Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwitserse vakantiefietsers aangevallen in India - Forum Wereldfietser

Zwitserse vakantiefietsers aangevallen in India

Hoi allen,
Hoorde zojuist dit bericht op de radio. Twee Zwitserse vakantiefietsers zijn aangevallen in India, waarbij ze de vrouw hebben verkracht. Oppassen geblazen dus!

Karlijne

http://nos.nl/artikel/485249-groepsverk ... india.html
Vreselijk als je zoiets gebeurd.
Zijn zelf net terug van een reis door India, o.a. een paar weken fietsen door West-Bengal en Orissa. We hebben ons daar nooit onveilig gevoeld, maar hebben dan ook altijd in guesthouses geslapen.
De details van dit misdrijf zijn gruwelijk. Simpelweg geen woorden voor.
Commentaar van de minister van BiZa van MP:
Madhya Pradesh Home Minister Uma Shankar Gupta told media that the incident was "unfortunate" but also claimed that foreign tourists had been ignoring legal formalities of intimating the police stations about their movements in the area.
Zie The Times of India.
Het lijkt mij dat dit soort vreselijke gebeurtenissen steeds meer gaat toenemen want de mens wordt (in mijn ogen) met de dag krankzinniger.
En om even op de veiligheid van de vrouw in te gaan: ik lees hier wel eens opmerkingen dat je als alleen reizende vrouw net zo veilig bent als een alleen reizende man maar dit kan natuurlijk nooit waar zijn. Want een vrouw is nog steeds in heel veel landen minder waard dan een man (soms nog minder dan een geit), ze is lichamelijk zwakker dan een man en bovendien kun je haar ook nog eens verkrachten. Dus hoezo even veilig?!

Nu kan een overval of verkrachting overal gebeuren, ook in het park om de hoek of in je eigen huis en ben je misschien juist op reis wel veiliger doordat je dan toch al meer op je hoede bent (ik wel tenminste). Want in een onbekende omgeving met een andere cultuur en vreemde taal reageer ik terughoudender, kijk meer uit wat ik zeg, pas mijn kleding aan etc en dat niet alleen uit respect voor de ander maar ook voor mijn eigen veiligheid.
Maar .. ik ben ook een Amsterdammer (met veel praatjes), heb Friese ouders met doldriest Vikingbloed (oftewel bij ons zijn de aardappels sneller gaar) en daardoor lukt dat dus niet altijd en dat kan behoorlijk onhandig zijn of voor narigheid zorgen.
Dus mijn tips zijn: weet wie je bent, bedenk hoe je in bepaalde situaties zal reageren, lees veel over de landen waar je heen wilt (de gewoontes, veiligheid etc) en probeer je zonodig aan te passen.
Als vrouw kun je nog een trouwring dragen (voorkomt veel gezeur), negeer kerels die lastig doen, probeer niet in hun ogen te kijken (voorkomt vervelende reacties), leer bepaalde zinnen in de taal uit je hoofd (zoals: "Ga weg!" of "Bel de politie!"), steek niet te snel je middelvinger op en weet waar je een man goed kunt treffen want met een rake klap van voet, knie, elleboog of door een flinke draaiende beweging ligt hij snel kermend op de grond. En misschien het belangrijkste: vertrouw op je instinct/intuitie? (ja, ik zet er maar een vraagteken bij want soms kan een mens te over-enthousiast of te goed van vertrouwen zijn dus is die intuïtie dan ook helaas ver te zoeken).

Ja, een beetje magere tips.
Maar moest toch even reageren.

Yopie
Yopie schreef:(...)ze is lichamelijk zwakker dan een man en bovendien kun je haar ook nog eens verkrachten.(...)
En een man kan verkracht worden? Of anderszins mishandeld?
(...)weet waar je een man goed kunt treffen want met een rake klap van voet, knie, elleboog of door een flinke draaiende beweging ligt hij snel kermend op de grond.
Sadist... ;) :P
Yopie schreef:Het lijkt mij dat dit soort vreselijke gebeurtenissen steeds meer gaat toenemen want de mens wordt (in mijn ogen) met de dag krankzinniger.
Veel mensen hebben de indruk dat er steeds meer geweld is in onze maatschappij of algemeen in deze wereld. Het tegendeel blijkt echter waar.

De verschillen die er wel zijn met vroeger:

- We zijn natuurlijk met steeds meer, dus zelf bij een gelijkblijvende kans om slachtoffer te worden van geweld, neemt het totaal aantal gewelddaden wel toe.

