jeroen_ schreef:kennelijk heb ik de mogelijkheid om rustige wegen in Zuid Engeland te fietsen toch verkeerd ingeschat.
Kennelijk
Harwich naar Cambridge ligt ten noorden van het gebied dat wij vorige jaar hebben gereden en vormt ongeveer de grens tussen prima fietsbaar en verschrikkelijk/minder geschikt.
Wij reden in 2012: Harwich-St.Albans-Winchester-Isle of Wight-Brighton-Northfleet-Harwich.
Aan de buitenranden van dit gebied en daarbuiten is het redelijk tot uitstekend fietsen. Binnen dit gebied moet je dagelijks afvragen: "Do I feel lucky?"
Sommige delen volgen oude spoorlijnen. Prima volgens anderen, wij vinden alleen de eerste 3 km. leuk en daarna is het oersaai.
Jaagpad langs Grand Union Canal is zeker een aanrader maar er komt een moment dat dit ook gaat vervelen (althans naar mijn mening, maar niet gedeeld door Anke).
Isle of Wight is super en ook overwegend goed te fietsen. Grappig en onverwacht: een rondje van 80 km geeft 900 hoogtemeters.
En natuurlijk vele hoogtepunten. Met name de kastelen en kathedralen.
South Downs Way is heerlijks atb-fietsgebied.
Engelsen zijn vriendelijk, beleefd, hulpvaardig en correct in de directe (…!) contacten.
Tot zo ver het positieve oordeel.
Autowegen (dus fietsen over een weg tussen auto’s zonder fietspad) zijn niet te vermijden.
Ondanks gedegen voorbereiding en regelmatig overleg met lokale fietsers.
Soms zijn we uitgeweken naar bridleways. Ook niet echt heel leuk, maar beter dan de "oorlog" tussen de auto’s.
Engelse fietsers adviseerden ons: "Keep your space!" (Ga niet op het randje rijden). We hebben er een volle week over gedaan voor we dit ook in praktijk durfden te brengen. En inderdaad: enige oplossing!
Engelsen in een auto (anoniem, dus geen direct contact) beoordeel ik als de ergste in West-Europa.
Ze rijden hard en slecht. Zijn niet gewend aan fietsers en laten dat ook continue merken. Rechtsaf slaan is "oorlog": gewoon hand uitsteken, voorsorteren en gaan. Als je wacht tot je de ruimte krijgt kun je wachten tot je een ons weegt. Advies: een rondje rijd je in Engeland tegen de wijzers van de klok in.
Oversteken van een rotonde (meerdere zijwegen): reken 2-5 minuten. De beleefdheid bij automobilisten om je over te laten steken terwijl zij toch stil staan in de file moet je afdwingen. Anke sommeert auto’s gewoon om te stoppen op dezelfde manier als een politieagent dat doet. En ja, dat werkt.
2012 was een extreem slechte zomer met extreem veel regen tot het moment dat wij kwamen. Gevolg was extreme groei van met name bramenstruiken en voor mij de ontdekking dat de doornen van een braam 2 cm. lang kunnen worden. Zonder "tractor-banden" is 2-5 lekke banden per dag normaal als je je waagt op de bridleways. (Alleen onze Bob had één lekke band). Regelmatig moesten we afstappen om de overhangende takken, met doornen, op te tillen. Als je doorfietst kost je dat minimaal een shirt.
Wegdek is vaak slecht en de meeste gaten zitten daar waar fietsers hun "space" houden. Volgens sommige Engelsen had ook dat te maken met een extreme winter en extreem natte zomer. Anderen geven toe dat er al jaren lang een achterstand in onderhoud is. Wees continue voorbereid op gaten in de weg waar je niet doorheen moet fietsen.
"Barriers" zijn een verhaal apart. We zijn er zelfs één tegen gekomen waar we met de tandem niet door/over/langs kwamen. Omrijden was de enige optie. De normale barriers zijn vaak gelijkvormig, maar in breedte verschillend. Sommige rij je gewoon doorheen, bij anderen volstaat het inklappen van je spiegel en weer anderen zijn smaller dan ons stuur. Dus afstappen, stuur diagonaal en fiets optillen. En aangezien die dingen alleen bedoeld zijn om auto’s (en brommers) tegen te houden vind je er – dus - soms 3 achter elkaar op een fietspad;
In Sussex kwamen we meerdere keren verkeersdrempels tegen zonder markering op het wegdek en zonder verkeersbord. In het donkere bos iets te laat gezien en het voorwiel van de tandem kwam los van de grond. Nuancering: bij de 3e drempel stond wel een verkeersbord, maar toen was ik inmiddels al gewaarschuwd.
Sommige verkeersregels voor fietsers zijn bijzonder. Fietsers ervaren die als onredelijk en negeren ze dus. De niet-fietsers zien dat als het zoveelste bewijs dat fietsers alle regels negeren en daarom zoveel mogelijk beperkt moeten worden in hun vrijheid.
Voorbeeld: fietspad kruist niet-fietspad waar auto's rijden. Op iedere kruising staat het bord "bicycle dismount". Swanley is recordhouder, bijvoorbeeld het fietspad langs B2173. Op al die vierkante blauwe borden op Google Earth staat "bicycle dismount". De "commuters" rijden hier overigens gewoon over de autoweg en niet over het fietspad. Ook zichtbaar op Google Earth.
Comfortabel fietsen is alleen mogelijk met een GPS + OFM + goede navigator. "Fietspad links", "fietspad gaat aan de andere kant verder", "over 100 meter einde fietspad", "fietsstrook begint zo meteen aan de andere kant dus oversteken". En oversteken is altijd een uitdaging.
De fietsbare wegen zijn verzonken en/of omzoomd door bomen. Zelden zoveel zo zinloos geklommen en gedaald en geklommen en gedaald. Ik kan me nog 3 mooie uitzichten herinneren. Verder zie je weinig of niets. Te veel bomen, te veel auto’s, te veel huizen, te veel graanvelden.
Fietsroutes? Sustrans?
3 soorten: ze bestaan, ze zijn gepland maar bestaan nog steeds niet, ze zijn gepland maar zullen waarschijnlijk nooit bestaan. Ook hier geldt weer dat ieder stuk fietsvoorziening zwaar bevochten moet worden in de strijd met lokale politici die van mening zijn dat de ruimte voor fietsers alleen maar ten koste gaat van de auto.
Een volgens de beschrijving bijzondere fraaie fietsroute bestond grotendeels uit het plaatsen van borden "fietsroute" op wandelpaden door een park. Voetgangers zijn daar dan niet echt fietsers gewend.
Zuid-Oost-Engeland, rondje Londen... kennelijk een aanrader?
Alleen als je op het ergste bent voorbereid. Dan blijken er ook aan aantal stukken prima te fietsen en een aantal stukken zijn zelfs mooi om te fietsen.