Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshelm uit karton (Kranium helmet) - Forum Wereldfietser

Fietshelm uit karton (Kranium helmet)

De kartonnen fietshelm zou niet alleen lichter, milieuvriendelijker en beter ventilerend zijn dan klassieke fietshelmen maar ook de schok 3 keer beter kunnen absorberen, volgens de ontwerper (een Britse student). Nooit slecht om vragen te stellen bij bestaande producten en proberen ze te verbeteren...
Ik ben benieuwd of dat type helm de markt binnenkort verovert. Ze zouden inmiddels te koop moeten zijn in het Verenigd Koninkrijk, volgens de BBC.
Leg ze best niet te lang in je vochtige garage, en even inpakken als het begint te regenen... :wink:

Mooi initiatief, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat dit gemakkelijk keurtesten zal doorstaan, omwille van de materiaaleigenschappen. Of kunnen ze karton al helemaal doordrenken met één of ander product om alle vochtgevoeligheid weg te nemen?

Correctie: ik zie nu dat het karton - wellicht vochtdicht (?) - in een kunststof behuizing steekt. Dan komen er toch vragen rond het 'beter ventilerend karakter', en is de mindere milieu-impact ook relatief. Nu ja, de tijd zal het wel uitwijzen zeker?
In het artikel wordt gezegd dat het karton gecoat is om water- en zweetresistent te zijn.
En ook karton is uiteraard niet zonder milieu-impact, 't is allemaal relatief he.