Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hase Pino tandem op trein in Nederland - Forum Wereldfietser

Hase Pino tandem op trein in Nederland

Iemand enig idee of het doenbaar/realistisch is om in Nederland de Hase Pino tandem op de trein te vervoeren en is dat afhankelijke van traject/soort trein?

Renaat
Hoi,

ik heb wel eens samen met mijn ligfiets van (naar schatting) 2 meter lengte per NS trein op diverse trajecten in Nederland gereisd; dit ging zonder problemen. Zo te zien kun je de Pino inklappen? Dan zal lengte denk ik geen probleem zijn; ik vermoed dat hij kwa breedte dan ook net zal passen in de fietsruimte. In de spits mag je officieel dacht ik geen fietsen meenemen.

Hoe het gaat bij nieuwe (arriva) treinstellen weet ik niet.
Revanho schreef:Iemand enig idee of het doenbaar/realistisch is om in Nederland de Hase Pino tandem op de trein te vervoeren en is dat afhankelijke van traject/soort trein?

Renaat
Dat is geen enkel probleem. Wij doen het al jaren met onze Pino. Hij past prima in de treinen in Nederland en Duitsland.

De stationsliften past hij meestal net in. Past de fiets daar niet in, dan even rechtop steken.
Goed om te horen dat dit probleemloos kan, dank je!
Ik ben natuurlijk niet van plan dit tijdens het spitsuur te gaan doen.

Renaat
Revanho schreef:Ik ben natuurlijk niet van plan dit tijdens het spitsuur te gaan doen.
Dat mag ook niet.

.tsooJ
Alien schreef:
Revanho schreef:Ik ben natuurlijk niet van plan dit tijdens het spitsuur te gaan doen.
Dat mag ook niet.

.tsooJ
Juli en augustus wel
Ook de niet-ns treinen hebben die mogelijkheid

Niet vergeten in en uit te checken :shock: :twisted: :lol: :D
jeroen_ schreef:Hoe het gaat bij nieuwe (Arriva) treinstellen weet ik niet.
Kun je aangeven op welke traject de Arriva-treinen rijden? In mijn "dagelijkse" Arriva-trein (van die rood-witte Spurts in tegenstelling tot die blauw-witte in het Overijsselse Vechtdal) kunnen veel fietsen mee, daar bij de rij omhoogklapbare zitjes direct voorbij het toilet met draaischuifdeur. Op de instapdeuren staat een groot fietslogo. Gisteren nog mijn fiets in zo'n Spurt meegebracht. Ook de nieuwe Sprinters hebben prima fietsruimte. In de Koploper-intercity's zijn de fietsruimtes afschuwelijk klein: drie fietsen en het is al vol. En dat in ons fietslandje. Ik ga op 29 maart naar Haarlem, fiets mee en het zal mij benieuwen.... Op de terugweg breng ik nog even een bezoek aan molen De Gooyer in Amsterdam.
Is er eigenlijk een (eenvoudige) manier om te weten welke type treinen er op welk traject in Nederland rijden?

Renaat
Martin E. van Doornik schreef:In de Koploper-intercity's zijn de fietsruimtes afschuwelijk klein: drie fietsen en het is al vol. En dat in ons fietslandje.
De vervoerder moet nou eenmaal een compromis sluiten tussen het aantal zitplaatsen en de hoeveelheid ruimte om fietsen te 'stallen'. Ik kan me voorstellen dat de hoeveelheid fietsen in een intercity-trein (waar de koploper meestal voor wordt ingezet) minder groot is dan in een sprinter of spurt (die als stoptrein worden ingezet). En waarschijnlijk reizen mensen die van een intercity-trein gebruik maken gemiddeld langer dan mensen in een stoptrein (vandaar dat de NS ook wc's niet nodig achtte in de nieuwe sprinters), dus dan wil je wel fatsoenlijk kunnen zitten. Dus ik kan me indenken dat de NS daarom in het geval van de koploper voor meer zitplaatsen heeft gekozen, en minder ruimte voor fietsen...
Revanho schreef:Is er eigenlijk een (eenvoudige) manier om te weten welke type treinen er op welk traject in Nederland rijden?

Renaat
Hier vind je een lijst van het gebruikte materieel in Nederland. Bij "Huidig materieel:" zie je de op dit moment gebruikte types staan. Als je die aanklikt, kun je per type zien welke dienstregeling ze rijden, bijvoorbeeld: Inzet ICMm. Idem voor de overige types...
Martin E. van Doornik schreef:Kun je aangeven op welke traject de Arriva-treinen rijden?
Hallo,

Ik bedoelde het traject Emmen - Zwolle. Dit traject wordt sinds vorig jaar door Arriva i.p.v. NS verzorgd: http://www.vechtdallijnen.nl/.

