Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zijden lakenzak of zijden pyjama? - Forum Wereldfietser

Zijden lakenzak of zijden pyjama?

Ik ben een erg onrustige slaper, draai tig keer per nacht van zij naar buik naar andere zij naar rug enz. Gebruik daarom m'n slaapzak opengeritst als dekbed maar gebruik wel een lakenzak. Maar als het fris is draag ik 's nachts m'n thermo-ondergoed en dat draait voor geen meter in die lakenzak, dus daar heb ik dan voortdurend ruzie mee. Heeft iemand ervaring met 'n zijden lakenzak of zijden pyjama. Ik vind de aanschafprijs iets te hoog om het zo maar even uit te proberen.
Alvast bedankt!!!
In mijn ervaring kan zijde (of de naden) erg snel scheuren. Ondanks m'n lichtgewichts-voorkeur zal m'n volgende lakenzak van polykatoen zijn (of van nylon, of geheel polyester).
Bij ons was een zijden onderlaken al na een paar dagen kapot. Het bovenlaken houdt het wel langer uit.
Wim
Hoi Hans of Marja,
De truck is dat je niet in je lakenzak draait maar dat je met lakenzak en al omdraait. Als je dat eenmal bent gewend zit je nooit (bijna nooit 8) ) meer in de knoop.
succes,
marco

PS: zijden lakenzakken zijn bij mij ook nooit een succes geweest.
Marco Meijerink schreef:De truc is dat je niet in je lakenzak draait maar dat je met lakenzak en al omdraait.
Kun je ook uitleggen hoe je dat onderscheid maakt, in je slaap? Bij de aanschaf van mijn slaapzak werd mij gezegd dat 'sommige mensen draaien in de slaapzak, en anderen draaien met slaapzak en al'. Aangezien ik steevast wakker word met de rits op mijn rug, doe ik denk ik alletwee deels... Met een mummieslaapzak helemaal dichtgeritst gaat het denk ik sneller neigen naar draaien met beddengoed en al, dus misschien is het opengeritst gebruiken van de slaapzak door Hans/Marja juist contraproductief.

Welterusten,

Carl
Poeh, goeie vraag. Volgens mij doe ik het als volgt: ik ga in de lakenzak liggen, trek mijn benen op en wikkel de lakenzak rond mijn lichaam. Als ik dan draai, draait alles mee.
Ik kan mij inderdaad voorstellen dat het openritsen van een slaapzak contraproductief werkt.
Er bestaan ook zijden lakenzakken van ribstop en die scheuren niet.
Dat gelijktijdig draaien met je lakenzak gaat een beetje lastig als je in een tweepersoons ligt. Daarom gaan we toch maar ook twee single setjes aanschaffen voor als we iets vaker moeten kamperen :wink:
Gebruik geen lakenzak in mijn slaapzak. Wie dat ooit heeft bedacht? Ik was mijn slaapzak wel na een jaar. Comfort met een geringe prijs! Ik ga niet in mijn fietskleren in de slaapzak, want ik wil wel een beetje schoon er in liggen.

Lakenzak is handig hotels en als een slaapzak echt te warm is.

Sjirk
SjirkM schreef: Lakenzak is handig hotels en als een slaapzak echt te warm is.
En als de slaapzak net wat te koud is. Of als men de slaapzak nog wat langer proper wil houden.
Een lakenzak is nog zo'n gek idee niet.

Renaat
Het is natuurlijk een persoonlijk antwoord!
Ik slaap gewoon minder lekker in lakenzak. Ik kan niet meer met 1 knie opgetrokken en de ander uitgestrekt liggen. Ik heb het gevoel dat ik de helft van de nacht (overdreven) aan het worstelen ben.

Dat schoner houden van slaapzak geloof ik niet zo in. In zo'n nacht dat je badend in zweet waker wordt maakt een lakenzak ook niet zoveel uit.

Maar als je een rustige, kleine slaper bent, kan zo'n lakenzak misschien wel lekker zijn. Sommige merken slaapzakken hebben inritsbare lakenzaken.

Sjirk