Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Groot-Brittanie - Forum Wereldfietser

Fietsen in Groot-Brittanie

Hallo,
Deze zomer willen we weer gaan fietsen.
Ons oog is ditmaal enerzijds gevallen op de route Land's end naar John 'o Groats.
Kan iemand mij vertellen of dit een rustige route is daar wij het liefts drukke wegen willen vermijden, en of deze route echt de moeite is qua natuur?
Klopt het dat hier meerdere routes naartoe zijn?

Anderzijds is de optie om enkel in Schotland te gaan fietsen.
Heeft iemand hier tips over mbt de mooiste/ rustigste routes?
Af en toe een leuk stadje/dorpje is ook altijd leuk.
Is het mogelijk om veel te kamperen?

We hebben 3 weken.

Groetjes
Bart.
Hi Bart,

Al gezocht op dit forum? Er staan een aantal verhalen/routes op van andere fietsers die in Schotland zijn geweest.

Wij zijn er vorig jaar ook geweest, erg mooi en rustig. Onderweg zijn we andere fietsers tegengekomen die ook van Land's End naar John o Groats zijn gefietst. Zij vonden het deel in Engeland een stuk drukker.

In Schotland kun je echt wel van de rust genieten als je een beetje de juiste weggetjes weet te vinden. Kamperen kan overal!

Mooi land, wij hebben geen druppel regen gehad! Wel last van midges.. :)

Hier de link naar de foto's en de verhalen: Schotland

Veel plezier met de voorbereidingen!
Hoi Bart,

Het is een prachtige route, geen moment saai.
Heel veel rustige wegen, wel erg stijl soms, vooral in het zuiden.

Ik deed de route zonder tent en sliep in Hostels, [Stay Okay] deze waren echt geweldig. In Schotland kun je een stempel boekje krijgen en als het vol is krijg je een gratis overnachting, ook reserveren ze het eerst volgende Hostel voor jou.
De totale route was 1800 km, ik deed het in 15 dagen.
Mijn info haalde ik via de CTC te UK. [Google]
Ook is er een boekje van deze route.

Ps. ik had zowel regen als knutjes. :shock:

Henk

kunst en fietswerk
Lejog (Lands end -John O'Groats) is niet één route. Er zijn vele wegen die naar boven leiden. Afhankelijk van wat je wilt kun je via snelwegen, landwegen, heuvelachtig, vlak, via dorpjes of erbuiten om.

Er zijn een paar beschreven routes. Zoek even op het forum en je vindt er wel wat informatie over.

Ik weet niet wat je per dag wilt gaan fietsen, maar in drie weken moet je flink doorzetten. Daarnaast is het lastig wegkomen van Jog. Vanuit de plaatsjes in de buurt vertrekken een beperkt aantal treinen met elk een beperkt aantal fietsplaatsen. Die veelal ook al volgeboekt zijn. Voor ons is dat de reden om niet tot Jog te fietsen maar in Schotland af te buigen naar Edingburg en dan door te fietsen naar Newcastle.

In deze link http://hansvanderveeke.wordpress.com/20 ... 7/lejog-1/ mijn eerste blog die ik ervan geschreven heb. Hierin staat ook de link naar het boekje wat ik hiervoor gebruik.
Ik ben naar Wick gefietst en daar de trein naar London genomen. Moet er wel bij zeggen dat ik buiten het hoogseizoen heb gefietst, in September.
Erg rustig en vaak de enige gast in de Hostels.

Voor zover ik weet zijn er drie routes, 1- "snelle' route over meer grotere wegen.
2- B&B route.
3- Hostel route.
Maar mogelijk zijn er meer routes.
De Hostel route is Super mooi kan ik je vertellen. :wink:

Henk

kunst en fietswerk
Drie weken is wat er ongeveer staat voor de Sint Columbaroute http://europafietsers.nl/routes/columba/route.htm in Zuid Schotland. Volgens de beschrijvingen ook redelijk rustig te befietsen. Na juli zou ik je meer kunnen vertellen ..
arnob schreef:Drie weken is wat er ongeveer staat voor de Sint Columbaroute http://europafietsers.nl/routes/columba/route.htm in Zuid Schotland. Volgens de beschrijvingen ook redelijk rustig te befietsen. Na juli zou ik je meer kunnen vertellen ..
En ik na augustus:). Ik wacht nog even op het nieuwe boekje, als dat op tijd uitkomt. Anders toch maar die van St. Columba bestellen!
End to End fietsen kan bijna niet in drie weken, hoewel de Britten er records op vestigen, korter dan dat. maar mét volledige bagage en in een vakantietempo ...is lastig zelfs voor heel goed getrainde mensen. Wel heel leuk en interessant als reis, dus als je meer tijd hebt vooral doen. Je kunt ook goed smokkelen met de trein hier en daar...tenminste destijds was het mogelijk de fiets mee te nemen bij treinmaatschappijen, maar dan mis je wel weer andere dingen :).

