Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe vind je de weg in de grote stad? - Forum Wereldfietser

Hoe vind je de weg in de grote stad?

In het tijdschrift komt de volgende keer een thema over fietsen in grote steden. Ik ben nog bezig met een redactionele bijdrage met tips en adviezen over fietsen in de stad.
Hoe doe je dat?
- Hoe bereid je je voor
- hoe zorg je voor je veiligheid
- en bovenal: hoe vind je de weg?

Op die laatste vraag kan ik nog wel wat goede tips gebruiken.
Zo opperde iemand om een grote rivier of een spoorlijn te volgen. In een kleine plaats lukt dat misschien nog wel, maar werkt dat ook in een grote stad, met veel vertakkingen en wegen waar je niet mag rijden?

En waar kan je een stadsplattegrondje krijgen als er geen toeristeninformatiepunt is?

Alle input is welkom, liefst met concrete voorbeelden.
fiedefiets schreef:Zo opperde iemand om een grote rivier of een spoorlijn te volgen. In een kleine plaats lukt dat misschien nog wel, maar werkt dat ook in een grote stad, ...
Dat is de manier ja, riviertjes, parken en of spoorlijnen volgen tot in het echte centrum. 9 van de 10 keer lukt dat prima, bijvoorbeeld: Braunschweig vanuit het zuiden door het Burgerpark, etc etc :wink:
Ik heb helemaal niks met GPS'n want op fietsvakantie wil ik gewoon trappen, rondkijken en vooral niét bezig zijn met dingen met een chip, maar om door de stad te navigeren heeft de ingebouwde en gratis GPS van mijn GSM (Nokia C5, 140 euro) me al menig zoekwerk bespaard.

Afbeelding

Voordeel is, je hoeft helemaal niks voor te bereiden (want dat loopt in een stad tóch altijd mis (bij mij)) en als de batterij op is heb je nog altijd je mond bij. Dat lijkt me veilig genoeg.

Verder gebruik ik natuurlijk ook de voor de hand liggende spoorwegen, rivieren, ...
Navigeren in Barcelona (heel lang geleden). Ik had geen kaart of een gps; dat bestond toen nog niet. Ik moest vanuit de stad naar Malgrat de mar aan de costa brava. Ik kende alleen maar de plaatsnaam van een stad net ten oosten van Barcalona. Als ik eenmaal daar was, kon ik de weg wel weer vinden. Ik ben gewoon op de bordjes af gegaan. Die strategie heeft gewerkt; ik kwam de stad uit. Het nadeel was dat ik op de snelweg uitkwam.

Deze winter heb ik Bangkok gefietst. Inmiddels met gps; een dakota20. Dat ding werkt voor geen meter in Nederland en ik vind het eigenlijk een waardeloze aankoop maar in Thailand werkte dat speeltje zeer goed. Ik fietste zonder veel moeilijkheden naar een gekozen hotel toe.
Dit probleem is wat mij betreft voorgoed opgelost. Een tablet met GPS en Google Maps zijn voldoende om aan het frustrerende gezoek in grote steden een eind te maken. Mijn Galaxy Tab 8.9 past precies in mijn Ortlieb stuurtas, en Google maps is zo nauwkeurig dat je altijd weet waar je bent, of je nu in Madrid, Hongkong of Colombo zit.
Wat de noodzakelijke internetverbinding betreft: een 3G-kaartje is makkelijk maar niet noodzakelijk als je tevoren via wifi het benodigde gebied op je tablet opslaat. Google Maps biedt die mogelijkheid. Dit alles geldt voor Android, hoe het met een iPad gaat weet ik niet. En met een smartphone lukt het natuurlijk ook, maar dan heb je niet zo'n mooi overzicht.
Wat de kwetsbaarheid van een tablet in de stuurtas betreft: ik bewaar hem in een bubbeltjesenvelop, zo eentje waar ook videokaarten in verpakt worden, wat tot nu toe een goede bescherming biedt, ook als de beladen fiets op straat valt, wat mij toch al een keer of drie is overkomen met de tablet in de stuurtas.
fiedefiets schreef: Op die laatste vraag kan ik nog wel wat goede tips gebruiken.
Zo opperde iemand om een grote rivier of een spoorlijn te volgen. In een kleine plaats lukt dat misschien nog wel, maar werkt dat ook in een grote stad, met veel vertakkingen en wegen waar je niet mag rijden?.
Gewoon navigeren naar de hoogste kerktoren!
m-gineering schreef:Gewoon navigeren naar de hoogste kerktoren!
Nooit In Bangkok geweest hé? :D
m-gineering schreef:
fiedefiets schreef: Op die laatste vraag kan ik nog wel wat goede tips gebruiken.
Zo opperde iemand om een grote rivier of een spoorlijn te volgen. In een kleine plaats lukt dat misschien nog wel, maar werkt dat ook in een grote stad, met veel vertakkingen en wegen waar je niet mag rijden?.
Gewoon navigeren naar de hoogste kerktoren!
Je zult maar in Rome fietsen. Op elke straathoek 3 kerken. :roll:
- Hoe bereid je je voor >>
Ik kijk als ik met het vliegtuig kom altijd op google maps of ik veilig via rustige wegen naar de stad kom. Als het te laat is of als er teveel drukke wegen liggen regel ik transport via het hostel. Vaak nemen we de trein een grote stad uit zodat we de drukke wegen mijden.

