Additionally, paste this code immediately after the opening tag: framemaat 26 " tegenover 28 " - Forum Wereldfietser

framemaat 26 " tegenover 28 "

Hallo,

Ik heb nu een 28" fiets en ben van plan een 26" te kopen.
Nu zit ik met een vraag , klopt het dat je in 26" een kleiner frame moet kiezen als in 28" .
De maat van de fiets waar ik nu mee rijd is een 58 cm en fietsenmaker raad me aan een frame van 55 cm te nemen in 26".
En indien dit correct is , wat is de reden van dit verschil omdat dit mij normaal juist omgekeerd lijkt te zijn.

Bedankt,

Rafael
rafael schreef:Hallo,

Ik heb nu een 28" fiets en ben van plan een 26" te kopen.
Nu zit ik met een vraag , klopt het dat je in 26" een kleiner frame moet kiezen als in 28" .
De maat van de fiets waar ik nu mee rijd is een 58 cm en fietsenmaker raad me aan een frame van 55 cm te nemen in 26".
En indien dit correct is , wat is de reden van dit verschil omdat dit mij normaal juist omgekeerd lijkt te zijn.

Bedankt,

Rafael
wielmaat heeft op zich niks met de framemaat te maken. Maar fetsen met mtb wielen hebben veelal een aflopende (of zoals de fietsenmaker zegt sloeping) bovenbuis waardoor de zitbuis korter uitvalt. 1e stap is dus om te kijken hoe lang de bovenbuis -horizontaal- is, dat bepaalt de zit meer dan hoe ver de zadelpen uitsteekt
Geen idee maar..

Zoals vaker op dit forum voorbijgekomen, is lengte bovenste frame buis (excl. evtl. sloping) belangrijker dan hoogte zadelbuis..

Kan me goed voorstellen dat je door advies van je lfm in de war raakt.
Zou sowieso een proefrit maken
26" is typisch atb,maatvoering van 26"/atb volgen veelal ook in inches..waarbij 21" de grootste framemaat. dit is dan weer gelijk aan framehoogte 54cm.. weet niet of het bottombracket hoger boven de grond zit maar dat zou ook n deel verklaren.
26" in het algemeen n korte bovenbuis tgv gehanteerde geometrie bij atb. daar wil je meer boven het stuur zitten.

Wanneer je een 58cm frame hebt dan kun je prima op zelfs n 54cm oid rijden..
m-gineering schreef:(of zoals de fietsenmaker zegt sloeping)
{Engelse les}Dat komt omdat de fietsenmaker denk dat je het Engelse woord sloping op een rare manier moet uitspreken,wat niet het geval is.{/Engelse les}.
Het komt van slope = helling. (http://translate.google.nl/#en/nl/slope)

Vergelijk onderstaande foto's. de bovenbuis zit er anders in , maar de verdere verschillen in maat zijn erg klein.

Afbeelding

Afbeelding

Leon
Proefrit ga ik zeker nog maken, heb al proefrit gedaan met de 51cm variant omdat de 55 niet in demo was. In de loop van volgende week staat er wel zeker proefrit met een 55 cm op de planning.
Vond het enkel vreemd dat de fiets die ze me aanraadde en wmdie waar ik mee getest heb zoveel kleiner zijn. Alleen vond ik de 51 cm toch niet groot genoeg.
rafael schreef:Proefrit ga ik zeker nog maken, heb al proefrit gedaan met de 51cm variant omdat de 55 niet in demo was. In de loop van volgende week staat er wel zeker proefrit met een 55 cm op de planning.
Vond het enkel vreemd dat de fiets die ze me aanraadde en wmdie waar ik mee getest heb zoveel kleiner zijn. Alleen vond ik de 51 cm toch niet groot genoeg.
Probeer je te verdiepen in de getallen die bij een bepaalde framegeometrie horen. Er zitten verschillen tussen een racefiets, een atb, een trekkingbike en een hybirde/stadsfiets. Rijstijl, stuurgedrag en gewenste fietshouding herken je terug in de verschillen tussen de frametypes. Over het algemeen is de afstand tussen zadel en stuur kritischer dan de zadelhoogte. Zadelpennen zijn in enorme lengtes te verkrijgen, die afstand is makkelijker bij te stellen dan een stuurpen of de horizontale verstelbaarheid van een zadelpen. Vul dat eens aan met een racestuur, ligstuur of een gevoelige onderrug en je ziet dat de lengte van het frame 'belangrijker' is dan de hoogte van het frame. Hoogte van de balhoofdbuis is ook niet onbelangrijk.
Als je een prettige fietshouding hebt gevonden, probeer dan die vast te leggen door het letterlijk op te meten. Een foto (geen groothoeklens gebruiken) wil helpen om ook inzicht te krijgen in de hoeken van het frame waar je nu mee fietst. Op die manier is het gemakkelijk vergelijken tussen een 28"wielmaat of een 26"wielmaat frame.

Wat voor type fiets wil je eigenlijk kopen?
AB schreef:Zadelpennen zijn in enorme lengtes te verkrijgen, die afstand is makkelijker bij te stellen dan een stuurpen of de horizontale verstelbaarheid van een zadelpen.
Zij het dat het zadel ook achteruit gaat (en de horizontale buis effectief langer) als je het hoger zet.
Zomaar een heel lange zadel pen zetten (als je heel lag bent) op een fiets die toch al een korte achtervork heeft kan wat al te grappige effecten geven.
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Zadelpennen zijn in enorme lengtes te verkrijgen, die afstand is makkelijker bij te stellen dan een stuurpen of de horizontale verstelbaarheid van een zadelpen.
Zij het dat het zadel ook achteruit gaat (en de horizontale buis effectief langer) als je het hoger zet.
Zomaar een heel lange zadel pen zetten (als je heel lag bent) op een fiets die toch al een korte achtervork heeft kan wat al te grappige effecten geven.
Leon
De horizontale buis effectief langer als je het zadel hoger zet??? en dat vervolgens onderbouwen door een lang persoon die een te kort frame koopt???
26" is typisch atb,maatvoering van 26"/atb volgen veelal ook in inches..waarbij 21" de grootste framemaat. dit is dan weer gelijk aan framehoogte 54cm
Ze zijn er ook massaal in 22 of 23 inch. Ik zou dan toch kiezen voor een 29-er (of 28 inch wielen).
Overigens gebruik ik een 28-inch fiets met framemaat 60 (hoewel 58 of 56 ook best had gekund) en mountainbikes in de maat 18'', 19'' of 20''.
Ik vind de maat van een mtb binnen bepaalde grenzen niet kritisch. Er zijn voldoende afstelmogelijkheden en alternatieve onderdelen om een goed zit te krijgen. Denk aan een 'rising' handlebar of een langere of kortere stuurpen of een andere hoek van de stuurpen.
Het zadel is naar voren of naar achteren te plaatsen en je kunt eventueel een zadelpen met een knik kopen.
rafael schreef:Proefrit ga ik zeker nog maken, heb al proefrit gedaan met de 51cm variant omdat de 55 niet in demo was. In de loop van volgende week staat er wel zeker proefrit met een 55 cm op de planning.
Vond het enkel vreemd dat de fiets die ze me aanraadde en wmdie waar ik mee getest heb zoveel kleiner zijn. Alleen vond ik de 51 cm toch niet groot genoeg.
Hm, ik durf het bijna niet te zeggen, maar... Er zijn ook fietsenverkopers die vanalles verzinnen om je een fiets te verkopen die ze hebben staan, ipv. een die ze moeten bestellen. In die categorie is 'ja, deze fiets is wel kleiner dan wat je gewend bent, maar dat komt omdat 26"-fietsen altijd een andere maat hebben dan 28"-fietsen' wel een heel creatieve.

Groeten,

Carl
Carl schreef:
rafael schreef:Proefrit ga ik zeker nog maken, heb al proefrit gedaan met de 51cm variant omdat de 55 niet in demo was. In de loop van volgende week staat er wel zeker proefrit met een 55 cm op de planning.
Vond het enkel vreemd dat de fiets die ze me aanraadde en wmdie waar ik mee getest heb zoveel kleiner zijn. Alleen vond ik de 51 cm toch niet groot genoeg.
Hm, ik durf het bijna niet te zeggen, maar... Er zijn ook fietsenverkopers die vanalles verzinnen om je een fiets te verkopen die ze hebben staan, ipv. een die ze moeten bestellen. In die categorie is 'ja, deze fiets is wel kleiner dan wat je gewend bent, maar dat komt omdat 26"-fietsen altijd een andere maat hebben dan 28"-fietsen' wel een heel creatieve.

Groeten,

Carl
Dit lijkt hier niet probleem te zijn, hij heeft alle maten op stock, en anders besteld hij er eenvoudig heeft hij zelf gezegd. _
De fiets die ik heb is een stevens sovereign met rohloff en fiets die ik wil kopen is een idworx off roller.
Heb nog tijd en plan is om nog paar testritten te doen voor ik beslis
rafael schreef: De fiets die ik heb is een stevens sovereign met rohloff en fiets die ik wil kopen is een idworx off roller.
Heb nog tijd en plan is om nog paar testritten te doen voor ik beslis
Ah, dat is nog eens progressie. Nu maar hopen dat je niet laat weerhouden door bijvoeglijke naamwoorden als deftig, luxe, netjes, klassiek, comfortabel, lomp, log, brak, etc blablabla.

De Off Rohler heeft een lange bovenbuis, daarom heb ik zelf voor een maat 55 gekozen (bovenbuislengte 615mm). Mijn 28" wielmaatfietsen hebben een maat van rond de 60 (=zitbuislengte). Mijn binnenbeenlengte 93cm, lichaamslengte 190cm, 95kg, relatief kort bovenlichaam..... Maat 58 van de off rohler heeft een bovenbuislengte van 630mm. Laat je vorkbuis pas afzagen als je de juiste stuurhoogte hebt gevonden. Omwille van een ligstuur heb ik er een kortere stuurpen opgezet. Check dat je spatborden hebt met die kabelgootjes en doorlopend electrodraad. De Truvativ buitenboordlagers kunnen niet jarenlang mee, maar zijn goedkoop en eenvoudig te vervangen. Jaarlijks onderhoud blijft toch wel nodig, wat voor fiets je ook koopt.

Voordeel van de off rohler is toch wel de totale framegeometrie. Het frame laat ruimte voor echt brede banden en heeft een heel stabiel stuurgedrag. De afwerking is ook pico bello. Ik doe van alles met die fiets, trainingsritjes, atb/asfalt toertochten, expedities, woonwerk, boodschappen.... Tractor is een geuzennaam.
rafael schreef:
Carl schreef:Er zijn ook fietsenverkopers die vanalles verzinnen om je een fiets te verkopen die ze hebben staan, ipv. een die ze moeten bestellen. In die categorie is 'ja, deze fiets is wel kleiner dan wat je gewend bent, maar dat komt omdat 26"-fietsen altijd een andere maat hebben dan 28"-fietsen' wel een heel creatieve.
Dit lijkt hier niet probleem te zijn, hij heeft alle maten op stock, en anders besteld hij er eenvoudig heeft hij zelf gezegd.
Gelukkig; terwijl ik het opschreef, hoopte ik al dat ik te slecht over de mensheid denk. :wink:

Succes met de keuze,

Carl
AB schreef:
rafael schreef: De fiets die ik heb is een stevens sovereign met rohloff en fiets die ik wil kopen is een idworx off roller.
Heb nog tijd en plan is om nog paar testritten te doen voor ik beslis
Ah, dat is nog eens progressie. Nu maar hopen dat je niet laat weerhouden door bijvoeglijke naamwoorden als deftig, luxe, netjes, klassiek, comfortabel, lomp, log, brak, etc blablabla.

De Off Rohler heeft een lange bovenbuis, daarom heb ik zelf voor een maat 55 gekozen (bovenbuislengte 615mm). Mijn 28" wielmaatfietsen hebben een maat van rond de 60 (=zitbuislengte). Mijn binnenbeenlengte 93cm, lichaamslengte 190cm, 95kg, relatief kort bovenlichaam..... Maat 58 van de off rohler heeft een bovenbuislengte van 630mm. Laat je vorkbuis pas afzagen als je de juiste stuurhoogte hebt gevonden. Omwille van een ligstuur heb ik er een kortere stuurpen opgezet. Check dat je spatborden hebt met die kabelgootjes en doorlopend electrodraad. De Truvativ buitenboordlagers kunnen niet jarenlang mee, maar zijn goedkoop en eenvoudig te vervangen. Jaarlijks onderhoud blijft toch wel nodig, wat voor fiets je ook koopt.

