Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Testje van mijn thermosbussen - Forum Wereldfietser

Testje van mijn thermosbussen

Een tijdje geleden hadden we het op dit forum over metalen bidons e.d. Het ging over de aluminium flessen van Sigg (met de coating die niet eeuwig meegaat) en de inox flessen van Klean Kanteen die ik toen leerde kennen.
De tijd was gekomen om mijn drinkbussen van Sigg die ik voorheen gebruikte maar binnenin op diverse plaatsen aluminiumoxidatie vertonen, te vervangen door enkele Klean Kanteen bussen. Net als Sigg verkoopt ook Klean Kanteen geïsoleerde bussen. Heel nuttig om - als ik bvb buiten de firma werk - een koffietje mee te hebben.
Bij het eerste gebruik viel me echter al op dat de dop redelijk warm was, toch warmer dan de geïsoleerde bus zelf.

Tijd om een onderzoekje op de todo-list te zetten. En het is er dan onlangs van gekomen.
Klik hier voor het volledig verslagje
Door simpelweg na enige tijd de temperatuur van de vloeistoffen te gaan meten, wordt bevestigd wat ik al aanvoelde en wat zichtbaar wordt met de warmtebeeldcamera:
Afbeelding

Afbeelding

Via de doppen van de Klean Kanteen-thermosflessen (de twee rechtse in beeld) gaat heel veel warmte verloren. De heel beperkte prestaties van de bussen is dan ook navenant. Ze kunnen bijlange niet tippen aan de Sigg-thermos (midden - foto is zonder de afdekdop) en de huis-tuin-en-keuken koffiekan-thermos. In plaats van hun lekkende drinkdop hadden ze bij Klean Kanteen beter een isolerende dop ontworpen.

Deze test heeft natuurlijk wat beperkingen:
- de Sigg heeft een groter volume dan beide Klean Kanteens, dus dat speelt ietsje in het voordeel van de Sigg (maar niet in die mate om de resultaten heel zwaar in twijfel te trekken)
- De test gebeurde met stilstaande thermoskannen. Als we fietsen, klutst de vloeistof alle kanten op, is er meer vermenging, en meer contact met de koude doppen van de Klean Kanteens, dus daar verwacht ik nog een slechter resultaat voor de Klean Kanteens.
- ...
Dank voor het onderzoekje.
Je noemt het 'geen zwaar wetenschappelijk onderbouwde test', maar ik vind hem toch tamelijk zorgvuldig.
Het leuke van dit soort proeven is dat ze vrijwel steeds bevestigen wat we al vermoedden en met simpele testjes als een klok en een alcoholthermometer ook al gezien hadden :D
Die warmtebeeldcamera is wel cool (!) zeg. Een plaatje daarvan spreekt boekdelen.

In de praktijk is het uiteraard nog interessanter of de temperaturen binnen de duur van een fietsdag, 2 à 7 uur dus, bruikbaar blijven voor koffie, soep etc. Als ik het over de duim schat is de temperatuur in de twee rechterbidons na 6 uur te laag om koffie of soep te maken maar zou het na een uur of 3 nog wel lukken: op tijd koffiedrinken dus.

Omgekeerd kun je ook rekenen met koud water dat je koel wilt houden, al is de eindtemperatuur dan sterk afhankelijk van de omstandigheden en zelfs van de kleur van de fles. Zo'n test zou je dus in de praktijk moeten doen op een hete dag.

Leon
Ik was met de Paas tocht maar wat blij met mijn Sigg Thermos. Hele dag heet water voor thee etc. Kletjes water die achterbleven bleken de volgende morgen nog warm, niet heet. Prima ding dus.
Wordt met je test lijkt mij overtuigend bevestigd.

Gr Leo.