Additionally, paste this code immediately after the opening tag: levensduur fietsschoenen - Forum Wereldfietser

levensduur fietsschoenen

Hoi,

sinds ongeveer twee maanden begint de achterkant van de buitenzool van mijn ATB-fietsschoenen los te laten. Ook zit er inmiddels een kleine scheur in de voorkant van de schoen. Het zijn Specialized MTB schoenen met klik-sluiting en klitteband. Ze kostten 140 euro.

Na ongeveer 1 jaar en 12.000 km zijn ze dus eigenlijk al aan vervanging toe, hoewel ik nog ga proberen de zolen te lijmen om ze nog wat langer te kunnen gebruiken.

Nu ben ik wel nieuwsgierig naar jullie ervaringen met (MTB) fietsschoenen en hun levensduur. Is 12.000 km niet wat weinig levensduur voor een paar fietsschoenen?Voor mij was dit de eerste ervaring met fietsschoenen. Afgezien dat ik er wat meer levensduur van verwachtte, bevielen ze verder goed.
Jeroen, hoeveel van die 12.000km heb je gelopen op die schoenen, ik neem even aan dat je niet op het moment dat je stopt ter plekke je fietsschoenen verruilt door iets anders. (Hierin zit de grootste slijtage)
Op SPD-schoenen kun je wel wandelen alleen zijn ze er eigenlijk niet voor bedoelt, als ik zie hoe snel de zolen hiervan slijten itt gewone wandelschoenen of sandalen dan is dat eigenlijk schandalig. En duurder is hier ook niet altijd beter.
Hoi Jeroen,

Ik had Shimano mtb schoenen, relatief goedkope met 3 klittebanden. Ik heb er een paar jaar genot van gehad. Ik gebruikte ze dagelijks voor woonwerk en de vakanties. Maar in de herfst en winter en lente heb ik winterschoenen aan. Mij bevalt het altijd prima.
Ik heb nu weer nieuwe MTB shoenen van Scott met klitteband en klikschluiting.
Ik heb wel overwogen of ik andere schoenen zou kopen...maar de MTB's zijn lekker luchtig, stevig en lopen toch best goed....voor mij een goede mix.

De nieuwe van Scott zitten lekkerder...maar eens kijken hoelang die het uithouden....
Maar 12.000km lijkt mij niet zo gek....bij sommigen gaan dure Sidi schoenen sneller kapot weet ik... Maar verdorie, ik loop er op....sjor er aan als ik met bagage de berg op fiets...door regen en door zon...Ze hebben dus best veel te verduren!

Op de camping wil ik graag andere schoenen aan doen....even lekker droge schoenen aan....kunnen ze even uitdampen...

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

Groeten Fokko
Ik fiets nog steeds met mijn Shimano MTB schoenen uit 1998. Ik loop er regelmatig op in voetgangersgebieden. Kan nog weinig merken van slijtage. Ik fiets er mee het hele jaar door. Heb maar 1 paar. Slijten nauwelijks tijdens het fietsen.

Piet.
Hoi, bedankt voor de reacties.

Ik neem op fietsvakantie altijd een setje lichtgewicht sportschoenen mee voor rustdagen + camping en voor wandeltochten onderweg. Ik vind het lastig om in te schatten hoeveel ik er op heb gelopen, 7 weken fietsvakantie met dagelijks supermarkt bezoek en ook regelmatig afstappen voor pauze en uitgebreid foto's maken. Ook af en toe het veld in, ook bij slecht weer. (vorst / nat) Ik ben geen mooi weer fietser. Vermoedelijk valt dat wel onder intensief gebruik en ik heb er denk ik onbewust t.o.v. de gemiddelde fietser relatief veel op gelopen, weliswaar kleine stukjes, maar wel frequent.

groeten, Jeroen.
Ik heb een stel fietsschoenen van Lidl.
Bouwjaar 2007, tot nu toe enkel één stel veters en afgelopen zomer de schoenplaatjes vervangen.
Deze laatst heeft als reden dat ze versleten waren doordat ze niet helemaal verzonken zitten en ik dus er half en half op loop.

Deze schoenen zijn wat aan de zware kant in vergelijking met de grote merken.
Als ze door en door nat zijn drogen ze traag.
Maar ze hebben dan ook slechts €19 gekost toen.

Ze lijken onverslijtbaar!

