Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen langs de (Italiaanse) Adriatische kust - Forum Wereldfietser

Fietsen langs de (Italiaanse) Adriatische kust

Hi,

Komende zomer ben ik weer eens van plan een lekker stuk te gaan fietsen. Waarschijnlijk op een omgebouwde racefiets met weinig bagage; nieuwe uitdaging, meer snelheid, minder tijd :)

Ik wil naar Istanboel toe en overweeg langs de (Italiaanse) Adriatische kust te rijden. De Kroatische kust vond ik destijds veel te druk en zal in de zomer met al het vakantieverkeer niet echt een pretje zijn.

Hoe dat aan de Italiaanse kant zit weet ik niet precies. Ik zie op de kaart met name veel kust en stranden, maar betekend dat ook drukte? Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Italiaanse kustwegen in de zomer? En dan met name in het gebied tussen San Marino en Bari?

Vanuit Bari steek ik waarschijnlijk over naar Albanië en Macedonië, dus vanaf daar wordt het weer een stuk leuker :)

(Via Oost-Europa/Servië/Bulgarije/het Donau dal kan natuurlijk ook, maar die route laat ik om een andere reden wat mij betreft nog even liggen tot een volgende keer)

Groet,


Eelco
Eelco schreef:Hi,

Vanuit Bari steek ik waarschijnlijk over naar Albanië en Macedonië, dus vanaf daar wordt het weer een stuk leuker :)
Naast Albanië (erg mooi en redelijke tot goede wegen) en Macedonië,( slechte wegen) kun je ook op Igoemenitsa (Griekenland) varen. Hoe het met de drukte aan de Italiaanse stranden zit weet ik niet dat ligt natuurlijk helemaal aan wanneer je gaat, zomer is wat dat betreft te algemeen.
Griekenland zou inderdaad ook kunnen, maar de drukke weg die daar vanaf de kust de bergen landinwaarts loopt schrikt me een beetje af. Plus dat Albanië me een aantal jaar geleden wel goed beviel.

Zomer is inderdaad algemeen, ik zal specifieker zijn, het gaat om begin/midden augustus. Zomer zomer dus :)
Eelco schreef:Griekenland zou inderdaad ook kunnen, maar de drukke weg die daar vanaf de kust de bergen landinwaarts loopt schrikt me een beetje af. Plus dat Albanië me een aantal jaar geleden wel goed beviel.

Zomer is inderdaad algemeen, ik zal specifieker zijn, het gaat om begin/midden augustus. Zomer zomer dus :)
Sinds er een autoweg loopt tussen Igoumenitsa en Ioannina is de E92 (een 'rode' weg op de Michelin kaart) gedegradeerd tot een B-weggetje en valt de drukte erg mee. Misschien ook omdat de crisis heeft toegeslagen. :wink:
Eelco schreef:Hoe dat aan de Italiaanse kant zit weet ik niet precies. Ik zie op de kaart met name veel kust en stranden, maar betekend dat ook drukte? Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Italiaanse kustwegen in de zomer? En dan met name in het gebied tussen San Marino en Bari?
Vrijwel heel Italië staat op google streetview, dus je kunt de hele route zien.
Leon
Eelco schreef:Griekenland zou inderdaad ook kunnen, maar de drukke weg die daar vanaf de kust de bergen landinwaarts loopt schrikt me een beetje af. Plus dat Albanië me een aantal jaar geleden wel goed beviel.

Zomer is inderdaad algemeen, ik zal specifieker zijn, het gaat om begin/midden augustus. Zomer zomer dus :)
Hoogzomer in Italië dus, vergelijk het dan maar met een zomerse dag in Zandvoort of waar dan ook bij ons aan de kust. Beter een route binnendoor kiezen, of in Italië of door de Balkan en daar ook niet de kustweg kiezen want naast alle voormalige Joegoslaven barst het er dan van de Duitsers, Oostenrijkers en Italianen. Andere mogelijkheid is naar Rijeka fietsen en met de boot naar Dubrovnik, en daar verder fietsen, Montenegro fiets je in 2 dagen door (1 als je hard fietst) en je bent in Albanië.

De weg door Griekenland (B92) was in 2006 toen de nieuwe snelweg (de Via Egnatia) nog niet helemaal af was ook niet echt druk te noemen.
Wij waren in 2006 aan de Adriatische kust, dus alweer heel wat jaren geleden, maar van wat ik me herinner is het: a) niet spectaculair mooi (lees: veel te vol gebouwd) en b) behoorlijk druk. Wij fietsen daar ook op weg naar Istanbul, in juli en augustus.

Wij fietsten van Ravenna naar Ancona (boot naar Igoumenitsa) langs de kust. Heel veel hotels, hoogbouw, boulevards, jongeren, etc. etc.

Behalve het stuk tussen Gabicce en Pesaro (over de Strada Panoramica Adriatica (SP44)) vonden we er eigenlijk weinig aan. In eerste instantie wilden we ook tot Bari doorfietsen, maar na twee dagen ofzo hadden we het wel gezien aan de Adriatische kust. Daarom zijn we bij Ancona de boot op gegaan.

In Griekenland hebben wij over de eilanden Lefkas en Kefalonia gefietst. Vond ik erg mooi.
Ik vond Griekenland redelijk druk, maar over het algemeen goed te doen.

Als ik de reis opnieuw zou maken en ik had genoeg tijd, dan denk ik dat ik naar Split zou varen vanaf Ancona, en daar via de eilanden naar Dubrovnik, Macedonië en Albanië zou fietsen. Vervolgens de kortste doorsteek door Griekenland (kom je ook nog langs Ioannina als je goed plant, schijnt mooi te zijn).

Verslag staat op onze website, foto's (nog even) niet.

Gudrun