door
Henrie » za 23 mar, 2013 19:50
jeroen_ schreef:Henrie schreef:Verschillende typen treinen doe je niks aan. De NS en de andere vervoerders kunnen moeilijk overal hetzelfde materieel inzetten. Dit in verband met verschillen in hoeveelheid passagiers, wel/niet geëlektrificeerd spoor, gewenste snelheid, gewenste acceleratie, aantal deuren in de trein, hoeveelheid zit- en staanplaatsen, leeftijd van de trein, veranderende wetten, veranderende eisen/wensen van de klant, enz...
Hoi,
je zou toch de layout / indeling / maatvoering van het interieur kunnen standaardiseren? En bijv. ook instaphoogte, kleurenschema, verlichting, etc.?
groeten, Jeroen - houdt niet van veranderingen
Kleurenschema van de NS is redelijk standaard: geel met een blauwe baan om de ramen. Maar bij dubbeldekkers krijg je dan al weer een afwijkende blauwe baan, omdat je daar twee rijen ramen hebt. Zie de VIRM en de NID...
Instaphoogte is afhankelijk van het type trein. En natuurlijk van de perrons, want die moeten dan ook allemaal even hoog zijn. Daar zijn tegenwoordig strengere wetten voor dan vroeger (i.v.m toegankelijkheid voor invaliden). Vandaar dat je bij een oude Mat'64 moet 'klimmen', terwijl je bij een GTW bijna geen opstap hebt. Een afstap is overigens bij wet verboden...
Maatvoering in interieur kun je niet standaardiseren, omdat je bij een intercity meer ruimte voor de passagier nodig hebt, omdat hij/zij zit daar doorgaans langer in zit dan in een stoptrein en dus meer comfort verlangt. De kleuren in het interieur zijn wel redelijk standaard (bij de NS althans): blauwe banken in de tweede klasse, rode in de eerste klasse...
Op drukke trajecten zijn soms dubbeldekkers nodig, omdat je anders veel te lange treinen krijgt voor de perrons. Die perrons zijn sowieso niet overal even lang, dus een trein die op pak 'm beet Utrecht CS wel kan stoppen, is veel te lang voor bijvoorbeeld Hilversum-Zuid...
In stoptreinen wil je dat snel alle mensen in en uit kunnen stappen, dus stoptreinen zijn voorzien van relatief veel deuren. Je wilt ook snel kunnen optrekken, terwijl de topsnelheid weer niet zo boeiend is. Bij een intercity is dat andersom...
Maar je zit natuurlijk vooral met verschillend materieel, omdat je niet in 1 keer alles kunt vervangen. Daarom rijden er nog oude Mat'64 rond, tussen de 'splinternieuwe' VIRM4. En opgeknapte DDAR (nu NID geheten) en ICMm tussen inmiddels redelijk verouderde VIRM1. En daar komt dan nog bij dat andere vervoerders vaak hun eigen materieel kopen. Daarbij zal waarschijnlijk vooral naar de aanschaf- en onderhoudskosten gekeken worden, want die andere vervoerders rijden voornamelijk op minder rendabele trajecten...