- Alles wordt nu breed uitgemeten in de pers, dus we worden veel meer geconfronteerd met het geweld dat er is. Dit is vermoedelijk de belangrijkste redenen waarom zoveel mensen ten onrechte denken dat er steeds meer geweld is.

- Doordat men meer in aanraking komt met onbekenden, is de verhouding tussen geweld door onbekenden en geweld door bekenden gewijzigd.


Dat neemt natuurlijk niet weg dat zo'n gebeurtenis heel erg blijft en dat er ook plaatsen en omstandigheden zijn die men beter kan mijden.
Ook zou het kunnen dat er b.v. in India wel sprake is van geweldtoename (maar dat weet ik niet.)
Dat in de toekomst het geweld misschien wel terug zal toenemen sluit ik ook niet uit, maar dat zal dat volgens mij te maken met de totale instorting van ons huidig economisch systeem.

In ieder geval klopt het beeld van een steeds gewelddadigere wereld en maatschappij op dit moment niet.

Renaat
Revanho schreef:Ook zou het kunnen dat er b.v. in India wel sprake is van geweldtoename (maar dat weet ik niet.)
Naar aanleiding van die verkrachtingszaak een tijdje geleden las ik (geloof ik) in de Groene Amsterdammer een stuk waarin dit soort groepsverkrachtingen werden gekoppeld aan de scheve man/vrouw verhouding in India en het nog steeds sterke kastesysteem, waardoor vrouwen van lage kaste vaak een treedje hoger een man kunnen vinden, en er aan de onderkant dus een groot vrouwentekort ontstaat. Hierdoor zouden er honderdduizenden gefrustreerde en 'untouchable' mannen rondzwerven met niets te verliezen, en zonder uitzicht op een vrouw, baan, of toekomst. In hoeverre dit nieuw is, en ook deze incidenten zou verklaren, weet ik niet. Er werd daar in ieder geval wel gesuggereerd dat dit een nieuw fenomeen is, en als die culturele verklaring klopt kan ik alleen maar somber zijn over een oplossing.
Als ik de site van BuZa bekijk dan zou India 1 van de laatste plekken zijn waar ik voor mijn plezier zou fietsen. BuZa in Zwitserland geeft ook een negatief reisadvies voor India. Tot overmaat van ramp deden ze ook nog aan wildkamperen.Ik vind dat je dan wel heel veel risico neemt of naief denkt van "dat zal mij niet gebeuren". Heel spijtig wat er daar gebeurd is maar soms heb ik ook het idee dat sommige mensen de Goden verzoeken...
Veronderstel dat het volgende nieuwsbericht zou verschijnen "Twee Amerikaanse vakantiefietsers aangevallen in West Europa, waarbij ze de vrouw hebben verkracht." Hoe zouden wij daarop reageren? Waarschijnlijk met de vraag "Waar is dat gebeurd?" Als het antwoord bijvoorbeeld Finland is, zouden we waarschijnlijk zeggen "He, in Finland?" En als het antwoord Italie is, zouden we dan zeggen "Oppassen geblazen dus!"? Het lijkt mij een incident en niet iets om een heel sub-continent, groter dan West Europa, mee te stigmatiseren.
math schreef:Veronderstel dat het volgende nieuwsbericht zou verschijnen "Twee Amerikaanse vakantiefietsers aangevallen in West Europa, waarbij ze de vrouw hebben verkracht." Hoe zouden wij daarop reageren? Waarschijnlijk met de vraag "Waar is dat gebeurd?" Als het antwoord bijvoorbeeld Finland is, zouden we waarschijnlijk zeggen "He, in Finland?" En als het antwoord Italie is, zouden we dan zeggen "Oppassen geblazen dus!"? Het lijkt mij een incident en niet iets om een heel sub-continent, groter dan West Europa, mee te stigmatiseren.
[moderator] Ongenuanceerde en generaliserende opmerking verwijderd en ook wat reacties erop. [/moderator]
Vreselijk!
Het doet mij ook wel meer nadenken over de risico's die ik/we zelf heb(ben) genomen..
Als je 100x wildkampeert in verweggistan denk je dat het veilig is, maar is dat wel zo?

Ik denk nu al 'goh ik hoop dat mijn dochter niet daar-en-daar heen gaat', terwijl ik hetzelf wel deed.
Ja het leven is vol risico en ja je kan ook in Nederland worden aangevallen maar toch denk ik dat het gevaarlijker is in India etc..

