Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS kiezen - Forum Wereldfietser

GPS kiezen

Beste lezers,

Ik denk er aan om toch een GPS systeem te kopen. Ik heb de wiki gelezen en ook het andere actieve GPS topic.

Op zich is me al vrij veel duidelijk geworden, maar ben er toch niet helemaal uit, met name als ik kijk naar de schermgrootte. Zo lees ik dat een klein scherm (2.2"/2.6") minder info biedt in één oogopslag. Nu heb ik nog helemaal geen ervaring met GPS maar mijn bedoeling is om lekker efficiënt zonder verkeerd te rijden een track kan afrijden. Dus gewoon een lijntje volgen, zo zie ik dat voor me. Dan voldoet een klein scherm toch of mis ik zo allerlei leuke functies?

Heb een lijstje gemaakt met toestellen die in aanmerking komen, sorry voor de lay-out. Prijs staat achteraan, (B) = Barometrisch

KLEIN
Etrex 10 ? waypoints 1.000 2.2" 128 x 160 px monochroom knoppen hoogtemeter geen kompas 104
Etrex 20 1.7 gb waypoints 2.000 2.2" 176 x 220 px full color knoppen hoogtemeter geen kompas 169
Etrex 30 1.7 gb waypoints 2.000 2.2" 176 x 220 px full color knoppen hoogtemeter (B) kompas 209
Dakota 10 850 mb waypoints 1.000 2.6" 160 x 240 px full color touch hoogtemeter geen kompas 139
Dakota 20 850 mb waypoints 1.000 2.6" 160 x 240 px full color touch hoogtemeter (B) kompas 209
Gpsmap 60Cx 512 mb waypoints 500 2.6" 160 x 240 px basiskleuren knoppen hoogtemeter geen kompas (via dit forum)
GpsMap 62 1.7 gb waypoints 2.000 2.6" 160 x 240 px basiskleuren knoppen hoogtemeter geen kompas 239
GpsMap 62s 1.7 gb waypoints 2.000 2.6" 160 x 240 px basiskleuren knoppen hoogtemeter (B) kompas 309

GROOT
Oregon 450 850 mb waypoints 2.000 3.0" 240 x 400 px full color touch hoogtemeter (B) kompas 259
Montana 600 3.0 gb waypoints 4.000 4.0" 272 x 480 px full color touch hoogtemeter kompas 419

Ik neig erg naar, mede door een beperkt budget, de Dakota 10. Wel vind ik het raar dat deze (touchscreen) goedkoper is dan de Etrex 20 (knoppen). Is dit puur vanwege de capaciteit?
En wat is nu eigenlijk het belangrijkste verschil tussen de Dakota's en de GpsMaps?
Barometrische hoogtemeter en kompas zijn leuk maar hoeven niet zo, maken het weer duurder.

Verder wil ik graag Archies campings er in zetten (als dat kan) en zou het fijn zijn als ie op batterijen werkt. Wat raden jullie me aan? In eerste instantie is het om langs oude wegen naar Santiago te fietsen. Bedankt voor eventuele reacties
monochroom is goedkoper dan kleurtjes
probeer of je met een touchscreen of met het pientere Garmin pookje overweg kunt
Rein32 schreef: Dakota 10 850 mb waypoints 1.000 2.6" 160 x 240 px full color touch hoogtemeter geen kompas 139
Geen kompas overleef je wel, maar geen geheugen uitbreiding via SD-kaartjes lijkt mij wel een echt nadeel. 8)
@ Marten, nja ik vind wat kleuren wel mooi eerlijk gezegd. Pookje of touchscreen, zal een kwestie van wennen zijn. Ik pas me wel aan aan het apparaat.

@ Michael, ah , daar had ik ook naar moeten kijken. Heb ik die uitbreiding nodig om de kaarten van Frankrijk en Spanje er op te zetten? Zo ja verspringt de voorkeur waarschijnlijk naar de Etrex 20.

