Additionally, paste this code immediately after the opening tag: drijfriem geschikt voor pendelfiets? - Forum Wereldfietser

drijfriem geschikt voor pendelfiets?

Dag
Graag had ik jullie advies.
Ik heb de mogelijkheid om tweedehands een Trek Dublin (aangekocht zomer 2010) aan te kopen. Deze fiets heeft riemaandrijving, naafversnellingen, trommelremmen, naafdynamo,.... Ik pendel elke dag 20 km en zo'n onderhoudsvrije fiets lijk me wel wat. Ik weet dat ik met deze fiets niet de heuvels en bergen in kan wegens de trommelremmen.

Heeft iemand ervaringen met deze fiets?
Is een riemaandrijving geschikt voor woon-werkverkeer?
Op internet vond ik de volgende afbeelding, is enkel een dames (mixt) versie.
http://www.bikeandtrekking.nl/images/41/1882.pdf.
Of is dit een mooie marketingfiets?

Indien ik ga passen op wat moet ik dan specifiek letten qua slijtage, naast de gebruikelijke zaken?
Momenteel wordt nog 70% van de aankoopprijs gevraagd, maar dat kan wsl nog wel wat naar beneden.
Alvast bedankt!
Is het die zwarte met witte banden en rood zadel? Ik zou er bijna zelf op gaan bieden, erg mooie stadsfiets! Helaas zijn naaf en remmen niet geschikt voor een heuveltocht en heb je een heel zwaar slot nodig als je hem eens in de stad wilt laten staan.
Leon
TANDriem is juist uitstekend geschikt voor dit soort transport. Het zwakke punt zit in de naaf. 7v of 8v? 8v is beter, vanwege de rollagers in plaats van glijlagers. Toch niet te hard trappen! Boven de 30km/u wordt de olie door centrifugale kracht naar de buitenkant van naaf geslingerd en komen delen van het tandwielstelsel droog te staan en gaan binnen enkele maanden kapot. (na lang doorvragen bevestigd door Shimano). Sommigen beweren dat olie voor automatische versnellingsbakken dit voorkomt.
Mijn beide zoons rijden woon-werk met een tandriem, een op Trek Soho, de ander op tandriem omgebouwde Dahon Cadenza 8 (waarvan de Alfine 8v-naaf binnen 3 jaar ook al naar de filistijnen is getrapt.) Die jongens rijden nu eenmaal niet langzaam. :?

Overigens heeft de aangeboden Trek rollerbrakes, geen trommelremmen, en dan moet je inderdaad wegblijven van flinke afdalingen. Die lopen dan heet en remmen niet.
Bedankt voor de reacties.
Het diefstalrisico dat Leon aanhaalt is erg belangrijk. Deze fiets zou elke dag aan het station staan, occasioneel ook eens blijven overnachten. Momenteel gebruik ik een u-slot, een dikke spiraal en een axa-beugelslot en gaat alles goed. Maar die fiets ziet er natuurlijk ook zo bijzonder niet uit (gewone hybride met 7V).

Verder rij ik zelden meer dan 30 km/u (enkel bergaf van een brug of hellingtje). Ik woon wel in de buurt van de Vlaamse Ardennen (genre Ronde van Vlaanderen) en vraag me af of die remmen dan ook al gevaarlijk zijn? Niet dat ik nu al die 'bergen' beklim. Maar geregeld bergop en bergaf is er wel bij.

Mijn gebruikelijke tempo is 17-22km (incl rode lichten,...).
Het zijn idd rollerbrakes die ik bedoelde en ik was er van op de hoogte dat die niet geschikt zijn voor de Ardennen,...

De aangeboden fiets heeft 8V dus dat zou goed zijn.

@Leon: neen het is niet die met witte banden
brilsmurf613 schreef: Het diefstalrisico dat Leon aanhaalt is erg belangrijk. Deze fiets zou elke dag aan het station staan, occasioneel ook eens blijven overnachten. Momenteel gebruik ik een u-slot, een dikke spiraal en een axa-beugelslot en gaat alles goed. Maar die fiets ziet er natuurlijk ook zo bijzonder niet uit (gewone hybride met 7V).
Ik weet niet over welk station het gaat. Maar met drie sloten (waarvan één degelijk) zit je waarschijnlijk wel goed. Vervang het spiraalslot (hooguit geschikt als extra slot, want makkelijk open te knippen) door een degelijke ketting van gehard staal, dan wordt het diefstalrisico toch echt wel klein is mijn ervaring.

Wat niet overal mogelijk is (hangt van het station en het aantal stallingen af), maar wat ik wel doe is één slot aan het station laten hangen. Dan moet ik dat niet steeds meesleuren.

Je kan een fiets er ook veel slechter laten uitzien (zonder de rij-eigenschappen te beïnvloeden), maar dat moet je bij een nieuwe fiets wel over je hart krijgen. Maar met wat verf, stickers, ... kan je een fiets snel een waardeloos uiterlijk geven en behoorlijk onverkoopbaar maken.

Renaat
Het gaat om het station Gent-Sint-Pieters (Vlaanderen).
Daar staan toch al gauw een 8000-tal fietsen rondom rond.
Normaal gezien vind je wel een parkeerplaatsje als je niet onmiddellijk aan de ingang wilt staan, maar een vaste plek is er toch niet bij.
De verf/stickeractie is wel een goed idee.
brilsmurf613 schreef:Momenteel wordt nog 70% van de aankoopprijs gevraagd, maar dat kan wsl nog wel wat naar beneden.
Een realistische stelregel is dat een gebruikte fiets van drie jaar oud in goede staat in waarde is gehalveerd.
Christophorus schreef:
brilsmurf613 schreef:Momenteel wordt nog 70% van de aankoopprijs gevraagd, maar dat kan wsl nog wel wat naar beneden.
Een realistische stelregel is dat een gebruikte fiets van drie jaar oud in goede staat in waarde is gehalveerd.
Gezien de prijzen die hier op dit forum regelmatig gescoord worden is de spreiding in deze stelregel erg hoog.
De spreiding bij fietsen is in ieder geval veel groter dan die bij auto's (halveringstijd 3,4 à 4 jaar).
Populaire fietsen met onderdelen die goed aangeschreven staan verkopen heel wat gemakkleijker dan onbekende merken met onderdelen waar kritiek op is.
Gebruikelijke maten gaan ook beter dan extreme.
Leon