Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsstuur vervangen door koersstoer: welke shifters? - Forum Wereldfietser

Fietsstuur vervangen door koersstoer: welke shifters?

Hoi,

Vorige week is mijn fiets gepikt geweest.
Nu maar snel wat tweedehands gekocht dat ik toch een beetje uit de wielen kan. Ik wil echter wel graag meteen het stuur vervangen door een koersstuur. De versnellingen betreffen shimano deore. (triple)
Nu staan er dus van die MBT hendels op.

Door welke shifters koers kan ik die vervangen? Tiagra? Ultegra? 105?
Enige bijkomende problemen te verwachten? Ik heb oziets nog nooit gedaan dus ja.. enig advies indien mogelijk is welkom :-)
Race sti shifters werken niet goed met een mtb voorderailleur. Je kunt dan kiezen voor onderbuis schakelaars (als je ze kunt bevestigen) of crosscommandeurs die je aan het einde van je stuurbocht monteert. Zulke schakelaars zijn links/voor niet geindexeerd, en hebben dus geen probleem met een mtb voorderailleur.
Wim
Als de shifters voor triple is zal die best wel werken met een atb FD. Maar een FD kost weinig dus die valt prima te vervangen..
Aangezien er atb shifters op zitten ga ik er vanuit dat er n triple crank op zit. Zoals al gezegd de shifter moet hier wel geschikt voor zijn. En natuurlijk geen 10s shifters willen gebruiken met 8s cassette..

Succes met de verbouw. Hopen dat deze niet wordt onteigend.
De kabeltrek voor mtb en race voorderailleurs is verschillend, dus in principe werkt het niet goed. Je kunt er inderdaad een race FD op zetten, maar die doen het weer niet zo goed met kleinere voortandwielen. Misschien krijg je het linksom of rechtsom wel aan de praat, maar crosscommandeurs zijn veruit de simpelste en goedkoopste oplossing.
Ook de remgrepen zijn niet onproblematisch. Als deze fiets v brakes heeft dan werken race sti remgrepen daar niet mee. Daarvoor zijn van Tektro wel grepen voor (racegrepen voor v brakes), die je dan kunt gebruiken met crosscommandeurs. De enige remmen voor brede banden die zich ook met race sti laten combineren zijn cantilevers.
Wim
Elena schreef: Enige bijkomende problemen te verwachten?
Dat het remmen niet meer zo goed gaat is volgens mij het grootste probleem.
Ik ga er van uit dat je een MTB of crosshybride hebt gekocht.
Die hebben V-brakes of een schijfremmen. Dat is niet compatible met moderne gecombineerde race-shifters.
Elena schreef:Hoi,

Vorige week is mijn fiets gepikt geweest.
Nu maar snel wat tweedehands gekocht dat ik toch een beetje uit de wielen kan. Ik wil echter wel graag meteen het stuur vervangen door een koersstuur. De versnellingen betreffen shimano deore. (triple)
Nu staan er dus van die MBT hendels op.

Door welke shifters koers kan ik die vervangen? Tiagra? Ultegra? 105?
Enige bijkomende problemen te verwachten? Ik heb oziets nog nooit gedaan dus ja.. enig advies indien mogelijk is welkom :-)
Heb je wel een racestuur nodig? Veel gedoe, verwisselen van shifters, remhendels, stuurlint etc. Behoudt je atb-stuur en neem een ligstuur: atb-stuur handiger in de stad, ligstuur sneller op het platteland. Just my 2cts (tenzij je in een groep gaat fietsen). 8)
AB schreef:Heb je wel een racestuur nodig?
Op zich vind ik het niet iets om je mee te bemoeien wat voor stuur iemand graag heeft, maar omdat het hier gaat om "nu maar snel wat tweedehands gekocht" is het misschien wel een punt. Kennelijk is het de bedoeling in een later stadium iets moois te kopen en deze fiets weer te verkopen. Bij dat laatste zul je in het algemeen weinig van de ombouw naar racestuur terug kunnen krijgen.
Leon
Hai Elena,
Ga er vanuit dat je remmen geschikt zijn voor STI-shifters/remhandels (V-brakes dus niet, wel canti's, zij-trekremmen/dual pivot etc).

En dan kijken welke STI voldoen voor MTB groep. Laat je niet afschrikken, STI-shifters kunnen gebruikt worden met MTB groep, bv Shimano 9 speed STI muv Dura-Ace zijn triple compatible).

