Rokon schreef:In de marge van de topic, hoe komt het eigenlijk dat schijven amper op vakantiefietsen worden aangeboden, je kan je toch nauwelijks betere remmen voorstellen; nooit meer oververhitte velgen en kans op ontploffende binnenbanden als het bergaf gaan, remzeker op het vlakke en zeker niet minder als het er modderig bij ligt. Niet te vergeten dat velgen ineens onverslijtbaar zijn...
Heeft het te maken met het fragielere vervangen vd blokjes of het ontluchten?
De voordelen die je beschrijft, kan ik onderschrijven. Ik heb 2 fietsen met schijfremmen en beide remmen ze (als het moet) fantastisch. Beter dan de trommelremmen op m'n oude stadsfiets en ook beter dan de velgremmen op mijn racefiets...
Maar er zitten natuurlijk ook wel wat nadelen/aandachtspunten aan. Ze zijn, zoals m-gineering al aangaf, moeilijker te repareren dan velgremmen, mochten ze onderweg stuk gaan. Dat ze met geluk een jaar oud worden, zoals m-gineering ook aangeeft, kan ik gelukkig niet onderschrijven. Ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad met de schijfremmen...
Ander nadeel is dat ze bij een val krom kunnen worden. Dat is me overigens ook nog nooit overkomen, ondanks een paar flinke valpartijen met mijn mtb. Maar als het gebeurt, dan lopen ze geheid aan tegen de remblokken, want de ruimte tussen de blokken en de schijf is erg klein. Dus als je echt de rimboe ingaat, zou je kunnen overwegen om een paar reserve schijven mee te nemen. Daarbij zou het handig zijn als de schijven voor en achter even groot zijn, want dan hoef je niet 2 types mee te nemen en kun je volstaan met 1 reserve schijf...
Overigens is een goed afgestelde schijfrem wel geruisloos. Je hoort mensen wel eens zeggen dat schijfremmen altijd een beetje geluid produceren, maar dat is niet waar. Ik heb ze altijd nog volledig geruisloos kunnen afstellen, en dat gaat vrij eenvoudig ook. Alleen bij remmen maken ze geluid (en dan eigenlijk nog alleen als je hard remt), maar dat doen velgremmen ook wel eens...
Wat niet zo zeer een nadeel is, maar wel een aandachtspunt: bij schijfremmen werkt er een grotere kracht op de voorvork dan bij velgremmen. Voor de achtervork geldt dat natuurlijk ook, maar die is sowieso steviger dan de voorvork, en de remkracht is daar ook minder groot. De vork moet er wel voor gemaakt zijn dus, maar er moeten sowieso nokken op de vork zitten om de remblokken aan te monteren, dus dan mag je er toch (hopelijk) van uitgaan dat de fabrikant ook rekening gehouden heeft met de grotere krachten die op de vork losgelaten worden...
Daarnaast is ook de kracht op de wielen groter, dus ook die moeten er voor gemaakt zijn. Op de wielen van mijn Koga stadsfiets staat overigens duidelijk aangegeven dat ze alleen voor schijfremmen geschikt zijn. Maar dat zal ook te maken hebben met het feit dat er geen remoppervlak voor velgremmen op die wielen zitten...