Beste El & El,
Ik gebruik 2 soorten uitrusting, te weten:
Europa/N-Amerika/tochten door "niet-ruwe-gebieden":
Canon Eos 10D
Canon 17-40 /4L
Canon 70-200 /4L
Sigma 18-125
Canon flitser 420 EX
filters
Derde wereldlanden/onverharde tochten/enz:
Canon Eos 10D
Sigma 18-125
filters
De reden dat ik in ontwikkelingslanden niet met professionele apparatuur fotografeer heeft te maken met de impact van een knoert van een lens op mensen. Dat schrikt helaas teveel af. Liever dan iets mindere kwaliteit maar een betere compositie. Tenslotte is fotograferen voor een deel ook het in contact komen met mensen dus dan kies je de camera die het best past bij die situatie.
En wat het gewicht/omvang van de apparatuur betreft: dat is altijd een gevecht. De ene keer wil je het liefst alles weggooien en nooit meer fotograferen den andere keer vervloek je jezelf omdat je die ene lens niet bij je had.
Ik fotografeer sinds 1,5 jaar digitaal (spiegelreflex). Dat bevalt uitstekent. Daarvoor had ik enorme twijfels tav igitale fotografie. Maar gelukkig ben ik erachter gekomen dat die twijfels veel meer met gevoel te maken hebben gehad dan met realiteitszins. Dat heb je vaak met nieuwe technieken.
Heb altijd met een spiegelreflex camera gefotografeerd en niet met een compact camera vanwege het kwaliteitsverschil.
Op mijn website (
www.marcomeijerink.nl) staan over het algemeen foto's die met een analoge camera zijn geschoten en daarna zijn gescanned met een diascanner. A hel of a job! Meer dan 10000 dia's ingescanned....stuk voor stuk....doe ik nooit meer! Naast dat het heel veel werk kost heb je altijd problemen met de juiste belichting. Ga maar na: tijdens het fotograferen heb je een belichtingsmoment, tijdens het ontwikkelen (niet echt een belichtingsmoment bij dia maar wel een moment waarin het contrast van het beeld wordt bepaald) en dan weer tijdens het scannen. Vervolgens moet je alles bijzonder goed calibreren om op papier ook nog een goed resultaat te krijgen.
Kortom: die tijden zijn voorbij.
Ook in ontwikkelingslanden wordt het bijzonder makkelijk om je geheugenkaartje even op een cd'te te branden.