Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe brander - Forum Wereldfietser

nieuwe brander

hallo,
binnenkort ga ik me een nieuwe brander aanschaffen, ik moet een keuze maken tussen de msr dragonfly of de xgk, heeft iemand ervaring met deze branders,

Waarom moet je tussen deze twee branders kiezen? Ik hoor zelf veel goede berichten over de Optimus Nova, vooral in combinatie met een Trangia. Dat althans is waar ik zelf voor aan het sparen ben (mijn stokoude geliefde optimus petroleum vergasser loopt op zijn eind),
hartelijke groeten,
Wim

Het lijkt wel of jullie dit topic voor mij opstarten:)

Mijn oude trouwe XGK is nu echt helemaal op. Gewelige brander. Werkt altijd. Hoef ik nooit naar te kijken. Echt een brander voor de derde wereld.
Maar natuurlijk heef de brander ook nadelen. Niet heel erg stabiel en kan alleen maar uit of voluit. Dat werkte overigens verder prima.
Eigenlijk vind ik MSR een prima merk maar af en toe is het ook wel goed om verder te kijken.

Daarom ben ik geïnteresseerd in mensen die ervaringen hebben met de volgende 2 branders:
Optimus Nova
Primus Omni-Fuel

Het gaat mij vooral om duurzaamheid, betrouwbaarheid, makkelijk te repareren en werkend op alle type vloeibare brandstoffen, met name gewone autobenzine.

Wie weet meer?

Groet,
Marco

Ik gebruik zelf vaak een Optimus Multi-fuel en die bevalt prima, maar de MSR Superfly die ik voor kortere en simpel tochten gebruik voldoet ook prima.

Met betrekking tot de Optimus Multi-Fuel:
Met name de brede poten en het stabiele staan van de brander zijn erg prettig.
De geribbelde pandragers houden de pan goed op z'n plek, ook tijdens heftig roeren ed.
Het voorverwarmen gaat prima en neemt niet veel tijd in beslag.
Ik heb de brander tot nog toe op gas gebruikt en op Coleman Fuel, en beide werken erg prettig.
De vlam is goed te regelen van sudderstand tot vlammenwerper maar de brander maakt wel redelijk wat kabaal. (nog niet zo erg als een XGK)
Volgens Primus doet de brander het ook prima op normale benzine, diesel en kerosine.
De brander is in ieder geval makkelijk en snel uit elkaar te halen voor onderhoud en is de bouw van de brander stevig.

Ik ben er zeer tevreden mee en heb geen spijt dat ik de Multi-fuel heb genomen ipv de Omni-fuel.

Ikzelf maak nu een paar jaar gebruik van de Primus Multi/Omnifuel en deze zeer vaak gebruikt. De Primus bevalt me uitstekend. Normaal gesproken kook ik op wasbenzine, verder ook gasblikjes, terpentine, autobenzine & Coleman Fuel gebruikt. Gasblikjes en wasbenzine zijn het meest te prefereren. Gasblikjes zijn duur maar schoonst en het best voor koken in tent (gevaarlijk dat wel), wasbenzine is goedkoop.

De brander is laag waardoor er niet een hele kookstellage ontstaat die snel dreigt om te kieperen. Het gedeelte waar de pan op staat is breed uitgevoerd met goede ribbelranden. Brander heb ik in al die tijd pas 2 keer schoon hoeven te maken (sproeiertje verstopt, relatief simpel te reinigen). Enigste kwetsbare is het viltje op de bodem van de brander die bij te ruig schoonmaken kapot kan gaan, goedkoop te vervangen voor euro of minder.

De brander geeft veel hitte af, vlamregeling met name met vloeibare brandstoffen behoeft in het begin enig oefening. Sudderstand werkt overigens niet altijd helemaal optimaal. Als laatst kun je de brander zeer mooi schoon branden doordat je het laatste restje brandstof uit de brandstofslang ook kunt opbranden, waardoor je de brander weer goed in kunt pakken zonder kans op benzine-lekkage of dergelijke bij de rest van je bagage.