Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reservewiel - Forum Wereldfietser

Reservewiel

Op mijn vrij nieuwe fiets liggen momenteel WTB Cross Country 700C Dual Duty velgen met Shimano naaf en voorzien van een schijfrem.
Gezien de mogelijkheid om wat extra materiaal in de camper achter te laten zoek ik nog een extra achterwiel. Nu is gebleken dat een 'enkel' wiel haast zelden verkocht wordt, enkel per koppel.
Iemand een degelijk alternatief? En zo ja, waar kan ik het vinden.
Gelukkig is dit niet waar. Ga naar een echte wielbouwer, en je krijgt ook nog eens een beter wiel. De mijne komen van m-gineering, en zijn onverwoestbaar gebleken, maar er zijn meer mogelijkheden.
Wim
Toch viel mij dat ook op. Een wielbouwer zal vast een losse verkopen, maar zonder last van enige kennis over wielen vond ik het vreemd dat er alleen maar setjes van gelijke velgen te koop zijn. Terwijl de belasting van een achterwiel toch stukken groter is, en je dus misschien met een lichtere voorvelg een even degelijke (en lichtere) fiets zou kunnen maken. Is er een reden waarom dat niet gedaan wordt? Of worden er ook tourfietsen gebouwd met verschillende velgen?
(voor het geval dit niet on-topic gevonden wordt, verwijder maar raak ;) )
Identieke velgen wordt wel handig gevinden als je echt ver weg in de bush een kapotte achtervelg hebt. dan zou je de goede voorvelg naar achter kunnen omspaken en een brak lokaal voorwiel kopen.
Ongelijke velgen worden wel eens gebruikt: voor gewoon en achter asymmetrisch
Maar je hebt gelijk dat veel fabriekswielen als setjes worden verkocht terwijl de eisen inderdaad verschillen. 32 of zelfs 28 spaken voor en 36 achter is zo idioot nog niet.
Wim
Als ik móet kiezen, zak ik toch echt liever door m'n achter-, dan m'n voorwiel.

.tsooJ
urje schreef:Toch viel mij dat ook op. Een wielbouwer zal vast een losse verkopen, maar zonder last van enige kennis over wielen vond ik het vreemd dat er alleen maar setjes van gelijke velgen te koop zijn. Terwijl de belasting van een achterwiel toch stukken groter is, en je dus misschien met een lichtere voorvelg een even degelijke (en lichtere) fiets zou kunnen maken. Is er een reden waarom dat niet gedaan wordt? Of worden er ook tourfietsen gebouwd met verschillende velgen?
(voor het geval dit niet on-topic gevonden wordt, verwijder maar raak ;) )
traditioneel hadden engelse fietsen 40 spaken achter,en 32 voor. Op een gegeven moment is dat weggerationaliseerd. Wel zie je dat principe weer terug bij de design wiel setjes, achter is altijd anders opgebouwd.

40 en 48 gts naven en velgen zijn lastig leverbaar, maar als je wil kan dat nog steeds. De meeste fietsers vinden echter wat gratis extra sterkte in het voorwiel geen probleem, en twee gelijke wielen ziet er wat strakker uit
De sterkte van een wiel wordt volgens mij bepaald door het samenstel van naaf, spaken en velg. Beschermd door een goed band op spanning.
Wat mij opvalt op dit forum, is dat altijd wordt geschreven over zoveel spaaks wielen. Ik vind het nut van meer spaken in een wiel niet groot als de velg vaak de zwakste schakel is. Wat is het nut van 40 of 48 spaken in een matig sterke velg? De spaakspanning met 10 tot 30% terugbrengen?

Ik rij bijna 3 jaar met 32 spaaks wielen met Son en Rohloff naven. Zonder problemen. Ben niet de lichtste. Met bagage circa 95 kg.

