Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lekkende Rohloffnaaf door transport vliegtuig?? - Forum Wereldfietser

lekkende Rohloffnaaf door transport vliegtuig??

Afgelopen maand in Nepal gefietst..........rohloffnaaf daar voor de vijfde keer lek (echt lek) in totaal zo'n 15000 km met de naaf gefietst.
Ik heb het idee (...een mens zoekt altijd naar verklaringen) dat het lek raken te maken heeft met het transport van de fiets per vliegtuig;
--Heeft de onderdruk in het vliegruig er iets mee te maken?
--Heeft het feit dat de fiets (en naaf) zich misschien langere periode liggen ermee te maken?

........mocht het iets met het vervoer per vliegruig te maken kunnen hebben: is er iets wat ik kan doen om het lekken te voorkomen?
Theo B schreef:Afgelopen maand in Nepal gefietst..........rohloffnaaf daar voor de vijfde keer lek (echt lek) in totaal zo'n 15000 km met de naaf gefietst.
Ik heb het idee (...een mens zoekt altijd naar verklaringen) dat het lek raken te maken heeft met het transport van de fiets per vliegtuig;
--Heeft de onderdruk in het vliegruig er iets mee te maken?
--Heeft het feit dat de fiets (en naaf) zich misschien langere periode liggen ermee te maken?

........mocht het iets met het vervoer per vliegruig te maken kunnen hebben: is er iets wat ik kan doen om het lekken te voorkomen?
De naaf is luchtdicht. Als het vliegtuig land en jij last van ploppende oren hebt, heeft de naaf dat ook en drukt de overdruk de olie naar buiten. Als je de naaf afveegt zou het daarna eerst weer rustig moeten zijn
Beste Marten,

dank...........ik ben gelijk jouw hypothese aan het testen:
-Heb (hier in Nederland) het achterwiel uit de fiets gehaald en alles bij & rondom naaf spic en span gemaakt (geen spoor van olie meer te zien)..........als alles nu netjes en olievrij blijft ligt het dus aan het vervoer per vliegtuig, blijf ik nu eksporen zien, is er iets anders aan de hand.
Theo B schreef:Beste Marten,
dank...........ik ben gelijk jouw hypothese aan het testen
Het is denk ik wel meer dan een hypothese.
Leon (die zich verder wijselijk zelden met Rohloffzaken bemoeit omdat hij zelf geen Rohlofffiets heeft)
Ik had ooit ook zo'n lekkage met een Rohloff, later bleek alle olie uit de naaf te zijn. Dan valt er weinig meer te lekken.

Henk

kunst en fietswerk
Al loopt alle olie eruit, dan nog blijft er 7 ml. in zitten. Dat is volgens Bernhard Rohloff genoeg om hem nog 5.000 km smerend te houden. Vandaar hij graag wilt dat je hem een keer per 5.000 km en in ieder geval een keer per jaar olie ververst.
In feite geeft de gebruikershandleiding antwoord op deze vraag:
http://www.vakantiefietser.nl/px/produc ... eiding.pdf (blz 9 hoofdstuk transport)
M.a.w.: Liggend vervoer veroorzaakt lekkage en liggend vervoer door de lucht nog meer.
Mijn ervaring en theorie is dat er lang niet alle olie uitloopt; er blijft voldoende olie over om een flinke fietstocht te kunnen maken.

Gerrit
Het is inderdaad jammer dat de verladers op de luchthavens niet snappen wat de immens grote pijlen op de fietsdozen betekenen. Vorig jaar zag ik hoe onze fietsdozen in Marrakech de vertrekhal werden in geflipflopt. Was gelukkig niets stuk maar aan alle tekens op zo'n doos hebben ze volstrekt geen boodschap. De Rohloff was inderdaad een beetje bezweet. Maar als ikzelf zo in een doos het vliegtuig uitgeflipflopt zou worden zou het zweet mij ook uitbreken.

Gr. Kees
als oorspronkelijke vragensteller:
Heb de hypothese van martin (die ongetwijfeld klopt) gecheckt.........mijn naaf blijft hier in Nl gewoon lekken. Er is dus in elk geval meer aan de hand dan lekken agv de druk in een vliegtuig........overigens nu ruim 6 weken na het ontstaan van het lek lekt er nog steeds olie......dus het moet wel een heel klein lekje zijn
Paar vragen:
--kan er een structureel lek onstaan agv het vervoer per vliegtuig?
--Is aan het lekken agv vervoer door een vliegtuig door mij iets te doen (ik heb geen invloed op het uiteindelijk verticaal vervoeren in een vliegtuig, of op het flip-floppen door het personeel)
--Kan ik verder er nog iets aan doen?

Ik weet dat je kan doorfietsen met een lek (er blijft altijd wel iets van olie achter), en ook de garantie van Rohloff is okay (de vorige vier lekkages zijn gratis gemaakt)..............maar toch is het irritant; ik geef toch geen 1000 Euro uit voor een ding dat steeds lek gaat (of heb ik gewoon pech?)
Wij hebben diverse malen onze fietsen meegenomen in het vliegtuig. Kortere en langere afstanden maar nog nooit lekkage gehad. Sluit overigens niet uit dat het luchtdrukverschil invloed heeft maar als de naaf goed dicht is zou het niet mogen. Je geeft ook al aan dat de naaf nu ook lekkage vertoond en dat mag natuurlijk al helemaal niet. Terug naar de leverancier zou ik zeggen.
Ik vind het vreemd. Als ik in het vliegtuig mijn hoogtemeter aanzet (druk-sensor) dan geeft deze rond de 1800 tot 2000 meter aan. Dat betekend dat luchtdruk in het vliegtuig het zelfde is als op 2000 meter hoger in de bergen. Dit zou dus betekenen dat de naaf op die hoogte ook zou moeten lekken.
Een alternatief is door de vuldop/schroef er voor het vliegen uit te draaien. Dan blijft de druk binnen en buiten de naaf gelijk en raakt de pakking niet beschadigd.
Eridanos schreef:Ik vind het vreemd. Als ik in het vliegtuig mijn hoogtemeter aanzet (druk-sensor) dan geeft deze rond de 1800 tot 2000 meter aan. Dat betekend dat luchtdruk in het vliegtuig het zelfde is als op 2000 meter hoger in de bergen. Dit zou dus betekenen dat de naaf op die hoogte ook zou moeten lekken.
Maar je brengt in de bergen je fiets waarschijnlijk niet in horizontale positie naar die 2000 meter?

Renaat
Eridanos schreef:Ik vind het vreemd. Als ik in het vliegtuig mijn hoogtemeter aanzet (druk-sensor) dan geeft deze rond de 1800 tot 2000 meter aan. Dat betekend dat luchtdruk in het vliegtuig het zelfde is als op 2000 meter hoger in de bergen. Dit zou dus betekenen dat de naaf op die hoogte ook zou moeten lekken.
Een alternatief is door de vuldop/schroef er voor het vliegen uit te draaien. Dan blijft de druk binnen en buiten de naaf gelijk en raakt de pakking niet beschadigd.
Als jij in de cabine van het vliegtuig je hoogte/druk meter aanzet meet je de druk in de cabine, die kunstmatig op een bepaalde waarde gehouden word omdat het vliegen anders erg oncomfortabel zou worden voor mensen. Zeker mensen met ademhalingsproblemen zouden dan erg veel problemen krijgen. Het vrachtruim waarin je koffers/fietsen gaan, word niet op druk gehouden.

Verder het vul schroefje eruit draaien kan, maar als de fiets dan horizontaal of zelfs op de kop gehouden word loopt de naaf dan niet leeg?
Bij mijn weten is de druk in het vrachtruim gelijk aan die in de passagierscabine, die niet meer is dan een slecht geïsoleerde lichtgewicht huls die op of voor het vrachtruim is geplaatst. De druk is dus in de gehele romp gelijk, wat een hoop narigheid voorkomt, zoals dat de dop van slecht dichtgedraaide tubes tandpasta in koffers in het vrachtruim schiet.
Ik heb slechts theoretische kennis wat dit betreft dus je kunt 100% gelijk hebben. Maar er staat mij bij dat het vrachtruim niet op druk gehouden werd. *nsa kijkt vragend om zich heen in de hoop iemand met praktijk kennis over dit onderwerp :)
Voor zover ik weet is de druk in het vrachtruim en de passagierscabine inderdaad hetzelfde (de temperatuur niet). Dit vooral om zuiver technische redenen anders zou het schot (b.v. de vloer) tussen de passagiersruimte en het vrachtruim ook zeer stevig uitgevoerd moeten worden om de drukverschillen te weerstaan. En met al het spul dat in die vrachtruimte wordt vervoerd, lijkt het me ook niet raadzaam de druk te laten zakken tot deze van op 10 km hoogte.

De temperatuur is wel wat lager, maar zal ook boven de 0°C worden gehouden. Anders zou het ook niet fijn zijn voor veel van de spulletjes die passagiers vervoeren.

Het verhaal is heel anders voor een verstekeling die zich b.v. verstopt in de ruimte voor wielen. Daar is er geen sprake van enige vorm van klimaatconditionering en zulke vluchtelingen kunnen het dan ook zelden navertellen.

Renaat
Revanho schreef:Voor zover ik weet is de druk in het vrachtruim en de passagierscabine inderdaad hetzelfde (de temperatuur niet). Dit vooral om zuiver technische redenen anders zou het schot (b.v. de vloer) tussen de passagiersruimte en het vrachtruim ook zeer stevig uitgevoerd moeten worden om de drukverschillen te weerstaan.
Volgens mij is de druk inderdaad de hoofdreden dat alle hoogvliegende passagiersvliegtuigen een buisvormige romp hebben.
Leon
Om even op het oorspronkelijke probleem terug te komen:
Als de OP al vier (of ondertussen vijf) keer zijn Rohloff teruggestuurd heeft wegens lekkkage, zou ik vermoeden dat er meer aan de hand is dan domweg een beetje olieverlies door het vliegen.
Zeker als de lekkage blijkbaar ook doorgaat na terugkeer in Nederland.

Ik weet uiteraard niet wat er de andere keren gedaan is aan de naaf, maar blijkbaar heeft dat het probleem niet opgelost.

Ik zou eens gaan praten met mijn fietsenmaker/leverancier en duidelijk maken dat er meer/beter gekeken moet worden naar de naaf, want de nu reeds toegepaste oplossingen waren dat dus niet definitief.
Als de naaf blijft lekken zou je kunnen denken aan een aantal denken, waaronder:

Er zit een minescuul scheurtje in het huis, door veel kracht te zetten vervormt het huis iets op de zwakste plek en dat is de dicht geschroefde zijde met de pakking.

Het huis is niet vlak, denk aan een cylinderkop die niet vlak is de. De koppakking lekt dan ook.

Het materiaal van de pakking is niet goed.
Heb mijn naaf 2x teruggestuurd door lekkage op de naaf, na de laatste keer heeft ie 1000km gered voor dat hij mijn ketting weer ging smeren.

Nu maak ik me niet zo druk om, gewoon elke 5000km spoelen en bij vullen (+/- 10ml) ....Dat ding blijft toch werken.