Is dat een kwestie van op http://garmin.openstreetmap.nl/ de benodigde tiles selecteren en kijken hoe groot de download is?
Rein32 schreef: Ik pas me wel aan aan het apparaat.
je hebt het wel over een Garmin!
m-gineering schreef:probeer of je met een touchscreen of met het pientere Garmin pookje overweg kunt
Touchscreen schijnt lastig te zijn met handschoenen. (Zelf helemaal geen ervaring met GPS-apparaten, maar ik geef het maar even door. :) )

Carl
Rein32 schreef:Dus gewoon een lijntje volgen, zo zie ik dat voor me. Dan voldoet een klein scherm toch of mis ik zo allerlei leuke functies?
Lijkt me voldoende inderdaad.
Rein32 schreef:Ik neig erg naar, mede door een beperkt budget, de Dakota 10. Wel vind ik het raar dat deze (touchscreen) goedkoper is dan de Etrex 20 (knoppen).
Het heet niet voor niets de Dakota 10 en Etrex 20. Zoals Michael al aangeeft valt model 10 meestal af.
Rein32 schreef:En wat is nu eigenlijk het belangrijkste verschil tussen de Dakota's en de GpsMaps?
Welke GPSMaps? De 60-serie of de 62-serie?
Verschillen:
  • Dakota veel compacter op het stuur, GPSMap veel lomper (mede door de externe antenne).
  • Dakota touchscreen, GPSMap met knoppen
  • Menu's weet ik van de Map62-serie te weinig af. Zowel Map60-serie als Dakota-serie werken met pictogrammen.
Rein32 schreef:Verder wil ik graag Archies campings er in zetten (als dat kan) en zou het fijn zijn als ie op batterijen werkt.
Zou geen probleem mogen zijn, zo lang een Micro SD-kaartje te gebruiken is. Daardoor kun je namelijk handig met kaartmateriaal omgaan.
Rein32 schreef:@ Michael, ah , daar had ik ook naar moeten kijken. Heb ik die uitbreiding nodig om de kaarten van Frankrijk en Spanje er op te zetten? Zo ja verspringt de voorkeur waarschijnlijk naar de Etrex 20.
Een geheugen van 850 MB is erg klein voor extra kaartmateriaal; 'n beetje kaart Duitsland + Benelux is al meer dan 2 GB !!
Carl schreef:Touchscreen schijnt lastig te zijn met handschoenen. (Zelf helemaal geen ervaring met GPS-apparaten, maar ik geef het maar even door.
Niet met de aansluitende modellen. Maar als je een winddicht laagje hebt, dan een dikke laag vulling en dan weer een winddicht laagje (zoals bij skihandschoenen e.d.), dan wordt het mikken ook voor mij wat lastiger.
Maar goed, ik heb dan ook snel koude handen en dus al snel dat type handschoenen aan. De dikste winterhandschoenen van BBB zijn voor mij hartje winter te koud. Gewatteerde (ski)handschoenen heb ik 's winters standaard aan/bij in het dagelijkse gebruik.
elektronisch kompas zou ik wel nemen!
handig als je de kaart bekijkt waar je heen wil dat de kaart ook klopt met je omgeving.
Er is over na gedacht om er zunne ding in te doen.
Bedankt voor de reacties. Ik heb net in een winkel met het pookje gespeeld en dat leverde geen problemen op.
Wat ik me afvraag: draait het beeld nu altijd mee met je fietsrichting (dus zo dat het op je scherm altijd rechtdoor lijkt) of is dit alleen het geval met zo'n elektronisch kompas? (of helemaal niet het geval)

Ik probeer op youtube filmpjes te vinden van wat je nu tijdens een fietstoch concreet ziet per apparaat maar dat valt niet mee :)
Ik bedoelde de 62 serie Robertjan, sorry. Dank voor je antwoorden
Het draaien van de kaart is een instelling. Je kunt ook kiezen voor koers/rijrichting boven, of noorden boven.

Bedenk wel dat je het joystickje ook tijdens het fietsen misschien weleens wilt indrukken. Lukt dat dan ook nog (zonder mis-drukken)? Ook met handschoenen aan?
Wat ik mis in de afwegingen is hoelang een set batterijen het uithoudt onderweg.
Vanuit dat oogpunt is een eTrex weer erg interessant.
Tenzij je voeding hebt van de naafdynamo, of regelmatig oplaadmogelijkheid hebt onderweg, is dat m.i. wel een punt van aandacht!
http://www.youtube.com/watch?v=BYpaTDfJHuk

Hiet vind je informatie die je zoekt.