Ik vind al die verschillende typen treinen en verschillende vervoersbedrijven maar onnodig complex en verwarrend.

groeten, Jeroen.
jeroen_ schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Kun je aangeven op welke traject de Arriva-treinen rijden?
Hallo,

Ik bedoelde het traject Emmen - Zwolle. Dit traject wordt sinds vorig jaar door Arriva i.p.v. NS verzorgd: http://www.vechtdallijnen.nl/.

Ik vind al die verschillende typen treinen en verschillende vervoersbedrijven maar onnodig complex en verwarrend.

groeten, Jeroen.
Verschillende typen treinen doe je niks aan. De NS en de andere vervoerders kunnen moeilijk overal hetzelfde materieel inzetten. Dit in verband met verschillen in hoeveelheid passagiers, wel/niet geëlektrificeerd spoor, gewenste snelheid, gewenste acceleratie, aantal deuren in de trein, hoeveelheid zit- en staanplaatsen, leeftijd van de trein, veranderende wetten, veranderende eisen/wensen van de klant, enz...
Henrie schreef:Verschillende typen treinen doe je niks aan. De NS en de andere vervoerders kunnen moeilijk overal hetzelfde materieel inzetten. Dit in verband met verschillen in hoeveelheid passagiers, wel/niet geëlektrificeerd spoor, gewenste snelheid, gewenste acceleratie, aantal deuren in de trein, hoeveelheid zit- en staanplaatsen, leeftijd van de trein, veranderende wetten, veranderende eisen/wensen van de klant, enz...
Hoi,

je zou toch de layout / indeling / maatvoering van het interieur kunnen standaardiseren? En bijv. ook instaphoogte, kleurenschema, verlichting, etc.?

groeten, Jeroen - houdt niet van veranderingen :D
jeroen_ schreef:
Henrie schreef:Verschillende typen treinen doe je niks aan. De NS en de andere vervoerders kunnen moeilijk overal hetzelfde materieel inzetten. Dit in verband met verschillen in hoeveelheid passagiers, wel/niet geëlektrificeerd spoor, gewenste snelheid, gewenste acceleratie, aantal deuren in de trein, hoeveelheid zit- en staanplaatsen, leeftijd van de trein, veranderende wetten, veranderende eisen/wensen van de klant, enz...
Hoi,

je zou toch de layout / indeling / maatvoering van het interieur kunnen standaardiseren? En bijv. ook instaphoogte, kleurenschema, verlichting, etc.?

groeten, Jeroen - houdt niet van veranderingen :D
Kleurenschema van de NS is redelijk standaard: geel met een blauwe baan om de ramen. Maar bij dubbeldekkers krijg je dan al weer een afwijkende blauwe baan, omdat je daar twee rijen ramen hebt. Zie de VIRM en de NID...

Instaphoogte is afhankelijk van het type trein. En natuurlijk van de perrons, want die moeten dan ook allemaal even hoog zijn. Daar zijn tegenwoordig strengere wetten voor dan vroeger (i.v.m toegankelijkheid voor invaliden). Vandaar dat je bij een oude Mat'64 moet 'klimmen', terwijl je bij een GTW bijna geen opstap hebt. Een afstap is overigens bij wet verboden...

Maatvoering in interieur kun je niet standaardiseren, omdat je bij een intercity meer ruimte voor de passagier nodig hebt, omdat hij/zij zit daar doorgaans langer in zit dan in een stoptrein en dus meer comfort verlangt. De kleuren in het interieur zijn wel redelijk standaard (bij de NS althans): blauwe banken in de tweede klasse, rode in de eerste klasse...

Op drukke trajecten zijn soms dubbeldekkers nodig, omdat je anders veel te lange treinen krijgt voor de perrons. Die perrons zijn sowieso niet overal even lang, dus een trein die op pak 'm beet Utrecht CS wel kan stoppen, is veel te lang voor bijvoorbeeld Hilversum-Zuid...

In stoptreinen wil je dat snel alle mensen in en uit kunnen stappen, dus stoptreinen zijn voorzien van relatief veel deuren. Je wilt ook snel kunnen optrekken, terwijl de topsnelheid weer niet zo boeiend is. Bij een intercity is dat andersom...