De laatste tijd veel wereldfietsellende gelezen, trouwens.
Even een vraag voor het bestuur. Kunnen we niet, als vereniging, onze steun betuigen voor dit stel die slachtoffer is geworden van dit brute geweld?
Wij hebben de afgelopen jaren, 3x met HEEL VEEL plezier in diverse delen van India gefietst. o.a. 3 maanden door zuid-india, 3 maanden langs de westkust ten zuiden van Mumbai en nu net 1 maand in het oosten van Kolkata naar Puri.
Wij hebben alleen maar goede ervaringen met de lokale bevolking gehad, die altijd zeer hulpvaardig en gastvrij naar ons toe zijn geweest.
We hebben ons nooit onveilig of bedreigd gevoelt.
Zoals ik al eerder meldde, hebben wij wel altijd in guesthouses geslapen, om onveilige situaties te vermijden, maar ook omdat het echt niet duur is op het platteland, oke ook niet superluxe, maar so what. Je hebt een kamer die je af kunt sluiten en je hoeft je kampeerspullen niet mee te sjouwen.
We gaan in de toekomst beslist nog vaker in India fietsen.
Dit even om te reageren op wat negatieve reacties over India.
Natuurlijk vind ik het vreselijk wat deze vrouw is overkomen en wil dat ook absoluut niet goed praten. Helaas vindt je overal op de wereld idioten die denken dat zoiets geoorloofd is.
Spinnetje schreef:Ja het leven is vol risico en ja je kan ook in Nederland worden aangevallen maar toch denk ik dat het gevaarlijker is in India etc..
Bedenk wel dat het hier gaat om mensen uit een ander land (Zwitserland) die in een nog ander land (India) iets overkomt. Uit het feit dat dit wereldnieuws is kun je al half afleiden dat het niet zo vaak gebeurt.

Veel dingen die dichterbij zijn en veel vaker gebeuren komen helemaal niet in het nationale nieuws.
Willekeurig voorbeeld: http://www.hbvl.be/nieuws/video/binnenl ... drijf.aspx

Leon
Wat je niet in de media ziet is de duizenden keer dat het wel goed gaat...

Dat iemand je een lift geef als je aan de kant van de weg zit half dood te gaan.
Iemand die zijn winkel open maakt voor je op een zondag ochtend en je even naar binnen laat om op te warmen en vervolgens lunch geeft.
Mensen die zwaaien naar je om hun steun of interesse te bieden.
Mensen die stoppen om water of eten te geven of overnachting bieden.

Om maar een paar kleine voorbeelden te noemen.....
mapel63 schreef:Als ik de site van BuZa bekijk dan zou India 1 van de laatste plekken zijn waar ik voor mijn plezier zou fietsen..
En als ik de Brits BUZa website lees zou ik ook niet in Nederland willen riezen...

"There have been several robberies and express kidnappings on or around the motorway connecting Amsterdam, The Hague, Rotterdam, Antwerp, Ghent, Dunkirk and the Channel Ports."

En zeker niet naar Amsterdam gaan

"Take care particularly in central Amsterdam and especially in and around Central Station. Pick-pocketing and bag snatching are common. Thieves often operate in gangs on the trains to and from Schiphol airport and Central Station as well as on the trams. One thief will attempt to distract you (often by asking for directions or by banging on your window) while another picks your pocket or steals your bag. Be alert at all times and don’t lose sight of your luggage or your belongings. Sleeping passengers make particularly easy targets."

"Young women and those not in groups should be aware of the possibility of drinks being spiked. Don't leave your drink unattended. If you believe you have been the victim of a spiked drink, seek medical help immediately and, if possible, inform the police. If you are in a group, make sure you leave together."

:shock: :shock:
Shane schreef:En zeker niet naar Amsterdam gaan
Moet je mij toch eens vertellen wanneer voor het laatst een vakantiefietser is verkracht in Amsterdam? :roll:

Appels en peren...
dubbel
Moet je mij toch eens vertellen wanneer voor het laatst een vakantiefietser is verkracht in Amsterdam? :roll:
Als je ergens aan de rand van de stad gaat wildkamperen is dat niet eens ondenkbaar.
Uit alle wereldfietsers ellende van de afgelopen tijd blijkt toch maar hoe kwetsbaar je kunt zijn, ongeacht het land waarin je fietst.