door
Henrie » za 06 apr, 2013 18:26
Zeker een verlate 1 april-grap?
Nogal een boude bewering trouwens van die Cees Meijer, dat een bovenbuis 'alleen voor problemen zorgt en niet meer functioneel is bij de huidige sterke fietsen'. Ik heb wel eens op de (dames)fiets van m'n moeder gereden. Afgezien van het feit dat het frame te klein is voor mij, fietst dat dus echt voor geen meter. Het is een enorm slap ding, bij remmen flext alles en je komt er niet eens fatsoenlijk een (langzame, krappe) bocht mee door. Dat laatste zal wellicht ook komen doordat je totaal geen sportieve zit hebt op die fiets, terwijl ik dat juist wel gewend ben. En volgens mij is het ook en stalen fiets, terwijl ik al jaren aluminium fietsen heb. Maar dan nog, het heeft ook wel met de bouw te maken. Op de eveneens te kleine herenfiets van m'n vader, met een nauwelijks sportievere zit, kom ik diezelfde bocht wel makkelijk door...
Iedereen dwingen om op zo'n slap ding te gaan rijden, is natuurlijk ook belachelijk. Hoeveel ongelukken gebeuren er nou werkelijk enkel vanwege die bovenbuis? Onhandige oudjes, die toch al slecht ter been zijn, die hebben misschien moeite hun been over het zadel te zwaaien. Nou, laat die mensen dan lekker - uit eigen beweging! - een damesfiets kopen, en laat de rest lekker op een herenfiets rijden. Ik zou zelfs de meeste dames willen aanraden om ook op een herenfiets te gaan rijden. Het rijdt immers een stuk fijner. En de meeste vrouwen hebben tegenwoordig toch nooit meer een rok/jurk aan, dus daarmee vervalt volgens mij het nut van een damesfiets. Behalve dan voor de oudere medemens...