De meest steile stukken heb ik ervaren in Cornwall, en als je in het zuiden wilt starten is dat ff doorbijten ;).
@ fietsert End to End fietsen kan bijna niet in drie weken
Ik deed het in 15 dagen op een niet lichte fiets met twee achter tassen en stuurtas. Ik had geen tentje bij me anders had het me zeker één dag minder gekost.

Henk

kunst en fietswerk
Dank u voor de vele antwoorden.
Uiteindelijk hebben we beslist om enkel in Schotland gaan te fietsen!

Nu nog uitzoeken welke de mooiste routes zijn.
Weet iemand wanneer die nieuwe gidsjes uitkomen??
Volgens mij vragen ze bij de Europafietser nog proeffietsers voor de nieuwe route. Misschien dat je daar aan bij kunt dragen?
Je kunt via hun site contact opnemen. Daar kun je ook meer informatie vinden.
bartenkristin schreef:Uiteindelijk hebben we beslist om enkel in Schotland gaan te fietsen!
Het is natuurlijk een zeer persoonlijke zaak, maar als je van een fietsvriendelijke omgeving houdt, dan heb je denk ik de juiste beslissing gemaakt. Vanaf Glasgow / Edinburgh en zuidelijker wordt het drukker. Engeland vond ik cultureel interessant, vriendelijke mensen, fraaie natuur, maar wel storend veel autoverkeer (ik fietste aan de zuidkust) en zicht-wegnemende-heggetjes langs de wegen. Die problemen heb je in Schotland niet.

De route die ik in 2007 fietste: Thurso - B871 / B873 (is mooie rustige kleine weg door fraaie natuur) - Lairg - Inverness. Vanaf Inverness heb ik de National Cycle route #7 genomen, daarna #77 tot Perth en dan naar Edinburgh. Ik vond route #7 erg fraai, maar ik vermoed dat dat voor heel Schotland geldt. West Schotland met bergen, inner - en outer hebrides staat ook nog op mijn verlanglijstje.
jeroen_ schreef:
bartenkristin schreef:Uiteindelijk hebben we beslist om enkel in Schotland gaan te fietsen!
Het is natuurlijk een zeer persoonlijke zaak, maar als je van een fietsvriendelijke omgeving houdt, dan heb je denk ik de juiste beslissing gemaakt. Vanaf Glasgow / Edinburgh en zuidelijker wordt het drukker. Engeland vond ik cultureel interessant, vriendelijke mensen, fraaie natuur, maar wel storend veel autoverkeer (ik fietste aan de zuidkust) en zicht-wegnemende-heggetjes langs de wegen. Die problemen heb je in Schotland niet.
Noord Engeland, uitgezonderd het gebied rond Newcastle, vond ik vorig toch ook vrij rustig en heeft zeer mooie gebieden zoals de Yokrshire Dales, Yorkshire Moors en de oostkust boven Newcastle.
Zelfs in het zuiden kun je prachtig en rustig fietsen. Je moet er soms wel wat huiswerk voor doen. Ik ben dit voorjaar weer eens van Harwich naar Cambridge gefietst en deze keer heb ik als basis de ANWB routeplanner gebruikt met zoekopdracht kortste route. Dat voerde over vele kleine weggetjes. Wel had ik tevoren nauwkeurig de route op de kaart bekeken en hier en daar aanpassingen gemaakt.
Het probleem in Engeland is dat hun snelwegen netwerk goeddeels niet zoals bij ons later over het bestaande netwerk heengelegd is, maar dat de bestaande wegen steeds weer verbreed zijn, en uiteindelijk dus gevaarlijk onberijdbaar voor fietsers zijn geworden. Tegelijk ontbreekt het hierdoor vaak aan verbindingen tussen kleinere wegen.
Maar al met al vind ik Engeland een van de leukste gebieden om te fietsen. Het gebrek aan campings vind ik veel lastiger.
Wim
Hoi,

kennelijk heb ik de mogelijkheid om rustige wegen in Zuid Engeland te fietsen toch verkeerd ingeschat. Ik ben ook slechts een stukje langs de Zuidkust van Engeland gefietst (dit was wel echt druk met nauwelijks opties voor rustige routes) en heb mij verder op verhalen van andere toeristen gebaseerd. Voor mij is dit goed nieuws aangezien ik Engeland wel voor herhaling vatbaar vind.
jeroen_ schreef:kennelijk heb ik de mogelijkheid om rustige wegen in Zuid Engeland te fietsen toch verkeerd ingeschat.
Kennelijk :?: 8)

Harwich naar Cambridge ligt ten noorden van het gebied dat wij vorige jaar hebben gereden en vormt ongeveer de grens tussen prima fietsbaar en verschrikkelijk/minder geschikt.
Wij reden in 2012: Harwich-St.Albans-Winchester-Isle of Wight-Brighton-Northfleet-Harwich.
Aan de buitenranden van dit gebied en daarbuiten is het redelijk tot uitstekend fietsen. Binnen dit gebied moet je dagelijks afvragen: "Do I feel lucky?"
Sommige delen volgen oude spoorlijnen. Prima volgens anderen, wij vinden alleen de eerste 3 km. leuk en daarna is het oersaai.
Jaagpad langs Grand Union Canal is zeker een aanrader maar er komt een moment dat dit ook gaat vervelen (althans naar mijn mening, maar niet gedeeld door Anke).
Isle of Wight is super en ook overwegend goed te fietsen. Grappig en onverwacht: een rondje van 80 km geeft 900 hoogtemeters.
En natuurlijk vele hoogtepunten. Met name de kastelen en kathedralen.
South Downs Way is heerlijks atb-fietsgebied.
Engelsen zijn vriendelijk, beleefd, hulpvaardig en correct in de directe (…!) contacten.

Tot zo ver het positieve oordeel.

Autowegen (dus fietsen over een weg tussen auto’s zonder fietspad) zijn niet te vermijden.
Ondanks gedegen voorbereiding en regelmatig overleg met lokale fietsers.

Soms zijn we uitgeweken naar bridleways. Ook niet echt heel leuk, maar beter dan de "oorlog" tussen de auto’s.
Engelse fietsers adviseerden ons: "Keep your space!" (Ga niet op het randje rijden). We hebben er een volle week over gedaan voor we dit ook in praktijk durfden te brengen. En inderdaad: enige oplossing!
Engelsen in een auto (anoniem, dus geen direct contact) beoordeel ik als de ergste in West-Europa.
Ze rijden hard en slecht. Zijn niet gewend aan fietsers en laten dat ook continue merken. Rechtsaf slaan is "oorlog": gewoon hand uitsteken, voorsorteren en gaan. Als je wacht tot je de ruimte krijgt kun je wachten tot je een ons weegt. Advies: een rondje rijd je in Engeland tegen de wijzers van de klok in.
Oversteken van een rotonde (meerdere zijwegen): reken 2-5 minuten. De beleefdheid bij automobilisten om je over te laten steken terwijl zij toch stil staan in de file moet je afdwingen. Anke sommeert auto’s gewoon om te stoppen op dezelfde manier als een politieagent dat doet. En ja, dat werkt.

2012 was een extreem slechte zomer met extreem veel regen tot het moment dat wij kwamen. Gevolg was extreme groei van met name bramenstruiken en voor mij de ontdekking dat de doornen van een braam 2 cm. lang kunnen worden. Zonder "tractor-banden" is 2-5 lekke banden per dag normaal als je je waagt op de bridleways. (Alleen onze Bob had één lekke band). Regelmatig moesten we afstappen om de overhangende takken, met doornen, op te tillen. Als je doorfietst kost je dat minimaal een shirt.

Wegdek is vaak slecht en de meeste gaten zitten daar waar fietsers hun "space" houden. Volgens sommige Engelsen had ook dat te maken met een extreme winter en extreem natte zomer. Anderen geven toe dat er al jaren lang een achterstand in onderhoud is. Wees continue voorbereid op gaten in de weg waar je niet doorheen moet fietsen.

"Barriers" zijn een verhaal apart. We zijn er zelfs één tegen gekomen waar we met de tandem niet door/over/langs kwamen. Omrijden was de enige optie. De normale barriers zijn vaak gelijkvormig, maar in breedte verschillend. Sommige rij je gewoon doorheen, bij anderen volstaat het inklappen van je spiegel en weer anderen zijn smaller dan ons stuur. Dus afstappen, stuur diagonaal en fiets optillen. En aangezien die dingen alleen bedoeld zijn om auto’s (en brommers) tegen te houden vind je er – dus - soms 3 achter elkaar op een fietspad; :evil:

In Sussex kwamen we meerdere keren verkeersdrempels tegen zonder markering op het wegdek en zonder verkeersbord. In het donkere bos iets te laat gezien en het voorwiel van de tandem kwam los van de grond. Nuancering: bij de 3e drempel stond wel een verkeersbord, maar toen was ik inmiddels al gewaarschuwd.

Sommige verkeersregels voor fietsers zijn bijzonder. Fietsers ervaren die als onredelijk en negeren ze dus. De niet-fietsers zien dat als het zoveelste bewijs dat fietsers alle regels negeren en daarom zoveel mogelijk beperkt moeten worden in hun vrijheid.
Voorbeeld: fietspad kruist niet-fietspad waar auto's rijden. Op iedere kruising staat het bord "bicycle dismount". Swanley is recordhouder, bijvoorbeeld het fietspad langs B2173. Op al die vierkante blauwe borden op Google Earth staat "bicycle dismount". De "commuters" rijden hier overigens gewoon over de autoweg en niet over het fietspad. Ook zichtbaar op Google Earth.

Comfortabel fietsen is alleen mogelijk met een GPS + OFM + goede navigator. "Fietspad links", "fietspad gaat aan de andere kant verder", "over 100 meter einde fietspad", "fietsstrook begint zo meteen aan de andere kant dus oversteken". En oversteken is altijd een uitdaging.

De fietsbare wegen zijn verzonken en/of omzoomd door bomen. Zelden zoveel zo zinloos geklommen en gedaald en geklommen en gedaald. Ik kan me nog 3 mooie uitzichten herinneren. Verder zie je weinig of niets. Te veel bomen, te veel auto’s, te veel huizen, te veel graanvelden.

Fietsroutes? Sustrans?
3 soorten: ze bestaan, ze zijn gepland maar bestaan nog steeds niet, ze zijn gepland maar zullen waarschijnlijk nooit bestaan. Ook hier geldt weer dat ieder stuk fietsvoorziening zwaar bevochten moet worden in de strijd met lokale politici die van mening zijn dat de ruimte voor fietsers alleen maar ten koste gaat van de auto.
Een volgens de beschrijving bijzondere fraaie fietsroute bestond grotendeels uit het plaatsen van borden "fietsroute" op wandelpaden door een park. Voetgangers zijn daar dan niet echt fietsers gewend.

Zuid-Oost-Engeland, rondje Londen... kennelijk een aanrader?
Alleen als je op het ergste bent voorbereid. Dan blijken er ook aan aantal stukken prima te fietsen en een aantal stukken zijn zelfs mooi om te fietsen.
@Ankeric,

Naar aanleiding van je verhaal lijkt het net alsof heel Engeland een no-go-area is voor fietsers, maar ik heb Harwich-Land's End via de zuidkust met veel plezier op rustige wegen kunnen afleggen. Mijn ervaring is dat Engelse automobilisten juist veel ruimte geven bij inhalen. Uiteraard moet je de drukke A-roads vermijden als fietser, maar je gaat in Nederland ook niet op de autoweg rijden. Blijkbaar is het rondom Londen een ander verhaal.
ankeric schreef:
jeroen_ schreef:kennelijk heb ik de mogelijkheid om rustige wegen in Zuid Engeland te fietsen toch verkeerd ingeschat.
Kennelijk :?: 8)

