Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een lader voor notebook, camera-, AA- + AAA batterijen? - Forum Wereldfietser

Een lader voor notebook, camera-, AA- + AAA batterijen?

Bestaan ze al?

Ik ben een absolute leek op elektra gebied en hoop van de expertise op dit forum te leren. Vandaar mijn vraag. Bestaan ze al lichtgewicht (zonnen)laders die mijn volgende laders aankunnen:

- Batterijen lader >> input 240 volt en output 1.6 v voor 2.3 A (AA) en 0.95A (AAA)
- Camera lader >> input 240 volt en output 8.4V O.65 A
- Notebook lader >> input 240 V en output ?
Blanche schreef:Bestaan ze al?

Ik ben een absolute leek op elektra gebied en hoop van de expertise op dit forum te leren. Vandaar mijn vraag. Bestaan ze al lichtgewicht (zonnen)laders die mijn volgende laders aankunnen:

- Batterijen lader >> input 240 volt en output 1.6 v voor 2.3 A (AA) en 0.95A (AAA)
- Camera lader >> input 240 volt en output 8.4V O.65 A
- Notebook lader >> input 240 V en output ?
lijkt me een heilloze weg. Eerst 240 volt maken van die paar Volt die uit een zonnecel komt, en in de volgende stap die 240 Volt weer onmiddelijk omlaag transformeren
Ja dat dacht ik ook al maar er bestaan al laders voor de AA en AAA baterijen die met een (zonne)lader geladen worden. Dus ik dacht kom laat ik eens informeren of iemand al wat gezien/gelezen heeft. :wink:
Blanche, je zet me aan het denken, en misschien is http://www.profitec.info/Universal-Scha ... 40000.html misschien een deel van de oplossing, een schakelbare lader met USB. Wat je dan verder nog nodig hebt is het ding om je batterijen in te doen en weten tot hoever je mag gaan wat betreft het voltage. Het scheelt je in ieder geval 1 zwaar ding. Al komt er van de zon aardig wat energie er zijn volgens mij nog geen goede draagbare systemen op de markt die dit weten te benutten.
Wat betreft zonne-energie:
Er is altijd wel iets mogelijk als het echt moet: er zijn autonome fotovoltaïsche systemen die nominaal werken op 12V, nog gebaseerd op de loodaccu's. Van daaruit kan je dan een autolader voor je laptop gebruiken.

Maar eerlijk gezegd, voor op de fiets mee te nemen zie ik dat niet zitten. Afgezien van die hele kleine harddiskloze laptopjes zoals de Macbook Air of zo, zijn laptops toch wel serieuze energievreters om via zonneënergie te voeden. 't Zou al een redelijk groot zonnepaneel worden.

Dus: onmogelijk is het niet, maar praktisch haalbaar evenmin.

Zonder zonne-energie:
Dit ware mooi geweest (kan zowel AA/AAA als li-ion laden) als het had gewerkt, maar ik slaag er niet in een Canon-fototoestel-accu mee op te laden. :(
En als ik alleen de AA en AAA baterijen plus de panasonic baterijen wil laden?

Het lijkt erop dat de baterijen voor de camera ook met een 12 volt ingang geladen kunnen worden. http://www.accusnel.nl/panasonic-dmwblf19.html

We gaan naar Mongolië dus voornamelijk de GPS moet in dit wegen- en oplaad punten vrije land blijven draaien. En de hele trip moet natuurlijk ook op film. 8)
Heb je een inschatting van hoeveel Panasonic accu's je zou nodig hebben om zonder bijladen alles te kunnen filmen?

Het klopt dat er batterijladers zijn voor je Panasonic, die werken vanaf 12V. Maar het systeem om die 12V op te wekken (zonnepaneel in combinatie met een accu), zal ook wat wegen. Hoe groot of noodzakelijk die 12V-accu aan dat zonnepaneel moet zijn, is moeilijk te voorspellen: het hangt er een beetje van af in welke mate de spanning uit het zonnepaneel al gestabiliseerd is en hoe moeilijk de lader voor die panasonic valt of hoe goed ie gemaakt is voor wat betreft zijn ingangsspanning. Als het een beetje tegenzit komt er uit een ongeregeld en onbelast zonnepaneel 20V in plaats van 12V en blaas je de lader op. Vandaar ook het belang van die accu. Veel van die gegevens zul je denk ik ook niet vinden bij de verkopers van die dingen, dus moet je alles zelf gaan uittesten.
Vandaar ben je misschien lichter door bvb 10 Panasonic-accu's mee te nemen, ik zeg maar iets, en ben je ook zeker dat het werkt.

Wat je GPS betreft eigenlijk zowat idem.
Uit mijn eigen ervaringen verwacht ik niet te veel van al die commerciële mobiele zonnepaneeltjes. Hoewel de technologie beter zou moeten worden. Dat maakt je ook al weersafhankelijk.

Of misschien meldt er zich hier toch iemand met een kant-en-klaar systeem... :?:

Of anders hier eens informeren? (Maar goed testen voor ge vertrekt)
Xyuny schreef:Heb je een inschatting van hoeveel Panasonic accu's je zou nodig hebben om zonder bijladen alles te kunnen filmen?
Ik heb nu drie batterijen en das voor 12 uur filmen. Maar of ik er drie wil meenemen ...
Maar de GPS moet toch zeker 10-14 dagen meegaan. Dat betekent zeker 3 -4 setjes AA batterijen als ik niet kan laden onderweg. Een andere optie is om de GPS niet voortdurend aan te zetten.
Je hebt twee opgaven: stroom genereren en omvormen tot het juiste voltage. Voldoende stroom genereer je denk ik alleen met een naafdynamo (heb je gelijk ook licht). Vervolgens moet het omgevormd worden tot de verschillende voltages die jij nodig hebt. Het beste daarvoor is de B&M E werk plus buffer accu. Als je alles weet om te bouwen tot usb laden dan kan het ook iets simpeler, met de B&M Luxos koplamp met usb laaduitgang, maar als ik het zo zie zit dat er nog niet in (over een paar jaar wel denk ik). Als je veel apparaten wilt opladen heb je heel misschien zelfs twee naafdynamo's nodig.
Wim
Wim schreef:Je hebt twee opgaven: stroom genereren en omvormen tot het juiste voltage. Voldoende stroom genereer je denk ik alleen met een naafdynamo (heb je gelijk ook licht). Vervolgens moet het omgevormd worden tot de verschillende voltages die jij nodig hebt. Het beste daarvoor is de B&M E werk plus buffer accu. Als je alles weet om te bouwen tot usb laden dan kan het ook iets simpeler, met de B&M Luxos koplamp met usb laaduitgang, maar als ik het zo zie zit dat er nog niet in (over een paar jaar wel denk ik). Als je veel apparaten wilt opladen heb je heel misschien zelfs twee naafdynamo's nodig.
Wim
Voorzichtig rekenend haal je met een naafdynamo 3 Wh (en misschien het dubbele als je hard gaat)
4 penlites a 2.100 Ah (W=V.A) = 12.6/3= 4 uur trappen
Een netboekaccu: 25Wh-> hele dag trappen

De B&M E-werk is voor zo ver ik weet de meest efficiente lader die ook exotische spanningen aankan (14.4V max)


Zonne energie instraling = max 1 kw/h / m2, dus op een paneel ter grootte van een A4 tje valt 60 w/h (op de evenaar met 100% rendement) Helaas is 10 % rendement voor het paneel realistischer, en in Nederland is de zon al minder krachtig (ca 50% max). Dan zou er dus nog maar 3wh uit je zonnepaneel komen
m-gineering schreef:Voorzichtig rekenend haal je met een naafdynamo 3 Wh (en misschien het dubbele als je hard gaat)
4 penlites a 2.100 Ah (W=V.A) = 12.6/3= 4 uur trappen
Zit je hier nu Watt-uren (12,6Wh) te delen door Watt-uren (3Wh), om daarmee op een aantal uren (4 uur) uit te komen? Dat klopt eenheidstechnisch natuurlijk niet. Die 4 in de uitkomst van jouw sommetje is eenheidsloos. Of bedoelde je bij de naafdynamo een vermogen van 3W, i.p.v. een energie van 3Wh? Dan klopt die 4 uur natuurlijk wel...

