Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met slechte knieen naar de Alpe d'Huez - Forum Wereldfietser

Met slechte knieen naar de Alpe d'Huez

Ik heb helaas meerdere scooter ongelukken gehad, welke de kruisbanden van mijn knieen helaas niet bevorderd hebben. De fysiotherapeut die mij behandelde gaf mij als tip om meerdere malen per week op een spinfiets te fietsen. Aangezien ik dit nogal saai vind en liever op de openbare weg fiets, heb ik een zogenaamde "fixed gear" fiets gebouwd. Dit is een fiets zonder versnellingen en vrijloop. Dit betekent dat 50 kilometer fietsen ook echt 50 kilometer trappen is. Ik kan niet stoppen met trappen voor een bocht. Dit gaat aardig. Ik kan zonder veel problemen een kilometer of 80 fietsen (10 op een normale fiets is al teveel). Het idee van de fietsen komt van het baanfietsen af. De fietsen hebben normaal gesproken ook geen rem (ik heb wel een voorrem om normaal mee te remmen).

Aangezien ik nog wat kilo's kwijt wil (wat natuurlijk goed gecombineerd kan worden met fietsen) en geen doel heb voor mijn zomervakantie, wil ik de Alpe d'Huez gaan beklimmen. Het idee is daarnaast om er eerst heen te fietsen, ongeveer 900 kilometer.

Zijn er hier mensen die tips voor mij hebben?
poserman schreef:Ik kan zonder veel problemen een kilometer of 80 fietsen (10 op een normale fiets is al teveel).
Kun je dat uitleggen?
Normaalgesproken wordt er juist dringend aangeraden om juist met een fiets mét versnellingen te gaan fietsen vanwege de knieën.

Verder leesvoer: http://wiki.wereldfietser.nl

Leon
Gaaf, gewoon doen!!!

Misschien toch ook wel trainen om met een freewheel te rijden. Ook daarop kan je heel veel gewoon blijven doortrappen, zeker als je dat geleerd heb op een fixie of spinningfiets.
Heb zelf helaas ook 2x mijn kruisbanden gescheurd. Nu heb ik een paar keer op een fixie gereden. Het is niet mijn ding, en kom je in een stad na langetijd fietsen kan het zijn dat je knie snel overbelast raakt. Als je vaak flot moet remmen dan kun je steken krijgen en dat is niet fijn! Rij je lange afstanden zonder vaart te minderen kan het wel heerlijk zijn. Je gewicht en van de fiets laat je makkelijk over de weg zweven.

Maar neem aan dat je niet met een fixt de berg op wilt?
Leon schreef:
poserman schreef:Ik kan zonder veel problemen een kilometer of 80 fietsen (10 op een normale fiets is al teveel).
Kun je dat uitleggen?
Normaalgesproken wordt er juist dringend aangeraden om juist met een fiets mét versnellingen te gaan fietsen vanwege de knieën.

Verder leesvoer: http://wiki.wereldfietser.nl

Leon

niks mis met het kraakbeen zo te horen, en lekker fixed rijden op een pielverzetje is prima. Of het richting Frankrijk nog steeds zo leuk is vraag ik me af. Stijl omhoog is met fixed niet handig, stijl naar beneden resulteerde raketsnel in de uitvinding van het freewheel ;)

Waarom je zonder premieschema 1 de Alpe de Huez op zou fietsen is mij niet duidelijk, voor de lol zijn er wel leukere klimmetjes te vinden
Door een motorongeluk heb ik ook een "slechte" knie (kruisbanden gescheurd).

Sinds ik fiets zijn de ongemakken erg verminderd.

Mijn ervaring is dat de positie op de fiets erg belangrijk is.

Om die te bepalen vind je voldoende informatie op het internet = zoeken!

Ook een hoge trapfrequentie helpt.
In mijn beleving als je op de fiets naar de Alpe Huez gaat zal die 13 km geen probleem zijn. Wil je weten hoe je ervoor om staat kwa vermogen want dat is wat je moet kunnen trappen vind ik deze site een heel goed stukje gereedschap. Je kan je op het vlakke hiermee goed voorbereiden.
Wil je met deze fiets ook de Alp op fietsen? Anders in Bourg d Oisans zijn de laatst jaren veel fietenmakers gekomen kan je een fiets huren. Voor het mooie en de indruk die je krijg als je met je fiets boven de bomengrens uit komt zijn er een aantal heel mooie bergen van rondom de 2000 m hoog in de buurt.
Leon schreef:
poserman schreef:Ik kan zonder veel problemen een kilometer of 80 fietsen (10 op een normale fiets is al teveel).
Kun je dat uitleggen?
Normaalgesproken wordt er juist dringend aangeraden om juist met een fiets mét versnellingen te gaan fietsen vanwege de knieën.

Verder leesvoer: http://wiki.wereldfietser.nl

Leon
Dit doordat je elke keer stopt met trappen. Dit doe je geheel automatisch. Elke keer ga je verder waardoor er weer een klap op de knie komt. Dit zorgt voor pijn. Met vast verzet kun je heel soepel doorfietsen (je moet wel).
Pipopopo schreef:Heb zelf helaas ook 2x mijn kruisbanden gescheurd. Nu heb ik een paar keer op een fixie gereden. Het is niet mijn ding, en kom je in een stad na langetijd fietsen kan het zijn dat je knie snel overbelast raakt. Als je vaak flot moet remmen dan kun je steken krijgen en dat is niet fijn! Rij je lange afstanden zonder vaart te minderen kan het wel heerlijk zijn. Je gewicht en van de fiets laat je makkelijk over de weg zweven.

