Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weer een tent discussie (Nammatj 2) - Forum Wereldfietser

Weer een tent discussie (Nammatj 2)

Ik overweeg het kopen van een Hilleberg Nammatj 2 voor zwaar winter tochten (voor zomer blijf ik bij de MSR)

Wie heeft slecht/goede ervaring met deze tent.
Deze gaat er mee naar de Zuidpool.
Mooi en erg goed tentje Shane... zou niet weten wat er beter is dan die tent?
:)

Henk

kunst en fietswerk
Wij hebben de Nammatj 3 gt, en dat is een heel goede tent. Voor lange mensen is hij wat kort: je voeten komen al snel tegen de achterkant van de binnentent. Verder is een echte zelfdragende tent natuurlijk nog weer beter bestand tegen veel sneeuw. Maar inderdaad, ik vind de Nammatj serie echt prima, en vermoedelijk zowat het beste wat er te koop is als je een allround tent voor zwaardere omstandigheden zoekt.
Wim
De Lightwave t25 arctic is geoptimaliseerd voor, de naam zegt het al, (ant)arctisch gebied. Iets breder dan de Nammatj (145cm vs. 130cm), iets langer ook in de binnentent (230cm vs. 220cm), een fractie hoger (binnentent 100cm vs. 95cm), Cuben materiaal in de voortent, 2x zo hoge waterkolom (7.000mm voor de Lightwave, 3.000mm voor de Nammatj) en Dyneema-mengsel scheerlijnen.
Opzetten kan op 3 manieren: buitentent eerst (hoera! Dat vinden veel mensen namelijk handig...) binnentent eerst (steviger constructie dan buitentent eerst...), of tegelijk.
Nadeel: 300 gram zwaarder. Maar ik geloof niet dat dat een argument is voor je. :wink:

Maar goed, de Hilleberg is ook geen verkeerde tent. Alle Hilleberg-gebruikers zijn tevreden voor zover ik weet. Maar van Lightwave-gebruikers heb ik ook nooit iets negatiefs gehoord.
Robertjan schreef:De Lightwave t25 arctic is geoptimaliseerd voor, de naam zegt het al, (ant)arctisch gebied.
4 stokken.....nee dank je, te veel werk. En duurder dan Hilleberg, best een prestatie :lol:
Robertjan schreef: Alle Hilleberg-gebruikers zijn tevreden voor zover ik weet.
Volgens mij zijn Hilleberg gebruikers net Apple gebruikers. Na zo veel geld uit geven gaan ze niet toegeven dat ze het product niks vinden :roll:

Maar ik blijf gewoon bij Hilleberg want ik vind ze fijne tenten voor wat extreme weer.
SjirkM schreef:Deze gaat er mee naar de Zuidpool.
Ben een beetje jaloers op mensen met een sled, toch fijn als je tent stokken in twee kan delen en je tent oprollen, scheelt een hoop gedoe en tijd.
Shane, check toch even de Lightwave G30 trek xt uit good ol' England echt een vette tent. Betaalbaar, superstabiel, sterk, licht etc.
http://www.carldenig.nl/lightwave/15086 ... 05159.html
Bedankt Daan, maar ook wederom veel te ingewikkeld opzetten. :roll:

Ik doe juist afstand van mijn mooi nieuw Hilleberg allak omdat het te ingewikkeld is om op te zetten met dikken handschoenen aan.

Ik zit niet op te wachten om een tent op te zetten met 4 stokken van verschillende lengtes die door verschillende gaten en haken moet. En ik geloof dat Lightwave fan zijn van de buiten stokken vast zetten met klittenband, wat onmogelijk zal zijn met handschoen aan.