Andere mogelijkheden naast genoemde (a) buiscommandeur shifters (b) brifters cq bar endshifters, zijn (c) shifters via adapters op stuur dmv bv paul thumbies. Optie c is duurder dan optie a en b maar weer goedkoper dan meeste STI-shifters.

Succes
Amai, Wat een reacties, erg tof. Erg bedankt !!

Ik lees dat het niet zo even snel te veranderen valt. Dat valt tegen. Er zitten ook de deore V-brakes op.
Ik moet toch even nadenken of ik die investeringen wel wil doen in deze fiets. Want het is idd wel eentje om me uit de nood te helpen.. Ik heb er nu een paar keer op gereden inmiddels en ben er toch niet helemaal happy mee. Zit niet helemaal lekker op de pedalen. Bepakking heb ik er ook nog niet op uitgetest.. Dus ja ..
Banden zijn conti travelcontacts. Amai was dat? Zo stijf precies? Loopt precies op voll rubber.. Ook een nieuwe ervaring..

Misschien maar even wachten en verder uitesten eer ik veranderingen zou doen.

Een racestuur reed voor mij het meest confortabel. Maar dat lag natuurlijk ook aan de geo van mijn fiets. Niet gezegd dat het nu weer zo zou zijn merk ik.

In elk geval weet ik nou wel waar ik moet letten moest ik in de toekomst op iets vallen..


In elk geval heel erg bedankt voor alle reacties. Top allemaal !
Raceremgrepen zijn compatibel met V-brakes te maken met dit katrolletje:

Afbeelding
Afbeelding

Op mijn boodschappenfiets heb ik eenzelfde ombouw gedaan met Sora STI grepen, maar voorlopig zonder dat katrolletje. Het remt prima, maar de slag van de remgreep is wat langer en de remmen moeten daarom vrij strak afgesteld worden.
Tenzij het je hobbie is en je in die fiets wil investeren: bespaar je een boel geld en ellende en bouw dit niet om!

Er komt meer bij kijken; v-brakes werken alleen via (DURE, maar niet duurzame) travel agents op (DURE) sti's; of op speciale racegrepen waarbij je weer andere (barend) shifters moet kopen; daarnaast moet de klemmaat van het stuur overeenkomen (oude mtb is vaak 25.4 (evt 31.8), race is 26.0 (evt 31.8), kabels komen soms niet overeen, etc. etc.

Goedkoopste is misschien nog als je een racebocht kan vinden in de juiste maat en daar tektro RL520's icm trigger shifters voor racebochten of evt barendshifters op zet
Reken op iets van 150 euro: Shimano bar end shifters, Tektro remgrepen voor V brakes, en een stuurbocht (25,4 mm?). Met sti wordt het nog duurder (in principe ook nog andere remmen en andere voorderailleur, plus duurdere shifters, hoewel die van Sunrace betaalbaarder zijn).
Wim
Wim schreef:Reken op iets van 150 euro: Shimano bar end shifters, Tektro remgrepen voor V brakes, en een stuurbocht (25,4 mm?). Met sti wordt het nog duurder (in principe ook nog andere remmen en andere voorderailleur, plus duurdere shifters, hoewel die van Sunrace betaalbaarder zijn).
Wim
kabelsetje (rem en schakelkabels, binnen/buiten), stuurlint..... nog eens 40 euro
misschien nog een kortere stuurpen om het lengteverschil tussen zadel/stuur op te vangen?
Kijk ook eens naar :http://www.amazon.com/Origin-Bicycle-Dr ... B0013G6PB8
Misschien is dat wel een oplossing.
Simpelste oplossing lijkt mij crosscommandeurs en Tektro remgrepen. Werkt altijd. Race STI's en V-brakes vind ik nogal problematisch. Het moet allemaal heel nauw afgesteld staan wegens de lange kabeltrek.
Als je met niet al te dikke banden rijdt, kun je wellicht met de nieuwe Shimano cross V-brakes of Tektro Mini-V's toe. Die zijn wel geschikt voor race-STI.

.tsooJ
Klopt, maar in de praktijk vind ik het toch niet ideaal, zelfs niet met mini V-brakes.
Ofwel moet het allemaal héél nauw afgesteld staan. Ofwel moet je maar aanvaarden dat je de remhendel tot tegen de stuurbocht aantrekt. En dat heb ik niet zo graag. Het fantastische aan V-brakes is dat je ze kort kan laten aangrijpen. Dat lukt niet goed met race STI's.