door
Han » wo 20 feb, 2013 11:06
@Robertjan:
Dat is idd veel werk, maar bedenk ook dat de grootste projecten ten bate van wereldfietsers net zo zijn begonnen.
Als we dus iets willen doen, zijn we volgens jou gebonden aan auteursrechten omdat iemand anders daar ook mee bezig is. Waarom moet er patent gelegd worden door derden op ideeën van leden van dit forum als dat idee is belangeloos voorgesteld ter vergroting van onze veiligheid?
Mijn idee is belangeloos ter beschikking aan dit forum, leden en eigenaren.. Hoe ik dit denk uit te voeren is fietsongelukken bestuderen en patronen herkennen om soortgelijke ongelukken te vermijden. De resultaten kunnen in een interactief document bijgehouden worden. Daarop staan ongeveer de volgende gegevens:
1- Land waar ongeluk plaats vond (welke landen zijn fietsonvriendelijk)
2- Naam of nummer van de weg (lijst beruchte wegen)
3- Datum en tijdstip ongeluk (invloed klimaat, weersomstandigheden, seizoen …)
4- Aantal betrokken fietsers (zijn er meer singel fietsers verongelukt dan fietsers in groepjes)
5- Land van herkomst fietsers (uit welke landen komen de meest verongelukte fietsers, zegt iets over bewustzijn en voorbereiding )
6- Soort betrokken fiets (welk soort is het meest betrokken bij ongelukken? Tandem, gewone fiets, ligfiets…?)
7- Soortvervoer dat betrokken is bij ongeluk (auto, vrachtwagen, bus …)
8- Soort ongeluk (aanrijding, valpartij, botsing …)
9- Soort schade (dodelijk, lichte blessure, ernstige wonden ...)
10- Toedracht ongeluk (menselijke fouten, materiaalpech, verkeerssituaties.. In landen met een Wet Openbaarheid van Bestuur zijn de stukken van de (verkeers)politie beschikbaar)
11- Soort, kwaliteit en snelheid waarmee hulp ter plekke is aangeboden (zegt iets over te verwachten hulp in dat land in geval van nood)
12- Hoe snel hebben media en familieleden van het slachtoffer het nieuws van het ongeluk vernomen? (snelheid van communicatie tussen land van ongeluk en thuis)
13- Hoe verliep het papierwerk na melding van ongeluk bij de verzekeraar in thuisland? (is na te gaan door stukken op te vragen)
Dit alles kan dienen als basis voor een document dat steeds wordt aangevuld met nieuwe informatie. Ook handig als educatief materiaal voor iedereen die over de grens wil fietsen. Dat zie je echt heel weinig op jaarbeurzen, op bijeenkomsten…
@Leon, sommige data zijn openbaar en we weten veel over ongelukken dankzij krantenartikelen en verhalen van fietsers die het hebben overleefd.