Mario
Ik heb al een paar jaar een Etrex (Hcx Vista geloof ik) met een scherm van pakweg 2,2 inch en dat vind ik groot zat. Het opslaggeheugen is beperkt, maar uitbreidbaar met een sd kaart, dat vind ik een voorwaarde. Nog een belangrijk punt voor mij is de tijd dat een setje (verwisselbare) batterijen het uithoudt (zo'n 24 uur in dit geval). Ik ben al met al redelijk tevreden over deze gps, iets sneller en meer werkgeheugen zou wel fijn zijn, maar de nieuwere modellen zullen dat inmiddels wel hebben neem ik aan.
Robertjan schreef:Bedenk wel dat je het joystickje ook tijdens het fietsen misschien weleens wilt indrukken. Lukt dat dan ook nog (zonder mis-drukken)? Ook met handschoenen aan?
Nou ben ik een redelijke leek (max. 10 dagen per jaar de gps in mijn handen, de rest van het jaar: Anke, stoker, 20% full-time navigator), maar afgelopen vakantie op een een safari jeep mocht ik weer even. Eén hand om me vast te houden aan de roll bar, één hand met GPS. En ondertussen Waypoints maken en de naam van Waypoints wijzigen ("T5", OSM mapping dialect). Probleemloos. Oké, ik tik ongeveer één keer per dag mis. Nou en? Welke ramp geschied op het moment dat ik misdruk?
De truc is (zowel in de hand als op de fiets): fixeer je hand met je vingers, zodanig dat je met je vingers zoom en menu knoppen kunt bedienen en met je duim pak je joystick en back knop.
En ja, dat lukt ook met handschoenen aan, mits je vingers niet bijna bevroren zijn.

Scherm te klein? Nee! Maar het duurt wel minimaal één jaar voor je daar achter bent.
(60 was eerste keus, maar paste niet op Vittorio tandem. Dus Etrex Vista HCx. Toen we de Etrex 30 kochten paste de 60/62 wel op de Santos, maar toch gekozen voor de Etrex 30 (kleiner, nog beter batterijverbruik en meest perfecte handheld).
Eerste jaren maakte ik routes zittend voor de tent met een papieren kaart in de ene hand, Etrex in de andere. Voor het broodnodige overzicht.
In die tijd werden routes ook uitgeprint, in een mini Guide Kaarthouder geplaatst en door Anke gebruikt. Ook voor het overzicht dat anders ontbrak.
Later gingen de kaarten nog wel mee, maar kwamen niet meer uit de achtertas. Inmiddels gaan de papieren kaarten zelfs niet meer mee.
Maar… dit vergt veel oefening en een persoonlijke voorkeur (vermogen) om de kaart in je hoofd te projecteren. Dan is het scherm van de Etrex groot genoeg.
(Oefening: leg een papieren kaart op tafel en maak een route van A naar B. Let op wat je ziet, hoeveel je gelijktijdig ziet en hoe je de route uiteindelijk maakt. Doe je dat op papier (zo ja, dan is de Etrex te klein) of doe je dat in je hoofd met ondersteuning van de kaart/gps?)
Overigens blijft de 62 mijn eerste advies aan anderen voor gebruik op de fiets. Als je (ook) veel wandelt neigt mijn advies meer naar de Etrex.
Robertjan schreef:Het draaien van de kaart is een instelling. Je kunt ook kiezen voor koers/rijrichting boven, of noorden boven.

Bedenk wel dat je het joystickje ook tijdens het fietsen misschien weleens wilt indrukken. Lukt dat dan ook nog (zonder mis-drukken)? Ook met handschoenen aan?
Oke prima dan :)
Joystickje zelf is niet zo n probleem denk ik, vind de plek er van als linkshandige wat minder.

Wat betreft batterijen, een setje gaat wel een dag mee toch. Neem twee setjes mee en laad er een 's nachts op.
Rein32 schreef:
Robertjan schreef:Het draaien van de kaart is een instelling. Je kunt ook kiezen voor koers/rijrichting boven, of noorden boven.

Oke prima dan :)
Joystickje zelf is niet zo n probleem denk ik, vind de plek er van als linkshandige wat minder.