- hoe zorg je voor je veiligheid >>
Zie boven en beneden.

- en bovenal: hoe vind je de weg? >>
Soms maak ik een track voor de aankomststad maar als ik onderweg ben, zoek ik de straat op van het hotel en zet de gps op navigeer naar. Werkt prima! Als de stad te groot/druk is regel ik vanaf een kleinere plaats een bus/trein naar het centrum van de grote stad.
Voor mijn comfortabele GPS-tijd: tevoren ongeveer een route op de kaart uitzetten en daarna mijn kompas in of meer volgen. Daar kon je vroeger zelfs cursussen voor volgen :D .
{Navigeren op zee, orienteren in de bergen de principes zijn gelijk) . Overigens kan ik me nog steeds mijn bewondering voor mijn eerste GPS-route levendig herinneren.
Leon schreef:
m-gineering schreef:Gewoon navigeren naar de hoogste kerktoren!
Nooit In Bangkok geweest hé? :D
Hoge kerktorens voor het uitkiezen, allemaal gewijd aan de lokale god $$$$$ ;)
Spreek een lokale fietser aan. (Dan moeten die er zijn natuurlijk.) Ik heb enkele maanden geleden nog een fietser door Antwerpen geloodst. (Al stelt Antwerpen natuurlijk niet veel voor in vergelijking met de echt grote steden.)

Renaat
Met google maps en -earth de stad en de structuur ervan thuis bekijken: rivier, kust, snelwegen, spoorlijnen, stratenplan cirkelvormig of Amerikaans schaakbord? Als je ter plaatse een meestal tamelijk brak kaartje kunt scoren kom je er dan wel. Meestal schijnt de zon op de bestemming dus het noorden vinden mag niet echt een probleem zijn.
Voor trips vanaf de luchthaven kun je evenwel beter Blanche haar plan volgen.
Leon
Hallo,

toen wij enkele jaren geleden in München gingen overnachten op een camping, hadden we op voorhand thuis via google maps de camping opgezocht, vervolgens de route afgeprint en zonder enig probleem van het station naar de camping gefietst en de volgende dag terug naar station.

Frank en Diane
Nog een verhaal van hoe het verkeerd kan gaan. in 1994 was ik in Parijs op zoek naar een camping. Niet met de fiets maar met een hele oude auto waarvan de startmotor stuk was. Ik had geen kaart, geen gps. En ik moest in Choissy le roi zijn, een voorstad van Parijs. Ik had alleen een grote overzichtskaart van parijs; geen details. Ik had ook nauwelijks rijervaring noch navigatie talent.

Het heeft me minstens 5 uur gekost om de camping te vinden. In die 5 uur heb ik stomste dingen meegemaakt en voornamelijk foute beslissingen genomen.
- Ik heb op vliegveld Charles de Gaulle rondgereden.
- Op een vierbaansweg dwars geparkeerd staan. En het verkeer probeerde netjes om me heen te laveren
- ik heb middenin in bruiloftstoet meegereden en mee getoeterd
- Eenmaal op de camping lukte kon ik geeneens de receptie vinden. Die zat achteraan het terrein verstopt.

Zo bont heb ik het daarna nooit meer meegemaakt.
Voor mij is de GPS dé uitkomst om bij de kleinste achteraf hostels of warmshower-adressen te komen, vooral in Georgië (schrift is voor mij niet te lezen) veel plezier van gehad. Ook in Gambia en Senegal waar straatnamen niet echt gebruikelijk zijn kan ik perfect bij mijn bestemming uitkomen. Vooraf zet ik met behulp van Googlemaps het stadsgedeelte van de route naar mijn bestemming in de GPS.

Vwb veiligheid: Als de weg te druk blijkt pak ik een rustige zijstraat en mijn GPS rekent een nieuwe route uit.

Gerrit
Afgezien van de verkeershinder is het fietsen door grote steden geen issue meer met een GPS.
Dat de Dakota voor geen meter werkt in Nederland zegt meer over het niet kunnen omgaan met dan over het apparaat. :wink:
Voordat ik een GPS had, gebruikte ik het kompas op mijn hartslagmeter. Gewoon stug de goede koers aanhouden, en goed op de bordjes letten. Vroeg of laat kom je aan de andere kant van de stad en vind je de weg naar het volgende plaatsje.

Walter
Door steden als ondermeer Odessa, Sofia, Astrachan, Bratislava waar ik dwars door heen moest gebruikte ik vaak de stand van de zon, mijn schaduw achtervolgend. De bewegwijziging is er vaak niet of nauwelijks en af en toe gebruik ik mijn kompas.

Bewegwijziging is vaak sterk verouderd of slecht of niet te lezen.

Afbeelding

Henk

kunst en fietswerk
de stand van de zon
In Buenos Aires reed ik prompt de verkeerde kant op. Ze hadden me niet verteld dat de zon daar in het noorden staat :wink: