Reinder schreef:K zag het ook langskomen, het ging ook even over een fietsdoorgang van een paar miljoen

Amsterdammers, kom er maar in.
Hoezo miljoenen! Die fietsonderdoorgang onder het Rijksmuseum is al vele generaties een fietsonderdoorgang en openbare ruimte.
Hoorde bij het ontwerp van Cuypers om de oudee stad te verbinden met de nieuwe ruim opgezette achtertuin: het Museum.
Is verworden tot een belangrijke schakel in het hoofdnet fiets.
Bij de verbouwing heeft het Rijksmuseum ingezet op "inpikken" van deze openbare ruimte.
Spaanse architecten werden niet op de hoogte gesteld van de status van deze ondergang en de status van het bestemmingsplan en gingen aan het werk aan een ontwerp waarbij deze doorgang Museumingang werd. Alle bouwwerkzaamheden werden daarop afgesteld.
De benodigde vergunningen om deze doorgang te onttrekken kwamen er echter niet. Vervolgens werden de plannen met veel moeite aangepast met een ingang naar het museum door middel van een trap in het midden van de doorgang. De fietsers zouden op smalle stroken naar de zijkant moeten. Uit de beelden op de video heeft de Fietsersbond laten zien dat deze situatie met stromen fietsers en voetgangers op een te krappe ruimte gevaarlijk is.
Er kwam een compromis waarmee iedereen leek te leven.
Maar een aantal maanden geleden kwam er weer iets nieuws uit de hoge hoed. Het Rijksmuseum had een onderzoeksbureau opdracht gegeven een aantal aannames in een rekenmodel te stopen. De conclusie van het bureau was dat het toch wel erg gevaarlijk zou worden met al die fietsers en museumbezoekers.
Als je dat rekenmodel echter zou loslaten op andere punten in Amsterdam, dan zouden grote delen van de binnenstad te gevaarlijk zijn om fietsers toe te laten.
Het museum presenteerde een inrichting zonder fietspad, maar met en soort evenementenruimte voor modeschows etc.
Helaas bleken een aantal politici nu ineens gevoelig voor die onveiligheid. Uiteindelijk heeft de gemeente Amsterdam haar poot stijf gehouden.
De Fietsersbond krijgt van het Rijksmuseum het verwijst dat zij gezorgd heeft voor langdurige vertraging en miljoenen aan extra kosten.
Als het Rijksmuseum bij die opdracht aan die Spaanse architecten had meegegeven wat de geschiedenis, de functie en status van de onderdoorgang (vast gelegd in het bestemmingsplan) is en hun ontwerp daar op aan te passen, dan had het verbouwde museum al jaren open kunnen zijn.
Binnenkort kan de hele wereld op de fiets genieten van het mooiste fietspad te wereld!