Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsonderbroek met zeem: ervaringen, tips? - Forum Wereldfietser

Fietsonderbroek met zeem: ervaringen, tips?

In de najaarsuitverkoop heb ik een Northwave baggy short gekocht. Een buitenbroek zonder veel poespas die je met fatsoen ook als korte broek kan dragen. Daarin dus een losse binnenbroek met zeem. Ik wil er toch een extra binnenbroek/onderbroek bij hebben, met een zeem die geschikt is voor de wat langere afstanden. Hebben jullie ervaring met fietsonderbroeken? Lange pijp, korte pijp, mesh, etc.? Gore, Craft, Gonso, Odlo, Loffler, .........?

Ik zag o.a. deze: http://www.bobshop.de/nl/Heren/Ondergoe ... zwart.html

En deze: http://www.goreapparel.eu/INNER-Tights- ... sellpdprp2

De broek is bedoeld voor de warme periode.

Groet,

Arno
Sommige binnenbroeken zoals van Gore hebben een dunner zeem dan een 'echte' fietsbroek. Dat zit wat minder propperig, maar is toch ook minder comfortabel. Je kunt ook een gewone fietsbroek onder zo'n korte broek dragen. Als het dan warm is doe je je overbroek uit. Ik vind dat wat flexibeler.
Wim
Een dunner zeem is wel gemakkelijker onder een gewone broek, bvb een jeansbroek - ik zie mezelf niet zo snel in een spannende tricot-fietsbroek: is veel te teer om tussendoor een geocache van tussen de bramen te halen.
Ik stel mezelf ook wel wat vragen rond al die zachte zeems (of is het zemen?). Die zijn toch zodanig zacht dat er nauwelijks sprake kan zijn van spreiding van het gewicht rond de zitbeentjes?
Waarom moet dat zeem zo groot zijn? Dat maakt er meer een zweetboel van, of is het net de bedoeling dat dat zeem het zweet opslorpt?

Ik vind het veel belangrijker dat er op de plaatsen van grote druk/beweging/wrijving geen storende naden zitten en dat alle naden mooi plat afgewerkt zijn. In dat opzicht ben ik ook al tevreden met een 'gewoon' onderbroek zonder zeem, maar met onopvallende naden.

Maar ik heb dan ook weinig ervaring met dagenlang op een zadel te zitten. Misschien moet ik mijn mening nog bijstellen. Ge merkt: ook hier meer vragen dan antwoorden. :oops:
Een spijkerboek zou ik maar niet proberen. Dat is gruwelijk, vanwege de naden, vanwege de warmte, vanwege het gewicht, en omdat hij zo langzaam droogt. Een te dikke fietsbroek past niet onder een overbroek, maar dat betekent dat je die laatste niet te krap moet kopen. Tegelijk is een dikke zeem wat mij betreft toch echt comfortabeler.
Wim
De dikte van een zeem is naar mijn inzien niet maat gevend voor het comfort het heeft meer te maken met waarvan het zeem gemaakt is. Ik een aantal dikke soepele zemen gehad en deze zitten toch echt minder lekker op de lange duur dan een zeem dat wat dunner en stugger is. Op fiets en wandel beurs kon je het bij vaude goed voelen (ze hadden een 3 zemen liggen) en de dunne stugge zemen gaven toch echt meer steun en spreiding van de druk.
Kijk dus ook hiernaar als een fietsonderbroek zoekt te zacht werkt net als een gel zadel.
Van het weekend een Gore Base Layer fietsonderbroek met zeem gekocht. Als ik ervaringen heb, zal ik ze posten!
Als ik broeken met zemen pas let ik op de vorm en plaats daarvan. De dikte vindt ik minder interessant want die wordt snel minder.
Leon
Volgens mij is heeft het kiezen van een fietsbroek alles te maken met persoonlijke voorkeur.
Ik moet er niet aan denken langere tochten met een casual buitenbroek te fietsen, maar voor een ander is dat prettig.
Voor wat het waard is; ik gebruikte naar Santiago-de-C. fietsonderbroeken van Craft, onder extra dunne afrits-zomerbroeken van Fjallraven. Dat beviel prima, de pasvorm van Craft is goed, geen omhoog kruipende pijpjes, dunne kunststof dus snel droog.
Ik heb overigens geen ervaring met de 'echte' koersbroek, die heeft waarschijnlijk een dikkere 'zeem', dat lijkt me nog beter dan de Crafts, de padding daarin is niet erg dik, het is net waar je behoefte aan hebt.

De combi poly-katoen van de FjR afritsbroek is trouwens ook perfect; kletsnat geregend maar in een oogwenk weer droog. Een aanrader. Geen spoor van slijtage op te zien na 2700km. (+ enkele zomervakanties ervoor)

