Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Info en ervaring met acoustische spaakspanningsmeter app - Forum Wereldfietser

Info en ervaring met acoustische spaakspanningsmeter app

Het is in principe theoretisch mogelijk via de toonhoogte van een aangeslagen ingespaakte spaak de spanning die erop staat te meten. Zie o.a. http://www.bikexprt.com/bicycle/tension.htm. Dit is echter volgens mij vooral een theoretische exercitie tenzij je een absoluut gehoor hebt, je spaken radiaal zijn gespaakt, de maan in zijn derde kwartier staat.....
Het 'luisteren' naar een spaak is voor mij prima om de rotte appels eruit te halen, maar ondoenlijk om de preciese spanning te meten.

Echter, voor de Iphone, Ipad, etc. heeft er iemand een app gemaakt die de maan goed zet etc., zie https://itunes.apple.com/us/app/spoke-t ... 70820?mt=8. Dit zou dan dus een spaakspanningsmeter opleveren die beter, sneller, preciezer, onderhoudsongevoeliger, veel goedkoper, etc....is dan bijv. die van Parktool.

Ik heb zelf met een frequentiemeter (op de Ipad :) ) wel eens de tonen van mijn spaken opgemeten, maar daar word ik niet vrolijk van: teveel boventonen, ruis, resonanties, etc.
Mijn vraag is nu: in principe geloof ik dat de app kan werken en hij ziet er mooi uit, alleen doet hij het ook? Wie heeft er enige ervaring met deze app en wil dat hier delen. Vragen die in mij opkomen:
1) Doet de app het goed bij een radiaal gespaakt wiel in een stille omgeving, of moet je zelfs dan alle andere spaken + omgevingsgeluiden en resonanties dempen?
2) Doet de app het ook goed met niet-radiaal ingespaakte wielen, bijv. kruis-over-3
3) Doet de app het ook goed met een triple-butted spaak zoals de DT Alpine III?
4) Kloppen de waardes die de app meet in vergelijking met bijv. de Parktool?

Ik heb de ontwikkelaar geemaild en volgens hem (wij van wc-eend....) is 1) een eitje, 2) te doen als je het handig doet, 3) met wat gokwerk redelijk te benaderen, en 4) beter en preciezer dan de Parktool meter. De reviews op het internet zijn wisselend, maar vooral niet voldoende gedetailleerd en dus wat mij betreft onbetrouwbaar.
Kortom, wie o wie weet meer.

Edit: ik heb hem gebruikt en getest, zie beneden.
JaapG schreef: Ik heb zelf met een frequentiemeter (op de Ipad :) ) wel eens de tonen van mijn spaken opgemeten, maar daar word ik niet vrolijk van: teveel boventonen, ruis, resonanties, etc..
Daar heb je nou FFT voor, dan kun je de frequenties er uit vissen
m-gineering schreef:Daar heb je nou FFT voor, dan kun je de frequenties er uit vissen
Yup, ik weet hoe het werkt en hoe de app het ongeveer doet (gebruikt o.a. verwachte frequentie mbv verwachte spaakspanningsrange ahv spaakdikte+lengte om meest relevante toon + spaakspanning te bepalen, en FFT om basistoon te bepalen). Zoals gezegd, ik geloof zeker dat het kan met zo'n app als je het goed doet. Met enige goede wil kun je zelfs zelf het bovenstaande uitvoeren op het frequentiespectrum, maar daar word ik wel erg moe van.

Daarom in feite mijn vraag: hoe goed doet de app de FFT+interpretatie daarvan, en hoe representatief is dus de resultante voor de spaakspanning.

Er zijn nl. enkele reviews op internet die aangeven dat de door de app aangegeven spaakspanning sterk fuctueert en niet in lijn is met de waarde gemeten met een Parktool spaakspanningsmeter. Oftewel, de FFT wordt misschien niet goed uitgevoerd, waarschijnlijk door teveel resonantieinvloeden.
JaapG schreef: Daarom in feite mijn vraag: hoe goed doet de app de FFT+interpretatie daarvan, en hoe representatief is dus de resultante voor de spaakspanning.