Voordeel van de off rohler is toch wel de totale framegeometrie. Het frame laat ruimte voor echt brede banden en heeft een heel stabiel stuurgedrag. De afwerking is ook pico bello. Ik doe van alles met die fiets, trainingsritjes, atb/asfalt toertochten, expedities, woonwerk, boodschappen.... Tractor is een geuzennaam.
Welke banden staan er bij jou op? de big ben of een ander model?
Ik ben aan het twijfelen of deze ook goed zouden rijden om soms een stuk grind ofzo te rijden, en of deze aan de andere kant nog snel genoeg rijden om mee op gewone baan te rijden.
rafael schreef:
AB schreef:
rafael schreef: De fiets die ik heb is een stevens sovereign met rohloff en fiets die ik wil kopen is een idworx off roller.
Heb nog tijd en plan is om nog paar testritten te doen voor ik beslis
Ah, dat is nog eens progressie. Nu maar hopen dat je niet laat weerhouden door bijvoeglijke naamwoorden als deftig, luxe, netjes, klassiek, comfortabel, lomp, log, brak, etc blablabla.

De Off Rohler heeft een lange bovenbuis, daarom heb ik zelf voor een maat 55 gekozen (bovenbuislengte 615mm). Mijn 28" wielmaatfietsen hebben een maat van rond de 60 (=zitbuislengte). Mijn binnenbeenlengte 93cm, lichaamslengte 190cm, 95kg, relatief kort bovenlichaam..... Maat 58 van de off rohler heeft een bovenbuislengte van 630mm. Laat je vorkbuis pas afzagen als je de juiste stuurhoogte hebt gevonden. Omwille van een ligstuur heb ik er een kortere stuurpen opgezet. Check dat je spatborden hebt met die kabelgootjes en doorlopend electrodraad. De Truvativ buitenboordlagers kunnen niet jarenlang mee, maar zijn goedkoop en eenvoudig te vervangen. Jaarlijks onderhoud blijft toch wel nodig, wat voor fiets je ook koopt.

Voordeel van de off rohler is toch wel de totale framegeometrie. Het frame laat ruimte voor echt brede banden en heeft een heel stabiel stuurgedrag. De afwerking is ook pico bello. Ik doe van alles met die fiets, trainingsritjes, atb/asfalt toertochten, expedities, woonwerk, boodschappen.... Tractor is een geuzennaam.
Welke banden staan er bij jou op? de big ben of een ander model?
Ik ben aan het twijfelen of deze ook goed zouden rijden om soms een stuk grind ofzo te rijden, en of deze aan de andere kant nog snel genoeg rijden om mee op gewone baan te rijden.
Standaard zitten er Marathon Extreme banden onder. Goede allround band, echter niet meer in omloop. Daarvoor is nu de Mondial gekomen.
Ik denk dat de Big Ben een mooie middenweg als je ook onverhard gaat, maar dan wel droog onverhard. Kans op doorslippen zal wel bestaan als je uit het zadel een klimmetje neemt.
Hier in de winterse atb-parcoursjes gebruik ik smart sam. Op asfalt verwissel ik ze dan weer met big apples. Een band is altijd een compromis, vooral als je ook nog antileklagen in ogenschouw neemt.
Nog een kleine vraag, ik ben zelf 1,83 meter dus als de 55 voor jou goed is is de vraag of je nog veel speelruimte hebt in de hoogte om te zakken en of de afstand tot stuur dan goed meevalt?

bedankt voor de al gegeven info,

Rafael
rafael schreef:Nog een kleine vraag, ik ben zelf 1,83 meter dus als de 55 voor jou goed is is de vraag of je nog veel speelruimte hebt in de hoogte om te zakken en of de afstand tot stuur dan goed meevalt?

bedankt voor de al gegeven info,

Rafael
Afbeelding
Op bovenstaande foto kun je een beetje mijn fietshouding aflezen, sportief ingesteld dus. Dat zal niet iedereen fijn vinden, maar ik kan/wil niet anders. Het stuur zou in deze positie nog 1.5 cm hoger kunnen middels dat Syntace VRO stuursysteem.

Inmiddels staat mijn stuur echter lager, een spacer ertussen uit gehaald, een minder steile stuurpen, aangevuld met een ligstuurtje. Samen met die 50mm big apples is het een genot om er supersnel mee te toeren. Met smallere bandjes zou het nog sneller gaan verwacht ik. Voor ATB-toertochten heb ik er 57mm smart sams onder.... in combinatie met mijn lichaamsgewicht is dat niet de snelste combinatie door de modder (maar wel een goede training) :). Op een hardere ondergrond gaan de BA's echter prima (dirt/gravel/klinkers/schelpen/grind/strand).