Zelf ga ik nu een dikkere koersbroek proberen. Zelfs op een Brooks zadel gaat het na 60+ km vervelen...En die afritsbroek kan er in een stad oid snel overheen zodat ik er niet als een sportfanaat/wielrenner uitzie...
NicoB schreef:De dikte van een zeem is naar mijn inzien niet maat gevend voor het comfort het heeft meer te maken met waarvan het zeem gemaakt is. Ik een aantal dikke soepele zemen gehad en deze zitten toch echt minder lekker op de lange duur dan een zeem dat wat dunner en stugger is. Op fiets en wandel beurs kon je het bij vaude goed voelen (ze hadden een 3 zemen liggen) en de dunne stugge zemen gaven toch echt meer steun en spreiding van de druk.
Kijk dus ook hiernaar als een fietsonderbroek zoekt te zacht werkt net als een gel zadel.
Hier kan ik me wel in vinden. Ik heb verschillende broeken liggen, maar die met de dikste zemen gebruik ik eigenlijk niet, ze zitten niet lekker en gaan snel broeien. Mijn favorieten zijn én de goedkoopste én hebben de dunste zeem (een oude INQ van Perry Sport -helaas niet meer in het assortiment- en een Gonso, het huismerk van de plaatselijke fietsenmaker.)
Abacus schreef: Ik heb verschillende broeken liggen, maar die met de dikste zemen gebruik ik eigenlijk niet, ze zitten niet lekker en gaan snel broeien. Mijn favorieten zijn én de goedkoopste én hebben de dunste zeem (een oude INQ van Perry Sport -helaas niet meer in het assortiment- en een Gonso, het huismerk van de plaatselijke fietsenmaker.)
Mijn favourieten zijn idem een oude INQ en Gonso. Een van deze koersbroekjes gaat zeker mee. Daarnaast dus ook een baggy short, fiets prima (Ik heb een model zonder die grote zakken en dergelijke, platte naden en lekker los aan de bovenbenen).

Er wordt veel gesproken over de zeem en de dikte, stugheid en meer. Kunnen wij veel van opsteken. Maar volgens mij is er dus weinig ervaring met de fietsonderbroek.

Groet,

Arno
Ik heb geen ervaring met speciaal ondegoed met zeem. Maar ik heb wel ervaring met koersbroeken met en zonder bretels. En ik weet een ding heel zeker. NOOIT meer een koersbroek zonder bretels. Het zakt toch een beetje af en dan zit zo'n zeem net niet helemaal goed. Een zeem zit alleen prettig als die echt op goed op je billen aansluit.

Ik zou dus niet zo snel kiezen voor zulks ondegoed. Tenzij ik ervaringen ga lezen dat die wel goed aansluit op je billen en niet een halve centimer zakt. En dan liefst ook door iemand die ook koersbroeken met bretels is gewend.
Glika schreef: Hebben jullie ervaring met fietsonderbroeken? Lange pijp, korte pijp, mesh, etc.? Gore, Craft, Gonso, Odlo, Loffler, .........?
Ik heb toen mijn vakantiefietsliefde net begon op te bloeien een Odlo fietsonderbroek gekocht, die ik nog altijd heb. Zal van rond 1998 zijn denk ik. Lengte van de pijpen denk ik iets langer dan van die Craft-broek maar korter dan de Gore-broek waar je een link naar postte. Geen mesh, maar de stof is wel zo losmazig dat hij iets doorschijnt, dus snel droog. Het zeem vind ik prima zitten, maar de bovenkant van de broek heeft een rare pasvorm, erg wijd en hij blijft eigenlijk alleen maar op zijn plaats zitten door de broek die ik eroverheen draag (ook het elastiek in de band is inmiddels niet veel meer). De twee koersbroeken die ik in dezelfde tijd kocht heb ik ook nog, en zijn er beter aan toe. Zemen zijn in de tussentijd erg veranderd (en voornamelijk blauw en oranje geworden geloof ik; eind jaren negentig moesten ze zo te zien nog op zeem lijken, nu niet meer) dus ik weet niet hoe die van Odlo nu zijn.

Met de kennis van nu :wink: zou ik geen fietsonderbroek meer kopen. Over het algemeen voel ik me prima in een koersbroek, in geval van nood kan er altijd even een 'nettere' broek overheen bij het bezoeken van mensen of bezichtigen van een (religieus) gebouw, en ook als je graag in een vrijetijdsbroek fietst kun je volgens mij net zo goed een koersbroek eronder dragen als een fietsonderbroek, maar de koersbroek kan ook zonder overbroek (en een fietsonderbroek beslist niet, althans de mijne niet) en de versie met bretels - de enige die ik heb - vind ik veel prettiger zitten dan een koord of elastiek rond je middel.

Groeten,

Carl
Ik heb alleen maar last van die zeem. Fiets tegenwoordig altijd met een afritsbroek van verschillende buitensportmerken die snel droog zijn. Dus geen katoen.
Mijn echtgenote doet sinds jaren hetzelfde en we maken vaak meer dan 100km op een dag op vakantie en hebben geen centje pijn aan onze achterste. Wel regelmatig even uit het zadel voor de bloedsomloop.
Ik denk dat ik nog wat vakantiefietszitvlees moet kweken, maar ik ben het gewend van racer en MTB. Ik heb dus deze gekocht: http://www.goreapparel.eu/gore-bike-wea ... ibs-shorts

We'll see.
Ik heb voor mijn fietsreis twee broeken gekocht. Eentje van het merk Gonso voor 60 euro (bij de vakantiefietser in Amsterdam) en eentje gemaakt van Goretex voor 100 euro (bij dezelfde zaak).

Ik merkte geen enkel verschil qua comfort. Mij werd door deze fietszaak aangeraden om twee verschillende fietsbroeken te kopen in het geval je een slijtplijk op je huid ontwikkelt. Achteraf gezien totaal onnodig. Met eentje was ik al blij geweest.

Gonso Palma - Zwart
Ik gebruik al jaren nu een Agu onderbroek met zeem, zit heel comfortabel nooit problemen mee gehad.
Met een zeem moet je de ramen lappen.

gr. eelco