Maar neem aan dat je niet met een fixt de berg op wilt?
Gelukkig hebben ze daar remmen voor uitgevonden. Ik rij normaal met alleen een voorrem en rem rustig af met mijn benen en wat sterker met mijn voorrem. Op vakantie komt er uiteraard een achterrem bij.

En ik wil wel fixed de berg op.
Fixed/fixed naafje met een klimtandwiel aan één kant en een normaal tandwiel aan de andere kant, wiel omdraaien vóór de berg. Is overigens niet zo goed voor je knieën.
m-gineering schreef:
Leon schreef:
poserman schreef:Ik kan zonder veel problemen een kilometer of 80 fietsen (10 op een normale fiets is al teveel).
Kun je dat uitleggen?
Normaalgesproken wordt er juist dringend aangeraden om juist met een fiets mét versnellingen te gaan fietsen vanwege de knieën.

Verder leesvoer: http://wiki.wereldfietser.nl

Leon

niks mis met het kraakbeen zo te horen, en lekker fixed rijden op een pielverzetje is prima. Of het richting Frankrijk nog steeds zo leuk is vraag ik me af. Stijl omhoog is met fixed niet handig, stijl naar beneden resulteerde raketsnel in de uitvinding van het freewheel ;)

Waarom je zonder premieschema 1 de Alpe de Huez op zou fietsen is mij niet duidelijk, voor de lol zijn er wel leukere klimmetjes te vinden
Ik ben wel van plan om losse tandwielen mee te nemen voor het klimwerk (zo gewisseld).

Klimmen in de duinen is verder niet problematisch. Daarnaast doe ik er remmen op :)

Ik kan niets vinden over een premieschema. Wat is dat behalve een term van verzekeringen?
Matthie9000 schreef:Fixed/fixed naafje met een klimtandwiel aan één kant en een normaal tandwiel aan de andere kant, wiel omdraaien vóór de berg.

Dat is wel een goede, ik heb een wiel met een fixed/freewheel en een wiel met alleen fixed aan 1 kant achter. Misschien daar eens naar kijken, dat is wel heel makkelijk ja.
poserman schreef:
m-gineering schreef:Waarom je zonder premieschema 1 de Alpe de Huez op zou fietsen is mij niet duidelijk, voor de lol zijn er wel leukere klimmetjes te vinden
Klimmen in de duinen is verder niet problematisch.
Marten bedoelt te zeggen dat de Alpe d'Huez van de vele honderden, misschien wel duizenden cols in Frankrijk beslist niet de prettigst te rijden of de mooiste is.

Overigens ben ik nog niet overtuigd met je argument over de duinen.

Leon
poserman schreef:
En ik wil wel fixed de berg op.
[music] 'Get your Fixed out on route eh D211'[/music]

Ik zou eens naar een Sturmey Acher S3X kijken, alles lezen over Dingles en mischien nog even bij Schlumpf.ch langsgaan
poserman schreef: Ik kan niets vinden over een premieschema. Wat is dat behalve een term van verzekeringen?
De exacte bedragen staan vast wel ergens bij de jaarlijkse besluiten van de KNWU of de UCI ;)
Leon schreef:Marten bedoelt te zeggen dat de Alpe d'Huez van de vele honderden, misschien wel duizenden cols in Frankrijk beslist niet de prettigst te rijden of de mooiste is.

Overigens ben ik nog niet overtuigd met je argument over de duinen.

Leon
Maar voor den afsink is het een heerlijke berg. 21 Ruime bochten en lekkere brede stukken. Je bent niet alleen. Alles wat omhoog gaat weet dat er fietsers naar beneden komen, heerlijk. :lol:
Of dat ook van toepassing is met een vast verzet.
Leon schreef:
poserman schreef:
m-gineering schreef:Waarom je zonder premieschema 1 de Alpe de Huez op zou fietsen is mij niet duidelijk, voor de lol zijn er wel leukere klimmetjes te vinden
Klimmen in de duinen is verder niet problematisch.
Marten bedoelt te zeggen dat de Alpe d'Huez van de vele honderden, misschien wel duizenden cols in Frankrijk beslist niet de prettigst te rijden of de mooiste is.

Overigens ben ik nog niet overtuigd met je argument over de duinen.

Leon
Ik wilde een doelstelling, de Alpe d'Huez is de bekenste en is mijn doel.

Zie het als een bedenvaartstocht. Je kunt naar de kerk in het dorpje bij de grens van duitsland lopen. Het is misschien en prettigere route en nog mooi ook, maar is het een echte bedevaartstocht?
Spannend! Op een fixie zonder freewheel kun je niet erg schuin door de bocht omdat je pedalen blijven doormalen. Snelheid in bedwang houden! Ik zag een erg originele techniek om het loopvlak van de achterband als rem te gebruiken voor een bocht.
http://theadventureblog.blogspot.nl/201 ... dello.html
Ik zou hierop maar vast gaan oefenen!
Met die door Marten genoemde Sturmey Archer 3 speed fixie naaf wordt het in elk geval een stuk makkelijker.
Wim
m-gineering schreef:
poserman schreef: Ik kan niets vinden over een premieschema. Wat is dat behalve een term van verzekeringen?
De exacte bedragen staan vast wel ergens bij de jaarlijkse besluiten van de KNWU of de UCI ;)
Omdat ik niet begreep wat je bedoelde heb ik gekeken op de site van de KNWU. die verzekering heb ik helemaal compleet niets aan. Dat is een verzekering voor races georganiseerd door hun. Ik doe niet mee aan hun races. Ik heb meer aan een reisverzekering.