Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is fietsen in Europa mooi? Zie dit filmpje - Forum Wereldfietser

Is fietsen in Europa mooi? Zie dit filmpje

Wellicht kunnen sommigen van jullie nog het paasweekeinde van vorig jaar herinneren.
Toen fietsen Carla en ik met twee vrienden (en klanten) uit Brazilië mee. Voor André en Karla was dat hun eerste fietstocht.
Inmiddels zijn ze een jaar verder en zijn ze kris kras door Europa gefietst.
Ze hebben een bijzonder filmpje hierover gemaakt: https://vimeo.com/58988640
Super leuk !! :D En wat is er dan toch veel te beleven in Europa!

Henk

kunst en fietswerk
Ik heb nooit begrepen waarom mensen het saai vinden om in Europa te fietsen, maar goed. Het is een heel leuk filmpje dat in mijn ogen exact de reden weergeeft om te gaan fietsen: vrijheid, het zien van nieuwe dingen en het ervaren daarvan. Een fantastisch filmpje! :D
Leuk, een groot raad-mijn-plaatje.
Erg leuke en mooie beelden, maar het gaat wel heel erg snel allemaal. Je ogen gaan er van knipperen zo snel als de beelden voorbij flitsen. Het had van mij iets rustiger gemogen.
Tja, snelle montage is is modern. Voor mij mag het ook wel rustiger en er zit geen verhaallijn in. Maar het is wel een en al sfeer en dat is erg bijzonder.

André Cerri is fotograaf dus hij is heel erg beeld-gericht. En dat zie je!
arnob schreef:Leuk, een groot raad-mijn-plaatje.
En een boel ervan waren herkenbaar. Het waren er misschien daarom ook wel veel :D
Leon
Mooi filmpje...En de rappe montage is een voortvloeisel uit de MTV-generatie. Persoonlijk heb ik die verandering in filmstructuur en -montage van heel dicht bij meegemaakt en ik moet zeggen dat ik 'dit' wel kan pruimen.
Er wordt in zeer korte tijd een hele boel verteld en de snelheid van monteren geeft het dynamische van de fietser weer. Het hoort gewoon bij het onderwerp. In enkele minuten ben je volledig 'in de ban'.
Bij een normale snelheid zou dit zelfs een zekere verveeldheid teweeg brengen.
Rokon schreef:Het hoort gewoon bij het onderwerp.
Ik denk toch meer dat het trendy is en dat het over een tijd helemaal uit is. Het is zoals veel trends ook verklaarbaar. Het monteren van video is de afgelopen jaren pas redelijk gemakkelijk geworden en dus gebeurt het.
Net als een aantal jaren geleden bioscopen ineens met gigantische dreunpijpen worden uitgerust; acuut maakt alles in hollywoodflims een E-N-O-R-M geluid, of het moet zo zijn dat lichtschakelaars van lege sporthallen in de VS inderdaad vier meter in omvang zijn.
Leon
Leon schreef:
Rokon schreef:Het hoort gewoon bij het onderwerp.
Ik denk toch meer dat het trendy is en dat het over een tijd helemaal uit is. Het is zoals veel trends ook verklaarbaar. Het monteren van video is de afgelopen jaren pas redelijk gemakkelijk geworden en dus gebeurt het.
Net als een aantal jaren geleden bioscopen ineens met gigantische dreunpijpen worden uitgerust; acuut maakt alles in hollywoodflims een E-N-O-R-M geluid, of het moet zo zijn dat lichtschakelaars van lege sporthallen in de VS inderdaad vier meter in omvang zijn.
Leon
Dat heeft meer met de opname te maken dan met die 'dreunpijpen'. Die dreunpijpen (subwoofers bedoel je waarschijnlijk) zijn alleen bedoeld voor de subsonisch lage tonen. Meer voor het gevoel dan voor het geluid dus (en ja, dan heb je zulke grote speakers nodig, want met kleine speakers lukt dat domweg niet)...

In die overdreven geluiden van lichtschakelaars zit weinig tot geen sublaag, dus daar heb je die subwoofers niet voor nodig. Sterker nog, die geluiden hoor je ook (zij het minder indrukwekkend) als je diezelfde film gewoon op tv kijkt, via de speakertjes van je tv...