Piet.
PietV schreef:Wat mij opvalt op dit forum, is dat altijd wordt geschreven over zoveel spaaks wielen. Ik vind het nut van meer spaken in een wiel niet groot als de velg vaak de zwakste schakel is. Wat is het nut van 40 of 48 spaken in een matig sterke velg?
Niks, maar gelukkig komen goede wielbouwers op het lumineuze idee om in zo'n geval een STERKE velg te gebruiken 8)
Leon
Rokon schreef:Op mijn vrij nieuwe fiets liggen momenteel WTB Cross Country 700C Dual Duty velgen met Shimano naaf en voorzien van een schijfrem.
Gezien de mogelijkheid om wat extra materiaal in de camper achter te laten zoek ik nog een extra achterwiel. Nu is gebleken dat een 'enkel' wiel haast zelden verkocht wordt, enkel per koppel.
Iemand een degelijk alternatief? En zo ja, waar kan ik het vinden.
Als je toch kiest voor de luxe van het fietsten met een camper in de buurt, waarom zet je dan niet een complete reserve-fiets in die camper?
bert sitters schreef:
Rokon schreef:Op mijn vrij nieuwe fiets liggen momenteel WTB Cross Country 700C Dual Duty velgen met Shimano naaf en voorzien van een schijfrem.
Gezien de mogelijkheid om wat extra materiaal in de camper achter te laten zoek ik nog een extra achterwiel. Nu is gebleken dat een 'enkel' wiel haast zelden verkocht wordt, enkel per koppel.
Iemand een degelijk alternatief? En zo ja, waar kan ik het vinden.
Als je toch kiest voor de luxe van het fietsten met een camper in de buurt, waarom zet je dan niet een complete reserve-fiets in die camper?
Wat een rare vraag. Voor een auto neem je toch ook niet een complete reserveauto mee, alleen een reservewiel:)?
Travelmaster schreef:
bert sitters schreef:
Rokon schreef:Op mijn vrij nieuwe fiets liggen momenteel WTB Cross Country 700C Dual Duty velgen met Shimano naaf en voorzien van een schijfrem.
Gezien de mogelijkheid om wat extra materiaal in de camper achter te laten zoek ik nog een extra achterwiel. Nu is gebleken dat een 'enkel' wiel haast zelden verkocht wordt, enkel per koppel.
Iemand een degelijk alternatief? En zo ja, waar kan ik het vinden.
Als je toch kiest voor de luxe van het fietsten met een camper in de buurt, waarom zet je dan niet een complete reserve-fiets in die camper?
Wat een rare vraag. Voor een auto neem je toch ook niet een complete reserveauto mee, alleen een reservewiel:)?
In de VS en Canada rijden tal van campers rond waar een personenauto achteraan hangt.
bert sitters schreef: In de VS en Canada rijden tal van campers rond waar een personenauto achteraan hangt.
Ik heb meer last van al die campers die richting Alpen rijden met een paar motorfietsen er achter
bert sitters schreef:In de VS en Canada rijden tal van campers rond waar een personenauto achteraan hangt.
Dat is me bekend, maar dat is geen reserve-auto... dat is hun boodschappenwagentje.
Travelmaster schreef:
bert sitters schreef:In de VS en Canada rijden tal van campers rond waar een personenauto achteraan hangt.
Dat is me bekend, maar dat is geen reserve-auto... dat is hun boodschappenwagentje.
Die eerste fiets die in die camper meegaat is feitelijk ook geen vervoermiddel om van A naar B te te fietsen met bepakkking, maar lijkt meer om wat rondjes te fietsen rond die camper met reservematerialen standby in die camper.
bert sitters schreef:
Travelmaster schreef:
bert sitters schreef:In de VS en Canada rijden tal van campers rond waar een personenauto achteraan hangt.
Dat is me bekend, maar dat is geen reserve-auto... dat is hun boodschappenwagentje.
Die eerste fiets die in die camper meegaat is feitelijk ook geen vervoermiddel om van A naar B te te fietsen met bepakkking, maar lijkt meer om wat rondjes te fietsen rond die camper met reservematerialen standby in die camper.
Destemeer reden om geen complete reservefiets in de camper te zetten, toch? 8)
Die eerste fiets die in die camper meegaat is feitelijk ook geen vervoermiddel om van A naar B te te fietsen met bepakkking, maar lijkt meer om wat rondjes te fietsen rond die camper met reservematerialen standby in die camper.[/quote]

Destemeer reden om geen complete reservefiets in de camper te zetten, toch? 8)[/quote]

Ik zou me het in dat geval zo gemakkelijk mogelijk maken. Als ik zoveel moeite moet doen om een reservewiel te regelen?
Op de volgwagens van de coureurs in wielerwedstrijden staan ook complete fietsen. Tijdens veldrijden krijgen de heren na elk rondje een schone fiets :lol: :lol: :lol: :lol:
bert sitters schreef:Die eerste fiets die in die camper meegaat is feitelijk ook geen vervoermiddel om van A naar B te te fietsen met bepakkking, maar lijkt meer om wat rondjes te fietsen rond die camper met reservematerialen standby in die camper.
Destemeer reden om geen complete reservefiets in de camper te zetten, toch? 8)[/quote]

Ik zou me het in dat geval zo gemakkelijk mogelijk maken. Als ik zoveel moeite moet doen om een reservewiel te regelen?
Op de volgwagens van de coureurs in wielerwedstrijden staan ook complete fietsen. Tijdens veldrijden krijgen de heren na elk rondje een schone fiets :lol: :lol: :lol: :lol:[/quote]

Wie het breed heeft... :P In dat geval, waarom niet!
Om niet in een eindeloos gepalaver terecht te komen heb ik voor mezelf al uitgemaakt dat het een wiel wordt, dus die keuze moeten jullie al niet meer maken :D
Mijn vraag ging dus over een kwaliteitsvol alternatief :idea:
Rokon schreef:Om niet in een eindeloos gepalaver terecht te komen heb ik voor mezelf al uitgemaakt dat het een wiel wordt, dus die keuze moeten jullie al niet meer maken :D
Mijn vraag ging dus over een kwaliteitsvol alternatief :idea:
Als je fiets vrij nieuw is, zou ik er niet voor kiezen om direct een heel nieuw achterwiel mee te nemen, maar je hebt de ruimte, dus wellicht kun je hier een reserve vinden: http://www.wiggle.nl/fietsen/wielen/