Additionally, paste this code immediately after the opening tag: instelling Garmin 62s GPS - Forum Wereldfietser

instelling Garmin 62s GPS

Hoi GPS gebruikers,

voor de instellingen op mijn Garmin 62s GPS, dit weekend aangeschaft :-)
heb er de Openfietsmap opgezet en gebruik Basecamp 4.11

Ben met alle gevonden info al een heel eind maar heb toch nog wat twijfel over instellingen

heb voor routering volgende instellingen gedaan;
activiteit: fietsen
berekeningswijze: minimale tijd
zet vast op weg : ja
vermijdingen: alles uitgevinkt
Route herberekenen: op verzoek

en positieweergave instellingen
positieweergave :Hddd,ddddd
kaartdatum: WGS84
kaartsferoide :WGS84

Klopt bovenstaande, of zie ik iets over het hoofd?
activiteit: auto ('rijden' in krom vertaalde Basecamp 4.1.1). kies je 'fiets' dan worden overharde fietspaden vermeden met de nieuwste apparaten en in Basecamp. Oudere toestellen en Mapsource kan je daarentegen weer het beste op 'fiets' zetten.
berekeningswijze: minimale tijd (kiest bij voorkeur voor fietsroutes).
berekeningswijze: kortste afstand (oid, ik weet niet hoe de 62s dat noemt, dat verschilt weer per garmin) kiest gewoon de kortste weg.
zet vast op weg : nee (met ja blijft de garmin anders hardnekkig op een weg of pad volgen waar je helemaal niet bent)
vermijdingen: dat hangt weer van het apparaat en omstandigheden af, soms is carpoolstroken of onverhard vermijden handig om voetpaden, trappen ed te vermijden. Tolwegen vermijden betekent op de OFM dat de route vnl voor fietsroutes kiest. Snelwegen e.d. liever nooit op vermijden zetten want dit zijn de fietsroutes/fietspaden.

Zie verder http://www.openfietsmap.nl/tips-tricks/ ... secamp-3-3
@Tovenaar. Ik gebruik jouw OFM kaarten in de Garmin GPSMAP 62s. De software in deze GPS is de 3.90 versie (de 4.-- versie geeft te veel problemen). Begrijp ik goed uit jouw verhaal dat ik voor de juiste routering op de unit de instelling Fiets moet vervangen door Auto/motorfiets ?
Verder heb ik:
Zet vast op weg: Nee
Offroadpassages: Auto (tegengesteld van handmatig)
Te vermijden Wegkenmerken: alles heb ik staan op Niet vermijden

Ik leg dit aan je voor omdat BaseCamp etc. en de nieuwe 4.-- software voor op de unit tegenwoordig werken met profielen, activity types en adventures hetgeen de instelling zeker niet vereenvoudigd.

Kortom: is de instelling voor de routering ook niet afhankelijk van de gebruikte software op de unit? En is bovenvermelde instelling de beste instelling voor het gebruik van jouw kaarten op de 62s met 3.90 SW?

Voor belangstellenden: op http://garmingpsmap.wikispaces.com/Versions vind je onderaan de pagina informatie over hoe je de unit kan upgraden, maar ook downgraden (verschrikkelijk Nederlands overigens :oops: ).

Groet,

Arno
Glika schreef:@Tovenaar. Ik gebruik jouw OFM kaarten in de Garmin GPSMAP 62s. De software in deze GPS is de 3.90 versie (de 4.-- versie geeft te veel problemen). Begrijp ik goed uit jouw verhaal dat ik voor de juiste routering op de unit de instelling Fiets moet vervangen door Auto/motorfiets ?
Verder heb ik:
Zet vast op weg: Nee
Offroadpassages: Auto (tegengesteld van handmatig)
Te vermijden Wegkenmerken: alles heb ik staan op Niet vermijden

Ik leg dit aan je voor omdat BaseCamp etc. en de nieuwe 4.-- software voor op de unit tegenwoordig werken met profielen, activity types en adventures hetgeen de instelling zeker niet vereenvoudigd.

Kortom: is de instelling voor de routering ook niet afhankelijk van de gebruikte software op de unit? En is bovenvermelde instelling de beste instelling voor het gebruik van jouw kaarten op de 62s met 3.90 SW?

Voor belangstellenden: op http://garmingpsmap.wikispaces.com/Versions vind je onderaan de pagina informatie over hoe je de unit kan upgraden, maar ook downgraden (verschrikkelijk Nederlands overigens :oops: ).

Groet,

Arno
Ja, om het ingewikkelder te maken, het is ook afhankelijk van de firmware. Dus jouw 62 met oudere firmware zou ik gewoon op Fiets laten, dat routeert denk ik beter. Je mag 'm ook op Auto zetten maar dan vermijd je de onverharde wegen. Bij de nieuwere firmwares is dit precies andersom. Garmin heeft de routering behoorlijk gewijzigd waardoor er bijna geen pijl op te trekken valt, volgens mij kunnen ze het zelf ook niet meer volgen en zijn ze behoorlijk de weg kwijt :wink:
De tovenaar schreef:Garmin heeft de routering behoorlijk gewijzigd waardoor er bijna geen pijl op te trekken valt, volgens mij kunnen ze het zelf ook niet meer volgen en zijn ze behoorlijk de weg kwijt :wink:
Daarom heb ik mijn unit 62s weer teruggebracht naar Firmware 3.90. Werkt uitstekend met deze versie en zonder rare storingen, plotseling uitvallen en onbegrijpelijke instellingen in half Engels en half Nederlands zoals bij de 4.-- versies.

Groet,

Arno
Even mijn SW versie opgezocht ver4.60
Mijn 62s heeft ook versie 4.6 en werkt perfect.
Peter.
mijn garmin werkt ook zoals verwacht op de laatste firmware voor de 62s.

wat ik een beetje mis in deze discussie is de kaarten versie.

garmin doet routeren met parameters op basis van info uit de kaart.
deze kunnen per versie en per streek verschillen.

wat wel zo is dat de keuze die garmin basecamp maakt soms ook niet mijn eerste keus zou zijn maar het vaak wel een rijdbare route is.

dat was vroeger wel eens anders
Wimmert schreef:wat ik een beetje mis in deze discussie is de kaarten versie.

garmin doet routeren met parameters op basis van info uit de kaart.
deze kunnen per versie en per streek verschillen.
De topic starter vroeg specifiek naar de Openfietsmap instellingen.
Dat andere kaarten (City Navigator, Lambertus' generic OSM, openmtbmap, Onroute fietskaart) andere instellingen gebruiken is wel belangrijk om te vermelden ja.
ook van openfietsmap zijn versies die regelmatig worden veranderen, gelukkig :)
Petervd schreef:Mijn 62s heeft ook versie 4.6 en werkt perfect.
Peter.
Zijn bij het gebruik van firmware 4.60 alle teksten dan 100% in de taal van keuze, bijv. in het Nederlands. Bij 4.40 en 4.50 waren de teksten in de menu's een mix van Engels en Nederlands (taal van keuze). Ook geen last meer van plotselinge uitval/herstart? 4.60 heb ik nog niet geprobeerd, de versies daarvoor waren een ramp.

Andere versie betekent dus mogelijk andere voorkeursinstellingen voor de routering (bij gebruik van dezelfde kaart, bijv. OFM van de Tovenaar).

Vraag aan de Tovenaar: de OFM-kaarten worden regelmatig verbeterd. Mag ik aannemen dat dit de data betreft, maar niet de wijze waarop de data wordt gecodeerd?

