Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voordragers te laag voor grote tassen: hoe opgelost - Forum Wereldfietser

Voordragers te laag voor grote tassen: hoe opgelost

De voordragers zijn vaak alleen geschikt voor kleine tassen. En daar kan maar weinig bagage in. Om gebruik te maken van de achtertassen moest ik dus een aanpassing bedenken en de oplossing ziet er nu zo uit. Ik ben a-technisch maar heb als kind veel met meccano gespeeld en dat kwam goed van pas.
Afbeelding
janenliseth schreef:De voordragers zijn vaak alleen geschikt voor kleine tassen. En daar kan maar weinig bagage in. Om gebruik te maken van de achtertassen moest ik dus een aanpassing bedenken en de oplossing ziet er nu zo uit. Ik ben a-technisch maar heb als kind veel met meccano gespeeld en dat kwam goed van pas.
Afbeelding
een parallelogram is geen driehoeksconstructie :roll:
Nu gaan mensen zich waarschijnlijk afvragen waarom je absoluut grote tassen op je voordrager wil, zeker gezien het - op het eerste zicht - toch niet zo stijve en stevige geheel van voorvering, Mavic-wiel en je meccano-oplossing.

Renaat
Dit is nu net waar de OMM Ultimate lowrider voor gemaakt is.
Wim
Revanho schreef:Nu gaan mensen zich waarschijnlijk afvragen waarom je absoluut grote tassen op je voordrager wil, zeker gezien het - op het eerste zicht - toch niet zo stijve en stevige geheel van voorvering, Mavic-wiel en je meccano-oplossing.

Renaat
En terecht!
Heb je het al eens getest met je megatassen volgestouwd over een bospaadje raggen? Aangezien je een geveerde voorvork gebruikt zal je ook wel offroaden, krijgt de boel het nog zwaarder voor de kiezen.
Btw, als je alvast wilt weten waar het kapot gaat?
Nadat de liggers naar buiten zijn gebogen bij de vork breekt uiteindelijk door vermoeïng de schroefbevestiging (waarschijnlijk de A4 bout zelf) aan de andere kant van de ligger.
Niet leuk, wel waarschijnlijk.
Met de behoefte aan zoveel bagage, vraag ik me stiekem af waarom er niet gekozen is voor een Extrawheel aanhanger met 26" wiel. Kun je daar je kampeerspullen in doen, in de achtertassen het vele water en eten wat je blijkbaar nodig gaat hebben (Sahara? Australië-woestijndoorsteek?) en in de voortassen de spullen die je bijdehand wilt houden. Stuurt en manouvreert waarschijnlijk een stuk beter.
Robertjan schreef:Met de behoefte aan zoveel bagage, vraag ik me stiekem af waarom er niet gekozen is voor een Extrawheel aanhanger met 26" wiel. Kun je daar je kampeerspullen in doen, in de achtertassen het vele water en eten wat je blijkbaar nodig gaat hebben (Sahara? Australië-woestijndoorsteek?) en in de voortassen de spullen die je bijdehand wilt houden. Stuurt en manouvreert waarschijnlijk een stuk beter.
Ik heb 2 aanhangers 'n bob en 'n radical design. Toch niet altijd handig als je gebruik wilt maken van het openbaar vervoer. Vandaar deze tussenoplossing.
Wat de belading betreft : dat lijkt me een kwestie van gewichtsverdeling.
Voor dus minder gewicht meer volume.
Als ik zie hoe Frank van Rijn z'n fiets vol stouwt dan denk ik dat 't allemaal wel los loopt.
Lowrider op atb toch al nooit begrepen.. :roll:

Gewoon 'conventionele' drager plaatsen of idd gebruik maken van een BOB oid..
En met het oog op je vork lijkt die laatste optie mij het meest snugger..
Zoals Marten zegt, het is geen driehoek maar een parallelogram. Dit gaat er gebeuren:

Afbeelding
janenliseth schreef:Als ik zie hoe Frank van Rijn z'n fiets vol stouwt dan denk ik dat 't allemaal wel los loopt.
Frank had op Madagaskar 33 kilo bij zich, excl. water en voedsel. Dat valt dus alleszins mee.
Ik ben net als Frank benieuwd wat de constructie ervan weerhouf naar voren te kiepen.
Leon
frank bueters schreef:Zoals Marten zegt, het is geen driehoek maar een parallelogram. Dit gaat er gebeuren:

