Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Informatie voor een rondreis in Frankrijk - Forum Wereldfietser

Informatie voor een rondreis in Frankrijk

Binnenkort wordt ik 50 en wil deze zomer een fietsvakantie gaan maken. Ik wil gewoon vanaf huis per fiets vertrekken en een rondreis gaan maken door Frankrijk. Als doel wil ik naar de Mont Ventoux. Daarnaast wil ik ook graag Parijs aandoen. Wat is wijsheid, eerst richting Parijs en dan verder afzakken richting Lyon en dan via de oostkant van Frankrijk terug naar Luxemburg, Luik, Maastricht en weer naar huis. Of juist andersom, dus eerst de oostkant van Frankrijk fietsen en vervolgens via Lyon naar midden Frankrijk en weer naar boven? Alle bruikbare tips zijn enorm welkom en heeft U persoonlijke ervaring en routes, ik houd mij aanbevolen?
Hoi Rob,

Ik zou me richten op de boekjes van Benjaminse. Doe eerst fietsen naar Parijs en steek dan over naar het oosten om aan te pikken in de route van de Middelandse zee.

Enorme mooie rustige routes!
De oostelijke route kent veel hoogtemeters, mogelijk is het een idee daar de 'Langs Oude Wegen' route te volgen. Persoonlijk zou ik dat op de terugweg doen omdat je dan al de nodige kilometers in de benen hebt. Wanneer je een wat makkelijkere aanloop verkiest kan je na Parijs beter met een westelijke bocht naar de Mont Ventoux gaan, dat is wat vlakker dan recht door het Centraal Massief (al is dat wel weer mooier - de St Jacobsroute gaat daar langs, geloof ik). Kortom; de keuze hangt ook van je conditie af. Op o.a. deze site http://www.hetfietsweb.nl/ vindt je de nodige beschreven routes.
Nou Rob, leuk plan!
Voor beide varianten valt wat te zeggen.
Ben je al aardig getraind? Dan zou je meteen door de heuvels en de irriante maar mooie Ardennen naar Lyon kunnenzakken. De Groene Route naar de Middellandse Zee is een fijne leidraad. Wanneer de Mont Ventoux in zicht komt, hebt je een mooi tussendoel bereikt en fiets je die berg op met twee vingers in je neus. 'k Zou het wel zonder bagage doen want die wind kan enorm waaien en met al je fietstassen ben je net een boot onder vol zeil.
Geen idee of er een routeboekje van ongeveer Avignon naar Parijs is. 'k Ben dol op routeboekjes ;-) Van Parijs kun je één van de Santiagovarianten nemen terug naar het noorden door die mooie Vlaamse steden.
Wil je eerst wat meer kilometers maken, sterker worden, is andersom misschien beter. Maar goed, zoveel Wereldfietsers, zoveel meningen.
Loes
Ik ben een redelijke racefietser. Ik fiets zo'n 5000 km per jaar. Maar het is nu de bedoeling om op mijn Trek 8500 (Mountainbike) met een BOB Yak deze rondreis te gaan maken.
Je zou ook Fleches de France kunnen fietsen en die aan elkaar knuppen, super mooie tochten waar ook GPS tracks van bestaan.
Deze Fleches gaan allen vanuit Parijs naar alle uithoeken van Frankrijk, 20 in totaal. Je kunt ze ook andersom fietsen en makkelijk combineren.

Ik heb er inmiddels 11 op mijn naam staan, zie mijn site.

Henk

kunst en fietswerk
Hoi Rob,
Ik denk dat je keuze vooral dient te gaan wat je wilt zien onderweg. De Ventoux is het uiteindelijke doel, maar de vakantie gaat over de weg er naar toe. Het is dus niet logisch om een zo efficiënt mogelijke weg te kiezen maar om een weg waar je zo veel mogelijk van geniet.
Gelukkig heb je in Frankrijk alle keuze. Je hebt alleen een probleem als je niet van heuvels houdt en tegelijk grootstedelijke agglomeraties met bijbehorende industriezones - die veel groter zijn dan bij ons - en ellenlange aaneenschakelingen van voorsteden wilt vermijden. De drukke gebieden liggen namelijk standaard in de vlakkere delen van het land.
Zelf kies ik er in Frankrijk liever voor om van grote steden als Lyon een flinke afstand te houden. De binnenstad is ongetwijfeld een bezoek waard, maar de investering om er in en weer uit te komen is in het buitenland altijd flink groter dan bij ons en vind ik fors. (optie: ga op een afstandje bij een treinstation staan en bezoek de stad per trein terwijl de fiets op de camping blijft)
De keuze die overblijft gaat over of je door bosgebied wilt of door oneindig lijkend akkerland of wijnbouw (Champagnestreek), of je rivieren wilt kruisen of toch riviertjes (en dorpjes) wilt volgen, of de regionale natuurgebieden (zoals de Morvan) wilt opzoeken of dat je de heuvels ervan toch wel pittig vindt. Als je het uitkient is Frankrijk afwisselend, als je pech hebt is het eentonig. Ik kijk graag op google maps of -earth om te zien wat ik kan verwachten en om een idee te hebben hoe een land in elkaar zit.
Eenmaal de hele weg gefietst is het beklimmen van de Ventoux een prachtig hoogtepunt. Ik hoop dat je het treft en kraakhelder weer hebt die dag.
Veel plezier,
Leon
jahwalla schreef:misschien heb je hier iets aan?
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=dheihfiiqxhomvoy
Misschien is het handig als je erbij vertelt of het een fijne tocht was en of je hem de volgende keer precies zo zou doen?
Leon
Mooi idee! Je eerste doel wat je noemt is de Ventoux. De Groene Route komt hier praktisch langs. Mijn suggestie zou zijn om dat eerst te doen. Het voordeel van routes is dat het redelijk relaxed fietsen langs hele mooie wegen. Je hoeft geen energie te steken in het uitzoeken vd route en rijdt gewoon lekker de aanwijzingen achterna, plannen van inkopen en kamperen is een eitje. Ook kom je er achter wat voor type wegen je fijn vindt etc. Als je de Ventoux beklommen hebt hebt kun je verder kijken waar je dan zin in hebt....

Veel plezier!

Eric
Iedereen bedankt voor de reacties. Voorlopig is de planning eerst naar Maastricht fietsen en vervolgens wil ik de Groene Weg naar de Middelandse zee volgen tot aan de Mont Ventoux. Van daaruit ga ik weer verder plannen. Nieuwe tips blijven uiteraard welkom.
Na hele goede reisinformatie te hebben gekregen van Hans v.d. Veeke blijkt het voor mij niet haalbaar deze rit te realiseren in 4 weken. Daarom ga ik nu op zoek naar een alternatief. Ik wil iedereen bedanken voor zijn en haar tips en wens nu alvast iedereen een fijne en veilige fietsvakantie. Deze kan wat mij betreft op slot.