Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Poncho versus regenpak - Forum Wereldfietser

Poncho versus regenpak

De vraag is simpel:

Wat is op de fiets fijner, een poncho of een regenpak?

Een vriend van mij zweert bij een poncho, maar dat lijkt me een flinke windvanger op de fiets. Een regenpak is dan wel zwaarder in de bagage, maar lijkt me ook waterdichter. Wat hebben jullie mee?
Luxe regenjack (ook tegen de kou), een regenbroek van de Hema (eveneens een extra bescherming tegen de kou), en nylon overschoenen van Vaude (evenzeeer lekker tegen de kou). Dit is inderdaad snel zweterig, maar een poncho vangt veel wind. Als het warm is, is regen niet zo erg, en laat ik mijn blote benen gewoon natregenen.
Wim
Een pocho voert ook goed het zweet af en van sommige kun je een tarp/noodsheltar maken.
Maar geef mij maar een regenpak daar kun je ook nog mee in de modder liggen :lol:
Voordeel voor de poncho. Trek m aan bovenop de alpencol en je daalsnelheid word een stuk minder :). Scheelt weer in de remblokken.
Afhankelijk van de temperatuur, en de kans op neerslag, maak ik de keuze voor welk jack ik meeneem. En of daar een regenboek en of overschoenen bijkomen . De overschoenen zijn een stuk vaken meegegaan als de broek.
Als het regent in de tropen doe ik vaak geen regenkleding aan ,enkele keer een poncho.
Bij koud weer liever een regenpak.
Beide hebben als nadeel dat je van binnenuit toch nat wordt.
Dirk
De meeste regenbroeken ademen matig, ook als ze als ademend verkocht worden.
Sommige ademen goed en kunnen je benen droog houden tot iets van ergens tussen ±15 °C. Boven de 20 ° kun je net zo goed in je korte fietsbroek fietsen want door het zweet wordt je toch nat. Tussen 15 en 20 °C is de keuze lastiger, behalve in de bergen: bergop korte broek, bergaf alles aan.
Leon
Waar je ook fietst, wordt je in beide nat, ook in een poncho, als jouw kacheltje maar genoeg Watts aan het verstoken is ga je vanzelf nog meer zweten. Een poncho is daarnaast wel weer handig om op te zitten als de ondergrond nat is. Naast wat al genoemd is, schoonmaakhandschoenen, voor als het regent en je moet de afdaling inzetten, met droge en warme handen heb je meer controle over je remmen, zeker als je ze langer in moet knijpen.

Peter
Pman schreef:Naast wat al genoemd is, schoonmaakhandschoenen, voor als het regent en je moet de afdaling inzetten, met droge en warme handen heb je meer controle over je remmen, zeker als je ze langer in moet knijpen.
Ik gebruik tegenwoordig waterdichte overhandschoenen van een motorwebwinkel. Goedkoop en effectief. Vreemd eigenlijk dat fietswinkels (ook de webwinkels) ze niet verkopen!
Goede tip van die handschoenen!
Ik denk dat ik maar gewoon een regenbroek meeneem, én een poncho! Een regenbroek kan inderdaad ook net wat extra bescherming geven tegen de kou, mocht je 's nachts op avontuur uit gaan. En die is ook niet zo zwaar om mee te nemen.
Zie net in mijn mailbox een aanbieding voorbijkomen voor een geel Northwave Breeze Pro Fietsjack.
"water- en winddicht jack en ideaal te gebruiken tijdens regenachtige dagen." Van 90 voor 68 euro

Omdat ik nog een geel hesje én een regenjack zoek leek me dit wel een interessante combinatie. Heeft iemand dit jack toevallig? Kan iemand inschatten of dit redelijk ademt? (Materiaal: 100% Polyester en een Polyurethane coating).
De veel duurdere jassen zijn helaas geen optie voor me. Bedankt!
Ik gebruik zelf altijd een regenjack in combinatie met een cheap-ass halfords/ hema regenbroek. Die regenbroek heb ik overigens verknipt tot een 3/4 maat omdat die dan lichter is, beter ventileert en makkelijker fietst.

Als je ooit met een poncho op de afsluitdijk heb gefietst met wind en regen tegen, dan neem je niet nog een poncho. Overigens trek ik mijn regenjack niet te snel aan, mijn softshell is waterafstotend dus die kan wel wat hebben. Als het echt warm is houdt ik het gewoon bij mijn thermoshirt.
Rein, dat genoemde materiaal zegt niets. Het aantal gram/m2/24u is een waarde welke een MVTR-test produceert, maar zegt ook niet alles. (Zie MVTR-verschil tussen Gore-Tex en eVent...) Maar voor een PU-coating zegt het wel genoeg.
Het feit dat er geen MVTR-waarde genoemd wordt en ook geen mm waterkolom (de waterdruk die het buiten houdt), vertelt me dat het niet top is. Of het voldoende is? Dat is erg persoonlijk. Voor mij per definitie niet. Voor mij voldoet alleen eVent of Gore-Tex Active Shell, wanneer ik bij +15ºC nog van binnenuit droog wil blijven in m'n jack. Maar er zijn genoeg tevreden fietsers met een Agu-jack o.i.d., dus ik besef dat ik een uitzondering ben.
Bedankt voor je reactie Robertjan,

Ben het met je eens dat als die waarde niet genoemd wordt die niet zo gunstig zal liggen. Waterkolom stond er nog wel bij (5.000 mm) maar ik laat deze aanbieding maar lopen denk ik. Ik wil zeker weten dat iets goed ademt.
Agu Poray 5000 heeft ook een waterkolom van, jawel, 5.000mm. Dus het hoeft geen slecht jack te zijn. Is dan erg persoonlijk.
Mijn bevindingen:
- Agu poray 5000 (Subito): erg warm, maar ademt blijkbaar wel goed want hij wordt niet nat van binnen. Goed waterdicht. Pasvorm is vrij wijd, dus misschien dat dat ie daarom ook goed ventileert. Erg zwaar (500g) en volumineus om mee te nemen.
- Regenjasje/windjack van de Aldi: een heel licht (86g) en klein pakketje. Eigenlijk alleen geschikt voor korte, lichte buien. Bij continu regen kan je het water uit de mouwen laten lopen.... Voelt wel warm aan, maar niet zodanig dat je overhit raakt. Wordt alleen nat aan de binnenkant van de regen zelf, niet van zweet.
- Regenjas Vaude drop jack; Zit wat betreft warmte een beetje tussen de twee bovenste. Waterdicht, maar wordt aan de binnenkant absoluut nat van het zweet. Pasvorm is vrij strak, dus misschien dat het daarom minder goed ventileert. Gewicht is 190 gram, volume is 2x zo groot als jack van aldi, 2x zo klein als van Agu.