Afbeelding
Mooi weer gegeven.
Maar dat heb ik nog net met al mijn meccanokennis kunnen bedenken.
Daarom aan de voorzijde geborgd.
Afbeelding
Afbeelding
Of de drager het houdt of niet, het is gewoon niet comfortabel fietsen met zoveel gewicht aan de voorkant. :roll:
janenliseth schreef:Daarom aan de voorzijde geborgd.
Ik zie het niet en het lijkt me niet mogelijk om dat aan de voorzijde te doen anders dan op ontoelaatbare buigbelasting van het uiterste voorste stukje van de horizontale buis.
Heb je al eens voorzichtig een stukje over slecht wegdek gefietst met volle tassen?
Leon
Ik zou niet zoveel op een mtb laden (en Frank van Rijn heeft een andere fiets). Verende voorvorken zijn minder stijf dan vaste. Dat is voor mij al een reden er helemaal geen tassen aan te hangen, maar dus zeker geen zware. Afgezien van de wat slappe voorvork zijn de meeste mtb frames ook niet gebouwd op zulke zware lasten. Hetzelfde geldt voor de wielen. Kortom, ik zou mijn energie eerder steken in een dieet voor de bagage.
Wim
Dat mtb s niet zo sterk zijn heb ik al vaker gelezen op dit forum maar daar snap ik helemaal niets van. Als ik met mijn mtb door de bossen cross is er niets aan de hand maar als ik dat met mijn gewone fiets zou doen is alles krom of stuk lijkt me. Dus wie wil dat eens uitleggen.
janenliseth schreef:Maar dat heb ik nog net met al mijn meccanokennis kunnen bedenken. Daarom aan de voorzijde geborgd.
Ik denk dat je een van de hoeken stijf hebt gemaakt? Dat doet wel iets maar het gaat je niet redden. Als je een trekstangetje zou kunnen monteren heb je in elk geval in die richting 2 driehoeken gemaakt.
Dan heb ik ook nog wel twijfels over de zijdelingse stabiliteit met die platte stripjes maar dat wordt vanzelf afgestopt tegen je band :wink:

Frank

Afbeelding
jim-bo schreef:Dat mtb s niet zo sterk zijn heb ik al vaker gelezen op dit forum maar daar snap ik helemaal niets van. Als ik met mijn mtb door de bossen cross is er niets aan de hand maar als ik dat met mijn gewone fiets zou doen is alles krom of stuk lijkt me. Dus wie wil dat eens uitleggen.
Ja, daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar... De belasting is wel anders (gewicht eraan hangen of klappen door hobbels/gaten opvangen), maar voor beiden is toch een behoorlijk stevig frame nodig, wil het allemaal heel blijven...

Het woord 'slap' met betrekking tot verende voorvorken, begrijp ik ook niet zo. Althans niet als we het hebben over fatsoenlijke verende voorvorken (want er zijn vast slappe exemplaren te vinden). Die krijgen immers bij mtb'en ook enorme klappen op te vangen. Dat gaat niet lukken met een slappe vork, lijkt mij. Daarentegen lees ik juist ook altijd dat de liefhebbers van stalen fietsen een stalen voorvork zo fijn vinden, juist omdat ie zo lekker meegeeft. Dus welke van de twee is dan eigenlijk een slappe voorvork?

Neemt niet weg dat ik persoonlijk geen drager (en dus geen tassen) aan een geveerde voorvork zou hangen. Ook aan een niet-geveerde voorvork zou ik niet snel tassen gaan hangen, want het lijkt mij allemaal niet fijn sturen, maar goed, als je heel veel spullen mee moet nemen, dan ontkom je er wellicht niet aan...
Sterk is niet hetzelfde als stijf. En sterk in een richting en voor een belasting is niet hetzelfde als sterk bij een andere belasting. Mtb's zijn er gewoon niet voor gemaakt. Datzelfde geldt voor verende vorken. Dat zijn bewegende constructies die niet gemaakt zijn op de belasting van tassen aan de zijkant.
Dat wil niet zeggen dat je er niet heerlijk met een mtb op vakantie kunt gaan, maar het is onverstandig ze te gebruiken als pakezels.
Wim
Wat wordt hier weer een complete onzin verkondigd over in dit geval mountainbikes. Niet geschikt als vakantiefiets? Ha, ha, ha. Net als zoveel topics in "Techniek en onderdelen" wordt dit topic door de veelschrijvers op dit forum weer vakkundig de vernieling in geholpen. Als je een beetje fietsliefhebber bent en je belandt op dit forum dan heb je het gevoel dat je in de diepste prehistorische spelonken bent belandt van de onderwereld van het fietsen. Eindeloze mantra's worden herhaald over stalen frame's, leren zadels en oversized velgen. Alle discussies over "afwijkend gedrag" zoals aluminium frames, verende voorvorken, carbon, ligfietsen, Hollowtech II, schijfremmen, MTB's als vakantiefiets, aluminium dragers of zelfbouw projectjes zoals op dit topic worden genadeloos de grond in geboord door een aantal conservatieve veelschrijvers. Zo dat ben ik kwijt. Voor de rest een fantastisch forum alleen niet in Techniek en Onderdelen.
Dat is wel veel tegelijk gescholden. Lees nog eens door wat ik geschreven heb. Ik heb hier overigens twee alu hardtail mtb's staan die gebruikt worden als vakantiefiets. Zelf zou ik geen mtb willen hebben die zo overgedimensioneerd is dat hij probleemloos 35 kg bagage aan kan. Spelend in het bos heb je dan wel een heel logge fiets.
Wim