Maar je zit natuurlijk vooral met verschillend materieel, omdat je niet in 1 keer alles kunt vervangen. Daarom rijden er nog oude Mat'64 rond, tussen de 'splinternieuwe' VIRM4. En opgeknapte DDAR (nu NID geheten) en ICMm tussen inmiddels redelijk verouderde VIRM1. En daar komt dan nog bij dat andere vervoerders vaak hun eigen materieel kopen. Daarbij zal waarschijnlijk vooral naar de aanschaf- en onderhoudskosten gekeken worden, want die andere vervoerders rijden voornamelijk op minder rendabele trajecten...
@Henrie: bedankt voor je uitgebreide reactie. Werk je heel toevallig in de spoorwegsector? :D

Overigens krijg ik wel de indruk dat modernere / nieuwere treinen vaker een gelijkvloerse instap mogelijkheid hebben, wat voor minder validen en ook voor fietsers een vooruitgang is.

groeten, Jeroen - kijkt behalve naar fietsen ook graag naar treinen
Revanho schreef:Is er eigenlijk een (eenvoudige) manier om te weten welke type treinen er op welk traject in Nederland rijden?
Ja hoor Renaat, je gaat op het perron staan en kijkt wat er voor komt rijden. ;) Want...
Henrie schreef:Hier vind je een lijst van het gebruikte materieel in Nederland. Bij "Huidig materieel:" zie je de op dit moment gebruikte types staan. Als je die aanklikt, kun je per type zien welke dienstregeling ze rijden, bijvoorbeeld: Inzet ICMm. Idem voor de overige types...
...leerzaam. Ik stap op hetzelfde traject nu eens in de ene, en dan weer in de andere soort trein. (Waarmee ik Henrie of de links in zijn bericht niet in diskrediet wil brengen, maar alleen wil zeggen dat het er soms kennelijk gewoon van af hangt wat NS toevallig in de garage heeft staan.)

Nog een tip voor Renaat: Nederlanders gaan, in een halflege trein voorzien van redelijk comfortabele banken in de coupes, liefst op de ongemakkelijke klapstoeltjes zitten op de plekken die voor fietsen of koffers voorzien zijn op de balkons. Wachten tot mensen zien dat jij daar met een fiets staat en ze vanzelf beleefd plaatsmaken, leidt waarschijnlijk tot teleurstellende resultaten.

Voorwaarden voor het vervoer van je fiets in de trein, incl. de spitstijden waar al aan gerefereerd werd in berichtjes hierboven:
http://www.ns.nl/reizigers/producten/pr ... rtjes.html Een 'dagkaart fiets' kost 6 euro.

Groetjes,

Carl
@ Carl,

dank je, maar ik heb op zich wel wat ervaring met fiets+trein in Nederland, zelf met tandem + trein. Ik kon echter moeilijk inschatten hoe vlot/niet vlot dat gaat met de Hase Pino (gezien ik zelf ook niet in het bezit ben van een Hase Pino, maar er over denk er eentje te huren).
Overigens zijn mijn ervaringen met fiets+trein in Nederland ook helemaal niet zo negatief.

Daarvoor op voorhand weten welke trein op welke traject rijdt is natuurlijk absoluut niet noodzakelijk, maar leek me ergens wel handig.

Ook dank aan Henrie voor de informatie. Maar het op die manier achterhalen is me net iets te veel moeite.
jeroen_ schreef:@Henrie: bedankt voor je uitgebreide reactie. Werk je heel toevallig in de spoorwegsector? :D
Nee ik werk bij een netbeheerder. Maar ik ben door mijn vorige werkgever, bij gebrek aan eigen projecten, een jaartje aan NedTrain in Haarlem uitgeleend. Daar heb ik aan de ombouw van de oude dubbeldekkers (DDAR) naar de huidige, gemoderniseerde dubbeldekkers (nu NID genoemd) gewerkt. Daar werken voornamelijk treinfreaks, dus dan krijg je in zo'n jaar veel te horen over de verschillende treinen. En de werkvloer ligt er letterlijk naast het kantoor, dus je kunt heel makkelijk even naar de werkplaats lopen om dingen uit te proberen, kijken of het past, hoe het eruit gaat zien, enz. Was een erg interessante tijd...
Overigens krijg ik wel de indruk dat modernere / nieuwere treinen vaker een gelijkvloerse instap mogelijkheid hebben, wat voor minder validen en ook voor fietsers een vooruitgang is.

groeten, Jeroen - kijkt behalve naar fietsen ook graag naar treinen
Modernere treinen zijn inderdaad beter toegankelijk voor invaliden. Niet alleen bij de ingang, maar ook de rest van de trein. Zo moet het gangpad een minimale breedte hebben, zodat mensen in een rolstoel er tussendoor kunnen rijden. En bij de NID zit tegenwoordig bijvoorbeeld ook een invalidentoilet ingebouwd (wat nog een hele toer was trouwens, om dat allemaal fatsoenlijk erin te krijgen)...
Revanho schreef:Ook dank aan Henrie voor de informatie. Maar het op die manier achterhalen is me net iets te veel moeite.
Wellicht dat er op Somda iets te vinden is...