Een simpel tunnel tent met 2 stokken lijkt mij de beste oplossing.
Waar wacht je dan nog op? Horror-verhalen? :twisted:
Zo te lezen ontkom je niet aan de aanschaf van een Nammatj. Gedoemd tot de Hileberg-religie! :wink: :lol:
Robertjan schreef:Gedoemd tot de Hileberg-religie! :wink: :lol:
Ik vermoed van wel, als ik genoeg werk krijg van de zomer misschien koop ik zo'n apple om helemaal mee te doen met de mode :lol:
Wij hebben de Nammatj 3 gt. Zoals Wim al aangeeft is de tent voor lange mensen wat kort. Doordat je voeten tegen de achterkant van de binnentent aankomen heb je al snel een vochtige slaapzak. De tent bevalt op zich prima. Wij hebben alleen nogal wat problemen met de ritsen gehad. Doordat er zand tussen de tandjes van de rits blijft zitten slijten de ritsrunners erg snel. Gevolg is dat de rits uit zichzelf weer opengaat. Niet erg prettig als het koud is. Hilleberg geeft op hun site aan dat je de ritsen regelmatig met een borsteltje schoon moet maken. Maar in de praktijk is dat erg lastig. Om na een lange en zware fietsdag eerst met een borstel de ritsen schoon te maken is geen doen. We hebben Hilleberg ons probleem per email voorgelegd. Zonder discussie hebben ze nieuwe ritsrunners naar Argentinië gezonden. Prima service. Nu werken de ritsen weer goed. Maar voor hoelang is de vraag. Onderweg komen we steeds meer mensen tegen die problemen hebben met de ritsen van hun Hilleberg tent. Ik had zelf wat meer kwaliteit verwacht voor zoveel geld.
Ritsrunnerprobleem is herkenbaar. Met een punttangetje kun je de runner voorzichtig wat dichter knijpen. Dat werkt tot nu toe goed.
Bedankt Ronnie (en Liz voor de tip), Ik vind Hilleberg altijd goed bereikbaar via email dus dat scheelt weer als het niet goed gaat.

Hoe lang hebben de runners het vol gehoud (ongeveer hoeveel nachten?).

Wel grappig dat mijn veel goedkoper MSR Hubba Hubba nu bijna op 200 nachten komt zonder rits problemen (misschien voordeel van een tent met twee ingangen als je alleen ben, minder slijtage).

Gelukkig zal ik alleen in de tent slapen dus kan diagnaal slapen en zal minder last van de schuine tent doek tegen mijn voeten hebben 8)
De runners hebben het bij ons tussen de 15 en 20 weken uitgehouden. Nadat we van Hilleberg nieuwe runners hadden gekregen kon je duidelijk het verschil met de oude runners zien. Die waren behoorlijk versleten. De service van Hilleberg was wel erg goed. Zonder problemen werd er een hele zak runners naar Argentinië gezonden. Met een hele duidelijke gebruiksaanwijzing erbij. Het was ook niet moeilijk om ze te vervangen.
Dat is wel heel kort idd, beetje jammer voor zo'n prijs...
Met af en toe bijknijpen gaan de runners al vele jaren mee. De buitenritsen beginnen nu in het geheel wel wat moeizamer te lopen. Volgens mij komt dat ook omdat het model na 8 jaar intensief gebruik een beetje uit de tent raakt. De volgende is weer een Hilleberg.
Dit is natuurlijk geen specifiek Hilleberg probleem. Er zijn maar een paar fabrikanten van ritsen, em alle tentmakers gebruiken deze zelfde fabrikanten. Zoals Shane al opmerkt hebben tenten met twee ingangen zoals de Keron minder last. Voor de rest zal het veel afhangen van de omgeving, en je gebruik. Sommige soorten zand zijn heel scherp, en als je voorzichtig bent scheelt het ook.
Wim
Als je toch al van plan bent om sneeuwzakjes te gebruiken als haringen (hoe wil je anders een tunneltent opzetten in de sneeuw?), kun je ook denken aan een Lavvu. Veel meer ruimte voor hetzelfde gewicht, en als je deze niet kunt opzetten in je eentje, dan lijk je wel een buitensportwinkelier! :lol: (Die kunnen geen eenstokstent opzetten, zo bleek in 2003 in Noord-Zweden.) Deze Lavvu heeft trouwens een waterkolom van 4.000mm.
Maar even iets meer in jouw straatje: als je geen gedoe én per sé een Hilleberg, kun je nog altijd denken aan de Staika. Dan heb je minder zorgen qua windstabiliteit en heb je in lastige situaties (zonder veel wind) niet per sé haringen of sneeuwzakjes nodig. Wel slechts 3.000mm waterkolom op het buitendoek. :roll:

Ik denk maar: als ik je allerlei alternatieven probeer aan te praten en je blijft bij de Nammatj, dan weet je zéker dat je de juiste keuze maakt. :wink:
Robertjan schreef: Maar even iets meer in jouw straatje: als je geen gedoe én per sé een Hilleberg, kun je nog altijd denken aan de Staika.
Niet goed boven gelezen dus :idea: Waar ik schreef Ik doe juist afstand van mijn mooi nieuw Hilleberg allak omdat het te ingewikkeld is om op te zetten met dikken handschoenen aan.
:wink:

+/- 30 haken, 12 scheerlijnen en dat gekke dakje....Allemaal geen moiete bij normaal weer maar met dikke handschoenen een ramp. Verder wel een mooi tent hoor 8)