Anywho, ik zou het als volgt uitrekenen:
De definitie van een ampere-uur is gebaseerd op een laadtijd van 10 uur. Dus, om 4 penlites van in totaal 8,4Ah op te laden, moet je minimaal 10 uur lang 0,84A leveren. De werkspanning van penlites is 1,5V. De laadspanning is dan een stukje hoger (geen idee hoeveel precies, maar laten we zeggen 1,8V). Dat komt dus neer op een vermogen van 1,8x0,84 = 1,512W...

Als je iets meer vermogen uit je naafdynamo kan trappen, dan moet het iets sneller kunnen. Maar niet recht evenredig veel sneller, want bij een hogere stroom zijn de verliezen hoger. Dus als je de penlites in 4 uur zou willen laden, moet je (ruim) meer dan 2,5x zoveel stroom genereren, dus >2,1A (bij 1,8V is dat dus >3,78W). Gaat dat nog lukken met een naafdynamo? Geen idee hoeveel vermogen die kunnen leveren, maar het klinkt mij wel realistisch in de oren (maar goed, ik ben dan ook gewend om met MW's te werken ;) )...

@Wim: Ik wil niet zeuren, maar stroom komt in amperes, niet in volts. Spanning komt in volts. Sorry, is beroepsdeformatie... ;)
Henrie: had ik dan Watts moeten zeggen die je vervolgens op de juiste voltages moet krijgen? Ik heb duidelijk niet goed genoeg naar mijn vader geluisterd (die was electrotechnisch ingenieur).
Wim
Henrie schreef:Anywho, ik zou het als volgt uitrekenen:
De definitie van een ampere-uur is gebaseerd op een laadtijd van 10 uur. Dus, om 4 penlites van in totaal 8,4Ah op te laden, moet je minimaal 10 uur lang 0,84A leveren. De werkspanning van penlites is 1,5V. De laadspanning is dan een stukje hoger (geen idee hoeveel precies, maar laten we zeggen 1,8V). Dat komt dus neer op een vermogen van 1,8x0,84 = 1,512W...

Als je iets meer vermogen uit je naafdynamo kan trappen, dan moet het iets sneller kunnen. Maar niet recht evenredig veel sneller, want bij een hogere stroom zijn de verliezen hoger. Dus als je de penlites in 4 uur zou willen laden, moet je (ruim) meer dan 2,5x zoveel stroom genereren, dus >2,1A (bij 1,8V is dat dus >3,78W). Gaat dat nog lukken met een naafdynamo? Geen idee hoeveel vermogen die kunnen leveren, maar het klinkt mij wel realistisch in de oren (maar goed, ik ben dan ook gewend om met MW's te werken ;) )...
Je berekeningswijze is grotendeels goed, maar:
De werkspanning van NiMH of NiCd is 1,2V. Opladen doe je met 1,5V (zie je hier al een vermogensverlies van 25% ontstaan bij deze energieopslag?)
Ik hou altijd rekening met 14 uur laden aan 10% van de capaciteit (en dus weer een kleine 30% verlies bij de scheikundige omzetting in de accu).
Hernemen we de berekening: ik gebruik meestal cellen met lage lek met capaciteit van 2300mAh. Vier van deze cellen in serie aan de 10%-stroom is 0,92A totaalstroom die we 14uur lang moeten leveren terwijl we 1,5V over de cellen zetten. Komen we zo aan 1,38W, 14uur lang.

