evenwicht houden met losse handen ... ?
Da's niet goed.
Zit het voorwiel wel helemaal in de patjes en recht in de vork?
Til bij stilstand het voorwiel op. Wil het stuur dan ook graag naar één kant? (kabels)
Leon
Leon schreef:
bios schreef:Ander punt wat mij redelijk irriteert is het volgende:
Zodra ik met losse handen fiets helt de fiets gelijk naar rechts, ik kan eigenlijk nog maar net de fiets in evenwicht houden met losse handen ... ?
Da's niet goed.
Zit het voorwiel wel helemaal in de patjes en recht in de vork?
Til bij stilstand het voorwiel op. Wil het stuur dan ook graag naar één kant? (kabels)
Leon
Zal het morgen eens proberen, en zal gelijk de wielen even los en opnieuw vastmaken, wie weet ... ik laat even weten of het geholpen heeft (zou toch moeten, het is een nieuwe fiets met laten we hopen een recht frame ..)
AB schreef:
bios schreef: Zodra ik met losse handen fiets helt de fiets gelijk naar rechts, ik kan eigenlijk nog maar net de fiets in evenwicht houden met losse handen ... ? Iemand wat tips wat ik kan nakijken ?
Grappig, dat heb ik ook vaak (behalve met mijn trekkingfiets en tt-fiets).
Sommige zeggen dat je wielen dan niet parallel lopen.... of dat er een kleine hapering in je balhoofd zit. Maar eerlijk gezegd ben ik er zelf nog steeds niet achter gekomen. Benieuwd naar andermans ervaringen.
De wielen van een tweewieler mogen niet parallel rollen, maar moeten bij het rechtuit-rijden in lijn staan. Naar oorzaken moet je zoeken. Zijn de wielen juist gespaakt, de velg axiaal in het midden van de as. Staan de wielen in lijn gemonteerd, in frame en vork. Controleer of frame of vork niet verbogen zijn.
Voor de aankoop van een fiets is de proefrit "losse handen" rijden een controlemiddel.

Piet.
Gisteren even de fiets aan de voorkant opgetild en de fiets neigde onderdaad wat naar links.... het bleek dat alle kabels voor met een bandje bijelkaar zaten, hierna de voorrem kabel van het groepje uit de bundel verwijderd. Ook gelijk de wielen even los gehaald en opnieuw vastgedraaid. Hierna was het een stukje beter leek het, alhoewel hij nog wat naar rechts toe trok.
Maar ik heb altijd al gehad dat de fiets een heel klein beetje naar rechts toe neigde, mijn lichaam zal wel niet helemaal 100% in proportie zijn ;-
Dus neem aan dat het zo wel goed is, zal de fietsenmaker er bij de volgende beurt ook nog even naar laten kijken.
bios schreef:Gisteren even de fiets aan de voorkant opgetild en de fiets neigde onderdaad wat naar links.... het bleek dat alle kabels voor met een bandje bijelkaar zaten, hierna de voorrem kabel van het groepje uit de bundel verwijderd. Ook gelijk de wielen even los gehaald en opnieuw vastgedraaid. Hierna was het een stukje beter leek het, alhoewel hij nog wat naar rechts toe trok.
Maar ik heb altijd al gehad dat de fiets een heel klein beetje naar rechts toe neigde, mijn lichaam zal wel niet helemaal 100% in proportie zijn ;-
Dus neem aan dat het zo wel goed is, zal de fietsenmaker er bij de volgende beurt ook nog even naar laten kijken.
Het kan zijn dat een fiets met smalle bandjes en kortere wielbasis iets gevoeliger reageert dan een andere fiets, maar als je "naar-rechts-toe-neigen" met de ene fiets niet hebt en met de ander wel, dan kan het toch niet aan de evenwichtsgevoel van je lichaam liggen zou je zeggen?

Putje in balhoofd, niet parallelle voorvork, touwtje spannen tussen voorkant voorband en achterkant achterband en dan met geodriehoek checken of alles gecentreerd staat, staat het stuur recht, zadel recht, geen onnodig korte kabels die aan je stuur trekken, etc
Al met al begint het mij in de oren te klinken of deze fiets wat "issues" heeft. Ik zou hem eens door een betrouwbare techneut met verstand van zaken laten nakijken.

En alhoewel het inderdaad raadzaam is zelf ook wat technische kennis in huis te hebben, is er ook wat voor te zeggen om de leverancier verantwoordelijk te stellen voor natlatigheidjes als een kapotte remkabel. Die moet gewoon kosteloos vervangen worden door een goede. Je mag echt wel verwachten dat een fiets uit de prijsklasse van Koga gewoon perfect afgesteld en gebruiksklaar wordt afgeleverd.

.tsooJ
AB schreef:
bios schreef: Maar ik heb altijd al gehad dat de fiets een heel klein beetje naar rechts toe neigde, mijn lichaam zal wel niet helemaal 100% in proportie zijn ;-
[...] maar als je "naar-rechts-toe-neigen" met de ene fiets niet hebt en met de ander wel, dan kan het toch niet aan de evenwichtsgevoel van je lichaam liggen zou je zeggen?
Als bios er 'altijd al' last van gehad heeft, zal dat wel met alle fietsen zijn, denk je niet?

Carl
Ik vind de aflevering zelf ook wat middelmatig, dit heb ik wel eens beter meegemaakt maar goed. Het is ook de enigste Koga dealer hier in de stad dus had niet zo veel opties :)
Maar goed, ik geef ze het voordeel van de twijfel.
Verder blijft de fiets inderdaad wat naar links trekken en krijg je inderdaad dat de fiets dan wat naar rechts over helt om dit wat te compenseren.
Als ik de fiets optil bij het balhoofd blijft het wiel redelijk in balans maar neigt toch (het zij minimaal) nog een beetje naar links toe, ik moet het stuur dan wel een beetje meehelpen voordat dat gebeurt, naar rechts toe lijkt het wiel wat stroever te gaan, er is dus wel een lichte voorkeur van het wiel zelf naar links (minimaal).
Denk zelf dat het wat met de kabellengte te maken heeft.

Ik wil ook niet mieren&%&%ig overkomen bij de fietsenmaker maar goed als het niet zo hoort dan zorgen ze er maar voor dat het in orde komt.
Hoe zit het eigenlijk, wordt een Koga gemonteerd en wel geleverd bij de dealer of monteert deze zelf de kabels op maat etc. ?