Groet,

Arno
Glika schreef: Vraag aan de Tovenaar: de OFM-kaarten worden regelmatig verbeterd. Mag ik aannemen dat dit de data betreft, maar niet de wijze waarop de data wordt gecodeerd?
Zowel de data, de rendering en de wijze waarop de data wordt gecodeerd worden regelmatig verbeterd. Dat laatste doe ik met het programma mkgmap waar regelmatig verbeteringen aan worden gebracht. In de laatste OFM is nu eindelijk het zoeken op huisnummerniveau mogelijk (alle adressen in Nederland zitten er nu in).
De tovenaar schreef:
Glika schreef: Vraag aan de Tovenaar: de OFM-kaarten worden regelmatig verbeterd. Mag ik aannemen dat dit de data betreft, maar niet de wijze waarop de data wordt gecodeerd?
Zowel de data, de rendering en de wijze waarop de data wordt gecodeerd worden regelmatig verbeterd. Dat laatste doe ik met het programma mkgmap waar regelmatig verbeteringen aan worden gebracht. In de laatste OFM is nu eindelijk het zoeken op huisnummerniveau mogelijk (alle adressen in Nederland zitten er nu in).
Maar de door jou genoemde verbetering betekent toch niet dat de routeringinstellingen op de GPS telkenmale anders moeten worden ingesteld (GPS 62s met FW 3.90 bijvoorbeeld).

Met groet,

Arno
Glika schreef:Maar de door jou genoemde verbetering betekent toch niet dat de routeringinstellingen op de GPS telkenmale anders moeten worden ingesteld (GPS 62s met FW 3.90 bijvoorbeeld).
Nee hoor aan de routering wordt voorlopig niets verandert maar bij Garmin weet je nooit wat ze nog in petto hebben :wink:
Glika schreef:
Petervd schreef:Mijn 62s heeft ook versie 4.6 en werkt perfect.
Peter.
Zijn bij het gebruik van firmware 4.60 alle teksten dan 100% in de taal van keuze, bijv. in het Nederlands. Bij 4.40 en 4.50 waren de teksten in de menu's een mix van Engels en Nederlands (taal van keuze). Ook geen last meer van plotselinge uitval/herstart? 4.60 heb ik nog niet geprobeerd, de versies daarvoor waren een ramp.

Andere versie betekent dus mogelijk andere voorkeursinstellingen voor de routering (bij gebruik van dezelfde kaart, bijv. OFM van de Tovenaar).

Vraag aan de Tovenaar: de OFM-kaarten worden regelmatig verbeterd. Mag ik aannemen dat dit de data betreft, maar niet de wijze waarop de data wordt gecodeerd?

Groet,

Arno
De problemen die jij beschrijft heb ik nog nooit gehad met mijn 62s, ook niet met oudere firmware.

Groet,
Peter
Tot nu toe ook geen problemen met Fw 4.6.
Deze update heb ik eigenlijk gedaan ivm aanschaf Garmin Tempe.
Werkt(tot nu toe)uitstekend.
Iemand al ervaring met de nieuwe firmware update versie 4.80 op de GPSMAP 62 serie? De versie 4.70 lijkt te zijn overgeslagen. Er schijnt ook een update te zijn voor het taalbestandje Nederlands.

Ik ben heel benieuwd.

Groet,

Arno
Glika schreef:Iemand al ervaring met de nieuwe firmware update versie 4.80 op de GPSMAP 62 serie? De versie 4.70 lijkt te zijn overgeslagen. Er schijnt ook een update te zijn voor het taalbestandje Nederlands.

Ik ben heel benieuwd.

Groet,

Arno
hier nog geen problemen ondervonden met versie 4.80
Voor wat het waard is en voor wie het zich interesseert :

http://www.gpscenter.be/forum/index.php

Hier vind je zowat alles wat je maar wilt weten over GPS in het algemeen en Garmin in het bijzonder ...
ik heb op mijn garmin oregon 450 staan bij info:

software version 6.10
versie gps software 6.00

Wat betekent dit en voor mijn routering.

Mario