Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff 29er disc setup - Forum Wereldfietser

Rohloff 29er disc setup

Ik heb een vraagje over een rohloffnaaf in disc setup op zog oem2 padden (zoals bijv surly ogre); heb 0 ervaring met rohloff en weinig ervaring met al die rare padden dus er kunnen stomme vragen tussen zitten :lol:.

Deze setup vereist als ik het goed begrepen heb de CC DB OEM versie van rohloff (typ 6); hierbij loopt de bekabeling extern en verschuif je bij het spannen van de ketting de gehele naaf + schijfremconstructie in één keer zodat je niet met het probleem zit dat je de remmen opnieuw moet afstellen.

- Is dit een logische keuze voor een rohloff 29er?
- Kleven er nog bepaalde nadelen aan deze setup/rohloff uitvoering? (behalve die van een extern schakelgeval)
- Wat voegt een 'monkey bone' toe tov een speedbone? snap het verschil niet helemaal...
- Is het verstandig om deze setup te combineren met stelschroeven? (bijv surly tuggnut)
- Moet je behalve de naaf, (normale mtb?) bekabeling en de aparate rohoff-remschijf met 4 gaten nog andere zaken separaat aanschaffen om de boel werkend te krijgen of wordt dat bij de naaf geleverd?
- Iemand nog andere suggesties voor een mtb/29er frame met mogelijkheid tot montage achterdrager en rohloff in disc setup (er hoeft géén voorvork bij te zitten...)

Zie ook dit als voorbeeld (maar dan niet als truttige touring uitvoering).
Matthie9000 schreef:Ik heb een vraagje over een rohloffnaaf in disc setup op zog oem2 padden (zoals bijv surly ogre); heb 0 ervaring met rohloff en weinig ervaring met al die rare padden dus er kunnen stomme vragen tussen zitten :lol:.

Deze setup vereist als ik het goed begrepen heb de CC DB OEM versie van rohloff (typ 6); hierbij loopt de bekabeling extern en verschuif je bij het spannen van de ketting de gehele naaf + schijfremconstructie in één keer zodat je niet met het probleem zit dat je de remmen opnieuw moet afstellen.

- Is dit een logische keuze voor een rohloff 29er?
- Kleven er nog bepaalde nadelen aan deze setup/rohloff uitvoering? (behalve die van een extern schakelgeval)
- Wat voegt een 'monkey bone' toe tov een speedbone? snap het verschil niet helemaal...
- Is het verstandig om deze setup te combineren met stelschroeven? (bijv surly tuggnut)
- Moet je behalve de naaf, (normale mtb?) bekabeling en de aparate rohoff-remschijf met 4 gaten nog andere zaken separaat aanschaffen om de boel werkend te krijgen of wordt dat bij de naaf geleverd?
- Iemand nog andere suggesties voor een mtb/29er frame met mogelijkheid tot montage achterdrager en rohloff in disc setup (er hoeft géén voorvork bij te zitten...)

Zie ook dit als voorbeeld (maar dan niet als truttige touring uitvoering).
logische keuze bij een 29-er is een 36 gts naaf als je een velg kunt vinden
schijfrem is altijd EX bij Rohloff om de kabels niet door te zagen met de schijf
Naven bij Rohloff zijn redelijk compleet (kabels, shifter) , alleen verdommen ze het om ze met een oem2 te leveren
Bij de surly heb je geen monkeybone of speedbone nodig, dat ding heeft zelf een sleuf voor een boutje
monkeybone is eleganter dan speedbone, mits het past (lukt alleen met setups met een IS/pm adapter
Als het wiel met een snelspanner niet blijft zitten (bv omdat de oem2 klappert en de as kan draaien) kun je tugnuts gebruiken
Thanks, begin het een beetje te snappen, is zo'n monkey-/speedbone nu bedoeld om de schijfremklauw vast te maken aan de rohloffnaaf? maw dat de remklauw meeschuift met het gehele wiel bij het verplaatsen ervan? Want dat is bijv. toch óók nuttig bij Ogre achterpadden? of zijn de wielverplaatsingen bij kettingspannen zo minimaal dat je die remklauw niet hoeft mee te verschuiven (nogmaals, 0 ervaring met schijfremmen).

Ik dacht idd aan een 36-gts rohloffnaaf icm notubes flow ex velg en double butted 2/1.8 spaken.
Matthie9000 schreef:Thanks, begin het een beetje te snappen, is zo'n monkey-/speedbone nu bedoeld om de schijfremklauw vast te maken aan de rohloffnaaf? maw dat de remklauw meeschuift met het gehele wiel bij het verplaatsen ervan? Want dat is bijv. toch óók nuttig bij Ogre achterpadden? of zijn de wielverplaatsingen bij kettingspannen zo minimaal dat je die remklauw niet hoeft mee te verschuiven (nogmaals, 0 ervaring met schijfremmen).

Ik dacht idd aan een 36-gts rohloffnaaf icm notubes flow ex velg en double butted 2/1.8 spaken.
De rohloff oem2 steunt op een boutje dat op dezelfde afstand tot de as zit als de eerste remklauwbout. Als die plek bezet is met rem kun je de monkeybone gebruiken om een nieuwe steunbout verder op te positioneren.
De monkeybone is een uitholde remadapter, zodat je en de rem kunt monteren, en het oem2 oor op de gewone plek kunt blijven gebruiken

Er is niks verstelbaars aan, schijfremklauwen maak je vast aan het frame, niet aan de naaf. De naaf schuiven a la Ogre is goedkoop en simpel, technisch is het verder heel matig
Aha; met dat verhaal begrijp ik dat technisch gezien voor een 29er met disc setup een frame met 1) vertikale padden+kettingspanner of 2) vertikale padden+excenter trapas te verkiezen is boven deze oplossing? Heb jij nog suggesties voor een dergelijk (los) frame?
Matthie9000 schreef:Heb jij nog suggesties voor een dergelijk (los) frame?
gewoon zelf maken, doe ik ook
Afbeelding
Mogen we dan binnenkort bij je aankloppen voor een cursus framebouwen? (ben alvast geïnteresseerd :-) )
Goed idee! Wanneer kan ik beginnen in je werkplaats? :D :shock: :lol:

Mooie fiets/frame trouwens, maar hollowtech lagers? tsk! ;-) hoe bevalt de voorvork?

Als iemand nog suggesties heeft voor een mooi 29er frame (liefst zonder voorvork) met mogelijkheid tot bagagedrager, spatborden, vertikale padden en liefst met excenter dan hoor ik het graag!
Hmz, met wat zoekwerk kom ik Soma Juice 29er tegen, zie ik het nou goed dat bij dit frame de remklauwen wel meeschuiven bij het verstellen? Hier wordt dus die 'monkey bone' gebruikt. Ziet er uit als een nettere oplossing dan het ogre frame; ziet iemand hier nog bepaalde (technische) nadelen?

Afbeelding