Harwich naar Cambridge ligt ten noorden van het gebied dat wij vorige jaar hebben gereden en vormt ongeveer de grens tussen prima fietsbaar en verschrikkelijk/minder geschikt.
Wij reden in 2012: Harwich-St.Albans-Winchester-Isle of Wight-Brighton-Northfleet-Harwich.
Aan de buitenranden van dit gebied en daarbuiten is het redelijk tot uitstekend fietsen. Binnen dit gebied moet je dagelijks afvragen: "Do I feel lucky?"
Sommige delen volgen oude spoorlijnen. Prima volgens anderen, wij vinden alleen de eerste 3 km. leuk en daarna is het oersaai.
Jaagpad langs Grand Union Canal is zeker een aanrader maar er komt een moment dat dit ook gaat vervelen (althans naar mijn mening, maar niet gedeeld door Anke).
Isle of Wight is super en ook overwegend goed te fietsen. Grappig en onverwacht: een rondje van 80 km geeft 900 hoogtemeters.
En natuurlijk vele hoogtepunten. Met name de kastelen en kathedralen.
South Downs Way is heerlijks atb-fietsgebied.
Engelsen zijn vriendelijk, beleefd, hulpvaardig en correct in de directe (…!) contacten.

Tot zo ver het positieve oordeel.

Autowegen (dus fietsen over een weg tussen auto’s zonder fietspad) zijn niet te vermijden.
Ondanks gedegen voorbereiding en regelmatig overleg met lokale fietsers.

Soms zijn we uitgeweken naar bridleways. Ook niet echt heel leuk, maar beter dan de "oorlog" tussen de auto’s.
Engelse fietsers adviseerden ons: "Keep your space!" (Ga niet op het randje rijden). We hebben er een volle week over gedaan voor we dit ook in praktijk durfden te brengen. En inderdaad: enige oplossing!
Engelsen in een auto (anoniem, dus geen direct contact) beoordeel ik als de ergste in West-Europa.
Ze rijden hard en slecht. Zijn niet gewend aan fietsers en laten dat ook continue merken. Rechtsaf slaan is "oorlog": gewoon hand uitsteken, voorsorteren en gaan. Als je wacht tot je de ruimte krijgt kun je wachten tot je een ons weegt. Advies: een rondje rijd je in Engeland tegen de wijzers van de klok in.
Oversteken van een rotonde (meerdere zijwegen): reken 2-5 minuten. De beleefdheid bij automobilisten om je over te laten steken terwijl zij toch stil staan in de file moet je afdwingen. Anke sommeert auto’s gewoon om te stoppen op dezelfde manier als een politieagent dat doet. En ja, dat werkt.

2012 was een extreme slechte zomer met extreem veel regen tot het moment dat wij kwamen. Gevolg was extreme groei van met name bramenstruiken en voor mij de ontdekking dat de doornen van een braam 2 cm. lang kunnen worden. Zonder "tractor-banden" is 2-5 lekke banden per dag normaal als je je waagt op de bridleways. (Alleen onze Bob had één lekke band). Regelmatig moesten we afstappen om de overhangende takken, met doornen, op te tillen. Als je doorfietst kost je dat minimaal een shirt.

Wegdek is vaak slecht en de meeste gaten zitten daar waar fietsers hun "space" houden. Volgens sommige Engelsen had ook dat te maken met een extreme winter en extreem natte zomer. Anderen geven toe dat er al jaren lang een achterstand in onderhoud is. Wees continue voorbereid op gaten in de weg waar je niet doorheen moet fietsen.

"Barriers" zijn een verhaal apart. We zijn er zelfs één tegen gekomen waar we met de tandem niet door/over/langs kwamen. Omrijden was de enige optie. De normale barriers zijn vaak gelijkvormig, maar in breedte verschillend. Sommige rij je gewoon doorheen, bij anderen volstaat het inklappen van je spiegel en weer anderen zijn smaller dan ons stuur. Dus afstappen, stuur diagonaal en fiets optillen. En aangezien die dingen alleen bedoeld zijn om auto’s (en brommers) tegen te houden vind je er – dus - soms 3 achter elkaar op een fietspad; :evil:

In Sussex kwamen we meerdere keren verkeersdrempels tegen zonder markering op het wegdek en zonder verkeersbord. In het donkere bos iets te laat gezien en het voorwiel van de tandem kwam los van de grond. Nuancering: bij de 3e drempel stond wel een verkeersbord, maar toen was ik inmiddels al gewaarschuwd.