Het rendement van de lader: hier moeten we een gok in doen: bij de goedkopere zal dat niet veel meer dan 60% zijn, bij de beste een 85%-90%.
Wat komt er uit een fiets-dynamo? Een fietsdynamo is geen dynamo, maar een alternator (dynamo levert gelijkspanning/stroom, een alternator wisselstroom). Dus moet dat nog eerst gelijkgericht worden. Het rendement van de gelijkrichting zal niet hoger liggen dan 93%.
Rendement van de totale omzetting (lader+gelijkrichting) zal dus ergens tussen de 55% en de 84% liggen.
Onze nodige 1,38W, 14uur lang wordt nu dus rekening houdend met de laderverliezen ergens iets tussen de 1,64W en de 2,5W, 14uur lang.
Willen we sneller laden, in pakweg een derde van die 14u, hebben we (minstens) drie keer zoveel vermogen nodig.

De scheikundige verliezen in de accu's zelf, hoeven we niet mee te rekenen hier: het gaat om het opladen van de AA-celletjes. Dat er maar de helft energie uitkomt als we erin stoppen is hier het probleem niet, en is trouwens ook maar een ruwe schatting.
Alsjeblieft jongens, kunnen we het nerdse geneuzel over de laatste milliWatt niet even laten voor het is? Voorzichtig rekenend is een aanwijzing! De opbrengst van een naafdynamo is vaag (want wordt al zeer bepaald door de eigenschappen van wat je er aan gehangen hebt) het rendement van alle electronica en het laadproces zal in de praktijk ook een flinke rol spelen. Het enige wat je weet is dat het zeker niet beter wordt, alleen slechter.

Ik zou allang blij zijn als er enig idee ontstaat over de grootte orde van de belangrijke parameters. Het zal je verbazen, maar een groot deel van de mensheid woont nog in een wereld waarin ze verwachten dat er een naafdynamo komt om de accu's van de E-bike mee op te laden :roll:
Volg je het nog, Blanche?
Wel blijven opletten, he :-)
m-gineering schreef:Ik zou allang blij zijn als er enig idee ontstaat over de grootte orde van de belangrijke parameters.
Ook bij de grofste schatting zul je de juiste eenheden moeten gebruiken Marten! Ik vind Xyuny een goed licht heeft geworpen op het verliezenprobleem wat bij deze vraag flink uit de hand kan lopen. Ik wist de verliesposten wel, maar heb er nu betere cijfers bij.

Nog een optie, het is maar een idee: voor de camera-accu's een bij het merk horende 12V-lader kopen - als die er is - en bij automobilisten/4x4's vragen of je mag laden. Frank van Rijn's lezing gehoord is het helaas al de vraag of je die auto's tegenkomt :?:

Zijn de laders die tot nog toe genoemd zijn dedicated? Camera- en laptopaccu's stellen dat erg op prijs.

Leon
De vraag van Blanche is eigenlijk: kan ik onderweg met zonnecollectors de batterij van m'n camera, m'n laptop en enkele losse AA/AAA'tjes op spanning houden? Daar hoef je niet voor te rekenen, dat kan niet.

Frank
frank bueters schreef:De vraag van Blanche is eigenlijk: kan ik onderweg met zonnecollectors de batterij van m'n camera, m'n laptop en enkele losse AA/AAA'tjes op spanning houden? Daar hoef je niet voor te rekenen, dat kan niet.

Frank

Als je met een lap zonnecellen met 100 km/h door Australie kunt racen kun je ook met zonnecellen een paar accu's opladen. De echte vraag is alleen kan het compact en goedkoop en betrouwbaar, en dat zal nog wel tegenvallen

leesvoer : http://www.crazyguyonabike.com/doc/?o=1 ... =9258&v=rV

(nb de US ligt knap dicht bij de evenaar)
Inderdaad, als je een zo'n ding dat veel mensen op het dak hebben op je bob monteert kan er best veel :D

Afbeelding
bron http://ridethesolarwind.be
m-gineering schreef:Als je met een lap zonnecellen met 100 km/h door Australie kunt racen kun je ook met zonnecellen een paar accu's opladen...
ik vraag me af of dat is waar Blanche op doelde

Afbeelding