Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke navigatie - Forum Wereldfietser

Welke navigatie

beste mensen,
Ik ben een 60 plusser en wil graag een navigatie voor de fiets.
Van te voren op de Mac een route uitstippelen, inladen en fietsen.
heb een tegoedbon van 300 euro van Garmin, wie heeft voor mij de gouden tip, ik weet echt niet meer welk apparaat ik moet kopen, de nieuwe 510 of de 810 of een totaal ander type?????
HELP.
Email graag naar,,, jbonthuis@casema.nl
Hartstikke bedankt voor de moeite, Vr gr Jan
Je kunt beginnen met het lezen van de GPS-pagina op de wiki (<== KLIK!).
Als je dan nog vragen hebt, horen we ze graag.
Wat doorslaggevend is is hoe lang de routes maximaal zijn. Voor dagtripjes is de Garmin 510 en 810 perfect. Ze zijn wel toegespitst op de wielersport.
Zelf heb ik een Garmin Dakota 20, gebruikt voor een fietstocht van Rome naar Nederland. Hier kunnen veel meer waypoint in waardoor lange routes geen probleem is. Bovendien vond ik de prijs van de Dakota 20 een stuk aantrekkelijker.
Als het echt om (langeafstand-)fietsen gaat en verder geen trainingsprogramma's, racen, hartslagmeting e.d dan zou ik een outdoor toestel kopen en geen Edge. (Ik hoop mijn Edge800 binnenkort om te kunnen ruilen voor een Oregon600).
Bij outdoortoestel kom je terecht bij een knoppentoestel (62, Etrex) of touchscreentoestel (Dakota, Oregon, Montana). Over de voor-/nadelen zijn al hele verhalen geschreven welke zich concentreren op bedieningsgemak en afleesbaarheid. Je moet ze echt even in je hand hebben om je eigen keuze te maken. Mijn buurman gaat binnenkort met Dakota20 op de fiets naar Santiago, ik zelf rij met 60Cx/Oregon300/Edge800. Ik zou zeker ook kijken naar de nieuwe Oregon-serie (600/650) welke binnenkort op de markt komt. Alleen dan is de tegoedbon ontoereikend :( .
Kijk ook eens op gpsforum of naar deze filmpjes.
Suc6
Als 65 plusser ga ik naast kaart en kompas ook over op GPS navigatie. Volgende week schaf ik een Garmin eTrex 20 aan. De kaarten die ik erbij neem zijn OFM en Garmin City Navigator NT Europe.

Piet.
PietV schreef:Als 65 plusser ga ik naast kaart en kompas ook over op GPS navigatie. Volgende week schaf ik een Garmin eTrex 20 aan. De kaarten die ik erbij neem zijn OFM en Garmin City Navigator NT Europe.

Piet.
Prima keus. Heb 'm laatst voor mijn vader aangeschaft en die kan er prima mee overweg (65 jr, maar niet geheel digibeet;)). Etrex 20 kwam ook zeer goed uit een recente test in de Op Pad.
Is het scherm niet wat te klein voor oudere mensen?

Vaak fietst je ook nog met een zonnebril op.

Mario
supermario schreef:Is het scherm niet wat te klein voor oudere mensen?

Vaak fietst je ook nog met een zonnebril op.

Mario
Ik heb hem er niet over horen klagen... Maar ja, het was tenslotte een cadeau. Wat heeft die zonnebril ermee te maken?
Travelmaster schreef:
supermario schreef:Is het scherm niet wat te klein voor oudere mensen?

Vaak fietst je ook nog met een zonnebril op.

Mario
Ik heb hem er niet over horen klagen... Maar ja, het was tenslotte een cadeau. Wat heeft die zonnebril ermee te maken?
Daar weet ik wel een antwoord op. Zonder leesbril kan ik niets lezen dus ook geen klein schermpje, routeboek of landkaart. Met die leesbril kan ik echter niet in de verte kijken dus een zonnebril op sterkte is geen optie. Ik fiets dan ook regelmatig met die leesbril op het puntje van mijn neus. Weleens geprobeerd om dat in combinatie met een zonnebril te doen maar dat is niet echt een succes.

Nu ik dit zo schrijf bedenk ik me dat een een neutrale zonnebril met een leesgedeelte misschien een optie is. Zou zoiets bestaan?

Groet, Joop
douwe trapper schreef:Nu ik dit zo schrijf bedenk ik me dat een een neutrale zonnebril met een leesgedeelte misschien een optie is. Zou zoiets bestaan?
Groet, Joop
Er bestaan sportbrillen met een apart inzetstuk waarin op sterkte geslepen lenzen kunnen. Zelf ga ik door het leven met een multifocale bril waarbij van alles gecorrigeerd wordt.
In mijn sportbril zitten lenzen met 2 correcties: 1 voor het lezen en 1 voor veraf. En dat bevalt prima.

Peter
Travelmaster schreef:
PietV schreef:Als 65 plusser ga ik naast kaart en kompas ook over op GPS navigatie. Volgende week schaf ik een Garmin eTrex 20 aan. De kaarten die ik erbij neem zijn OFM en Garmin City Navigator NT Europe.

Piet.
Prima keus. Heb 'm laatst voor mijn vader aangeschaft en die kan er prima mee overweg (65 jr, maar niet geheel digibeet;)). Etrex 20 kwam ook zeer goed uit een recente test in de Op Pad.
Nu even wennen aan eTrex 20. Het "papieren kaart" denken zit nog te vast. In de eTrex twee kaarten op 1 micro SD kaart, waarvan maar 1 kaart actief in het toestel. City Navigator NT Europe en OFM Benelux. Voldoende geheugenruimte over voor data en kaarten. Beschikbaar ruimte is 1.7 GB vast toestel geheugen en 3,79 GB op de SD kaart.
Installeren met BaseCamp is makkelijker dan gedacht. Alleen wennen aan Microsoft als Linux gebruiker. Nu stoeien met GPS - tracks en -routes.

Piet.
Ik heb in een gewone transparante fietsbril plaklenzen geplakt. Ik heb nu een bril waar ik goed mee kan lezen. Je moet bij deze lenzen opletten dat het kunststofglas van je bril voldoende hoog is anders steken de plaklenzen buiten de onderkant van je glas. Echt een aanrader het valt mij op dat je deze je deze oplossing zo weinig tegenkomt.