Comfortabel fietsen is alleen mogelijk met een GPS + OFM + goede navigator. "Fietspad links", "fietspad gaat aan de andere kant verder", "over 100 meter einde fietspad", "fietsstrook begint zo meteen aan de andere kant dus oversteken". En oversteken is altijd een uitdaging.

De fietsbare wegen zijn verzonken en/of omzoomd door bomen. Zelden zoveel zo zinloos geklommen en gedaald en geklommen en gedaald. Ik kan me nog 3 mooie uitzichten herinneren. Verder zie je weinig of niets. Te veel bomen, te veel auto’s, te veel huizen, te veel graanvelden.

Fietsroutes? Sustrans?
3 soorten: ze bestaan, ze zijn gepland maar bestaan nog steeds niet, ze zijn gepland maar zullen waarschijnlijk nooit bestaan. Ook hier geldt weer dat ieder stuk fietsvoorziening zwaar bevochten moet worden in de strijd met lokale politici die van mening zijn dat de ruimte voor fietsers alleen maar ten koste gaat van de auto.
Een volgens de beschrijving bijzondere fraaie fietsroute bestond grotendeels uit het plaatsen van borden "fietsroute" op wandelpaden door een park. Voetgangers zijn daar dan niet echt fietsers gewend.

Zuid-Oost-Engeland, rondje Londen... kennelijk een aanrader?
Alleen als je op het ergste bent voorbereid. Dan blijken er ook aan aantal stukken prima te fietsen en een aantal stukken zijn zelfs mooi om te fietsen.
Zo hee. Jij hebt het naar je zin gehad, geloof ik:).
In Engeland zijn er twee soorten fietsers: vrijetijds sportbeoefenaars en "commuters". Het eerste wordt hogelijk gewaardeerd, het tweede wordt opgevat als een alternatief politiek statement. Het gevolg is dat je er prachtige moutainbike tracks vindt maar reken niet op veel autoluwe fietsroutes.

Uitzondering zijn de routes van Sustrans. Sustrans is een beweging die op allerlei manieren het fietsen promoot. Een van hun bekendste wapenfeiten is het National Cycle Network, ca 25.000 km autoluwe en autovrije fietsroutes. Van het NCN zijn kaarten te koop, er is een online planner en een app.

Sustrans routes zijn in eerste instantie gedacht voor woon- werkverkeer en recreatieve routes in de buurt. Doorgaande routes zijn zeldzaam. Toch kun je met wat creativiteit stukken aan elkaar plakken om een doorgaande, zo veel mogelijk autoluwe route te maken.

Hou er op die stukken waar dat niet lukt rekening mee dat veel automobilisten je zien als een linkse activist met ingebakken autohaat. Misschien wel terecht.

Frank
jazzz75 schreef:@Ankeric,
Naar aanleiding van je verhaal lijkt het net alsof heel Engeland een no-go-area is voor fietsers, maar ik heb Harwich-Land's End via de zuidkust met veel plezier op rustige wegen kunnen afleggen.
Heel Engeland een no-go-area? Waar zeg ik dat? Ik geef redelijk precies aan over welk gebied ik praat en dat is zeker niet heel Engeland. Bovendien schrijf ik ook "Aan de buitenranden van dit gebied en daarbuiten is het redelijk tot uitstekend fietsen".
jazzz75 schreef:Uiteraard moet je de drukke A-roads vermijden als fietser, maar je gaat in Nederland ook niet op de autoweg rijden.
Op A-wegen mág je niet fietsen. Dus ik doel zeker niet op A-wegen.
jazzz75 schreef:Mijn ervaring is dat Engelse automobilisten juist veel ruimte geven bij inhalen.
Dat is ook onze ervaring. Overal in Europa behalve als je een Nederlandse automobilist tegen komt. Maar inhalen is slechts één van de mogelijke ontmoetingen met auto's. Een tegenligger die op een smalle weg een onoverzichtelijke bocht afsnijdt is meer dodelijk.
122 cyclists died in 2012 - a five-year high.

Wat ik me wel 3 weken lang heb afgevraagd. Fiets je nu prettiger op de drukke maar brede B-wegen of op de net zo drukke, smallere unclassified way waar de auto's net zo hard rijden?
Travelmaster schreef:Zo hee. Jij hebt het naar je zin gehad, geloof ik:).
Vakantie+fiets+gps+tent = altijd naar mijn zin! :wink: Dus óók in Engeland.