Er zijn nl. enkele reviews op internet die aangeven dat de door de app aangegeven spaakspanning sterk fuctueert en niet in lijn is met de waarde gemeten met een Parktool spaakspanningsmeter. Oftewel, de FFT wordt misschien niet goed uitgevoerd, waarschijnlijk door teveel resonantieinvloeden.
De frequentie zal vast wel kloppen, maar ik denk dat de aannames vwb de inklemmingsvoorwaarden nog wel eens van invloed kunnen zijn.
Ik heb dit gedaan dmv fft-app op een android smartphone en er klopt geen bal van, uiteindelijk n parktool meter gekocht en met wat hulp van m-gineering (via forum) een paar wielen gebouwd, allen zijn nog recht
Matthie9000 schreef:Ik heb dit gedaan dmv fft-app op een android smartphone en er klopt geen bal van
Ik heb het wel eens gedaan met een vrachtwagenchassis en motorsteunrubber, en de metingen analyseren is eh interessant ;)
m-gineering schreef:De frequentie zal vast wel kloppen, maar ik denk dat de aannames vwb de inklemmingsvoorwaarden nog wel eens van invloed kunnen zijn.
Ik denk dat het erg zinnig zou zijn als het apparaat vroeg naar de afstand tussen de nippel en de plek waar de spaak kruist en raak met een andere spaak. Als daar geen rekening mee wordt gehouden verklaart dat veel.
Ik heb een wiel wel eens gespaakt zonder dat de spaken elkaar raken, dus niet achterlangs, en dat klinkt veel mooier!
Leon
Leon schreef:
m-gineering schreef:De frequentie zal vast wel kloppen, maar ik denk dat de aannames vwb de inklemmingsvoorwaarden nog wel eens van invloed kunnen zijn.
Ik denk dat het erg zinnig zou zijn als het apparaat vroeg naar de afstand tussen de nippel en de plek waar de spaak kruist en raak met een andere spaak. Als daar geen rekening mee wordt gehouden verklaart dat veel.
Ik heb een wiel wel eens gespaakt zonder dat de spaken elkaar raken, dus niet achterlangs, en dat klinkt veel mooier!
Leon
De app vraagt naar die afstand. Zonder die afstand zou het inderdaad niet lukken.
Ik heb hem eens uitvoerig gebruikt en getest, met de volgende resultaten:
- erg handig om onderweg te gebruiken om een mooi gebalanceerd wiel te krijgen, als je tenminste een Iphone oid bij je hebt. Ook prima thuis te gebruiken. Zie beneden voor opmerkingen.
- heel handig overzicht per wiel van de spaakspanning per spaak, keurig in een wieloverzicht weergegeven (zie ook Parktool website voor een voorbeeld van ongeveer hetzelfde http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... r-for-tm-1. Is ook een goed verhaal over het balanceren van een wiel).
- app werkt prima en geeft de correcte spaakspanning weer (+/- 5%).
- het is essentieel alle spaken goed te dempen tijdens het meten. Erg jammer anders zou het een perfecte app zijn.

Enige nadelen/punten van aandacht
- kost € 4,50
- de omgeving dient stil te zijn. Zo stil dat een 'pling' aan een spaak zeer duidelijk te horen is van een paar meter. Dus stille omgeving of een heel harde 'pling' maken. In de praktijk moet je een stille omgeving hebben.
- de wielen en spaken moeten gedempt worden, bijv. door doeken op de spaken te leggen. Anders resoneert alles mee met als gevolg een verkeerde meting (alle spaken hebben ineens ongeveer dezelfde spanning). Resonanties zijn erg storend en het grootste struikelblok in het gebruik. Dit betekent dat je de app alleen kunt gebruiken als het wiel niet in de fiets (of centreerbok etc.) zit, of je moet het geheel daar gedempt krijgen. Mij lukt het alleen door het wiel horizontaal te leggen en er doeken op en in te leggen. Lastig en vervelend om de lappen elke volgende spaak te verplaatsen, maar het went. En buitengewoon irritant dat je niet kunt spaken en meten tegelijk maar elke keer het wiel in en uit de bok moet halen.
- Het kost me ongeveer 15 minuten om 1 wiel met 36 spaken in zijn geheel te meten. Het gaat wel elke keer sneller, ik denk het op termijn in 5 minuten te kunnen doen.
- als spaken erg 'los' staan (veel te los eigenlijk, zeg minder spanning dan de helft van de gewenste spanning) dan raakt de app de weg helemaal kwijt en geeft verkeerde waardes. Wat er gebeurt bij teveel spanning heb in niet gecontroleerd.
- beperkte handleiding.
- er zitten een paar kleine onhandigheden in de interface van de app. Overkomelijk maar af en toe wel irritant.
- in het begin deed ik het niet precies volgend de handleiding; dom. Handleiding precies volgen.
- enige uitzondering: spaken niet 'aanslaan' oid, maar gewoon 'plukken' met je nagel/vinger. Werkt veel beter en vermindert storende resonanties aanmerkelijk.
- app werkt met butted spaken (single, double, triple) en bladed aero spaken, kruis-over-whatever en radiaal spaakpatroon.
- Het aandraaien/veranderen van 1 spaak heeft helaas ook invloed op bijna het gehele wiel, dus elke keer als je een spaak verandert qua spanning mag je het hele wiel weer opnieuw meten.

Ik vond het alleen al voor de lol leuk de app eens te gebruiken. Zo zie je rare dingen in een wiel: 1 spaak die een heel hoge spanning heeft met de spaken direct ernaast een te lage, een wiel dat in z'n geheel een te lage spanning heeft, een wiel dat een veel te hoge spanning aan de cassettekant heeft, etc. Kortom, meten is weten, en voor de rest maakt het ook allemaal niets uit.