Die subwoofers hebben bioscopen om THX-, of Dobly Digital- (of hoe dat ook allemaal mag heten) gecertificeerd te kunnen worden. En welke bioscoop wil nou niet zo'n mooi THX- of DD-label? Geen bezoeker die precies weet wat het inhoudt, maar dat doet er verder niet toe...
@Leon
Niet om hier volledig Off-topic te gaan....maar heb je al eens film of episode van iets gezien dat zo'n 20 jaar oud is...?
Saai en oervervelend omdat de verhaallijn op zich van naaldje tot draadje wordt voorgekouwd. De moderne film of docu of wat dan ook laat veel over aan de kijker, hoe zijn beleving daarbij is, gewoon door veel uit de montage weg te laten!
Je krijgt veel meer dynamiek en snelheid, maar ik begrijp uiteraard dat het kwestie van smaak is. Ik vond het filmpje lekker lopen en het verhaalde alleszins wat het moest!
Rokon schreef:@Leon
Niet om hier volledig Off-topic te gaan....maar heb je al eens film of episode van iets gezien dat zo'n 20 jaar oud is...?
Saai en oervervelend omdat
Ik ben geen echte filmliefhebber maar ik zou dit op een filmforum maar niet schrijven als ik jou was.
Leon
Top filmpje. Lekker tempo. Goed gevoel. De lol in het leven spat ervan af. Prima dus. Heb gelijk weer zin om door Europa te crossen. Veel leuke verhaallijnen.
Leon schreef:
Rokon schreef:@Leon
Niet om hier volledig Off-topic te gaan....maar heb je al eens film of episode van iets gezien dat zo'n 20 jaar oud is...?
Saai en oervervelend
Ik ben geen echte filmliefhebber maar ik zou dit op een filmforum maar niet schrijven als ik jou was.
Leon
Ik heb daar echt geen prob mee hoor. Ik ben beroepshalve veel met montagewerk bezig geweest en heb de ommekeer aan de lijve meegemaakt en eraan meegewerkt.
Uiteraard zou je dit voorbeeld kunnen monteren op 25 min...meerwaarde??? 0,0
Zoals eerder gezegd wil ik er hier niet te veel over doordrammen, maar besluit met een voorbeeld:
- persoon 1 loopt naar deur, rechterarm gaat omhoog, rechterhand neemt klink vast, draait, gaat wat achteruit, draait deur open, verandering camerapositie, we zien persoon, draait zich om, draait deur dicht, neemt klink, sluit deur, vervolgt weg
- persoon 2 loopt naar deur, we zien de deur, volgende shot is persoon al door de deur en vervolgt weg
Het menselijk brein is best tot heel wat in staat, zeker in dit voorbeeld om ervan uit te gaan dat alle handelingen in vb 1 niet perse gefilmd moeten worden, ons brein weet dat gewoon, tenzij het een filmpje is over 'Houdini' 8)

In den beginne heeft het gewoon lang geduurd eer we doorhadden dat onze hersenen zo inventief waren. Een sterke montage met hoge dynamiek duurt best maar enkele minuten. De snelheid is best vermoeiend, maar in het voorbeeld van de topicstarter, picobello

sorry dat ik hier even op in wil gaan, wsl beroepsmisvorming :D
Marco Meijerink schreef: Veel leuke verhaallijnen.
Die heb ik dan 100% gemist ;) Ik zal wel te veel afgeleid zijn geweest door al die plaatje die net te snel weer weg waren, en de stijgende verbazing van het lukraak van het ene land naar het andere land knallen en weer terug :D
Het filmpje mag dan bijzonder zijn, maar voor mij niet inspirerend. Ik wil best meer in Europa fietsen, maar niet dankzij dit filmpje. Integendeel.

Gerd
Rokon schreef:De snelheid is best vermoeiend, maar in het voorbeeld van de topicstarter, picobello
Ik ben beroepshalve in de fotografie vooral bezig om mijn werk over te laten komen zoals de klant zich het gebeurde graag herinnert.
Dus ik denk: als je een fietsreis vooral yeah-wat-is-dit-toch-dynamisch en vermoeiend wilt laten overkomen dan zal dit wel een goed filmpje zijn. Mijn fietsvakanties en die van veel anderen die ik ken zijn anders.
Leon
Oeverloze discutie, maar je zal wel de langste hebben zeker :D

Ik vond het goed en met mij vele anderen. Fotografie is fotografie, film is film :wink:
Rokon schreef:Ik vond het goed en met mij vele anderen.
Smaken verschillen gelukkig, mooi snel gemonteerd is het zeker, informatief nauwelijks :wink:
Je mag ook niet alles verwachten op 3 minuten, denk dat de impressie het belangrijkste was 8) :lol: