door
Abacus » zo 10 mar, 2013 15:12
Mijn 'probleem' met de meeste zadels is dat ze vaak slechts geschikt zijn voor één houding, óf meer rechtop, óf meer diep zittend, maar niet allebei. Op zich waarschijnlijk logisch, maar op mijn tochten (tegenwoordig op de 26" tractor (Travelmaster) van Santos) wissel ik beide houdingen nu juist geregeld af.
Momenteel heb ik er een Terry Liberator op zitten en die is helemaal niet slecht, maar het moet toch beter kunnen. Ik weet dat ik lang geleden een Brooks had die me erg goed beviel, maar dat zadel is gejat (ja, met de fiets er nog aan vast
) en ik weet niet welk type zadel dat was.
Ik weet dat de afstelling heel nauw luistert, de eerste paar tochten heb ik de benodigde inbussleutel altijd bij de hand. Ik weet ook dat je bij de meeste fietsenmakers zadels mag proberen, maar dat heeft slechts in zoverre zin dat ik meestal wel snel weet of een zadel voor geen meter zit, maar niet of ie na 150 km nog goed zit en daarbij moeten leren zadels een tijdje ingereden worden voordat ze hun pasvorm krijgen. Ook ben ik er inmiddels achter dat de meeste herenzadels voor mij wat te smal zijn waardoor ik heen en weer schuif, dameszadels daarentegen zijn vaak wat korter (zoals helaas de B17S die inderdaad belachelijk goedkoop is daar in Alkmaar) en dat is weer niet prettig met een diepe zit. Kortom, het blijft een kwestie van af en toe weer eens wat uitproberen en nu is dus de B17 (imperial, denk ik) aan de beurt omdat die net wat breder is dan de zadels die ik al geprobeerd heb.