Wat betreft batterijen, een setje gaat wel een dag mee toch. Neem twee setjes mee en laad er een 's nachts op.
Dat moet wel langer kunnen dan één dag, en daar heb je zelf invloed op: zet de achtergrondverlichting uit, rij een track (spoor) in plaats van een route (kost minder rekencapaciteit) en als je een lang stuk rechtdoor moet (en je kunt toch nergens echt afslaan) zet je hem op bijvoorbeeld een stand waarbij je alleen je tripgegevens ziet. Dan verandert er minder op het scherm, en dat kost ook weinig stroom.

Voor mij zou de keuze zijn tussen GPSMAP 62s of de Etrex20, trouwens.
Mijn aanbeveling van Etrex 20/30 zegt niets over de kwaliteit van de Etrex.
Ik denk dat het de beste is voor een fietser, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Anke geeft de Etrex 5 sterren, maar zij gebruikt hem "netjes".
Als ik hem gebruik betekent dat meteen een "stress test". Twee sterren is in mijn ogen dan dik betaald.

Vastlopers, spontane herstart, 10% van de dagen ’s morgens niet goed opstarten met als gevolg dat de track van gisteren niet wordt gearchiveerd, vreemde routerings fouten (we rijden op 500 meter langs de camping, de weg naar de camping staat niet op de kaart, gps stuurt ons 5 km. om, want dan komt je op een punt dat op 100 meter van de camping ligt. Detail: daar is dan wel een rivier zonder brug), slechte userinterface (in versie 2.90 is het aantal stappen om de naam van een bestaand waypoint te wijzigen met meer dan 50% gereduceerd, dus er is soms verbetering), onthoudt geen "state" van het scherm waarin je nu staat voordat je naar een menu springt, herkent geen "patronen" (als je 3 keer een waypoint aan een route hebt toegevoegd is bij de 4e keer opnieuw de vraag: wat wil je toevoegen aan de route?), "Lock on Road" (nooit gebruiken op de fiets) springt spontaan aan, normale TomTom functionaliteit ontbreekt ("vermijd obstructie", rijden naast de weg, route voorbereiden (van B naar C, terwijl ik nu in A ben), kaartweergave selecteren, vereenvoudigd menu terwijl je rijdt, route simuleren duurt bij Garmin bijna net zo lang als het rijden van de route).

Als ik bij mijn tent de route van vandaag start: "distance to destination" = 500 m. Aangekomen bij de ingang (daar staat mijn waypoint van de camping) stopt de route. Ik ben nu immers op mijn eindbestemming (gepland is een "rondje") en die 100 km. doen we gewoon niet. Waarom zou je?

Magellan heeft een programmeerbare knop waaronder je de voor jou belangrijke functies kunt zetten. Garmin niet.
Magellan combineert ook touchscreen en knoppen (best of both worlds). Garmin niet.

Firmware versie 2.90 voor de Etrex is afgelopen weekend geïnstalleerd: veelvuldig herberekenen zonder noodzaak, duurt dan 60 seconden (route met 30 viapoints) en ondertussen is de route niet zichtbaar. Roll-back naar vorige versie wordt door Garmin niet ondersteund en is dus ongedocumenteerd en op eigen risico. Eerste reactie van Garmin was: "Terug naar versie 2.80 is niet mogelijk!"

Tenslotte: voor bijna al mijn problemen is er een oplossing. Ik noem dat een work-around. Garmin noemt dat normaal gebruik.
Bijvoorbeeld: aangezien de track van gisteren in 10% van de gevallen niet automatisch wordt opgeslagen doe ik dat iedere avond handmatig. Opgelost; :evil:
Rein32 schreef:Joystickje zelf is niet zo n probleem denk ik, vind de plek er van als linkshandige wat minder.
Vroeguh had Garmin hier over nagedacht.

Een rechtshandige wil zijn rechterhand vrijhouden voor de belangrijke taken en dus zat de joystick op de oude Etrex Vista links.
Totdat er een aantal mensen in Amerika gingen zeuren: "ik wil als rechtshandige geen linkshandig ding!"

Tot de dag van vandaag mis ik als rechtshandige op dit punt nog steeds mijn oude Vista (joystick links, gps in de linkerhand).

Dus jij boft als linkshandige maar met een toestel waar de joystick rechts zit; :lol: