Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Donauroute Servië: Novi Sad - Belgrado per catamaran - Forum Wereldfietser

Donauroute Servië: Novi Sad - Belgrado per catamaran

Deze zomer fietsen mijn echtgenote en ikzelf van Budapest naar Belgrado (Donauweg). Aangezien er heel wat verkeer blijkt te zijn tussen Novi Sad en Belgrado dachten we dat het prettig zou zijn als we dat traject (ca. 90 km) met de fietsen op de boot zouden kunnen afleggen. We hebben het bedrijfje Dunavski rafting ( http://www.dunavskirafting.com/de-index.html ) bereid gevonden om ons mee te nemen op hun catamaran, op voorwaarde dat ze een gezelschap kunnen meenemen van in totaal ongeveer 10 personen. Afhankelijk van de grootte van het gezelschap zou de prijs ongeveer 80 euro per persoon bedragen. Het traject zou twee dagen in beslag nemen, de nacht zouden we doorbrengen in een klein hotel met tweepersoonskamers in het plaatsje Slankamen, ongeveer halfweg. Behalve de overnachting zijn ook het avondeten en het ontbijt in Slankamen in de prijs inbegrepen. Tijdens de reis is het mogelijk om te kajakken of te kanoën. Je kunt ook een stuk van het traject meefietsen. We plannen ons vertrek in Novi Sad op donderdag 25 juli. Fietsers (en andere reizigers) die graag zouden meereizen kunnen contact opnemen met office@dunavskirafting.com
Begrijp niet goed waarom je niet gewoon volgens de Donauroute wil fietsen vanaf Novi Sad naar Belgrado. Dit lijkt op commercieel nieuws.
"Da die Ausfahrt aus Novi Sad und die Einfahrt nach Belgrad extrem verkehrsbelastet sind, empfielt es sich, für diesen letzten Abschnitt der Tour auf die Bahn umzusteigen" (Donauradweg 4. Von Budapest nach Belgrad. Ein original bikeline-Radtourenbuch, p. 108). Daarom dus. 't Is treurig dat men achter de beste bedoelingen meteen commercie vermoedt.
Onzin om dit stuk niet te fietsen, Novi Sad uit is wel even een uitdaging omdat je langs de vesting moet (die ligt wat hoger en om die te bekijken moet je even een steile helling op) Alleen de eerste kilometers zit je op de hoofdweg voordat je weer naar de Donau afbuigt. Voor Duitsers die fietsen niet gewend zijn is alles zonder fietspad druk. De meeste Serviërs zullen trouwens voor de snelweg kiezen, en de rest houdt prima rekening met je. De route bestaat trouwens uit meerdere varianten, ter plekke aangegeven) over rustige wat mindere wegen van kwaliteit de andere dan weer over wat drukkere wegen of juist naar een bezienswaardigheid.
Als je een beetje doorloopt is die 90km ook wel in 2 dagen te doen, en mij maak je niet wijs dat stroomafwaarts die boot een motor nodig heeft om het binnen een dag te redden.
Rutger schreef:Dit lijkt op commercieel nieuws.
Hij had gewoon onder » Forumindex » Reizen » Reisgenoten gezocht moeten staan.
Maar ja, vindt maar 10 mensen die op die specifieke datum daar zijn en mee willen; sterkte !! 8)
Ik heb twee weken geleden nog het stuk Novi Sad - Belgrado gedaan. Ik heb daarbij zelfs niet volledig de Donauroute gevolgd maar gewoon de kortste weg genomen. Het is niet de mooiste fietsroute in het land, maar ik zou persoonlijk gewoon drie uur doortrappen in plaats van twee dragen op een boot te spenderen. Met het geld dat je zo uitspaart kan je in Belgrado trouwens nog een weekend op hotel.
Gewoon fietsen dat stuk, onzin die boot te nemen, vorig jaar fietste ik van Instanboel naar Wenen en ook langs de Donau, geen enkel probleem ondervonden.
Wel af en toe geen camping maar dat los ik op door wild te kamperen en dan sta je zo !! :P

Afbeelding

Henk

kunst en fietswerk
Ik heb het traject Novi Sad-Belgrado vorig jaar juni gefietst (reisverslag). Novi Sad uit rijden is niet echt aangenaam omdat het een lange, vrij steile helling is over een drukke weg met veel vrachtverkeer, maar gevaarlijk is het niet want de weg is breed genoeg. Daarna is het aangenaam fietsen door een landelijke omgeving. Het laatste stukje van Batajnica naar Belgrado vind ik echter bepaald geen aanrader voor de fietser, sterker nog, het was in mijn beleving het gevaarlijkste traject dat ik in Europa ooit heb gefietst. Een smalle, razend drukke weg met veel bussen en vrachtauto's en volop macho rijgedrag, zonder uitwijkmogelijkheid in de berm. We vonden het ronduit belachelijk dat deze kamikazeweg deel uitmaakt van de officiële E6-fietsroute. De weg voert overigens langs de camping van Belgrado, waar we wilden overnachten (best wel een aangename camping voor een stadscamping), dus vandaar dat we geen uitwijkmogelijkheden bestudeerd hebben. Wellicht bestaat er toch een variant op dit laatste stuk van 20 km, gezien de positieve reacties hierboven over de route?
Vanaf Batajnica tot Zemun heb je inderdaad even pech, vanaf Zemun kun je over de promenade fietsen, dan met de lift naar boven en op de brug aangekomen verder de stad in, ook hier probeer zo snel mogelijk in het centrum te komen (GPS is dan handig) want het is en druk (zelfs voor Nederlandse begrippen) en met kinderkopjes die schots en scheef liggen is niet echt fijn fietsen. Houdt er ook rekening mee dat veel Serven erg vroeg beginnen zodat ze eerder dan wij in de file kunnen gaan staan.