Dan nog een stel waterdichte Shimano (MTB) winterschoenen, tot over de enkel.
Ietwat te ruim gekocht, zodat er een extra paar kousen kan gedragen worden.
Waterdicht: 100%, maar het water loopt wel langs je benen in je schoenen...
En ik vergeet telkens weer de schoenovertrekken aan te doen...

mvg
Die van de Lidl heb ik ook gehad. Bij mij gingen de zolen kapot, zodat ik op een gegeven moment stukken rubber kwijt raakte. Voor het fietsen geen probleem, maar om te lopen...
Nu heb ik Shimano, inderdaad lichter en ook degelijker denk ik.
jeroen_ schreef:Hoi,

sinds ongeveer twee maanden begint de achterkant van de buitenzool van mijn ATB-fietsschoenen los te laten. Ook zit er inmiddels een kleine scheur in de voorkant van de schoen. Het zijn Specialized MTB schoenen met klik-sluiting en klitteband. Ze kostten 140 euro.

Na ongeveer 1 jaar en 12.000 km zijn ze dus eigenlijk al aan vervanging toe, hoewel ik nog ga proberen de zolen te lijmen om ze nog wat langer te kunnen gebruiken.

Nu ben ik wel nieuwsgierig naar jullie ervaringen met (MTB) fietsschoenen en hun levensduur. Is 12.000 km niet wat weinig levensduur voor een paar fietsschoenen?Voor mij was dit de eerste ervaring met fietsschoenen. Afgezien dat ik er wat meer levensduur van verwachtte, bevielen ze verder goed.
Ben je al teruggeweest met die schoenen? Als na tien maanden de zool begint los te laten, klopt er iets niet, zeker niet voor die prijs van dat merk.
Vele duizenden kilometers gefietst en tientallen kilometers gewandeld met Specialized MTB schoenen en dit zonder problemen. De ene schoen is de andere niet.

Renaat
Hoe vaak de schoenen nat zijn geweest en nog belangrijker of ze toen op de verwarming of anderszins heel warm hebben staan drogen telt wel flink mee.
Leon
@Pedalero: ik heb het even bij de winkel gemeld, ze moesten de schoenen eerst zien. Ik heb besloten ze zelf te lijmen en er niet mee terug te gaan. Voor de komende vakantie koop ik er een nieuw paar fiets schoenen bij.

@Revanho: inderdaad, afgezien dat ik natuurlijk liever de dubbele levensduur er uit zou halen, heb ik er de 12.000 km veel plezier van gehad. Met wandelschoenen heb ik ook erg uiteenlopende levensduren gehad.

@benie: lijkt op een goede aanschaf :)

@Leon: ze hebben nooit op de verwarming gelegen, maar ze zijn wel regelmatig enkele uren of soms een dag en nacht nat geweest.
Hoi Jeroen,

ik koop altijd de duurdere Sidi's. Ik schat dat ze 40.000 -50.000 kilometer mee gaan. Misschien langer, maar het mooie is er dan wel af. Af en toe vervang ik een hakje of krikkrakje. Een zool heb ik nog nooit hoeven vervangen.

Groetjes,

Walter
waltertje schreef:....ik koop altijd de duurdere Sidi's. Ik schat dat ze 40.000 -50.000 kilometer mee gaan. Misschien langer....
Ik ben ook wel positief over Sidi. Wat mij is opgevallen, door de jaren heen, is dat het materiaal Lorica genaamd, een kunst-leer toegepast op het bovenwerk voor fietsschoenen een enorme duurzaamheid geeft aan schoenen (naast goede eigenschappen qua admemend vermogen etc.). Sidi maakt een aantal modellen met dit materiaal, maar ik heb ook ooit een paar van AGU gehad (doorverkocht, maar toen nog niet versleten). Ik heb dus ook tienduizenden kilometers weg op deze schoenen, Lorica lijkt echt onverslijtbaar. De pasvorm van Sidi is voor mij ook vaak goed, soms komen ze in breedte maten. Gespen ., sluitingen, riempjes e.d. zijn vervangbaar op Sidi schoenen. Het enige waar ik wel eens bang voor ben is dat ik ooit de Velcro sluitingen moet laten vervangen door een schoenmaker, deze zijn vaak gestikt. Velcro wordt, als bekend, minder sterk bij gebruik.
Heb zelf al iets van 40.000 km weggetrapt met mijn Specialized raceschoenen. Ik ken ook aardig wat mensen die Specialized schoenen (zowel race als atb) gebruiken en ik heb nooit iets gehoord over loslatende zolen o.i.d. Lijkt me dus sterk dat het aan het merk ligt.
Met enig uitstel door naden opnieuw te stikken haal ik net vier jaar met MTB winterschoenen van Specialized. Omdat ik in de zomer meestens op sandalen fiets, had ik er toch wel meer van verwacht van deze dure schoen die ik wel relatief voordelig geprijst had gekocht in de uitverkoop. Een zool is al meer dan een jaar "geknakt".

>80% op harde weg, in de winter met hoezen.